[-]
جعبه پيام
» <لوک مک گرگور> متشکرم دوست گرامی. منهم همیشه از خواندن مطالب جذاب و دلنشین تان کمال لذت را برده ام.
» <رابرت> بررسی جالب تأثیر فیلم "پاندورا و هلندی سرگردان" بر انیمیشن "عمو اسکروچ و هلندی سرگردان" https://cafeclassic5.ir/showthread.php?t...6#pid45456
» <رابرت> سپاس از دون دیه‌گو دلاوگا و لوک مک گرگور عزیز به خاطر مطالب تحقیقی، تحلیلی و زیبای اخیرشان
» <دون دیه‌گو دلاوگا> "بچه‌های کوه تاراک" : https://cafeclassic5.ir/showthread.php?t...3#pid45453
» <مارک واتنی> ممنونم رابرت جوردن عزیز
» <رابرت جوردن> سپاس از مارک واتنی و بتمن
» <مارک واتنی> رابرت عزیز و گرامی ... این بزرگواری و حسن نیت شماست. دوستان بسیاری هم در کافه، قبلا کارتون و سریال های زیادی رو قرار داده اند که جا داره ازشون تشکر کنم.
» <مارک واتنی> دانلود کارتون جذاب " فردی مورچه سیاه " دوبله فارسی و کامل : https://cafeclassic5.ir/showthread.php?t...7#pid45437
» <Kathy Day> جناب اﻟﻜﺘﺮﻭﭘﻴﺎﻧﻴﺴﺖ از شما بسیار ممنونم...
» <مارک واتنی> خواهش می کنم بتمن عزیز
Refresh پيام :


ارسال پاسخ 
 
رتبه موضوع
  • 5 رای - 4 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
فیلم نوآر
نویسنده پیام
MunChy آفلاین
شوالیه تاریکی
***

ارسال ها: 145
تاریخ ثبت نام: ۱۳۸۸/۱/۲۸
اعتبار: 14


تشکرها : 157
( 890 تشکر در 98 ارسال )
شماره ارسال: #16
RE: فیلم نوآر

The Killers


فیلمی که به دنبال توفیق نوآر درخشان آدم کش ها ساخته شد ( اشاره به Criss Cross ). بر اساس قصه کوتاه همینگ وی, که به روایتی تنها اقتباس سینمایی از یک اثر این نویسنده است که مورد پسند و رضایت او بوده است. آدم کش ها را همان کارگردان " نارو " ساخت, با همان تهیه کننده و همان آهنگ ساز در همان استودیوی یونیورسال و با همان بازیگر مرد اصلی ( برت لنکستر ) که شهرت اش با آدم کش ها پاگرفت. با این تفاوت با فیلم قبلی که بازیگر زن فیلم قبلی اوا گاردنر بود و در این فیلم دیگر, نارو, نقش زن اصلی را خانم ایوون دوکارلو بازی می کرد و باز مثل فیلم قبلی, داستان کلکی بود که زنی به عاشق ساده دل خودش می زند, بر زمینه جریان سرقتی, و آخرش هم به تراژدی کشته شدن زن و مرد ختم می شد, در حالی که در اصل رمان شخصیت مرد ماجرا زنده می ماند, ولی گویا رسم بود که نوآر باید تلخ تمام شود و هالیوود برخلاف سنت و شهرت به اصرار در گنجاندن " پایان خوش " همیشه از این رسم پیروی نمی کرد.
متن بالا از کتاب " امشب در سینما ستاره " نوشته پرویز دوایی بود. فقط تا جایی که یادمه در ورژن 46 ، زن داستان یعنی آوا (ایوا) گاردنر ( در نقش کیتی ) کشته نمیشه, در قسمت پایانی از کولفکس میخواد که به طور شفاهی به سایرین بگه که اون بی گناه هست, که این اتفاق نمیفته. در مجموع بازیها و موسیقی خوب هست و داستان رو هم همه پسندیدن. فیلمبرداری در این فیلم به عنوان نمونه ای درخشان بین فیلم-نوآرهای اریجینال شناخته میشه. گویا همینگوی از این اقتباس سینمایی راضی بوده. در مجموع فیلمهای نسبتا خوبی از روی آثار همینگوی ساخته شده, یکی از بهترین هاش " To Have & Have Not " محصول 1944 هست که به نام " کازابلانکای کوچک " هم میشه شناختش و یکی از 100 فیلم مورد علاقه ام هست.

- این فیلم چهار نامزدی اسکار از جمله بهترین فیلم رو در کارنامه داره.
- موسیقی میکلوش روژا در هر صحنه ای که قاتل حضور پیدا می کنه اوج میگیره. از همین قطعه موسیقی بعدها در سریال " Dragnet " استفاده شد.
- برت لنکستر سوپر ستاره آمریکایی با این فیلم به شهرت رسید. انتخاب اول برای نقش هم نبوده و بعد از 2 گزینه دیگه که حضور پیدا نکردند از او استفاده شده. گفته میشه که تهیه کننده از ابتدا میخواسته وین موریس رو در این نقش به کار بگیره که نشده.

سکانس برتر : قسمتی که کیتی, بازرس رو به رستورانی میاره در حالی که 2 قاتل منتظر فرصتی برای کشتن بازرس هستند. در همین حال بازرس از قبل و با زیرکی با همکار خودش قراری گذاشته و به این ترتیب موفق به کشتن 2 قاتل میشه. از همون قطعه موسیقی معروف در این سکانس هم استفاده میشه. عکس زیر :


خلاصه داستان : داستان با حضور دو هیت من ( کسانی که برای کشتن پول میگیرن ) شروع میشه که برای کشتن اولی اندرسون به شهر کوچکی میان. اندرسون از این قضیه با خبر میشه ولی هیچ اقدامی نمی کنه و کشته میشه. اندرسون بیمه عمری داشته و به همین خاطر جیم مامور بازرسی پرونده قتل او میشه. به این ترتیب او با بسیاری از کسانی که در گذشته با اندرسون در ارتباط بودند صبحت می کنه و سرنخ هایی جمع میکنه. در نهایت کار به جایی میرسه که قتل اندرسون به پرونده حل نشده سرقتی بزرگ که چند سال پیش رخ داده میرسه. در ادامه جیم با کارآگاهی که سابق بر این از دوستان اندرسون بوده طرح همکاری میریزه و قدم-به-قدم پرونده رو به جلو میبرن.

نسخه 1964

شاید به نوعی بشه گفت نسخه 64 در ایران شناخته شده تر از فیلم اول هست. یکی از نکات مهمی که همیشه راجع به اون صحبت میشه آخرین حضور ریگان در یک فیلم سینمایی هست. به هر ترتیب این ورژن رنگی از بازیگران خوبی مثل لی ماروین, انجی دیکینسون و دیگران و کارگردانی خوب دان سیگل بهره می بره. دوبله این نسخه هم در بازار موجود هست که بر روی نسخه Criterion انداخته شده و کیفیت خوبی داره, هرچند منویی نداره. فیلم اصلی ( 1946 ) هم از سوی Criterion عرضه شده که میشه دانلودش کرد. از تفاوت های اصلی این دو نسخه میشه به نحوه و روند پیگیری داستان اشاره کرد. در هر 2 فیلم فلش بک هایی رو شاهد هستیم که گروهی از سارقینی که باهم قبلا کار کرده اند در اونها توضیح میدن. شروع هر 2 هر فیلم در 2 مکان متفاوت هست ( مدرسه - گاراژ ) . در اولی بازرس بیمه قضیه رو پیگیری می کنه و به سرنخ هایی میرسه در حالی که در دومی 2 نفری که برای قتل استخدام شدن. در اولی مقتول بوکسور هست و در دومی راننده. و خلاصه نکات بسیار دیگه. در مجموع از معدود فیلمهایی هست که بازسازی اون رو بیشتر دوست دارم. آندری تارکوفسکی هم یه فیلم کوتاه از روی این رمان همینگوی ساخته.


شات مورد علاقه ام از این فیلم
۱۳۸۹/۵/۴ عصر ۰۷:۴۳
یافتن تمامی ارسال های این کاربر نقل قول این ارسال در پاسخ
تشکر شده توسط : بانو, سروان رنو, سم اسپید, ژان والژان, رزا, مگی گربه
ارسال پاسخ 


پیام در این موضوع
فیلم نوآر - Classic - ۱۳۸۸/۹/۳, عصر ۱۲:۱۷
RE: فیلم نوآر - سروان رنو - ۱۳۸۸/۹/۳, عصر ۰۵:۳۶
RE: فیلم نوآر - MunChy - ۱۳۸۸/۹/۵, عصر ۰۹:۴۰
RE: فیلم نوآر - Classic - ۱۳۸۸/۹/۶, صبح ۱۱:۱۱
RE: فیلم نوآر - MunChy - ۱۳۸۸/۹/۸, صبح ۰۸:۴۳
RE: فیلم نوآر - سروان رنو - ۱۳۸۸/۹/۹, عصر ۰۶:۳۶
RE: فیلم نوآر - MunChy - ۱۳۸۸/۹/۱۰, صبح ۰۸:۳۶
RE: فیلم نوآر - Classic - ۱۳۸۸/۹/۱۱, عصر ۰۶:۰۹
RE: فیلم نوآر - سروان رنو - ۱۳۸۸/۹/۱۰, صبح ۱۰:۲۸
RE: فیلم نوآر - MunChy - ۱۳۸۸/۱۰/۱۹, صبح ۰۸:۱۴
RE: فیلم نوآر - سروان رنو - ۱۳۸۸/۱۰/۱۹, عصر ۰۷:۵۸
RE: فیلم نوآر - موسيو وردو - ۱۳۸۹/۲/۱۲, عصر ۰۸:۴۳
RE: فیلم نوآر - رائول والش - ۱۳۸۹/۲/۱۴, عصر ۰۲:۴۵
RE: فیلم نوآر - رائول والش - ۱۳۸۹/۲/۱۴, عصر ۰۵:۱۴
RE: فیلم نوآر - MunChy - ۱۳۸۹/۲/۱۴, عصر ۰۹:۴۳
RE: فیلم نوآر - MunChy - ۱۳۸۹/۵/۴ عصر ۰۷:۴۳
RE: فیلم نوآر - سم اسپید - ۱۳۸۹/۵/۴, عصر ۱۱:۲۹
RE: فیلم نوآر - MunChy - ۱۳۸۹/۵/۵, عصر ۰۱:۱۴
RE: فیلم نوآر - سم اسپید - ۱۳۸۹/۵/۵, عصر ۰۷:۴۶
RE: فیلم نوآر - سروان رنو - ۱۳۸۹/۵/۵, عصر ۱۰:۳۵
RE: فیلم نوآر - سم اسپید - ۱۳۸۹/۵/۵, عصر ۰۸:۵۷
RE: فیلم نوآر - j.j.Gittes - ۱۳۸۹/۷/۲, عصر ۰۱:۱۸
RE: فیلم نوآر - MunChy - ۱۳۸۹/۷/۴, عصر ۱۰:۳۱
RE: فیلم نوآر - Classic - ۱۳۸۹/۷/۴, عصر ۱۱:۵۵
RE: فیلم نوآر - موسيو وردو - ۱۳۸۹/۷/۳, عصر ۱۲:۰۲
RE: فیلم نوآر - هری لایم - ۱۳۸۹/۷/۳, عصر ۰۳:۵۱
RE: فیلم نوآر - سم اسپید - ۱۳۸۹/۷/۳, عصر ۰۵:۳۷
RE: فیلم نوآر - هری لایم - ۱۳۸۹/۷/۳, عصر ۰۶:۰۱
RE: فیلم نوآر - سم اسپید - ۱۳۸۹/۷/۳, عصر ۰۸:۱۴
RE: فیلم نوآر - سروان رنو - ۱۳۸۹/۷/۳, عصر ۱۰:۴۸
RE: فیلم نوآر - هری لایم - ۱۳۸۹/۷/۵, صبح ۱۲:۲۹
RE: فیلم نوآر - هری لایم - ۱۳۸۹/۷/۵, صبح ۱۱:۰۸
RE: فیلم نوآر - هری لایم - ۱۳۸۹/۷/۵, عصر ۰۳:۱۹
RE: فیلم نوآر - MunChy - ۱۳۸۹/۷/۵, عصر ۰۶:۲۷
RE: فیلم نوآر - سروان رنو - ۱۳۸۹/۷/۵, عصر ۱۱:۰۱
RE: فیلم نوآر - موسيو وردو - ۱۳۸۹/۷/۵, عصر ۰۵:۲۳
RE: فیلم نوآر - سروان رنو - ۱۳۸۹/۷/۱۷, صبح ۱۱:۳۹
RE: فیلم نوآر - سروان رنو - ۱۳۸۹/۷/۱۷, عصر ۰۳:۲۹
RE: فیلم نوآر - سروان رنو - ۱۳۸۹/۷/۱۸, عصر ۱۱:۰۰
RE: فیلم نوآر - هری لایم - ۱۳۹۰/۶/۲, عصر ۱۰:۰۹
RE: فیلم نوآر - هری لایم - ۱۳۹۰/۶/۴, صبح ۱۲:۴۰
RE: فیلم نوآر - هری لایم - ۱۳۹۰/۶/۶, صبح ۰۱:۲۱
RE: فیلم نوآر - کاپیتان اسکای - ۱۳۹۰/۶/۶, صبح ۰۸:۳۳
RE: فیلم نوآر - اسکورپان شیردل - ۱۳۹۰/۶/۸, عصر ۰۷:۳۵
RE: فیلم نوآر - راتسو ریــزو - ۱۳۹۰/۶/۱۰, عصر ۰۹:۳۳
RE: فیلم نوآر - هری لایم - ۱۳۹۰/۶/۱۱, صبح ۱۲:۴۹
معرفی سایت - کاپیتان اسکای - ۱۳۹۰/۶/۱۱, عصر ۰۸:۱۰
RE: فیلم نوآر - راتسو ریــزو - ۱۳۹۰/۶/۱۵, عصر ۰۷:۵۱
RE: فیلم نوآر - بانو الیزا - ۱۳۹۴/۱۲/۴, صبح ۰۹:۴۴
RE: فیلم نوآر - سروان رنو - ۱۴۰۰/۷/۲۰, عصر ۱۱:۳۰