کارتونهای دوست داشتنی
سروان رنو> همانا ژاپنی ها خدای انیمیشن هستند
درسته، دهه های گذشته اغلب کارتونهایی مثل جادوگر شهر از، خانواده دکتر ارنست، نل که از تلویزیون پخش میشد متعلق به شرکت های ژاپنی بود
به همین علت بخش اعظمی از خاطرات گذشته ما در رابطه با انیمیشن مربوط میشه به همون نسخه ها که زیبا بودن و به یادماندنی
شاید خیلی از بچه ها تو عالم رویا دلشون میخواست برای لحطاتی هر چند کوتاه به جای شخصیت های فلون، فرانس یا دوروتی باشن و ماجراجویی های اونها رو تجربه کنن
اما در کنارش انیمشینهای آمریکایی نظیر ماجراهای گالیور، یوگی و دوستان، خانواده دی هم جایگاه خاص و ویژه ای داشتند و بسیار هم پر طرفدار بودن
جالب اینکه قبل از انقلاب تلویزیون برنامه ها و کارتونهای آمریکایی رو بیشتر نمایش میداد اما بعد از انقلاب این رویه کاملا تغییر کرد
در واقع نگاه مدیران و برنامه ریزان تلویزیون به سمت آثار متعلق به کشورهای شرق آسیا مثل ژاپن متمرکز شد
یا حتی انیمیشنهای استرالیایی و اروپایی نظیر سفر به مرکز زمین، آرزوهای بزرگ، بسته ناطق --- سهم بسزایی در شکل گیری نوستالژیهامون ایفا کردن
مبحث انیمیشن موضوعی را برام یادآوری کرد که جا داره چند سطری در موردش بنویسم
دهه 70 زمانی که برای اولین بار انیمیشن سفید برفی رو دیدم احساس کردم از لحاظ بصری تفاوت چشمگیری با کارتونهایی داره که قبلا از تلویزیون تماشا کردم
با خودم میگفتم خوب بود اگه همه کارتونها با همین کیفیت ساخته میشدن، اون وقتا فکر میکردم مثلا همین سفید برفی بعد از کارتونهایی مثل خانواده دی یا دکتر ارنست خلق شده
بعدها وقتی تو اینترنت دربارش جستجو کردم، خیلی جا خوردم! تاریخ تولید سفید برفی مربوط میشد به اواخر دهه 30 میلادی
یعنی هیچوقت تصورش نمیکردم کارتونی با این کیفیت مربوط بشه به زمان مادربزرگ و پدر بزرگای ما و حتی نسل قبلتر!
جالب اینکه روش ابداعی دیزنی و همکارانش در خلق انیمیشن به حدی قدرتمند بود که اینگونه آثار سینمایی تا سالیان سال طبق همون چهارچوب ساخته شدن
BEAUTY AND THE BEAST
به عنوان مثال فاصله زمانی بین انیمیشن سفید برفی و دیو دلبر (بشخصه بهترین انیمیشن دیزنی میدونم) چیزی در حدوده 54 ساله، با این وجود در خلق هر دو اثر از یه تکنیک استفاده شده
البته با گذشت زمان پیشرفتهای زیادی در حیطه انیمیشن حاصل شد که یکی از اونها افکت های کامپیوتری بود و دیو و دلبر هم از این امتیاز بهره گرفت
خیلی وقتا با این سوال مواجه میشدم که چی باعث شده انیمیشنهای سینمایی استودیوهای بزرگ کیفیت بالاتری نسبت به نسخه های تلویزیونی داشته باشند؟
جواب این سوال رو میشه اینطور شرح داد/ در هر فن و هنری اصول و قوائدی حاکمه که در صورت عملی شدن نتیجه کار بهترین حالت ممکن رو خواهد داشت
این قانون در مورد انیمیشن های معروف سینمایی هم صادقه، چرا که اونها از اصول دوازده گانه دیزنی بهره میبرن و این همون رمز موفقیته
در واقع با بهره گیری از همین اصول انیمیشنهایی خلق شد که حالات و حرکات شخصیتهای داستانی بسیار طبیعی و به واقعیت نزدیک بود
با دوازده اصل پویانمایی آشنا شوید
LOVELY CARTOONS