[-]
جعبه پيام
» <سروان رنو> تلگرام یا فروم ؟ مساله این است ! ... https://cafeclassic5.ir/showthread.php?t...4#pid45464
» <Dude> سلامت باشید. شده که ازعزیزانی با هم، کمی قدیمی تر از اینها را دیده بودیم، جز خودم همه دردیار باقی اند. خوشحالم هنوز هستند که از آن فیلمها خاطره دارند، با آرزوی سلامتی
» <دون دیه‌گو دلاوگا> سلام و سپاس فراوان "Dude" گرامی. آقا ممنون برای "Orions belte". با معرفی شما، خودم هم خاطره محوی از آن سراغ گرفتم
» <دون دیه‌گو دلاوگا> پاینده باشید "رابرت" گرامی. سپاس از لطف و پُست‌های ارزشمندتان
» <لوک مک گرگور> متشکرم دوست گرامی. منهم همیشه از خواندن مطالب جذاب و دلنشین تان کمال لذت را برده ام.
» <رابرت> بررسی جالب تأثیر فیلم "پاندورا و هلندی سرگردان" بر انیمیشن "عمو اسکروچ و هلندی سرگردان" https://cafeclassic5.ir/showthread.php?t...6#pid45456
» <رابرت> سپاس از دون دیه‌گو دلاوگا و لوک مک گرگور عزیز به خاطر مطالب تحقیقی، تحلیلی و زیبای اخیرشان
» <دون دیه‌گو دلاوگا> "بچه‌های کوه تاراک" : https://cafeclassic5.ir/showthread.php?t...3#pid45453
» <مارک واتنی> ممنونم رابرت جوردن عزیز
» <رابرت جوردن> سپاس از مارک واتنی و بتمن
Refresh پيام :


ارسال پاسخ 
 
رتبه موضوع
  • 6 رای - 4.33 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
راهنمای فیلم نوآر
نویسنده پیام
هری لایم آفلاین
دوست قدیمی
***

ارسال ها: 473
تاریخ ثبت نام: ۱۳۸۹/۵/۱۸
اعتبار: 35


تشکرها : 278
( 4292 تشکر در 113 ارسال )
شماره ارسال: #101
RE: راهنمای فیلم نوآر

التهاب         White Heat *

کارگردان : رائول والش

فیلمنامه : ایوان گاف – بن رابرتس (براساس داستانی از ویرجینیا کلاگ)

فیلمبردار : سید هیکاکس

موزیک : مکس استاینر

بازیگران : جیمز کاگنی – ادموند اوبراین – استیو کاکران – مارگریت ویچرلی – جان آرچر – ویرجینیا مایو

محصول 1949 برادران وارنر – سیاه و سفید – 114 دقیقه

 

سردسته باند تبهکاران آرتور کودی جارت (کاگنی) که مبتلا به سرع است و وابستگی عاطفی توصیف ناپذیری به مادرش دارد , خود را به ماموران پلیس تسلیم می کند تا دست پیش را بگیرد و به جای اعدام (به علت  ارتکاب چند مورد جنایت) به یکی دو سال حبس (به دلیل سرقت از یک هتل) محکوم شود . پلیس و مقامات قضایی چون مدارک مستدل در اختیار ندارند , او را به زندان می اندازند . اما یکی از ماموران زبده خود هانک فالون (اوبراین) را با هویت یک مجرم به زندان می فرستند و او را همبند کودی جارت قرار می دهند تا با جلب اعتماد او و گرفتن اطلاعات از وی ,  زمینه دستگیری سایر تبهکاران را فراهم آورند ...

 

فیلم دارای صحنه های درخور توجهی است : نخستین حمله سرع کودی و آنگاه آرام گرفتن در دامان مادرش , از خود بی خودی دیوانه وارش هنگامی که خبر مرگ مادرش را در زندان می شنود و جنون پر شور و اعجاب انگیزش در لحظه مرگ بر فراز مخازن پالایشگاه که فریاد برمی آورد : " مادر ! بالاخره موفق شدم ... به اوج رسیدم ! " تنها برخی از صحنه های ماندگار فیلم هستند . نه کاگنی , نه کمپانی برادران وارنر دیگر هیچگاه نتوانستند به چنین نقطه اوجی دست یابند . بدون وجود یک عامل موثر و تثبیت شده داستانی (مثلا ماجرایی عشقی یا عرضه جذابی از اخلاقیات) تماشاگران به ناچار به کودی جارت ضد قانون و محکوم به فنا گرایش می یابند . در سکانس پایانی , پلیس نفوذی (با بازی ادموند اوبراین) با تفنگی پرقدرت , چندین گلوله به سوی جارت شلیک می کند و در همان حال زیر لب می گوید : " پس چرا نمیفته زمین؟ " پاسخ به این سوال روشن است : همان منطق عجیب ستاره بودن و اسطوره سازی هالیوود که طی سال ها از فیلم ها و نقش ها روی هم انباشته شده بود , به ستارگانی نظیر جیمز کاگنی و ادوارد جی رابینسون این قدرت را داده بود تا بر جدال ها و لطمات و حتی خود مرگ چیره شوند و دوباره و چند باره جان بگیرند و در نقشی دیگر , حیاتی دیگر و تجسمی دیگر روی پرده سینما یا در ذهن تماشاگر جلوه ای تازه ای بیابند . **

 

  

* به معنای گرمایی بیش از 1200 درجه که فلز حرارت دیده در آن دما به رنگ سفید درمی آید . و این ترکیب کنایه ای است از اوج التهاب و غلیان . این فیلم در ایران با نام در اوج قدرت نمایش داده شده است . (ظهور و سقوط نظام استودیویی در هالیوود ,  ترجمه کاظم اسماعیلی – ص  471)

** برگرفته از همان منبع ص 472 و 473



فایل های ضمیمه بند انگشتی
   
۱۳۹۰/۶/۲ عصر ۱۱:۰۵
یافتن تمامی ارسال های این کاربر نقل قول این ارسال در پاسخ
تشکر شده توسط : ترومن بروینک, کاپیتان هادوک, اسکورپان شیردل, راتسو ریــزو, soheil, Classic, رزا, الیشا, Papillon
هری لایم آفلاین
دوست قدیمی
***

ارسال ها: 473
تاریخ ثبت نام: ۱۳۸۹/۵/۱۸
اعتبار: 35


تشکرها : 278
( 4292 تشکر در 113 ارسال )
شماره ارسال: #102
RE: راهنمای فیلم نوآر

با فردا خداحافظی کن         Kiss Tomorrow Goodbye

کارگردان : گوردون داگلاس

فیلمنامه : هری براون (براساس داستانی از هوریس مکوی)

فیلمبردار : پورل مارلی

موزیک : کارمن دراگان

بازیگران : جیمز کاگنی – باربارا پیتون – هلنا کارتر – وارد باند – لوتر آدلر – بارتن مک لین

محصول 1950 برادران وارنر – سیاه و سفید – 102 دقیقه

 

مجرم سابقه دار رالف کاتر (کاگنی) که به حبس ابد با اعمال شاقه محکوم شده , با پشتیبانی دوستان خود , می گریزد . او و یارانش بی درنگ , شرارت های شان را از سر می گیرند . یک افسر پلیس رد او را می گیرد , اما به جای به دام انداختنش , می پذیرد که در ازای دریافت مقداری پول , همه چیز را نادیده بگیرد . ضمن آنکه رالف و همدستش در جهت اطمینان بیشتر , با ضبط صدای او در هنگام دریافت رشوه , خاطر خود را از هر حیث آسوده می کنند . درست در شرایطی که به نظر می رسد همه چیز مطابق میل رالف پیش می رود , ارتباط او با دو زن سرانجام کار دستش می دهد ...

 

جیمز کاگنی شخصیت تندخو , بی رحم و انتقام جوی خود در فیلم التهاب (والش – 1949) را پررنگ تر و با تاکید بیشتری تکرار می کند . اگر در پایان فیلم التهاب , شخصیت اصلی با نقش آفرینی کاگنی نمی مرد , این فیلم را می شد التهاب 2 نیز نام گذاری کرد . با فردا خداحافظی کن فاقد ظرافت های ساختاری التهاب است . به یادماندنی ترین صحنه فیلم در سکانسی اتفاق می افتد که رالف به یک تعمیر کار خودرو که مشکل حرکتی دارد , به دلیل همکاری با پلیس , درس عبرتی فراموش نشدنی می دهد . مشابه این واکنش را در فیلم التهاب هم از او شاهدیم ; آنجا که فرد خائنی را که در صندوق عقب خودرو محبوس کرده , در نهایت خونسردی درحال به نیش کشیدن ران مرغ با شلیک گلوله به قتل می رساند . حضور باربارا پیتون ( از فم فتال های کمتر شناخته شده ) غافلگیر کننده است . او نقش زنی نامتعادل را ایفا می کند که به مرور به جنون می رسد .    



فایل های ضمیمه بند انگشتی
   
۱۳۹۰/۶/۳ صبح ۱۰:۳۷
یافتن تمامی ارسال های این کاربر نقل قول این ارسال در پاسخ
تشکر شده توسط : کاپیتان هادوک, FONDA, راتسو ریــزو, soheil, رزا, Papillon
هری لایم آفلاین
دوست قدیمی
***

ارسال ها: 473
تاریخ ثبت نام: ۱۳۸۹/۵/۱۸
اعتبار: 35


تشکرها : 278
( 4292 تشکر در 113 ارسال )
شماره ارسال: #103
RE: راهنمای فیلم نوآر

شب طولانی           Long Night

کارگردان : آناتول لیتواک

فیلمنامه : ژاک ویوت – جان وکسلی

فیلمبردار : سال پولیتو

موزیک : دمیتری تیومکین

بازیگران : هنری فاندا – وینسنت پرایس – الیشا کوک – آن دی ووراک – باربارا بل گدس – هاوارد فریمن

محصول 1947 R.K.O – سیاه و سفید – 101 دقیقه

 

جو آدامز (فاندا) سرباز دیروز و کارگر امروز ,  دلباخته دختری به نام جو آن (بل گدس) می شود . آن رابطه خود با یک شعبده باز متلک گو و خودستا به نام ماکسی میلیان (پرایس) را از آدامز پنهان می کند . وقتی حقیقت آشکار می شود , آدامز در حالت غیظ و غضب ماکسی میلیان را به قتل می رساند . در ادامه , نیروهای پلیس آپارتمان مزبور را یه محاصره درآورده و به آن شلیک می کنند تا  آدامز یا بمیرد یا خود را تسلیم کند ...

 

فیلم با شلیک چند گلوله و به دنبال آن فرو افتادن پرایس از فراز پلکانی مارپیچ آغاز می شود و بیش از 90% آن در فلشبک اتفاق می افتد . با وجود برخی اشکالات , مثل پایه های سست درام فیلمتمرکز بیش از حد و غیر ضروری روی برنامه شعبده بازی , یا چهره پردازی کاریکاتوری وینسنت پرایس , شب طولانی را به دلیل برخی ویژگی ها نظیر توان بازیگری فاندا در انتقال وقار و انزوای جو آدامز و همچنین طراحی صحنه باورپذیر در فضای محدود , نمی توان فیلمی به کلی بی ارزش  تلقی کرد . صحنه ای که یونیفرم نظامی آدامز (به عنوان نماد خدمت او به میهنش) در کمد مورد اصابت گلوله پلیس قرار می گیرد , به یاد ماندنی است .



فایل های ضمیمه بند انگشتی
   
۱۳۹۰/۶/۳ عصر ۰۵:۵۱
یافتن تمامی ارسال های این کاربر نقل قول این ارسال در پاسخ
تشکر شده توسط : FONDA, راتسو ریــزو, اسکورپان شیردل, کاپیتان هادوک, دزیره, soheil, رزا, الیشا, Papillon
هری لایم آفلاین
دوست قدیمی
***

ارسال ها: 473
تاریخ ثبت نام: ۱۳۸۹/۵/۱۸
اعتبار: 35


تشکرها : 278
( 4292 تشکر در 113 ارسال )
شماره ارسال: #104
RE: راهنمای فیلم نوآر

بلوند بد ذات            Bad Blonde

کارگردان : رجینالد لی بورگ

فیلمنامه : گای المز – ریچارد لاندا (براساس داستانی از مکس گتو)

فیلمبردار : والتر هاروی

موزیک : ایور اسلنی

بازیگران : باربارا پیتون – فردریک والک – جان سالتر – سید جیمز – تونی رایت – مری برک

محصول : 1953 - سیاه وسفید – 81 دقیقه

 

در قسمتی از یک شهربازی و در قالب برنامه ای تفریحی , استعدادهای جدید را برای مسابقات بوکس کشف می کنند . ژیسپ ویکی (والک) از این طریق به دنیای مسابقات بوکس راه می یابد . خیلی زود تباهی گریبانش را می گیرد . ژیسپ با زنی هوسران به نام لورنا ویچی (پیتون) همدست می شود و با اغواگری های او , همسر لورنا یا در واقع مدیر برنامه های خود را به قتل می رساند ... 

 

طرح کلی فیلم برگرفته از غرامت مضاعف (وایلدر – 1944) است . ضمن آنکه نیم نگاهی هم به او را به خدا بسپار (استال – 1945) دارد ; به ویژه در سکانسی که ژیسپ مرتکب قتل می شود . ساختار فیلم ابتداعی و ساده انگارانه است . تنها نکته جالب  که در حاشیه آن قابل بررسی است ,  حضور باربارا پیتون در نقش زنی مرگبار است . او در زندگی شخصی اش نیز همین نقش را چندین سال ایفا کرد . با دو تن از بازیگران هالیوود – فرانک تونه و تام نیل- همزمان رابطه داشت ; ارتباطی که به درگیری و مجروح شدن تونه توسط تام نیل (یا عوامل اجیرشده او) منجر شد . اندکی بعد با تونه ازدواج کرد , اما پس از دو ماه وی را رها کرد تا با تام نیل به سفر برود . غیر از ماجراهای عاشقانه , چهار بار ازدواج کرد . رسوایی اخلاقی و تنهایی اش به دلیل زندانی شدن تام نیل (که زنی را به قتل رسانده بود) او را به انزوا و اعتیاد کشاند و سرانجام در 40 سالگی  در  1967 درگذشت . قبل از مرگش , شرح پرشوری از داستان زندگی اش را در کتابی با عنوان شرمنده نیستم ! به چاپ رساند . برخی از فیلم های او عبارتند از : گرفتار (ریچارد فلایچر – 1949) , دالاس (استوارت هایسلر – 1950) , با فردا خداحافظی کن (گوردون داگلاس – 1950) , فقط شجاعان (گوردون داگلاس – 1951) , جنایت راه و رسم من است (ادگار جی. اولمر- 1955) .



فایل های ضمیمه بند انگشتی
   
۱۳۹۰/۶/۴ عصر ۰۵:۲۷
یافتن تمامی ارسال های این کاربر نقل قول این ارسال در پاسخ
تشکر شده توسط : دزیره, soheil, راتسو ریــزو, رزا, الیشا, Papillon
هری لایم آفلاین
دوست قدیمی
***

ارسال ها: 473
تاریخ ثبت نام: ۱۳۸۹/۵/۱۸
اعتبار: 35


تشکرها : 278
( 4292 تشکر در 113 ارسال )
شماره ارسال: #105
RE: راهنمای فیلم نوآر

بدرود خوشگل من               Farewell, My Lovely

کارگردان : دیک ریچاردز

فیلمنامه : دیوید زلاگ گودمن (براساس داستانی از ریموند چندلر)

فیلمبردار : جان آلونزو

موزیک : دیوید شایر

بازیگران : رابرت میچم – شارلوت رمپلینگ – جان آیرلند – سیلویا مایلز – جک اوهالوران – سیلوستر استالون

محصول 1975 AVCO Embassy Pictures – رنگی – 95 دقیقه

 

فردی تنومند به نام موس مالوی (اوهالوران) که تازه از زندان آزاد شده نزد کاراگاه خصوصی فیلیپ مارلو (میچم) می رود و از او می خواهد تا معشوقه گمشده اش ولما (رامپلینگ) را بیابد . مارلو در ازای دریافت مبلغی پول , جست و جوی مخاطره آمیزش را برای یافتن ولما آغاز می کند ... 

 

براساس این داستان چندلر دو فیلم دیگر نیز ساخته شده است : ملاقات با شاهین ( اروینگ رایس – 1942) و جنایت,  عزیزم ! (ادوارد دمیتریک – 1944) . بدرود خوشگل من ,  هم در قیاس با این دو , و هم به خودی خود فیلم ضعیف و کسالت باری است و حضور رابرت میچم نیز کمکی به جذابیت آن نکرده . شارلوت رمپلینگ به شمایل فم فتال های درجه یک تاریخ سینما حتی نزدیک هم نشده و تنها به بازسازی شلخته ای از ژست های آنان بسنده کرده است . طنز تلخ نهفته در اثر چندلر , جای خود را به لودگی داده و این دیگر مزید بر علت است . 

 

 * این فیلم در ایران با نام قدرتمند نیز شناخته شده است .



فایل های ضمیمه بند انگشتی
   
۱۳۹۰/۶/۴ عصر ۱۰:۵۱
یافتن تمامی ارسال های این کاربر نقل قول این ارسال در پاسخ
تشکر شده توسط : دزیره, soheil, راتسو ریــزو, رزا, Papillon
هری لایم آفلاین
دوست قدیمی
***

ارسال ها: 473
تاریخ ثبت نام: ۱۳۸۹/۵/۱۸
اعتبار: 35


تشکرها : 278
( 4292 تشکر در 113 ارسال )
شماره ارسال: #106
RE: راهنمای فیلم نوآر

خواب ابدی            Big Sleep

کارگردان : مایکل وینر

فیلمنامه : مایکل وینر (براساس داستانی از ریموند چندلر)

فیلمبردار : رابرت پینتر

موزیک : جری فیلدینگ

بازیگران : رابرت میچم – سارا مایلز – جیمز استیوارت – جان میلز – ریچارد بونه – کندی کلارک – جون کالینز – ادوارد فاکس

محصول 1978 یونایتد آرتیستز – رنگی – 99 دقیقه

 

عده ای خلافکار با تهیه عکس های ناجور از دختر یک ژنرال بازنشسته , درصدد باج گیری اند . کاراگاه خصوصی فیلیپ مارلو (میچم) استخدام می شود تا ماجرا را پیگیری کند و جلوی این رسوایی را بگیرد ...

  

بازسازی ناموفق و هجو گونه ای از فیلمی به همین نام که در 1946 توسط هاوارد هاکس ساخته شده بود . کارگردان (وینر) خیال خود را راحت کرده و زمان وقوع ماجرای فیلم را به دهه 1970 منتقل نموده تا مجبور نباشد برای ایجاد حال و هوای دهه 1940 و طراحی دکور و گریم و لباس و ... هزینه اضافی روی دست تهیه کننده بگذارد . با جرات می توان این فیلم را به عنوان نازل ترین اثر سینمایی ساخته شده  براساس رمانی از چندلر در لیست 100 فیلمی که نباید تا آخر عمر دید , گنجاند . 



فایل های ضمیمه بند انگشتی
   
۱۳۹۰/۶/۵ صبح ۰۱:۴۷
یافتن تمامی ارسال های این کاربر نقل قول این ارسال در پاسخ
تشکر شده توسط : دزیره, soheil, راتسو ریــزو, رزا, Papillon
هری لایم آفلاین
دوست قدیمی
***

ارسال ها: 473
تاریخ ثبت نام: ۱۳۸۹/۵/۱۸
اعتبار: 35


تشکرها : 278
( 4292 تشکر در 113 ارسال )
شماره ارسال: #107
RE: راهنمای فیلم نوآر

خانه بیگانگان                 House of Strangers

کارگردان : جوزف ال. منکه ویتس

فیلمنامه : فیلیپ جوردن (براساس داستانی از جرومی ویدمن)

فیلمبردار : میلتن کراسنرر

موزیک : دنیل آمفی تیاتروف

بازیگران : ادوارد جی رابینسون – سوزان هیوارد – ریچارد کنت – لوتر آدلر – افرم زیمبالیست – دبرا پجت – هوپ امرسن

محصول 1949 فاکس قرن بیستم – سیاه و سفید – 101 دقیقه

 

مکس مونتی (کنت) پس از هفت سال از زندان آزاد می شود و گذشته اش را به یاد می آورد : پدر خانواده جینو مونتی (رابینسون) مالک و مدیر یکی از بانک های معتبر نیویورک , به دلیل تخلف از قوانین بانکداری نوین مورد پیگرد قرار می گیرد و به دنبال آن از کار برکنار می شود . پسرانش – غیر از مکس – فرصت را غنیمت شمرده , امکانات او را تصاحب می کنند و برادر خود , مکس را که مدافع پدرشان است , با دغل بازی و پاپوش روانه زندان می کنند ...

 

زوال ارزش های موروثی مضمون اصلی فیلم است . نظیر آنچه در فرهنگ شرق یا جنوب جهان شاهدیم و قبلا در غرب و شمال اتفاق افتاد . در برخی موارد هنجارهای سنتی ناکارامد , مملو از ریا , عامل بروز حسادت , کینه ورزی و خشونت به تصویر کشیده می شوند . فیلم به خانواده های آمریکایی در 1949  هشدار می دهد که برای زندگی بهتر باید در نظام ارزشی و معیارهای اخلاقی و آنچه که از نسل های گذشته به آنها منتقل شده ,  تجدید نظر کنند و خود را با ملزومات زندگی معاصر تطبیق دهند , اگر نه , مانند خانواده پدرسالار فیلم خانه بیگانگان با فروپاشی مواجه خواهند بود . از این منظر پیام فیلم کمی گلدرشت و شعاری است . شخصیت پردازی وجه غالب فیلم است . جینو بونتی : کسی که از جوانی در یک سلمانی محقر در ایتالیا سخت کار کرده و مدارج ترقی را یک به یک پیموده . همسر او : در ایتالیا با امکانات محدود بیشتر احساس خوشبختی می کرده تا در خانه ای قصر مانند در نیویورک . فرزند ارشد آنها : با اینکه جینو به او وعده می دهد که پس از او (مرگ جینو) مالکیت بانک به او خواهد رسید , اما فعلا مورد بی احترامی پدر قرار می گیرد و مدام خوار و خفیف می شود . فرزند کوچکتر : پدرش او را به عنوان دربان بانک به استخدام درآورده و کمترین دستمزد را به او می دهد و به دلیل علاقه به ورزش های رزمی او را ملامت می کند ( چون معتقد است تقویت بازو و مغز با هم نسبت معکوس دارند) . کوچک ترین برادر : بیشتر در پی تفریحات و گردش و تفنن است . پدرش او را بیچاره تر از بقیه می داند ; چون حتی نمی تواند آنچه دوست دارد را به زبان بیاورد . و سرانجام خود مکس : او بیشتر مورد توجه و اعتماد پدر است . دختری کم سن و سال را به شیوه سنتی برایش درنظر گرفته اند تا با او ازدواج کند . اما او به ارتباط  با معشوقه خود (هیوارد) راغب تر است . رابطه این پدر خودکامه و مستبد با همسرش (مادر خانواده) هم با زیبایی نشان داده می شود . جینو مونتی نهایت قدرشناسی را نسبت به او به جا می آورد و حتی در مقابل بی تابی ها و گله مندی های او با ملایمت و بردباری برخورد می کند . پایبندی به سنت ها و ارزش های تثبیت شده برای جینو مونتی چنان اهمیت دارد که سرانجام وقتی با طغیان فرزندانش مواجه می شود ,  از غصه می میرد .      



فایل های ضمیمه بند انگشتی
   
۱۳۹۰/۶/۵ صبح ۰۹:۳۲
یافتن تمامی ارسال های این کاربر نقل قول این ارسال در پاسخ
تشکر شده توسط : soheil, راتسو ریــزو, رزا, Papillon
هری لایم آفلاین
دوست قدیمی
***

ارسال ها: 473
تاریخ ثبت نام: ۱۳۸۹/۵/۱۸
اعتبار: 35


تشکرها : 278
( 4292 تشکر در 113 ارسال )
شماره ارسال: #108
RE: راهنمای فیلم نوآر

ماموران ویژه اف.بی.آی            G - Men            

کارگردان : ویلیام کیتلی

فیلمنامه : سیتن میلر (براساس داستانی از گرگوری راجرز و داریل اف زانوک ( بدون ذکر نام در عنوانبندی))

فیلمبردار : سال پالیتو

موزیک : دیوید بوتولوف

بازیگران : جیمز کاگنی – آن دوراک – مارگارت لینزی – رابرت آرمسترانگ – رجیس تومی – ویلیام هاریگان – بارتن مک لین

محصول 1935 برادران وارنر – سیاه و سفید – 85 دقیقه

 

جیمز بریک (کاگنی) پس از طی دوره آموزشی , به عنوان مامور FBI مشغول به کار می شود و در نخستین ماموریت خود با پشتیبانی اطلاعاتی یک خواننده کلوپ در شیکاگو (دوراک) که با خلافکاران مرتبط است , محل اختفای آنان را شناسایی می کند  و نیروهای پلیس با عملیاتی گسترده آنان را تار و مار می کنند . اما یکی از گنگسترها می گریزد و از زن خبرچین انتقام می گیرد ...

 

از پر تحرک ترین فیلم های گانگستری دهه 1930 که سرشار از انفجار و شلیک گلوله و تعقیب و گریز خودرو و کشت و کشتار است . به یادماندنی ترین قسمت فیلم لحظه ای است که جیمز بریک (کاگنی) در کوران درگیری , به اشتباه دوست و همکار خود را که گانگستر ها از او به عنوان سپر انسانی استفاده کرده اند , هدف قرار می دهد . وجود یکی دو اشتباه سهوی , ارزش جلوه های ویژه پرقدرت و طراحی صحنه خوب فیلم را اندکی مخدوش کرده است ; اما حتی اگر اشتباهات اینچنینی وجود نمی داشت ,  باز تماشاگر ( به دلیل تصویر اولیه یا First Image ) راغب تر است کاگنی را در نقش گانگستر ببیند تا پلیس !  



فایل های ضمیمه بند انگشتی
       
۱۳۹۰/۶/۵ عصر ۰۵:۳۷
یافتن تمامی ارسال های این کاربر نقل قول این ارسال در پاسخ
تشکر شده توسط : راتسو ریــزو, رزا, Papillon
هری لایم آفلاین
دوست قدیمی
***

ارسال ها: 473
تاریخ ثبت نام: ۱۳۸۹/۵/۱۸
اعتبار: 35


تشکرها : 278
( 4292 تشکر در 113 ارسال )
شماره ارسال: #109
RE: راهنمای فیلم نوآر

دومین شانس     Second Chance

کارگردان : رودولف ماته

فیلمنامه : سیدنی بوئم – دی.ام. مارشمن – اسکار میلارد – ادموند گرینجر

فیلمبردار : ویلیام اسنایدر

موزیک : روی وب

بازیگران : رابرت میچم – لیندا دارنل – جک پالانس - روی رابرتز - دن سیمور - رجینالد شفیلد

محصول 1953 R.K.O   - رنگی – 82 دقیقه

 

 در شهرکی توریستی در آمریکای لاتین , کلر شپارد (دارنل) از یک آدمکش که سابقا با او در ارتباط بوده (پالانس) می گریزد و به فردی بوکسور (میچم) پناه می برد ...

 

 بیش از یک سوم این فیلم در تله کابین می گذرد و این محدودیت لوکیشن باتوجه به عدم خلاقیت فیلمبردار و کارگردان , کسل کننده است . * نتیجه تقابل نهایی میچم و پالانس در تله کابین ,  قابل پیش بینی است  و ناشیانه ساخته شده . تهیه کننده فیلم هاوارد هیوز است .

از نیمه دهه 1940 تا اوایل دهه 1950 فیلم نوآر های زیادی در هالیوود ساخته شد که موقعیت مکانی و فضای فیلم در آمریکای جنوبی و به طور اخص مکزیک اتفاق می افتاد . این انتخاب چند ویژگی داشت :

1-  اشرار و تبهکاران , غیر آمریکایی معرفی می شدند و اداره سانسور که نظارتش را مضاعف کرده بود , برچسب سیاه نمایی به این قبیل فیلم ها نمی زد . (یا نمی توانست بزند)

2-  از لوکیشن های متنوع تر و توریستی تر و چشم نواز تر برای مخاطبان بهره برده می شد . چرا که رسانه های تصویری غیر سینمایی  آن دوره بسیار محدود بودند و در نتیجه جنبه های فولکلور و نمایش تصویری از زندگی و آداب و رسوم مردم در روستا های مکزیک , کوبا یا حتی آرژانتین در پس زمینه فیلم  برای شهروندان آمریکایی جذابیت داشت و در راستای کارکرد رسانه ای سینما قرار می گرفت .  

3-  موسیقی آمریکای لاتین و آن چیزی که تحت عنوان فلامینگو و موزیک اسپانیش شناخته می شود ,  برای تماشاگر عام هنوز تازگی داشت . به همین دلیل غیر از تم اصلی و تکرار شونده موزیک فیلم ,  معمولا قطعه ای کوتاه بصورت کلیپ گونه در این نوع فیلم ها با موسیقی محلی در کافه ,  کاباره , ساحل یا کازینو گنجانده می شد ( هرچند کاملا بی ربط با موضوع فیلم  ) و بازیگر نقش اول زن می خواند و عده ای نوازنده محلی می نواختند و به این ترتیب کارکرد سرگرمی سینما نیز مد نظر قرار می گرفت .     

 

* نمونه موفق در استفاده از فضای محدود : حاشیه باریک (ریچارد فلایچر – 1952)



فایل های ضمیمه بند انگشتی
   
۱۳۹۰/۶/۶ عصر ۰۲:۱۸
یافتن تمامی ارسال های این کاربر نقل قول این ارسال در پاسخ
تشکر شده توسط : اسکورپان شیردل, راتسو ریــزو, رزا, Papillon
هری لایم آفلاین
دوست قدیمی
***

ارسال ها: 473
تاریخ ثبت نام: ۱۳۸۹/۵/۱۸
اعتبار: 35


تشکرها : 278
( 4292 تشکر در 113 ارسال )
شماره ارسال: #110
RE: راهنمای فیلم نوآر

پیروزی پوچ           Hollow Triumph

کارگردان : استیو سکلی

فیلمنامه : دنیل فاکس (براساس داستانی از مری فوربس)

فیلمبردار : جان آلتون

موزیک : سال کاپلان

بازیگران : پل هنرید – جون بنت -  ادوارد فرانز – لسلی بروکس - جان کالن میبل پیج- هربرت رادلی

محصول 1948 ایگل لاین فیلمز– سیاه و سفید - 83 دقیقه

 

 

سارق فراری جان مولر (هنرید) به طور تصادفی با روانکاوی مبرز ویکتور بارتوک (هنرید) آشنا می شود که شباهت زیادی با خودش دارد , تصمیم می گیرد هویت او را تصاحب کند تا خود را از این مخمصه برهاند . برای این کار از منشی دکتر (بنت) کمک می گیرد ...

 

حضور پل هنرید در دو نقش چندان جالب نیست . تهیه کنندگی فیلم را خود هنرید به عهده داشت و احتمالا از همین روی نقش خود را پررنگ کرده است . برگ برنده فیلم موزیک پر تعلیق کاپلان و فیلمبرداری جان آلتون است  و  خود فیلم – به عنوان یک کلیت – به هیچ وجه در حد و اندازه آن نیست . عمل جراحی ویکتور بارتوک بر روی خودش که با ایجاد زخمی بر صورت  سعی دارد کاملا شبیه دکتر روان پزشک شود ,  نه تنها خلاقانه نیست ,  بلکه باور پذیر هم نیست . به این علت خلاقانه نیست که ایده تغییر تعمدی چهره , یک سال قبل از آن در گذرگاه تاریک ( دلمر دیوز) استفاده شده بود . و به این دلیل باور پذیر نیست که فردی در میانسالی و اوج پختگی اگر تصمیم بگیرد که این کار خطیر و پر زحمت را انجام دهد , قطعا دقت بیشتری می کند ; نه آنطور که در فیلم شاهدیم به جای سمت چپ ,  در طرف راست صورتش این زخم را ایجاد کند و بعد بفهمد که اشتباه کرده ...نام دیگر فیلم زخم است .



فایل های ضمیمه بند انگشتی
   
۱۳۹۰/۶/۷ صبح ۱۱:۴۰
یافتن تمامی ارسال های این کاربر نقل قول این ارسال در پاسخ
تشکر شده توسط : راتسو ریــزو, رزا, Papillon
هری لایم آفلاین
دوست قدیمی
***

ارسال ها: 473
تاریخ ثبت نام: ۱۳۸۹/۵/۱۸
اعتبار: 35


تشکرها : 278
( 4292 تشکر در 113 ارسال )
شماره ارسال: #111
RE: راهنمای فیلم نوآر

راه میانبر         Detour

کارگردان : ادگار جی. اولمر

فیلمنامه : مارتین گلداسمیت (براساس داستانی از خودش)

فیلمبردار : بنیامین کلاین

موزیک : لئو اردودی

بازیگران : تام نیل – آن سویج – کلودیا دریک – ادموند مک دونالد – تیم رایان -  استر هووارد

محصول 1945  PRC  - سیاه و سفید -  68 دقیقه 

ال رابرتس (تام نیل) پریشان و مضطرب در کافه ای پست , سرگذشت شوم خود را به یاد می آورد : اینکه پیانیست یک رستوران بوده ; در مسیر کالیفرنیا برای رفتن پیش نامزدش به عنوان یک مسافر مجانی بین راه , سوار خودروی یک مرد پولدار  شده ; اندکی بعد به نحو مرموز و عجیبی , ناخواسته و کاملا اتفاقی , آن مرد را به کشتن داده . در ادامه راه به زنی ولگرد به نام  ورا (آن سویج) بر خورده . کسی که به گفته خودش به بیماری سمج و ناشناخته ای مبتلا بوده  و احتمالا به زودی دار فانی را وداع می گفته . ال او را با خود همراه کرده و به دردسر بزرگتری افتاده .  ورا از سرگذشت ال به طرز مشکوکی مطلع بوده . خودروی مقتول را فورا بازشناخته و از ال اخاذی کرده است . پس از کشمکشی فرساینده ,  ال باز هم کاملا تصادفی و بی اراده این بار  باعث مرگ ورا شده . اکنون او حیران و مبهوت , منتظر پلیس است . انتظار او زیاد طول نمی کشد ...

 

از مهمترین نوآرهای ردۀ B تاریخ سینما که می توان آن را کابوسی مصور پنداشت ; کابوسی که به واقعیت می پیوندد و اصلا علمی - تخیلی نیست .  آن سویج در نیمه دهه 1940 به طور پیاپی در چند فیلم در نقش فم فتال ظاهر شد , اما اوج کارنامه اش همین فیلم بود . ورا مانند یک عنکبوت دور ال رابرتس تار می تند و او را آزار می دهد . تام نیل ایفاگر این نقش , در 1951 به دنبال یک رسوایی از طرف فیلمسازان طرد شد . چند سال بعد از آن , همسرش را به قتل رساند و درنهایت , سرنوشتی  مشابه خود  ال رابرتس برایش رقم خورد . این فیلم با حداقل هزینه در مدت تنها چند روز فیلمبرداری شد . راه میانبر از نظر فنی و تکنیکی گواهی بر این مدعا ست که  استفاده درست و خلاقانه از تمهیدات ساده سینمایی چقدر می تواند موثر باشد . (یا می توانسته موثر بوده باشد) گفتار متن که توسط خود تام نیل بیان می شود , در بسط  التهاب و سرگردانی شخصیت اصلی سهم به سزایی دارد .



فایل های ضمیمه بند انگشتی
       
۱۳۹۰/۶/۷ عصر ۱۰:۲۷
یافتن تمامی ارسال های این کاربر نقل قول این ارسال در پاسخ
تشکر شده توسط : راتسو ریــزو, رزا, Papillon
هری لایم آفلاین
دوست قدیمی
***

ارسال ها: 473
تاریخ ثبت نام: ۱۳۸۹/۵/۱۸
اعتبار: 35


تشکرها : 278
( 4292 تشکر در 113 ارسال )
شماره ارسال: #112
RE: راهنمای فیلم نوآر

مرد سوم          Third Man

کارگردان : کارول رید

فیلمنامه : گراهام گرین (براساس داستانی از خودش)

فیلمبردار : رابرت کراسکر

موزیک : آنتون کاراس

بازیگران : جوزف کاتن – آلیدا والی – ترور هووارد – اورسن ولز- برنارد لی – پل هوئر بیگر- ارنست دویچ

محصول 1949 لاندن فیلمز – سیاه و سفید – 104 دقیقه

 

در یک شب سرد زمستان ,  اندکی پس از جنگ ,  درحالی که متفقین  وین را به اشغال درآورده بین خود تقسیم کرده اند , هالی مارتینز (کاتن) نویسنده آمریکایی داستان های عامه پسند , قدم به این شهر نیمه ویران می گذارد . بی درنگ به سراغ دوست قدیم ,  هری لایم (ولز) می رود ; چراکه اصلا به دعوت او و به شوق دیدار و همکاری با وی رنج سفر را تحمل کرده است . به هالی خبر می دهند که هری لایم در تصادف خودرو کشته شده . تناقض در گفتار شاهدان و دوستان هری درمورد نحوه مرگش , هالی را نسبت به ماجرا مشکوک می کند . همزمان پلیس نیز تحقیقات خود را آغاز کرده است . جست و جوی ماموران و کنکاش هالی , آن ها را متقاعد می کند که نه تنها هری لایم زنده است و مرگ او صحنه سازی بوده , بلکه در کارهای خلاف دست دارد. اکنون همه غیر از معشوقه سابق هری (والی) در پی آنند که او را بیابند و مجازات کنند ...

 

از پرآوازه ترین و باشکوه ترین فیلم های تمام تاریخ سینما که انگار " آنچه خوبان کلاسیک دارند , همه را یکجا دارد . " * امیدواری و تشویش , حضور در عین غیاب ,  تقابل ارزش های اخلاقی با هنجارهای اجتماعی , برخی از مفاهیم و مضامین این فیلم را تشکیل می دهند که در قالب اکسپرسیونیسمی هالیوودیزه اما برخوردار از اصالتی ناب , به مخاطب سینما هدیه شده است . کمتر فیلمی را می توان یافت که نظیر مرد سوم تمام عناصر آن در یک هارمونی کامل به یگانگی رسیده باشند .

 

لینک دانلود موزیک متن اورژینال فیلم موسوم به تم هری لایم :

http://www.mediafire.com/?hm8jp8uw22hi98p

 

 -------------------------------------------------- 

* این جمله برگرفته از یادداشت هوشنگ گلمکانی در مورد فیلم مرد سوم است .



فایل های ضمیمه بند انگشتی
       
۱۳۹۰/۶/۸ صبح ۱۲:۰۷
یافتن تمامی ارسال های این کاربر نقل قول این ارسال در پاسخ
تشکر شده توسط : اسکورپان شیردل, کاپیتان اسکای, دزیره, راتسو ریــزو, رزا, الیشا, Papillon
هری لایم آفلاین
دوست قدیمی
***

ارسال ها: 473
تاریخ ثبت نام: ۱۳۸۹/۵/۱۸
اعتبار: 35


تشکرها : 278
( 4292 تشکر در 113 ارسال )
شماره ارسال: #113
RE: راهنمای فیلم نوآر

به 1119 زنگ بزنید         Dial 1119

کارگردان: جرالد مایر

فیلمنامه : جان مونکس (براساس داستانی از هیو کینگ – دان مگوآیر)

فیلمبردار : پل ووگل

موزیک : آندره پره وین

بازیگران : مارشال تامسون – ویرجینیا فیلد – آندره آ کینگ – سام لوین – ویلیام کانراد

محصول 1950 MGM – سیاه و سفید – 75 دقیقه

 

قاتلی روان پریش پس از کشتن راننده  اتوبوس به یک بار می رود . در آنجا هم فروشنده ای را که قصد دارد با پلیس تماس بگیرد , به قتل می رساند و سپس پنج نفر را گروگان می گیرد . تلاش پلیس برای ورود به محل مورد نظر از راه کانال کولر ناکام می ماند . روان شناسی بی باک به میل خود نزد گروگان گیر می آید اما جان خود را بر سر این بی احتیاطی از دست می دهد . اکنون کل منطقه توسط نیروهای ویژه و تک تیراندازان پلیس احاطه شده و یک شبکه تلوزیونی لحظه به لحظه اخبار را پوشش می دهد . در این میان , گروگان ها که خود در بطن جریانند , با کنجکاوی ماجرای خود را مثل یک فیلم از طریق تلوزیون دنبال می کنند ...

 

پرداختن به مقوله رسانه در سینما اتفاق جدیدی نبوده است . پیشتر باستر کیتن در فیلمبردار (1928) , فریتس لانگ در خشم (1936) و اورسن ولز در همشهری کین (1941)  هر یک با رویکردی متفاوت هوش و حواس خود را معطوف به پدیده رسانه کرده بودند . نقش رسانه در بحران های اجتماعی و مدیریت افکار عمومی در آغاز دهه 1950 بار دیگر مد نظر فیلمسازان قرار گرفت و در فیلم های آنان نمود یافت . تکخال در حفره (وایلدر – 1951) و چهارده ساعت (هاتاوی – 1951) نمونه ای از این آثار هستند . اما تاثیر تلوزیون بر زندگی برای نخستین بار , در به 1119 زنگ بزنید مطرح شد . در لحظاتی از فیلم , تلوزیون به یک کاراکتر بدل می شود . ما (تماشاگر) همراه با سایر بازیگران منتظریم ببینیم او چه واکنشی نشان می دهد . به 1119 زنگ بزنید به عنوان اولین فیلم بلند کارگردانش , گواهی بر هرز رفتن استعدادی سینمایی در نظام استودیویی هالیوود است .



فایل های ضمیمه بند انگشتی
   
۱۳۹۰/۶/۸ عصر ۱۲:۲۶
یافتن تمامی ارسال های این کاربر نقل قول این ارسال در پاسخ
تشکر شده توسط : دزیره, راتسو ریــزو, رزا, Papillon
هری لایم آفلاین
دوست قدیمی
***

ارسال ها: 473
تاریخ ثبت نام: ۱۳۸۹/۵/۱۸
اعتبار: 35


تشکرها : 278
( 4292 تشکر در 113 ارسال )
شماره ارسال: #114
RE: راهنمای فیلم نوآر

سبز به نشانه خطر              Green for Danger

کارگردان : سیدنی گیلیات

فیلمنامه : سیدنی گیلیات و کلود گارنی (براساس داستانی از کریستیانا براند)

فیلمبردار : ویلکی کوپر

موزیک : ویلیام آلوین

بازیگران : لئو جین – سالی گری – ترور هووارد – هنری ادواردز – رونالد آدام – جودی کمبل – ویندی تامسن – آلیستر سیم

محصول 1946 انگلستان  - سیاه و سفید – 91 دقیقه 

 

1944 منطقه ای دور افتاده در انگلستان . در شرایطی که مناطق مختلف زیر حملات V1 های آلمانی است , در یک بیمارستان که اختصاص به مداوای مجروحان دارد ,  به رغم تلاش های  پزشکان و پرستاران ,  تعداد قابل توجهی از عمل های جراحی با شکست مواجه و منجر به مرگ مصدومان می شود .  بازرس کاکریل (سیم) مامور پیگیری موضوع می شود ...

 

یک فیلم معمایی/جنایی درجه یک و فراتر از حد انتظار که از اصل غافلگیری در مواجه با مخاطب نهایت بهره را برده است  . توزیع اطلاعات به مخاطب در سراسر فیلم همگن صورت گرفته و همین امر باعث جذابیت کار تا آخرین لحظه شده است . تزریق مایه های طنز به فیلم که عمدتا توسط  بازرس کاکریل انجام می شود , به دور از زیاده روی است . هیجان خوشایند فیلم تداعی کننده محصول دیگری از سینمای انگلستان قاتلین پیر زن (مکندریک - 1955) است .



فایل های ضمیمه بند انگشتی
   
۱۳۹۰/۶/۸ عصر ۰۹:۴۴
یافتن تمامی ارسال های این کاربر نقل قول این ارسال در پاسخ
تشکر شده توسط : راتسو ریــزو, رزا, Papillon
هری لایم آفلاین
دوست قدیمی
***

ارسال ها: 473
تاریخ ثبت نام: ۱۳۸۹/۵/۱۸
اعتبار: 35


تشکرها : 278
( 4292 تشکر در 113 ارسال )
شماره ارسال: #115
RE: راهنمای فیلم نوآر

جنایت راه و رسم من است            Murder Is My Beat

کارگردان : ادگار جی اولمر

فیلمنامه : آبری ویسبرگ (برمبنای داستانی از مارتین فیلد و خودش)

فیلمبردار : هرولد ولمن

موزیک : آلبرت گلسر

بازیگران : پل لنگتون – رابرت شین – باربارا پیتن – سلینا رویل – روی گوردون – تریسی رابرتس

محصول 1955 الید آرتیستز پیکچرز – سیاه و سفید – 77 دقیقه

 

به دنبال وقوع یک جنایت , کارآگاه پتریک (لنگتون) مامور رسیدگی به پرونده می شود . او در قدم اول یک خواننده کلوپ شبانه به نام ادن لین (پیتون) را بازداشت می کند . هنگامی که آنها سوار بر قطار هستند , لین فرد قاتل را بازمی شناسد ...

 

هیچ نشانی خلاقیت سال های قبل تر ادگار جی اولمر در این فیلم دیده نمی شود . سکانس طولانی قطار تا آستانه غیر قابل تحمل بودن پیش می رود , اما جهش پیتون و لنگتون از کوپه قطار به بیرون به قدری تصنعی و عجیب است که تماشاگر را برای لحظاتی سرگرم می کند !



فایل های ضمیمه بند انگشتی
   
۱۳۹۰/۶/۹ صبح ۱۲:۴۸
یافتن تمامی ارسال های این کاربر نقل قول این ارسال در پاسخ
تشکر شده توسط : راتسو ریــزو, کاپیتان هادوک, رزا, الیشا, Papillon
هری لایم آفلاین
دوست قدیمی
***

ارسال ها: 473
تاریخ ثبت نام: ۱۳۸۹/۵/۱۸
اعتبار: 35


تشکرها : 278
( 4292 تشکر در 113 ارسال )
شماره ارسال: #116
RE: راهنمای فیلم نوآر

دیلینجر        Dillinger

کارگردان : ماکس نوسک

فیلمنامه : فیلیپ جردن و ویلیام کسل (بدون ذکر نام در عنوانبندی)

فیلمبردار : جکسن رز

موزیک : دیمیتری تیومکین

بازیگران : لارنس تیرنی – مارک لارنس – آن جفریز – الیشا کوک – ادموند لو - فیلیپ لوئیس

محصول 1945 مونوگرام – سیاه و سفید – 70 دقیقه

 

سرگذشت جان دیلینجر , گانگستر معروف دهه 1930 آمریکا .

 

طرح کلی داستان فیلم تداعی کننده آثار معتبری چون سزار کوچک ( لروی -1930) ,  دشمن مردم ( ولمن – 1931 ) و صورت زخمی ( هاکس -1932) است , اما در قیاس با آنها   تقلید ناشیانه ای بیش نیست .  

اولین اشتباه , همان دقیقه اول اتفاق می افتد ; در سالن سینما فیلمی به پایان می رسد . عبارت The End   به طور دقیق روی کادر پرده سینما (یعنی انتهای آن فیلم) درج نمی شود و طرفین آن از کادر پرده سینما بیرون می زند و مونتاژ ضعیف فیلم را جار می زند . از اشتباهات دیگر فیلم , صحنه پایانی آن است که دیلینجر و دوست دخترش به یک سینما می روند که میکی ماوس نمایش می دهد . تیرنی ( در نقش دیلینجر) با عینک آفتابی وارد سالن می شود و خیلی جدی کارتون را تماشا می کند . مضحک تر اینکه همه تماشاگران , افراد بزرگ سال هستند و همگی عبوس اند و هیچ کودکی در تصویر دیده نمی شود . البته امروز می توان برداشت متفاوت و مدرنی از آن داشت !

تنها سکانس به یادماندنی این فیلم که تا حدودی ارزش دراماتیک دارد ,  صحنه ای است که جان دیلینجر خود را ماه ها در آپارتمانی مفلوک ,  محبوس کرده و دیوارکوب " تحت تعقیب , جان دیلینجر ,  مرده یا زنده ,  جایزه : 15 هزار دلار " را خود در اتاقش نصب کرده .

سرگذشت جان دیلینجر 5 بار دیگر در سینما و تلوزیون به تصویر کشیده شده که آخرین آنها دشمنان مردم به کارگردانی مایکل مان در سال 2009 با بازی جانی دپ بوده است . سایر آثار :

دیلینجر (1960) – سریال تلوزیونی – با شرکت فیلیپ ابات در نقش اصلی

دیلینجر (1973) – فیلم سینمایی – وارن آتس

دیلینجر (1991)  - سریال تلوزیونی – مارک هارمن

دیلینجر (1994) - فیلم سینمایی – ریمارت سانتیاگو



فایل های ضمیمه بند انگشتی
   
۱۳۹۰/۶/۹ صبح ۱۰:۰۹
یافتن تمامی ارسال های این کاربر نقل قول این ارسال در پاسخ
تشکر شده توسط : دزیره, راتسو ریــزو, کاپیتان هادوک, رزا, الیشا, Papillon
هری لایم آفلاین
دوست قدیمی
***

ارسال ها: 473
تاریخ ثبت نام: ۱۳۸۹/۵/۱۸
اعتبار: 35


تشکرها : 278
( 4292 تشکر در 113 ارسال )
شماره ارسال: #117
RE: راهنمای فیلم نوآر

فریاد خطر          Cry Danger

کارگردان : رابرت پریش

فیلمنامه : ویلیام بوئرز ( برمبنای داستانی از ژروم کادی)

فیلمبردار : جوزف بیروک

موزیک : پل دانلپ – امیل نیومن

بازیگران : دیک پاول – روندا فلمینگ – ریچارد اردمن – ویلیام کنراد - رجیس تومی - جین پورتر - جی آدلر

محصول 1951 R.K.O – سیاه و سفید – 79 دقیقه

 

راکی مالوی (پاول) پس از پنج سال از زندان آزاد می شود و نزد همسر خود ,  نانسی (فلمینگ) که به طرزی محقرانه در یک کانکس در حاشیه لس آنجلس زندگی می کند , باز می گردد . از همان لحظه برای آزادی همبند سابقش در زندان که با هم به جرم سرقت مسلحانه دستگیر و روانه زندان شده بودند ,  تلاش می کند . اما کاری از پیش نمی برد ; چراکه همه , حتی کسانی که به آزادی خود وی کمک کرده اند ,  باطنا به گناه کار بودن او و دوستش  یقین دارند ...  

 

مهمترین ضعف های فیلم,  شخصیت پردازی و انتخاب بازیگران است . راکی ( با نقش آفرینی پاول) چنان شیک پوش , و شاد و خرم است که هیچ نشانی از فردی که الآن از زندان بازگشته و رنج کشیده را ندارد . همسر او نیز همینطور ; زنی تنها و بی پناه که هفته ها و ماه ها را در انتظار بازگشت او در شرایطی مفلوک سر می کند , نمی تواند شباهتی به روندا فلمینگ با گونه و بینی عمل کرده و آرایش و ژست هالیوودی او داشته باشد .  



فایل های ضمیمه بند انگشتی
   
۱۳۹۰/۶/۹ عصر ۰۴:۳۵
یافتن تمامی ارسال های این کاربر نقل قول این ارسال در پاسخ
تشکر شده توسط : دزیره, راتسو ریــزو, کاپیتان هادوک, رزا, الیشا, Papillon
هری لایم آفلاین
دوست قدیمی
***

ارسال ها: 473
تاریخ ثبت نام: ۱۳۸۹/۵/۱۸
اعتبار: 35


تشکرها : 278
( 4292 تشکر در 113 ارسال )
شماره ارسال: #118
RE: راهنمای فیلم نوآر

ایستگاه یونیون     Union Station

کارگردان : رودولف ماته

فیلمنامه : سیدنی بوئم (برمبنای داستانی از توماس والش)

فیلمبردار : دنیل فپ

موزیک : هاینز روئمهلد

بازیگران : ویلیام هولدن – نانسی اولسن – بری فیتس جرالد – جان استرلینگ - آلن رابرتس - لیل بتگر

محصول  1950 پارامونت - سیاه و سفید – 81 دقیقه

 

خبرنگاری جوان به نام جویس (اولسن) که به رفتار دو مسافر در قطار ظنین شده ,  ماجرا را با مسئول کوپه درمیان می گذارد . اما هشدارش جدی گرفته نمی شود . پس از رسیدن به ایستگاه "یونیون" , همین موضوع را با پلیس ایستگاه (هولدن) مطرح می کند . با پیگیری ماموران , مشخص می شود که افراد مشکوک , از اعضای باند آدم ربایی هستند ...

 

رودولف ماته را به طور عمده در دو حوزه می توان شناخت . ماته  فیلمبردار ; با آثاری نظیر بودن یا نبودن (لوبیچ - 1942) ,  دختر روی جلد ( چ. ویدور - 1944 ) , گیلدا (چ. ویدور – 1946) ,  خانمی از شانگهای (ولز- 1947) و ماته در مقام کارگردان با فیلم هایی چون گذشته تاریک (1948) - D.O.A 1950- شانس دوم (1953) و ایستگاه یونیون . در این میان فیلم اخیر را نمی توان فیلم ارزشمندی دانست . وقایع فیلم بسیار تخت و کپسولی و و بدون هیچ نوآوری و ابتکار در روایت سینمایی پیش می رود . لوکیشن ها و زوایای دوربین نیز به سرعت تکراری و خسته کننده می شوند .  انتخاب برخی بازیگران ازجمله نانسی اولسن در نقش خبرنگاری کنجکاو که شم حرفه ای اش سرآغاز ماجراست , درست انجام نگرفته و برخلاف انتظار اولیه , پخمه به نظر می رسد (درحالیکه نقش او اینگونه ایجاب نمی کند) و همین امر کشش فیلم را ذایل کرده است .



فایل های ضمیمه بند انگشتی
   
۱۳۹۰/۶/۹ عصر ۰۸:۱۶
یافتن تمامی ارسال های این کاربر نقل قول این ارسال در پاسخ
تشکر شده توسط : راتسو ریــزو, کاپیتان هادوک, رزا, الیشا, Papillon
هری لایم آفلاین
دوست قدیمی
***

ارسال ها: 473
تاریخ ثبت نام: ۱۳۸۹/۵/۱۸
اعتبار: 35


تشکرها : 278
( 4292 تشکر در 113 ارسال )
شماره ارسال: #119
RE: راهنمای فیلم نوآر

برخورد         Conflict

کارگردان : کرتیس برنهارت

فیلمنامه : آرتور هورمن و رابرت سیودماک ( براساس داستانی از آلفرد نیومن و رابرت سیودماک )

فیلمبردار : مریت جرستاد

موزیک : فردریک هولاندر

بازیگران : هامفری بوگارت – الکسیس اسمیت – سیدنی گرین استریت – رز هوبارت – چارلز دریک – گرانت میشل

محصول 1945 برادران وارنر – سیاه و سفید - 86 دقیقه

 

ریچارد میسون (بوگارت) که خود در یک سانحه رانندگی آسیب دیده , با صحنه سازی , همسرش را به قتل می رساند و وانمود می کند که او در حین رانندگی به همراه خودرو به دره سقوط کرده و کشته شده است . سپس توجه خود را معطوف خواهر جوان تر همسرش (اسمیت) می کند . اما نه تنها روی خوش نمی بیند بلکه به مرور نشانه هایی دال بر زنده بودن همسرش دریافت می کند ... 

 

مضمون فیلم و تعلیق آن هیچکاکی است . ریتم فیلم تازه از دقیقه 70 به بعد اوج می گیرد که البته دیگر کمی دیر است و ارتباط موثر بیننده با آن از دست رفته است . هرچند بوگارت روی ویلچر یا با عصا از شمایل اسطوره ای اش دور به نظر می رسد , اما همین جذابیت نصفه نیمه فیلم تماما مرهون حضور اوست .



فایل های ضمیمه بند انگشتی
       
۱۳۹۰/۶/۹ عصر ۱۰:۱۹
یافتن تمامی ارسال های این کاربر نقل قول این ارسال در پاسخ
تشکر شده توسط : کاپیتان هادوک, رزا, الیشا, Papillon
هری لایم آفلاین
دوست قدیمی
***

ارسال ها: 473
تاریخ ثبت نام: ۱۳۸۹/۵/۱۸
اعتبار: 35


تشکرها : 278
( 4292 تشکر در 113 ارسال )
شماره ارسال: #120
RE: راهنمای فیلم نوآر

پلیس فرومایه            Rogue Cop

کارگردان : روی رولند

فیلمنامه : سیدنی بوئم (براساس داستانی از ویلیام مک گیورن)

فیلمبردار : جان سایتز

موزیک : جف الکساندر

بازیگران : رابرت تیلور – جورج رافت - جنت لی – آن فرانسیس –استیو فورست – رابرت الن استاین

محصول 1954 M.G.M  - سیاه و سفید - 92دقیقه

 

برادر یک درجه دار پلیس شاهد قتلی بوده که توسط گروه تبهکاران به سرکردگی دن بیومانت (جورج رافت)  صورت گرفته . گانگستر ها برای ممانعت از درز ماجرا ,   پیشنهاد حق السکوت می کنند . وقتی مامور پلیس کریستوفر کلوانی (تیلور)  این پیشنهاد وسوسه انگیز را رد می کند , آنها برادرش را که در آستانه ازدواج است ,  به قتل می رسانند . کریستوفر خود را در مرگ برادرش مقصر می داند , چون اگر رشوه را قبول می کرد , اکنون برادرش زنده بود ...

 

فیلم کم تحرک و دیالوگ محور است . شخصیت پردازی فیلم , ابهامات فراوانی دارد ; ازجمله شخصیت اصلی فیلم – رابرت تیلور – که گوشه چشمی به نامزد برادرش (جنت لی) دارد و این موضوع (شاید به دلیل سانسور) خوب قوام نمی یابد ; یا شخصیت فرعی پلیسی که وردست تیلور است و برای خوشایند رئیسش جانفشانی می کند ... آن فرانسیس در نقش دختری که شمع محافل جورج رافت است و نهایتا از سوی او طرد می شود و به اردوی جناح رقیب ( تیلور جنت لی ) پناه می آورد ,  غلو شده بازی می کند و بیش از حد حس می گیرد . بهترین بازیگر این فیلم جورج رافت است در نقشی آشنا که تا آن مقطع بارها در طی بیش از 20 سال آن را تجربه کرده بود . در یکی از سکانس ها بی ذوقی کارگردان به اوج می رسد و جنت لی بعنوان خواننده کاباره آواز می خواند که کاملا بی ربط است . بهترین قسمت فیلم , سکانس ابتدای آن است . این سکانس 3 دقیقه ای , در یک کازینو  اتفاق می افتد و ساختار بی نقص آن باعث می شود نقایص بقیه فیلم ,  دوچندان جلوه کند . تبادل اطلاعات تیلور با پیرزنی روزنامه فروش و خبرچین در دکه روزنامه فروشی که به تناوب اتفاق می افتد , از جذابیت های اندک این فیلم است .  

 



فایل های ضمیمه بند انگشتی
       
۱۳۹۰/۶/۱۰ صبح ۱۲:۲۶
یافتن تمامی ارسال های این کاربر نقل قول این ارسال در پاسخ
تشکر شده توسط : کاپیتان هادوک, رزا, Papillon
ارسال پاسخ