[-]
جعبه پيام
» <BATMAN> سریال Slasher فصل اولو دیدم و خوشم اومد ، خونریزی الکی نداره ، ببشتر جنایی و معماییه https://static.wikia.nocookie.net/slashe...1226100151
» <BATMANhttps://rooziato.com/1402490975/10-best-...-tv-shows/
» <BATMAN> سلام شارینگهام عزیز، با اجازه شما بله!
» <شارینگهام> سلام بتمن جان، گشت شبانه ات آغاز شده؟
» <BATMAN> شب بخیر https://s8.uupload.ir/files/the_batman_hpv2.jpg
» <اکتورز> مجیدی ، کیا رستمی ، پوراحمد و ... نقش بچەها در فیلمهایشان بسیار پررنگ بودە و این بیشتر بە دلیل دور زدن سانسور بودە
» <اکتورز> همەی وجودم درد گرفت
» <اکتورز> ویدیوای از صحبتهای جیم جارموش در مورد کیارستمی دیدم و نظر ایشان این بود کە کیارستمی برای دور زدن سانسور از کودکان در فیلمهایش بهرە میگرفتە
» <سروان رنو> تلگرام یا فروم ؟ مساله این است ! ... https://cafeclassic5.ir/showthread.php?t...4#pid45464
» <Dude> سلامت باشید. شده که ازعزیزانی با هم، کمی قدیمی تر از اینها را دیده بودیم، جز خودم همه دردیار باقی اند. خوشحالم هنوز هستند که از آن فیلمها خاطره دارند، با آرزوی سلامتی
Refresh پيام :


ارسال پاسخ 
 
رتبه موضوع
  • 5 رای - 4 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
فیلم نوآر
نویسنده پیام
هری لایم آفلاین
دوست قدیمی
***

ارسال ها: 473
تاریخ ثبت نام: ۱۳۸۹/۵/۱۸
اعتبار: 35


تشکرها : 278
( 4292 تشکر در 113 ارسال )
شماره ارسال: #27
RE: فیلم نوآر

سم ! برخلاف تو من معتقدم که رسانه ها در مطرح کردن اغراق آمیز هیچکاک تاثیر زیادی داشتن . البته همونطور که گفتم این به معنای نادیده گرفتن ارزش های اون نیست .

اگر تو و خیلی های دیگه امروز هیچکاک براشون کعبه آمال و مدینه ی فاضله ی سینمایی شونه ( حتی بدون اینکه سینما به روایت هیچکاک رو خونده باشن یا اصلا بدونن برنامه ای به اسم آلفرد هیچکاک وجود داشته و 7-8 سال یکی از محبوب ترین برنامه های تلوزیون آمریکا بوده ) ناخودآگاه تحت تاثیر این تبلیغات و پروپاگاند ها هم هستن . چرا ؟ چون اون چیزی که سلیقه ی آدم و تعلقاتش رو شکل میده فقط و فقط ذاتی و درونی نیست . خواه ناخواه رسانه ها نقش عمده ای دارن . رسانه های سینمایی مکتوب در کشور ما درصد قابل توجهیش ترجمس . ترجمه ی کی ؟ ترجمه هوشنگ کاووسی - پرویز دوایی - هوشنگ گلمکانی و امثالهم که یک عمر ( بیش از 60 ساله چشم دوختن ببینن فلان منتقد یا سینماگر آمریکایی تزش راجع به سینما چیه . بعد همون رو به اصطلاح درونی ( ! ) کنن و تحویل من و تو بدن .

دقت که کنی می بینی در اظهارات منتقدین جدید سینما در ایران هیچکاک سر جای خودشه و از اون تعصب و شیفتگی نسبت بهش کم شده . چون اوناجامع تر و  با اشراف بیشتری ( به تبع اینترنت و ... )  موضوعات رو دنبال میکنن .

می خوام بگم مخاطب امروز هم در واقع غیر مستقیم تحت تاثیر اون منتقد آمریکاییه دهه 50 یا 60 قرار داره . درحالیکه خودش شاید ندونه .

بنا بر این روی سلیقه ی منتقدین نمیشه خیلی حساب کرد . ( نصفشون همون هایی هستن که وقتی قیصر ساخته شد مسخرش کردن و همزمان به ستایش طبیعت بیجان پرداختن ! )

نظر کارگردان ها هم اصلا ملاک نیست . برای اینکه هر کارگردان با فیلم هایی که می سازه در حقیقت سلیقه ی خودش رو داره نشون میده . مثلا چطور میشه به سلیقه کیارستمی درمورد انتخاب بهترین های تاریخ سینما اعتماد کرد ؟ شرط میبندم حتی 1 فیلم از فیلم های مورد علاقه من یا تو در اون لیست نخواهد بود . در مورد کارگردان های دیگه هم کمابیش همینطوره .

نکته ی دیگه اینه که برخلاف تصور عام کارگردان ها اصلا زیاد فیلم نمی بینن . مصاحبه ای از فلینی خوندم که با افتخار گفته بود : من غیر از فیلم های خودم هیچ فیلمی نمی بینم ! هرچند احتمالا تا حدی چاشنیش رو زیاد کرده اما تا حدود زیادی نشون دهنده ی رفتارش هست .

دیگران ممکنه اینو با صراحت نگن ( چون احتمالا اعتماد به نفس فلینی رو ندارن ! ) اما شواهد و قرائن این موضوع رو تائید می کنن . در کشور خودمون هم همینه . بعید میدونم کارگردانی مثل کیمیایی اصلا ابتدا به ساکن بشینه گدار ببینه یا کیشلوفسکی . و از اون ور بام تصور اینکه مثلا کیارستمی یا مجیدی بشینن ریفی فی تماشا کنن دشوار به نظر می رسه . اونا خیلی که همت کنن و منت سر سینما بذارن میرن دنیای آپو یا آثار کارل تئودور درایر رو تماشا میکنن .

بنا بر این لیستی که آوردی نمیتونه به من آموزش بده که چی خوبه و چقدر خوبه . اما حرف من به معنیه بی اعتنایی نسبت به آرا و عقاید دیگران نیست . آدم باید ببینه بشنوه بخونه ولی در نهایت خودش قضاوت کنه .

به عنوان مثال نقض میتونم فیلم هایی رو نام ببرم ( بخصوص فیلم های رده B در نوع نوآر ) که اصلا تازه کشف شدن ( به تبع dvd و اینترنت و ... ) مثلا 4 - 5 ساله که سینما دوستان با فیلم هایی مثل بیراهه ( 1945 ادگار المر ) فرشته ی سیاه ( 1946 روی ویلیام نیل ) و ... آشنا شدن . و اساسا تا قبل از این چند سال اخیر امکان دسترسی به این فیلم ها حتی برای اون منتقد یا فیلمساز آمریکایی هم وجود نداشته . حتی همین الآن هم هنوز هیچ نقدی مقاله ای یادداشتی چیزی راجع به این فیلم ها پیدا نمیشه .

بنا بر این امکان یک back-up گیریه جامع و بی غرض و به دور از تعصب وجود نداره که بشه با اطمینان اون رو مبنا قرار داد و بهترین ها رو لیست کرد . بصورت تفننی و منباب تفریح چرا . اما اینکه بخواهیم فکت بیاریم و بگیم چنین است و جز این نیست ! نه .

مورد دیگه ای که باهات هم عقیده نیستم اینه که به نظرم گذر زمان ( به ویژه در دهه اخیر  ) سلیقه ی مخاطب خاص رو هم تغییر داده . و این عین واقعیته . منتها این تغییر ذائقه هم به لحاظ کمیت و هم کیفیت با تغییر سلیقه ی مخاطب عام فرق میکنه .

مثلا مخاطب عام ( که میشینه پای ماهواره با ولع افشین یا مهسا میبینه و احتمالا تو خیابون یا محل کار ترانه هاشونو  زیر لب زمزمه میکنه ) دیگه حتی حاضر نیست 1 ثانیه از کازابلانکا رو تماشا کنه و اگر به زور مجبورش کنن ای کرو بکنه احتمالا کبود میشه و افسردگی بهش دست میده . اما مخاطب خاص که تا حدودی خودآگاهانه تحت تاثیر زمانه هست حالا انتخاب میکنه که از سینمای کلاسیک چی رو ببینه و لذتش رو هم ببره و چه فیلمی رو دیگه نبینه ( درحالیکه شاید همون فیلم رو تا چند سال پیش با اشتیاق میدیده )

مثالی که در این مورد برای خودم اتفاق افتاده باستر کیتونه .


به بیان ساده تر دیگه دوره ی اینکه مخاطب یه فیلمسازی رو دربست تائید کنه گذشته . اینکه آدم انتخاب کنه فکر می کنم گزینه ی معقول تری باشه .

یعنی مثلا میشه 400 ضربه رو دوس داشت . اما آخرین مترو رو دوس نداشت . یا میشه بیگانگان در ترن رو دوس داشت اما مارنی یا پرده ی پاره رو دوس نداشت . هیچ اتفاقی تو جهان نمی افته .

میشه باستر کیتون رو کلا دیگه دوست نداشت . و در عین حال عاشق چاپلین بود . بازم اتفاقی نمی افته .

۱۳۸۹/۷/۳ عصر ۰۳:۵۱
یافتن تمامی ارسال های این کاربر نقل قول این ارسال در پاسخ
تشکر شده توسط : اسکورپان شیردل, رزا
ارسال پاسخ 


پیام در این موضوع
فیلم نوآر - Classic - ۱۳۸۸/۹/۳, عصر ۱۲:۱۷
RE: فیلم نوآر - سروان رنو - ۱۳۸۸/۹/۳, عصر ۰۵:۳۶
RE: فیلم نوآر - MunChy - ۱۳۸۸/۹/۵, عصر ۰۹:۴۰
RE: فیلم نوآر - Classic - ۱۳۸۸/۹/۶, صبح ۱۱:۱۱
RE: فیلم نوآر - MunChy - ۱۳۸۸/۹/۸, صبح ۰۸:۴۳
RE: فیلم نوآر - سروان رنو - ۱۳۸۸/۹/۹, عصر ۰۶:۳۶
RE: فیلم نوآر - MunChy - ۱۳۸۸/۹/۱۰, صبح ۰۸:۳۶
RE: فیلم نوآر - Classic - ۱۳۸۸/۹/۱۱, عصر ۰۶:۰۹
RE: فیلم نوآر - سروان رنو - ۱۳۸۸/۹/۱۰, صبح ۱۰:۲۸
RE: فیلم نوآر - MunChy - ۱۳۸۸/۱۰/۱۹, صبح ۰۸:۱۴
RE: فیلم نوآر - سروان رنو - ۱۳۸۸/۱۰/۱۹, عصر ۰۷:۵۸
RE: فیلم نوآر - موسيو وردو - ۱۳۸۹/۲/۱۲, عصر ۰۸:۴۳
RE: فیلم نوآر - رائول والش - ۱۳۸۹/۲/۱۴, عصر ۰۲:۴۵
RE: فیلم نوآر - رائول والش - ۱۳۸۹/۲/۱۴, عصر ۰۵:۱۴
RE: فیلم نوآر - MunChy - ۱۳۸۹/۲/۱۴, عصر ۰۹:۴۳
RE: فیلم نوآر - MunChy - ۱۳۸۹/۵/۴, عصر ۰۷:۴۳
RE: فیلم نوآر - سم اسپید - ۱۳۸۹/۵/۴, عصر ۱۱:۲۹
RE: فیلم نوآر - MunChy - ۱۳۸۹/۵/۵, عصر ۰۱:۱۴
RE: فیلم نوآر - سم اسپید - ۱۳۸۹/۵/۵, عصر ۰۷:۴۶
RE: فیلم نوآر - سروان رنو - ۱۳۸۹/۵/۵, عصر ۱۰:۳۵
RE: فیلم نوآر - سم اسپید - ۱۳۸۹/۵/۵, عصر ۰۸:۵۷
RE: فیلم نوآر - j.j.Gittes - ۱۳۸۹/۷/۲, عصر ۰۱:۱۸
RE: فیلم نوآر - MunChy - ۱۳۸۹/۷/۴, عصر ۱۰:۳۱
RE: فیلم نوآر - Classic - ۱۳۸۹/۷/۴, عصر ۱۱:۵۵
RE: فیلم نوآر - موسيو وردو - ۱۳۸۹/۷/۳, عصر ۱۲:۰۲
RE: فیلم نوآر - هری لایم - ۱۳۸۹/۷/۳ عصر ۰۳:۵۱
RE: فیلم نوآر - سم اسپید - ۱۳۸۹/۷/۳, عصر ۰۵:۳۷
RE: فیلم نوآر - هری لایم - ۱۳۸۹/۷/۳, عصر ۰۶:۰۱
RE: فیلم نوآر - سم اسپید - ۱۳۸۹/۷/۳, عصر ۰۸:۱۴
RE: فیلم نوآر - سروان رنو - ۱۳۸۹/۷/۳, عصر ۱۰:۴۸
RE: فیلم نوآر - هری لایم - ۱۳۸۹/۷/۵, صبح ۱۲:۲۹
RE: فیلم نوآر - هری لایم - ۱۳۸۹/۷/۵, صبح ۱۱:۰۸
RE: فیلم نوآر - هری لایم - ۱۳۸۹/۷/۵, عصر ۰۳:۱۹
RE: فیلم نوآر - MunChy - ۱۳۸۹/۷/۵, عصر ۰۶:۲۷
RE: فیلم نوآر - سروان رنو - ۱۳۸۹/۷/۵, عصر ۱۱:۰۱
RE: فیلم نوآر - موسيو وردو - ۱۳۸۹/۷/۵, عصر ۰۵:۲۳
RE: فیلم نوآر - سروان رنو - ۱۳۸۹/۷/۱۷, صبح ۱۱:۳۹
RE: فیلم نوآر - سروان رنو - ۱۳۸۹/۷/۱۷, عصر ۰۳:۲۹
RE: فیلم نوآر - سروان رنو - ۱۳۸۹/۷/۱۸, عصر ۱۱:۰۰
RE: فیلم نوآر - هری لایم - ۱۳۹۰/۶/۲, عصر ۱۰:۰۹
RE: فیلم نوآر - هری لایم - ۱۳۹۰/۶/۴, صبح ۱۲:۴۰
RE: فیلم نوآر - هری لایم - ۱۳۹۰/۶/۶, صبح ۰۱:۲۱
RE: فیلم نوآر - کاپیتان اسکای - ۱۳۹۰/۶/۶, صبح ۰۸:۳۳
RE: فیلم نوآر - اسکورپان شیردل - ۱۳۹۰/۶/۸, عصر ۰۷:۳۵
RE: فیلم نوآر - راتسو ریــزو - ۱۳۹۰/۶/۱۰, عصر ۰۹:۳۳
RE: فیلم نوآر - هری لایم - ۱۳۹۰/۶/۱۱, صبح ۱۲:۴۹
معرفی سایت - کاپیتان اسکای - ۱۳۹۰/۶/۱۱, عصر ۰۸:۱۰
RE: فیلم نوآر - راتسو ریــزو - ۱۳۹۰/۶/۱۵, عصر ۰۷:۵۱
RE: فیلم نوآر - بانو الیزا - ۱۳۹۴/۱۲/۴, صبح ۰۹:۴۴
RE: فیلم نوآر - سروان رنو - ۱۴۰۰/۷/۲۰, عصر ۱۱:۳۰