شماره: ۴۱۹ (آذر 1389) مجله فیلم منتشر شد.
![](imgup/200/1291379827_200_5967e146fb.jpg)
فهرست مطالب
سینمای ایران
فلاش بك: فلاش بك: نقد و نظر خوانندگان ماهنامهی فیلم دربارهی مطالب شمارههای گذشته و نویسندگانش
خشت و آینه: خشت و آینه: یادداشتهای نویسندگان مجله دربارهی نكتههایی در متن و حاشیهی سینمای ایران
رویدادها: فیلمهای تازه: بانوی شهر (ابراهیم حاتمیكیا)، من مادر هستم (فریدون جیرانی)، این خانهی من نیست (بهروز افخمی)، خیابانهای آرام (كمال تبریزی)، اسب حیوان نجیبی است (عبدالرضا كاهانی)، گلچهره (وحید موساییان)، ما سه نفر (مهرداد فرید)، شور شیرین (جواد اردكانی)، بانو مرا دریاب (فيلم كوتاه، ناصر صفاریان)/ شرق بهشت: افتتاح پردیس سینمایی شكوفه/ گپ: با مجید برزگر و فرزین محدث/ دلتنگ، در این روزهای پاییزی...
دیدهبان: نگاهی متفاوت به رویدادهای سینمای ایران
در ستایش بچهی اصیل طهرون: بزرگداشت مرتضی احمدی در شب تولد 86 سالگیاش/ جشن تولد در تالار وحدت: این تهرون دیگه اون طهرون نیست / نگاهی به آلبوم «صدای طهرون»: من كه دلگیر نمیشم.../ گفتوگو با مرتضی احمدی دربارهی آلبوم «صدای طهرون»: اینجا چراغی روشن است/ مرتضی احمدی و هنر صداپیشگی او: كهنهی همیشه نو/ كتابهای مرتضی احمدی: پرسه در گذشته/ هارد و رَم استثنایی
بلندیهای صفر: گفتوگو با فرج حیدری
سینماگران پاسخ میدهند: فیلمهای زندگی ما | گفتوگو با علیرضا داودنژاد دربارهی فیلمهای محبوبش: از جنس زندگی
پیشخوان فرهنگی ما را دیگران فتح كردهاند: گفتوگو با سیدمحمد بهشتی دربارهی دیروز و امروز سینمای كودك و نوجوان
در تلویزیون: پخش دوبارهی هزاردستان: بوی آبلیموی تازه و گوشت كوبیدهی مانده!/ موضوعی به نام كیفیت: حكایت ما و فیلمهای تلویزیونی
صدای آشنا: به بهانهی دوبلهی جرم، اثر تازهی مسعود كیمیایی: آغاز برنامههای ما هماكنون شروع شد!/ ضیافت دوبله در جرم
بازیگری: لهجه و نقشهای متكی به آن: پس زبان محرمان خود دیگر است
نمایش خانگی: بلوتوس كبیر وارد میشود...: مهران مدیری در قهوهی تلخ ظاهر شد/ خلق بیشمار گرد حباب خاك: قهوهی تلخ و دشواری طنز در این روزگار/ گپی با اصغر نعیمی: امیدوارم در نانوایی هم فیلم فروخته شود!/ عبور از میدان مین: گسترش بازار و ناتوانی پخش سنتی/ نگاهی به چند فیلم/ و خبرهای شبكهی خانگی
چند جشنواره و...: چهارمین جشنوارهی سینما حقیقت: الیا، استاد پكینپا در دسترس نمیباشد!/ چهلمین جشنوارهی رشد: آموزش بر پردهی نمایش/ ششمین جشنوارهی سراسری فیلم كوتاه وارش: هفتهی خاكستری/ ششمین جشنوارهی فیلمهای دینی رویش: آینههای روبهرو/ نخستین جشنوارهی استانی فیلم كوتاه و عكس طریقت: آبی آسمان/ تجربههای شخصی-تجربههای خصوصی: مانی پتگر و نمایشگاه فیلمهای تجربی/ هفتهی فیلم هلند در تهران: فیلمهای نارنجی
هر نوار عكس متحرك پوك و پوچ را نمیتوان فیلم نامید: نكتههایی دربارهی «پدر سینمای ایران!»
سینمای جهان
- نمای دور: بالاخره پیتر جكسن، هابیتها را در نیوزیلند میسازد: تلاش برای بیمه كردن هابیتها!/ دیدار و گفتوگویی با جولی اندروز: خیلی خیلی خوش بخت بودهام!/ گفتوگو با جیمز كامرون: بازگشت دوباره به آواتار/ دیدار با الخاندرو گونزالس ایناریتو: چهگونه میتوانیم امید را پیدا كنیم پس از آن همه فقدان؟/ خبرهای كوتاه
- نمای متوسط: پیكاك (مایكل لندر)، پاندوروم (كریستین آلوارت)، بدون نشانه (گرِگوار وینیرون)، كیك-اَس (متیو ون)، كرانهی دیگر (گئورگی اُواشویلی)
- فیلمهای روز: آمریكایی (آنتون كوربین)/ غیرقابلتصور (گرگور جُردن)/ شما زیبایان/ زیبا بمیر (استینا برگمان) و گفتوگوی اختصاصی با كارگردان
- نمای درشت: یك پیامآور (ژاك اودیار)، نقدهایی بر فیلم و مطالبی دربارهی آن، گفتوگوهایی با كارگردان، بازیگر و مدیرفیلمبرداری فیلم، نگاهی به زندگی و آثار اودیار، و...
نقد فیلم
خوابهای دنبالهدار (پوران درخشنده)/ هر چی خدا بخواد (نوید میهندوست)/ نخودی (جلال فاطمی)/ یتیمخانه (خوان آنتونیو بایونا)/ نقد فیلم مستند: صدویك سال بلدیهی تهران (اُرُد عطارپور)، خلیج كوچك (لویی سایهویوس)
گزارش اكران: فیلمهای اكران شده در تهران از 20 مهر تا 20 آبان 1389
سینمای خانگی: گروهبان، ریسمان باز و دایرهی مینا
موسیقی فیلم: نگاهی به موسیقی فیلمهای ملك سلیمان و لطفاً مزاحم نشوید و سریال مختارنامه
نامهها: پاسخ به پرسشهای خوانندگان
بیست سال پیش در همین ماه: نگاهی به شمارهی 99 (آذر 1369) ماهنامهی «فیلم»
***
این شماره مجله فیلم هم قسمتهای جالبی دارد. یکی از قسمتهای جالش در همان اوایل مجله است که 10 صفحه را به مناسبت 86 سالگی مرتضی احمدی ، به او اختصاص داده است . یک صفحه از این مطالب ، اختصاص به دوبله های او دارد. در این نوشته ، آمده است که مرتضی احمدی ، دوبله را از سال 1326(63 سال پیش!) شروع کرد و اولین فیلمش را از سال 1332 اولین فیلمش را بازی کرد ؛ در واقع سابقۀ صداپیشگی او از بازیگریش بیشتر است.
در فیلمهای ایرانی در اکثر قریب به اتفاق ، فقط به جای خودش حرف زده و فقط در فیلمهای خارجی است که به جای بازیگران دیگر صحبت کرده است.او گفته که در دوبله روباه مکار سعی کرده است که با تیپ شمالی صحبت کند که احتمالا یادگاری است از اجرای کتاب های صوتی شرکت 48 داستان که او به همراه نادره سالارپور و کنعان کیانی ، نوار قصۀ پینوکیو آدمک چوبی را اجرا کردند.
او همچنین در انیمیشن هورتون ، راوی بود که به همراهی تنبک و به صورت ضربی خوانی ، داستان را روایت کرد.
مطلب جالب دیگر این شماره ، دربارۀ دوبلۀ فیلم جرم است که تیتراژ این مطلب ، یکی از دیالوگهای بهروز وثوقی در فیلم گوزنهاست : " آغاز برنامه های ما هم اکنون شروع شد!" نویسنده اعتقاد دارد که علت فاصله گرفتن کیمیایی از مخاطبان (یا در واقع مخاطبان از کیمیایی) ، احتمالاً به دلیل فاصله گرفتن کیمیایی از دوبله است. دوبله نقش اساسی در فیلمهای اولیه کیمیایی داشت (مثل قیصر ، گوزنها ، رضا موتوری ، سفر سنگ و تیغ و ابریشم) و دوبلورها نقش اساسی در فیلمهای کیمیایی داشتند و دست کم برخی از فضاسازی ها را در این فیلم ها برعهده داشتند. نویسنده بر این عقیده است که : "دوبلورها برای کیمیایی قهرمان ساخته اند."
مقاله ای جالب درباره قهوه تلخ از یکی از سه تفنگدار مجله که خواندنی است: گلمکانی بر این عقیده است که تا قبل از آمدن مهران مدیری به سریال ، قهوه تلخ "چیزی" کم داشت و انگار ناقص بود و تماشاگران آن 19 قسمت اولیه را به امید آمدن مدیری طاقت آوردند و ...
بقیه اش رو هم خودتان بخرید و بخوانید.