[-]
جعبه پيام
» <Emiliano> یکی از این عزیزان Dude بزرگوار هستن که بدین‌وسیله در اینجا ازشون ممنون هستم.
» <Emiliano> وجود دوستان فرهیخته با کوله‌باری از دانش و تجربه در این انجمن افتخاریه بزرگ برای بنده و ازشون درس می‌گیرم.
» <سروان رنو> جالب بود ! عجب پوستری از "بر باد رفته" ... https://www.1pezeshk.com/wp-content/uplo....30.05.jpg
» <کنتس پابرهنه> این طراح خوش ذوق چه ساده و زیبا به سکانس های کلیدی فیلم ها اشاره کرده... https://www.1pezeshk.com/archives/2024/0...style.html
» <پیرمرد> متأسفانه سعید راد درگذشت، روحش شاد و یادش گرامی
» <پیرمرد> سپاسگزارم از جناب سروان که بنده را با دورین گری مقایسه نفرمودند
» <پیرمرد> سلام و عرض احترام خدمت دوستان کافه کلاسیک و تشکر از سرکار خانم کنتس گرامی
» <سروان رنو> پیرمرد مانند بنجامین باتن هر روز جوانتر می شود
» <کنتس پابرهنه> به به... بعد از مدت ها درود جناب پیرمرد عزیز
» <دون دیه‌گو دلاوگا> «قاضی می‌رود» : https://cafeclassic5.ir/showthread.php?t...0#pid45610
Refresh پيام :


ارسال پاسخ 
 
رتبه موضوع
  • 3 رای - 3 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
دلنوشته هاي سينمايي
نویسنده پیام
منصور آفلاین
آخرین تلالو شفق
*

ارسال ها: 501
تاریخ ثبت نام: ۱۳۸۸/۸/۱۷
اعتبار: 77


تشکرها : 395
( 8063 تشکر در 307 ارسال )
شماره ارسال: #35
RE: دلنوشته هاي سينمايي

هرچند مدتی از این قصه میگذرد اما بد نیست نظر خود را هم در مورد آن بگوئیم...

مدتی قبل جمشید مشایخی که از فرط تکرار نام و تصویر عزت الله انتظامی در جشن سینمائی نویسندگان و منتقدان به ستوه آمده بود بالای سن رفت و با عصبانیت هرچه تمام تر پیشت میکروفن گفت : چرا باید صحبتی از بقیه بازیگران به میان نیاید و این آقا صرفا بعنوان بازیگر (محبوب) مورد توجه باشد ، ظاهرا خود ایشان هم از یاد برده که زمانی برای شهبانو (فرح) تمبک میزده!... و بعد جلسه را ترک میکند.... پس از آن شاهد نظرات مردم در شبکه های اجتماعی و مطبوعات بودیم که عده ای کار مشایخی را ستودند و عده ای هم او را تخریب کردند...

از نظر من مشایخی حق داشت. پس از انقلاب و بطور مشخص در دهه های 70 و 80 و بطور مشخص ماهنامه فیلم از عزت الله انتظامی یک بت ساخت. مدیر مسئول این ماهنامه جناب آقای هوشنگ گلمکانی که یکی از منتقدین بنام کشور نیز هست و به شخصه به ایشان خیلی ارادت دارم بخاطر علاقه شخصی به انتظامی تمام سمت و سوی ماهنامه فیلم را که مهمترین رسانه سینمائی کشور پس از انقلاب بوده و هست را به مدح و ستایش از این بازیگر اختصاص داد. وی هرگز اجازه نداد حتی کوچکترین نقد گزنده ای در این ماهنامه از طرف حتی یکی از نویسندگان مطرح یا درج گردد. وی به این هم بسنده نکرد و در مدح و منقبت انتظامی کتابی سترگ که براساس مصاحبه های متعدد خود وی با ایشان صورت گرفت تهیه کرد و اسم این کتاب را هم گذاشت آقای بازیگر... از آنسو هروقت در این ماهنامه اسم مشایخی به میان می آمد با چنین تحلیلهائی مواجه بودیم : بازیگری که ابائی از بازی در هر فیلم کم ارزش و بی ارزش ندارد و خود وی ادعا دارد برای دلگرمی کارگردانان جوان این کار را میکند درحالیکه دون شان یک بازیگر خاص است که تن به بازی در هر فیلم و سریالی دهد و همین نکته را برای انتظامی یک ایده آل و ارزش قلمداد کرد که هرگز در فیلمهای کم ارزش تن به بازی نمیدهد. تمام این تعریف و تمجیدها از یک طرف و نکوهش ها و تقبیح ها از سوی دیگر موجب شد هم خود منتقدین و هم مردم و هم  انتظامی باور کنند انتظامی تافته جدابافته ایست که در اوج قله بازیگری تاریخ سینمای ایران (حتی بالاتر از کسانی چون بهروز وثوقی و پرویز فنی زاده ) ایستاده است چراکه رفتارهای انتظامی پس از این تمجیدها و عدم همنشینی با سایر بازیگران و عدم شرکت گسترده در محافل و عدم حضور در سریالهای تلویزیونی و عدم شرکت در مصاحبه های تلویزیونی همگی موید خودبزرگ بینی وی بود که باعث و بانی آن مطبوعات ایران و در راس آنها ماهنامه فیلم بود.

پس از سالها ، جمشید مشایخی از نظر من یک سوزن برداشت و درست یا نادرست به این بادکنک زد تا اندکی از بادش را بخاطر همین تبعیض ها و تحقیرها خالی کرده باشد. اینکه انتظامی در حضور فرح دستبوسی کرده است رخداد عجیب و غریبی نیست چراکه همه این بازیگران و از جمله علی نصیریان و بهروز وثوقی و حتی بهرام بیضائی براساس عکسهای بجا مانده ، دستبوس خانم بوده اند اما اینکه این واقعیت را مشایخی بدان شکل مطرح نماید صرفا در همین تبعیض ها که منجر به عقده های درونی در اکثر بازیگران صاحب نام سینمای ایران شده است نهفته و من به مشایخی حق میدهم که این سوزن را در جمع اهالی نقد و نشست منتقدین بدست گیرد. در واقع مشایخی سوزنش را به منتقدین زد تا انتظامی.

اگر انتظامی در فیلمهائی چون گاو از مشایخی برتر بود ، مشایخی در فیلمهائی چون هزاردستان و کمال الملک و حتی خانه عنکبوت به لحاظ قدرت بازی سرتر از انتظامی بود. به لحاظ شکل سکون بازی در هزاردستان ، حتی نصیریان و کشاورز هم از انتظامی در هزاردستان برتر بودند اما هرگز به این برتریها اهمیت داده نشد و همواره و فقط از انتظامی تقدیر گردید. انتظامی که خود خوب میدانست در هزاردستان از مشایخی و نصیریان و کشاورز در سطح پائینتری بوده همواره ضعف بازی خود را به گردن دوبله منوچهر اسماعیلی انداخت درحالیکه همگان خوب میدانند که همان اسماعیلی بجای مشایخی و کشاورز هم صحبت کرده بود و اگر قرار بود کم فروشی کرده باشد فقط وی در این میان استثنا نبود.

همزمان با نقدهای عمومی نسبت به صحبتهای مشایخی درخصوص انتظامی من همین موارد را در ایسنتاگرام به اطلاع گلمکانی رساندم ... و ایشان در خصوص عملکرد ماهنامه فیلم و شخص خودشان در پاسخ نوشتند : انسان جایز الخطاست .  و البته پس از مدتی نقد مرا هم از صفحه خود پاک کردند!



 

۱۳۹۶/۶/۲۱ صبح ۰۸:۲۴
یافتن تمامی ارسال های این کاربر نقل قول این ارسال در پاسخ
تشکر شده توسط : رابین‌هود, آدری لاووا, Classic, پرنسس آنا, ال سید, سروان رنو, شارینگهام, BATMAN, rahgozar_bineshan, ماهی گیر, L.B.Jefferies, ریچارد, زاپاتا, Jack Robinson, زرد ابری, پیرمرد
ارسال پاسخ 


پیام در این موضوع
دلنوشته هاي سينمايي - زاپاتا - ۱۳۹۱/۹/۱۳, عصر ۰۵:۴۳
RE: دلنوشته هاي سينمايي - حمید هامون - ۱۳۹۱/۹/۱۵, عصر ۰۷:۲۷
RE: دلنوشته هاي سينمايي - زاپاتا - ۱۳۹۱/۹/۱۷, عصر ۰۵:۵۷
RE: دلنوشته هاي سينمايي - زاپاتا - ۱۳۹۱/۹/۲۹, عصر ۰۲:۳۷
RE: دلنوشته هاي سينمايي - زاپاتا - ۱۳۹۱/۱۰/۱۲, عصر ۰۸:۲۵
RE: دلنوشته هاي سينمايي - زاپاتا - ۱۳۹۱/۱۱/۱۶, عصر ۰۸:۴۵
RE: دلنوشته هاي سينمايي - زاپاتا - ۱۳۹۱/۱۲/۱۳, عصر ۰۷:۵۳
RE: دلنوشته هاي سينمايي - محمد - ۱۳۹۱/۱۲/۱۳, عصر ۱۱:۲۹
RE: دلنوشته هاي سينمايي - جیسون بورن - ۱۳۹۱/۱۲/۱۴, صبح ۰۶:۵۲
RE: دلنوشته هاي سينمايي - زاپاتا - ۱۳۹۱/۱۲/۱۴, عصر ۱۰:۱۱
RE: دلنوشته هاي سينمايي - کلاه سبز - ۱۳۹۱/۱۲/۱۴, صبح ۰۸:۴۳
RE: دلنوشته هاي سينمايي - زاپاتا - ۱۳۹۲/۶/۱, عصر ۰۳:۱۹
RE: دلنوشته هاي سينمايي - زاپاتا - ۱۳۹۲/۹/۲۷, عصر ۰۸:۵۳
RE: دلنوشته هاي سينمايي - پینک فلوید - ۱۳۹۲/۱۰/۷, صبح ۰۲:۰۷
RE: دلنوشته هاي سينمايي - زاپاتا - ۱۳۹۲/۱۰/۱۳, عصر ۰۸:۵۱
RE: دلنوشته هاي سينمايي - حمید هامون - ۱۳۹۳/۳/۱۶, عصر ۰۴:۱۱
RE: دلنوشته هاي سينمايي - زاپاتا - ۱۳۹۳/۳/۱۷, عصر ۱۱:۰۹
RE: دلنوشته هاي سينمايي - زاپاتا - ۱۳۹۳/۵/۲۲, صبح ۱۱:۳۷
RE: دلنوشته هاي سينمايي - زاپاتا - ۱۳۹۳/۵/۲۳, عصر ۱۲:۵۰
RE: دلنوشته هاي سينمايي - زاپاتا - ۱۳۹۳/۵/۲۴, عصر ۰۹:۲۲
RE: دلنوشته هاي سينمايي - زاپاتا - ۱۳۹۳/۶/۲۷, عصر ۱۰:۵۴
RE: دلنوشته هاي سينمايي - زاپاتا - ۱۳۹۳/۱۱/۲۹, عصر ۰۶:۱۵
RE: دلنوشته هاي سينمايي - زاپاتا - ۱۳۹۳/۱۲/۸, عصر ۱۲:۴۴
RE: دلنوشته هاي سينمايي - دکــس - ۱۳۹۴/۲/۱۰, صبح ۱۱:۴۱
RE: دلنوشته هاي سينمايي - زاپاتا - ۱۳۹۴/۴/۲۱, عصر ۱۱:۰۳
فلسطین - دکــس - ۱۳۹۴/۴/۳۰, صبح ۰۷:۲۰
RE: فلسطین - دکــس - ۱۳۹۴/۵/۲۱, صبح ۰۲:۰۷
RE: دلنوشته هاي سينمايي - زاپاتا - ۱۳۹۴/۵/۳, صبح ۱۰:۲۹
RE: دلنوشته هاي سينمايي - برو بیکر - ۱۳۹۴/۶/۷, عصر ۰۵:۲۹
RE: دلنوشته هاي سينمايي - بانو الیزا - ۱۳۹۴/۸/۲۷, صبح ۱۰:۵۷
RE: دلنوشته هاي سينمايي - منصور - ۱۳۹۶/۶/۲۱ صبح ۰۸:۲۴
RE: دلنوشته هاي سينمايي - سناتور - ۱۳۹۶/۶/۳۰, عصر ۱۱:۳۰
RE: دلنوشته هاي سينمايي - زاپاتا - ۱۳۹۶/۷/۶, صبح ۱۲:۱۶
RE: دلنوشته هاي سينمايي - زاپاتا - ۱۳۹۴/۷/۲۷, عصر ۰۷:۵۱
RE: دلنوشته هاي سينمايي - سروان رنو - ۱۳۹۴/۷/۲۷, عصر ۱۱:۴۵