(۱۳۸۹/۳/۱۲ صبح ۱۲:۴۹)رامین_جلیلوند نوشته شده: [ -> ]
استاد تهامی فوق لیسانس ادبیات انگلیسی دارد و سالها در استرالیا یک کتاب فروشی را می چرخاند. شکی نیست که کاملا به زیر و بم زبان انگلیسی آشنا می باشد. انسانی است که مدام خودش مشغول خواندن است و به نظر می رسد از جار و جنجال های حاشیه ای به کنار است.
فکر می کنم جواب هایش به خانم پوستی منطقی و به حق بود.
این را هم بگویم دوبله هاملت افتضاح بود. اگر خواستید در این مورد هم بحث خواهیم کرد.
در استعداد خانم افسانه پوستی من که شکی ندارم و می دانم در راه رسیدن به برترین ها می باشد.
من تایتنیک را ندیده ام و اصولا از این فیلم نفرت دارم ولی تقریبا مطمئن هستم فهمیه راستکار و یا مهین کسمایی انتخاب بهتری برای صدای یک پیرزن ۱۰۱ ساله بوده اند.
1- کاملاً و صد در صد (به سبک دکتر سیار) با نظر شما موافقم که دوبله هاملت افتضاح بود.
2- خانم پوستی در جوابیه اش فقط صفحه سیاه کرده ، ایشون باید بدونه کسی که تحصیلاتش زبان انگلیسی است و از اواخر دهه 50 در بطن جامعه استرالیا زندگی و کار می کرده ( تهامی در مصاحبه ای اشاره به کار در اداره پست داشته) مسلماً از کسی که حتی دکترای زبان انگلیسی از ایران داره و پایش رو تا حالا از ایران بیرون نذاشته بیشتر به فرهنگ عامیانه استرالیا اشنا است.
3-شنیدم بخشی از گویندگان از نوع توزیع جوایز دلخور هستند ، ابتدا مروری بر جوایز و قبل از آن نحوه داوری
طبق یک فراخوان تمام کارهایی که موسسات در 2 سال گذشته دوبله کرده اند رو به هیات بازبین ارسال و از بین 90 کار 30 عنوان انتخاب می شود و به شرح ذیل اعلام می گردد
1-در بخش بهترين ترجمه: اميرهوشنگ زند
2-در بخش بهترين صداآميزي: ماني هاشميان (استوديو رهافيلم)
3-در بخش بهترين حاشيه صوتي فيلم: محمدحسين مطمئنزاده
4-در بخش بهترين مدير دوبلاژ فيلم: خسرو خسروشاهي
5-در بخش بهترين استوديو: مؤسسه قرن بيست و يك
6-در بخش بهترين گوينده مرد: بهرام زند(پيشكسوتان) و افشين ذينوري(جوان)
7-در بخش بهترين گوينده زن:زهره شكوفنده(پيشكسوتان) و نگين كيانفر(جوان)
8-همچنين از جواد معماري مدير مؤسسه تصوير دنياي هنر و عباس نادري طهماسبي نيز تقدير به عمل آمد.
موارد 1 ، 2 ، 3 ، 5 و 8 که ربطی به گویندگان نداره واحتمالاً همه راضی
مورد 4 - بهترين مدير دوبلاژ:
از دهه 50 تا الان بهترين مدير دوبلاژ ایران خسرو خسروشاهي است حتی به جرات می گم از استاد کسمایی هم جلوتر رفته کافی است عناوینی را که دوبله کرده ببینین هر کدوم مثل گوهری در تاریخ دوبلاژ است این مورد رو اگر به خسرو نمی دادند باید به کی می دادند؟
مورد 6-بهترين گوينده مرد:
الف-پيشكسوتان
چه کسانی می توانند معترض این بخش باشند
خسروشاهی: نه ، چون همیشه وقتش رو به مدیر دوبلاژی و گزیده کاری می ذاره و نقشی هم که بترکون باشه خیلی کم میگه
تهامی: نه ، خودش که داور بوده و خیلی وقت هم است که نقش نمی گه
مظفری: تا حالا که یاد ندارم این اواخر نقش توپی گفته باشه که سزاوار تقدیر باشه
مقامی: آخر خط ، با عرض تاسف از اون صدای دوست داشتنی خیلی چیزی نمونده
مدقالچی: وقتی کسی نقش اول گو نباشه همیشه در حاشیه است ضمن انکه توضیح مظفری شامل حال ایشون هم میشه
قطعه ای : مگه اینکه خودش واسه خودش نوشابه باز کنه
حسین عرفانی: یکی از کم حاشیه ترین و بی حاشیه ترین گویندگان ولی خب ، توضیح مظفری شامل حال ایشان هم میشود
امیر زند: الان که بیشتر وقتش به ترجمه و مدیر دوبلاژی می گذره و توضیح مظفری شامل حال ایشان هم میشود
اسماعیلی: جناب سلطان اینقدر گزیده کار شده و دندان گیر که همکارانشون هم ایشون رو کم کم از یاد می برند ، ایشون به علت زیاد کم کاری از اینور بام افتادن
دیگران: اگر کسی از قلم افتاده هم توضیح مظفری شامل حالشون می شه
خوب تا اینجا که احتمالاً خود این آقایان هم با من موافق باشند پس کی میونه ....فقط سه نفر ....فقط سه نفر...فقط سه نفر هستند که کل محصولات ویدیویی رو قبضه کردن
1- والی زاده: هر 5 کانال تی وی ملی رو قبضه کرده + رادیو و کلیه موسسات ویدیویی و ایشون هم مثل اسماعیلی اما این دفعه برعکس به علت زیاد زیاده کاری از اونور بام افتادن
2- جلیلوند:(معترض اصلی این بخش) چقدر گفتیم جای همه حرف نزن ، گوش ندادی جای پیر ، جوان ، پرنده ، چرنده حرف زدی اینه نتیجه اش که از بروس ویلیس پالپ فیکشن به مجموعه فیلمهای بروس لی می رسی ( احتمالاً چون هر دو بروس هستن) ولی خوب ایشان اگر واقعاً فکر می کنه جایزه این بخش مال ایشان هست هیچ ایرادی نداره ، استاد در فیلم آخر تارانتینو به جای کریستف والتز( کسیکه تمام جوایز جشنواره های معتبر رو بخاطر بازی در این فیلم تصاحب کرد) حرف زده بی شک در سری بعد ندید می گم باید جایزه رو به جلیلوند بدن مگر اینکه استاد نتونه از عهده دوبله این نقش اونطور که باید بر بیاد.( دوستانی که فیلم رو دیده بودند که تعریف کرده اند)
3-بهرام زند: بی شک خوشحالترین مرد اون شب که سه بار برای گرفتن جایزه به سن می رود .پله های ترقی رو از سریال فونتامارا یکی پس از دیگری طی می کنه تا به سریال امام علی می رسه و دیگه از اون موقعه است که رو بورس است
ب-جوان:
بی شک بهترین گوینده مرد نسل جدید افشين ذینوری است اگر به افشين نمی دادند باید به کی می دادند؟
مورد 7-در بخش بهترين گوينده زن:
ظاهراً موردی که خیلی مناقشه برانگیز بوده
الف-پيشكسوتان
خوب تو این قسمت بجز زهره شکوفنده ، شهلا ناظریان و مینو غزنوی کسی رو نداریم بقیه یا مرحوم شدن یا بیکار یا کم کار .مريم شيرزاد و فريبا رمضانپور رو گاهاً آدم فکر میکنه هنوز تو کارتون گویی توقف کرده اند.
به نظرم توضیح رامین کاملاً جامع و کامل است و چیزی برای گفتن نمی مونه.
ب-جوان:
تنها موردی که کاندیدهای پر مدعی زیاد داشته ولی کلاً این بخش هیچ وقت دو مورد بیشتر نداره 1- افسانه پوستی 2-نگين كيانفر
این دو نفر از قدیم باهم رقابت داشتن تا حالا مثل خواهران ونوس در تنیس
حالا امسال جایزه رو به نگین دادن حتماً کارش بهتر از افسانه پوستی بوده.
قبلاٌ هم گفتم بازم میگم ازاین جماعت مزخرف تر خودشون هستند بجز چند استثاً .جدیدی ها که از این لحاظ از قدیمی ها هم جلو زدن
از بس تو این اتاقهای تنگ و تاریک ، تنها نشسته اند فقط خودشون رو می بینن. تا دیروز که در دوبله رو بسته بودن که خدای نکرده کسی می یاد و اینها از نون خوردن می افتند. بعد که ظاهراً درب بازشد ، گفتن ای چرا از ما اسم نمی برید ، چرا جایزه نمی دین ، چرا مراسم نمی گیرید
حالا هم که یه مراسمی می خواد بصورت روتین برگزار بشه ، مرتب اعتراض می کنند ( مثل جشنواره های تئاتر دانشجویی و تئاتر شهرستانها)
واقعاً حیف که کسانی مثل اقای مطمئن زاده وقت و انرژی اش رو با این جماعت از دماغ فیل افتاده تلف می کنه که هیچ وقت هم این جماعت شکر گزار کسی نیستند