به نام خدا
و با سلام به دوستان کافه کلاسیک
.
.
بازی شبیه ساز نبرد هوایی ACE - Air Combat Emulator محصول شرکت Cascade Games ltd انگلستان در سال 1985

.
این بازی که از اولین نسخ های شبیه سازی و دقیق برای یک گیم میباشد؛ از معروفترین، جذابترین و پر طرفدارترین بازیهای C 64 در طول دهه هشتاد میلادی است و به لحاظ سه بعدی بودن - با امکانات برنامه نویسی گذشته - یک کار سنگین برای گیم محسوب میگردد .
.
ایده بازی در قالب یک نبرد دشوار هوایی برای مقابله با تهاجم گسترده دشمن از زمین، هوا و دریا است که با پیاده کردن قوای خود از طریق دریا و در امتداد خطوط ساحلی - با پشتیبانی ناوها و هواپیماها - اکنون به سوی مناطق مرکزی در حال پیشروی است . قبل از تسلط آنها بر کلیه نقاط که هنگام تسخیر شدن با مربع های قرمز رنگ در نقشه مشخص میگردند و تسخیر فرودگاهها - شامل سه فرودگاه یکی در مرکز، نزدیک به نواحی ساحلی و دو فرودگاه دیگر در بالای صفحه نمایش در سمتهای راست و چپ - باید سریعاً با نبرد های هوایی سنگین دشمن را متوقف و در ادامه کلیه مناطق تسخیر شده را باز پس گرفت .

.
گرافیک این بازی در سه حالت روز، شب و زمستان تغییر میابد و میتواند بصورت تکنفره یا دو نفره انجام پذیرد . در صورت انتخاب حالت دو نفره، بازیکن دوم در قالب کمک خلبان کنترل شلیک ها، را در دست خواهد گرفت و در نشانه روی و قفل کردن روی اهداف، تعویض سلاح، ناوبری و شناسایی موقعیت در نقشه و پرتاب ضد موشکها یاری مینماید .

.
قبل از شروع، بازیکن سطح بازی و نوع اسلحه مورد نیاز را انتخاب میکند . بلحاظ مرحله بندی و زمان بندی بازی در هر موقعیت، سلاح خاصی انتخاب میگردد که شامل پنج نوع سلاح میباشد :
.
موشک های هوا به هوا، air-to-air در حالت عادی 4 عدد بوده و با انتخاب حالت برتری هوایی AIR SUPERIORITY تعدادشان به 12 عدد افزایش میابد .
موشکهای هوا به زمین، air-to-ground در حالت عادی 8 عدد میباشد . با اتنخاب حالت درگیری زمینی، GROUND ATTACK این تعداد به 16 عدد افزایش یافته و متعاقباً موشکهای هوا به هوا به دو عدد کاهش میابد .
موشک ضد کشتی، Anti-ship این موشکها در حالت عادی در دسترس نیستند و تنها در صورت انتخاب حالت درگیری با ناوها، NAVAL ATTACK هشت عدد موشک سنگین ضد کشتی بر روی هواپیما بسته میشود .
در کلیه مراحل 6000 گلوله مسلسل آماده شلیک میباشد . همچنین تعداد 30 عدد ضد موشک - منور، flare - برای گمراه کردن و تغییر مسیر موشکهای شلیک شده از سکوها، هواپیماها و هلکوپتر ها در دسترس قرار میگیرد .

.
این بازیِ سه بعدی دارای 9 درجه دشواری است و به پایان رساندن آن درسطح نهایی، مستلزم صرف زمانی در حدود دوازده ساعت میباشد - چهار ساعت ابتدایی بازی برای از بین بردن کلیه اسکادران های دشمن که در حدود پانزده اسکادران میباشد . پنج ساعت دوم برای از بین بردن چهار موضع نیروی زمینی شناور که در حال پیشرویِ پیوسته، همراه با تغییرات مداوم موضع هستند و سه ساعت نهایی برای پاکسازی کشتی ها و ناوهای هواپیمابر است که تا این زمان در حدود سی بار فرود و برخاست هواپیما انجام گرفته و در حدود چهل هزار امتیاز بدست آمده است .

بغیر از برخی اهداف مانند ناوها با 500 و هواپیماها با 150 و 300 امتیاز، بقیه هدفها امتیازاتی اندک دارند و بدین لحاظ رسیدن به امتیازات نهایی در این بازی تا حدودی دشوار میباشد .
.

در بازی ace علاوه بر نیاز به مهارت برای مبارزه با هواپیماهای جنگنده fighter، مصون ماندن از پرتاب موشکها و پدافندهای ضد هوایی دشمن - مانند سکوهای پرتاب موشک، هلکوپترهای در حال گشت و تانکها - اتمام این بازی نیازمند به رعایت زمانبندی دقیق برای فرود آمدن، انتخاب و تعویض صحیح اسلحه، مراقبت از سوخت و کنترل سطوح فرامین هنگام درگیری های هوایی قبل از صدمه غیر قابل جبران به هواپیماست .
.
کمکهای بازی تنها در تعداد محدودی دفعه انجام میگیرد که شامل اجازه دو تا سه بار اجکت، Eject تنها در منطقه سبز و خودی و قبل از آسیب کلی به هواپیما - و یا دو بار بازیابی موتور است که در اثر گلوله و صدمه زیاد از کار افتاده اند . در صورت چند بار استفاده ار آیتم اول از شماره کمکهای دوم کاسته میشود .

این بازی فاقد موسیقی است و تنها صدای خشدار موتورها، انفجارها، شلیکها و پیامهای شفاهی کابین در آن بگوش میرسد .
در طول نبرد، خلبان از طریق نقشه، علایم هشدار بر روی صفحه مانیتورهای کابین و هشدارهای شفاهی، راهنمایی و هدایت میشود . همچنین از لحظه بلند شدن هواپیما که سوخت شروع به کاستن میکند؛ با گذشت زمان هواپیمای سوخت رسان در مسیری که عموماً نزدیک به مرکز صفحه و در ارتفاع بالا است حضور میابد و با قرار گرفتن در محدوده پروازِ او میتوان مجدداً سوخت دریافت نمود - این موضوع در مراحل پایانی بازی که اکثر فرودگاه ها تسخیر شده اند و یا هنگام درگیری با کشتی های دشمن که مجبور به طی مسافت های طولانی از فرودگاههای دوردست به سمت ساحل است؛ اهمیت میابد -

.
از ترفند های بازی در درگیری هوایی، صعود سریع بصورت مارپیچ به ارتفاع بالا، چرخش سریع هواپیما روی هدف و از بین بردن حداقل دو فروند از آنها در همان ابتدا بمنظور کاستن از شدت آتش است .
در محدوده هواپیمای سوخت رسان جنگنده های دشمن از صفحه نمایش پاک میشوند و از آنجا که اولویت با فرود آمدن هواپیما میباشد؛ انجام عملیات سوخت رسانی تنها در مراحل پایانی و یا موارد اضطرار مانند فاصله زیاد از فرودگاه توصیه میگردد .
نوع انتخاب اسلحه در این بازی حائز اهمیت است . در شروع بازی بهتر است اسلحه هواپیما در حالت درگیری هوایی انتخاب شود و پس از منهدم کردن دو اسکادران دشمن و اندکی درگیری زمینی دوباره به پایگاه بازگشت .
هنگام کاسته شدن از مهمات و یا آسیب شدید هواپیما - با علامت برفک بر روی صفحات مانیتور - بعلت کنترل نامناسب سطوح فرامین و احتمال خرابی و صدمه کامل، بهتر است ریسک ادامه در گیری با برگشت به پایگاه بدل گردد .
برای طی مسافت طولانیِ بازگشت به فرودگاه یا رسیدن به شناورهای دشمن، میتوان جهت صرفه جویی در مصرف سوخت از قدرت موتورها تا حد امکان کاست .
در درگیری زمینی ارتفاع مناسب 1700 پا است و در صورت نزدیک شدن موشک ها میتوان با چرخش هواپیما، مسیر موشکها را منحرف نمود .
در این بازی نقشه باید بطور مداوم بررسی گردد تا ضمن آمادگی برای مقابله با هجوم مجدد اسکادرانهای دشمن - جهت درگیری در ارتفاع مناسب یا فرصت بازگشت به پایگاه درصورت اشکال در پارامترهای سلاح، سوخت و خرابی - از تسخیر نشدن فرودگاه مطلع گشت .
هنگام فرود سرعت باید در حداقل مقدار آن و از باز بودن چرخها مطمئن بود - کلید U - همچنین هواپیما مییایست تا حد امکان در ابتدای باند فرود آید . در غیر اینصورت هنگام برخاست مجدد، با کوتاه شدن باند و قبل از برخاست، هواپیما منفجر میگردد . در بازی باید دقت نمود؛ چند ثانیه بعد از بلند شدن با استفاده از کلید U چرخها جمع شوند - این کلید مانع از انفجار هواپیما میشود و در طول پرواز باید دقت کرد تا اشتباهاً فشار داده نشود -

در انتها و در صورت تمایلِِ بازیکن، اطلاعات و امتیازات او بر روی tape ذخیره میگردد - برخی آمار ارائه شده در این پست بصورت تقریبی است -
.
.
video game :
http://s5.picofile.com/file/8152844400/A...http://s5.picofile.com/file/8152844400/ACE_I_part_
http://s5.picofile.com/file/8152844034/A...http://s5.picofile.com/file/8152844034/ACE_I_part_
.
.
kurt steiner