لازم است در ابتدا از سروان رنوی عزیز عذرخواهی کنم چون قولی را که به ایشان دادم بودم ، شکستم!
این لینک را حتما ببینید. جدول کاملی است از «فهرست های محبوب ترین فیلم» بسیاری از سینماگران ، اعم از فیلمساز و منتقد و ...
اغلب این فهرست ها آخرین اظهار نظرهای این سینماگران در نظرسنجی های «فیلم کامنت» و «سایت اند ساوند» هستند و فهرست های مربوط به هنرمندان فوت شده –نظیر بونوئل و ولز- از مصاحبه های به جا مانده و کتاب شرح حال آنها نقل گردیده است.
قصد این را داشتم که از این جدول با شمارش آرا یک جمع بندی داشته باشم و برایند این نظرات را در یک فهرست نهایی قرار دهم. اما دو مشکل وجود داشت. یکی اینکه این جدول شامل نظرات دو دسته عمده منتقدین و فیلمسازان بود ، که خوب می دانیم نوع نگاه این دو طایفه به فیلمها و تاریخ سینما چندان به یکدیگر شباهت ندارد! و مشکل دیگر اینکه این جدول شامل نظرات همه جوره فیلمساز ( از کارگردان هنرمند مولف گرفته تا تکنسین در پیت ساز !) بود. به همین خاطر من از این جدول فقط نظرات فیلمسازان و آن هم فقط فیلمسازان متشخص و معتبر را جمع بندی کردم. (بعدا نظرات منتقدین معتبر این جدول را هم جمع بندی کرده و نتیجه را با نظرات فیلمسازان مقایسه خواهم کرد و فکر می کنم تفاوت های قابل تاملی با هم خواهند داشت.)
البته شمارش آرا در این جدول بی در و پیکر کار حضرت فیل بود و به صورت دستی امکان نداشت! لذا برای این کار یک برنامه نرم افزاری کوچولو ساختم! (خدایا عجب آدم بیکاری هستم!!) و با آن به وارد کردن نام فیلمها و امتیازاتشان پرداختم. البته همین وارد کردن فیلمها و امتیازاتشان به برنامه بیش از یک ساعت وقت گرفت! (می توانید نتیجه و امتیازهای نهایی را در تصویر فايل ضميمه ببینید)
شکل امتیازدهی به این ترتیب بود که در فهرست هایی که به ترتیب شماره گذاری شده اند ، به فیلم شماره یک 10 امتیاز ، شماره دو 9 …. تا شماره ده 1 امتیاز تعلق می گرفت. و در لیست های بدون ترتیب ، هر کدام از فیلمهای درون لیست 5 امتیاز (امتیاز میانگین) می گرفتند. البته این روش را خودم ابداع کردم و فکر می کنم نسبت به روشهای دیگر عادلانه تر باشد. حالا به هر حال ...!
به هر ترتیب نتیجه نهایی بهترین فیلم های عمر فیلمسازان سرشناس ما به این شرح به دست آمد:
1- همشهری کین (اورسون ولز - 1941)
2- قواعد بازی (ژان رنوار - 1939)
3- روشنایی های شهر (چارلی چاپلین - 1931)
4- هفت سامورایی (آکیرا کوروساوا - 1954)
5- مهر هفتم (اینگمار برگمان - 1957)
6- دزد دوچرخه (ویتوریو دسیکا - 1947)
7- جویندگان طلا (چارلی چاپلین - 1925) / هشت و نیم (فدریکو فلینی - 1963)
8- جاده (فدریکو فلینی - 1954)
9- رزمناو پوتمکین (سرگئی آیزنشتین - 1925) / داستان توکیو (یاساجیرو ازو - 1953)
10- طلوع (فردريش ويلهلم مورنائو - 1927) / لورنس عربستان (ديويد لين - 1962)
بالاتر قرار گرفتن نام همشهری کین و قواعد بازی – آن هم با اختلاف امتیاز زیاد – در این فهرست جالب است. هر دو فیلم ، فیلمهایی پر شخصیت و پر بازیگر ، با تاکید بر روابط پیچیده شخصیت ها و پر از پیچیدگی های ظریف روایی و فرمی هستند. هر دو فیلم کارگردانی های بسیار خلاقانه و البته بسیار مشکلی داشته اند که از نظر کلاس کار کارگردانی در شکلی دست نیافتنی در تاریخ سینما باقی مانده اند و هنوز هم در این زمینه کلاس درس به حساب می آیند . باید گفت هر دو فیلم با وجود داشتن فیلمنامه هایی خوب در "اجرا" آن کیفیت ناب سینمایی خود را یافته اند و نقش کارگردان در این فیلمها بسیار بالاتر از فیلمنامه نویس بوده است. فکر می کنم اقبال کارگردانان به این دو فیلم به همین دلیل یعنی کیفیت غبطه برانگیز کارگردانی آنهاست که خود این را بیشتر از منتقدین یا فیلمنامه نویسان یا بازیگران و .... درک می کنند.
فهرست فیلمسازانی که در این نظرسنجی شرکت کردند! از این قرار است:
پدرو آلمودوار ، لیندسی اندرسون ، تئو آنجلوپولوس ، گیلیان آرمسترانگ ، الیویه آسایاس ، رابرت بنتون ، برناردو برتولوچی ، جان بورمن ، روبر برسون ، لوییس بونوئل ، اتان کوئن ، جوئل کوئن ، جاناتان دمی ، فدریکو فلینی ، میلوش فورمن ، ساموئل فولر ، تری گیلیام ، آموس گیتای ، ژان لوک گدار ، پیتر گرینوی ، میشائیل هانکه ، هال هارتلی ، تاد هاینز ، مانتی هلمن ، ورنر هرتزوگ ، جیم جارموش ، نیل جوردن ، فیلیپ کافمن ، آکی کوریسماکی ، کریشتف کیشلوفسکی ، ریچارد لستر ، ریچارد لینکلیتر ، کن لوچ ، سیدنی لومت ، گای مدن ، ارول موریس ، آلکساندر پین ، آلکس پرویاس ، کارول رید ، ژاک ریوت ، اریک رومر ، جرج رومرو ، جان شله زینجر ، پل شریدر ، مارتین اسکورسیسی ، الیور استون ، کوینتین تارانتینو ، آندری تارکوفسکی ، برتان تاورنیه ، لیو اولمان ، پل ورهوفن ، کینگ ویدور ، اورسون ولز ، بیلی وایلدر