[-]
جعبه پيام
» <BATMAN> سریال Slasher فصل اولو دیدم و خوشم اومد ، خونریزی الکی نداره ، ببشتر جنایی و معماییه https://s8.uupload.ir/files/slasher_d89c.jpg
» <BATMANhttps://rooziato.com/1402490975/10-best-...-tv-shows/
» <BATMAN> سلام شارینگهام عزیز، با اجازه شما بله!
» <شارینگهام> سلام بتمن جان، گشت شبانه ات آغاز شده؟
» <BATMAN> شب بخیر https://s8.uupload.ir/files/the_batman_hpv2.jpg
» <اکتورز> مجیدی ، کیا رستمی ، پوراحمد و ... نقش بچەها در فیلمهایشان بسیار پررنگ بودە و این بیشتر بە دلیل دور زدن سانسور بودە
» <اکتورز> همەی وجودم درد گرفت
» <اکتورز> ویدیوای از صحبتهای جیم جارموش در مورد کیارستمی دیدم و نظر ایشان این بود کە کیارستمی برای دور زدن سانسور از کودکان در فیلمهایش بهرە میگرفتە
» <سروان رنو> تلگرام یا فروم ؟ مساله این است ! ... https://cafeclassic5.ir/showthread.php?t...4#pid45464
» <Dude> سلامت باشید. شده که ازعزیزانی با هم، کمی قدیمی تر از اینها را دیده بودیم، جز خودم همه دردیار باقی اند. خوشحالم هنوز هستند که از آن فیلمها خاطره دارند، با آرزوی سلامتی
Refresh پيام :


ارسال پاسخ 
 
رتبه موضوع
  • 5 رای - 4 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
فیلم نوآر
نویسنده پیام
هری لایم آفلاین
دوست قدیمی
***

ارسال ها: 473
تاریخ ثبت نام: ۱۳۸۹/۵/۱۸
اعتبار: 35


تشکرها : 278
( 4292 تشکر در 113 ارسال )
شماره ارسال: #48
RE: فیلم نوآر

 

  • بیشتر فیلم نوآرها سیاه و سفید هستند . البته تا اواخر دهه 1950 اکثر  فیلم های سینمایی سیاه و سفید بودند و این ویژگی صرفا مختص فیلم های نوآر نبوده است . فیلم نوآرهای دهه 1960 به بعد اغلب رنگی هستند ; مثل قاتلان (سیگل – 1964) ,  درست به هدف (بورمن – 1967) , سامورایی (ملویل – 1967) و ... در واقع سیاه و سفید یا رنگی بودن فیلم نوآر ها تابعی از روند کلی سینما بوده است . اما از آنجایی که فضا سازی این فیلم ها تا حدود زیادی وابسته به نورپردازی های سیاه و سفید بود , کارگردانان نوآر ساز کمی دیر تر از سایر کارگردانان به استفاده از رنگ رضایت دادند ; برعکس وسترن سازان , که به دلیل لانگ شات ها و لوکیشن های طبیعی , خیلی زود از این پدیده استقبال کردند . از یاد نبریم که داریم درمورد فراگیر شدن فیلم های رنگی حرف می زنیم نه ساخته شدن فیلم رنگی ; چراکه استفاده از رنگ خیلی پیشتر در سینما سابقه داشت . به عنوان مثال ماجرا های رابین هود (کورتیز – 1938) .

 

  • اگر منظور از پیچیدگی های رمان گونه شخصیت پردازی عمیق یا بازه زمانی است که ماجرا در آن اتفاق می افتد یا قلمرو مکانی است یا تلفیقی از این عوامل , می توان گفت فیلم نوآر های اکشن یا فیلم های گانگستری بیشتر به سیر وقایع و داستان گویی بسنده می کردند و از پرداختن به عمق شخصیت ها باز می ماندند یا اصلا قصد واکاوی ذهنی پرسوناژها را نداشتند . اما فیلم نوآرهای روان شناسانه برعکس بوده اند .

 

  • من فیلم آخرین خنده را ندیده ام اما تاثیر اکسپرسیونیسم و سینمای آلمان بر جریان فیلم نوآر انکار ناپذیر است ; کما اینکه برخی از زبده ترین  نوآر سازان هالیوود در دهه 1940 و 1950 آلمانی تبار ها یا اتریشی های مهاجر بودند . مثلا بیلی وایلدر یا اتو پره مینجر که تجربیات خود را به هالیوود منتقل کردند .

 

  • همانطور که اشاره کردید فیلم نوآرها بیشتر واقع گرا هستند . ماجرای برخی از آنها برگرفته از حوادث روزنامه ها یا داستان های پاورقی نشریات بوده است . اما این ویژگی را نمی توان تعمیم داد .

 

  • مرز بین شخصیت اصلی و فرعی دقیقا مشخص نیست . مثلا آیا سرگرد اشتراسر در کازابلانکا اصلی است یا فرعی ؟ اگر اصلی است پس  ریچارد بلین چیست ؟  و اگر فرعی است چگونه او را با ساشا همتراز می دانیم ؟ فیلم نوآرهایی داریم با یک شخصیت اصلی نظیر تکخال در حفره (وایلدر – 1951) و فیلم هایی با چندین شخصیت اصلی مثل جنگل آسفالت (هیوستن – 1950) ; مانند همه فیلم ها در همه سبک ها و ژانرها .  

 

  • طنز تلخ بخشی از محتوای بسیاری از فیلم نوآر هاست ; چنانکه در مواردی تراژدی و طنز تلخ , اصلا دو روی یک سکه اند . حتی رگه های کمدی هم استثنائا در معدودی از فیلم نوآرها وجود دارد مثل سراسر شب (شرمن – 1941) . مقوله همپوشانی ژانر ها بسیار وسیع و مفصل است .

 

  • اینکه خط داستانی واحد و مشخصی دارند یا ندارند و شخصیت اصلی درون گراست یا برون گرا باز بر می گردد به خود اثر نه ژانر . مثلا قاتلان (سیودماک – 1946) ساختاری پازل گونه دارد و سیر وقایع آن خطی نیست . آلن دلون در سامورایی  درون گراست و کاگنی در فرشتگان با چهره های آلوده برون گراست . همین کاگنی در التهاب نه درونگراست نه برون گرا یا هم درون گراست هم برون گرا , و به سادگی نمی شود او را فرموله و کته گریزه کرد .

 

  • بسیاری از شخصیت های فیلم های نوآر خبیث مطلق اند . اما در بسیاری موارد با شخصیت های عادی مواجهیم که در شرایط خاصی قرار می گیرند و از خود شیطنت یا خشونت بروز می دهند . در حالی که به هیچ وجه فطرت پلیدی ندارند . مثلا هنری فاندا در شب طولانی (لیتواک – 1947). اما شخصیت های سفید به معنای پاک و منزه و عاری از لغزش های اخلاقی معمولا در فیلم نوآر جایی ندارند یا بسیار اندکند .  

 

  • از آنجا که فیلم نوآرها بیشتر در اماکن شهری مدرن قرن بیستم اتفاق می افتند و زمینه ای واقع گرا دارند , طبیعی است که ابزار متناسب با آن دوره زمانی در تصاویر آن دیده شود ; کما اینکه در نئو نوآرها به وفور از رایانه و تلفن همراه استفاده می شود .

 

  • تقدیرگرایی یکی از تم های تکرار شونده در بسیاری فیلم نوآرها بوده است . ولی معمولا این تقدیر جنبه منفی دارد . یعنی در روند فیلم کمتر شاهدیم که بخت با کسی یار باشد . البته در برخی موارد شاهد پایان خوش هستیم . اما این پایان خوش هم نسبی است . بحث بر سر بد و بد تر است  ; کمی متوسط و به ندرت خوب . پایان های خوش برخی از فیلم ها (نه همه آنها) صرفا در جهت جذب مخاطب و با اصرار تهیه کننده ها در فیلم گنجانده می شده و اتفاقا نقطه ضعف آن هاست چون هم سنخ بقیه فیلم نیست ; مثلا جیب بر خیابان جنوب (فولر - 1953) . کارگردانانی که هم این سماجت را داشته اند و هم این ریسک پذیری را و احتمالا هم این نفوذ را که ارزش کارشان را با تعدادی مخاطب پاپ معاوضه نکردند و زیر بار پایان خوش تحمیلی و عوام پسند نرفتند - نظیر ولز در بانویی از شاگهای (1948) -  از شان و جایگاه والاتری برخوردارند .

 

  • فیلم نوآر از دهه 1960 به مرور شکل های دیگری به خود گرفت . البته تا سال ها بعد همچنان فیلم نوآر با فرم کلاسیک ساخته می شد ; مثلا محله چینی ها (پولانسکی – 1974) اما ساخته شدن سری فیلم های جیمز باند , و همچنین فیلم های اکشن با محوریت هری کالاهان و سریال های پلیسی تلوزیونی و ... به مرور جریان فیلم نوآر را دگرگون کرد و ماهیت آن را تغییر داد . همانطور که قبلا اشاره کردم نمی توان با قطع و یقین راجع به حیطه زمانی ژانرها اظهار نظر کرد . مثلا ممکن است جریان نئو نوآر در دهه 1990 آغاز شده باشد اما همچنان فیلمی در هالیوود با ساختار یک فیلم نوآر کلاسیک ساخته شود . از طرف دیگر ممکن است گروهی فیلمی را نوآر کلاسیک بدانند و عده ای دیگر همان فیلم را نئو نوآر تلقی کنند .
۱۳۹۰/۶/۴ صبح ۱۲:۴۰
یافتن تمامی ارسال های این کاربر نقل قول این ارسال در پاسخ
تشکر شده توسط : اسکورپان شیردل, کاپیتان اسکای, ژان والژان, کاپیتان هادوک, راتسو ریــزو, سروان رنو, دزیره, مگی گربه, بانو, چارلز کین, رزا
ارسال پاسخ 


پیام در این موضوع
فیلم نوآر - Classic - ۱۳۸۸/۹/۳, عصر ۱۲:۱۷
RE: فیلم نوآر - سروان رنو - ۱۳۸۸/۹/۳, عصر ۰۵:۳۶
RE: فیلم نوآر - MunChy - ۱۳۸۸/۹/۵, عصر ۰۹:۴۰
RE: فیلم نوآر - Classic - ۱۳۸۸/۹/۶, صبح ۱۱:۱۱
RE: فیلم نوآر - MunChy - ۱۳۸۸/۹/۸, صبح ۰۸:۴۳
RE: فیلم نوآر - سروان رنو - ۱۳۸۸/۹/۹, عصر ۰۶:۳۶
RE: فیلم نوآر - MunChy - ۱۳۸۸/۹/۱۰, صبح ۰۸:۳۶
RE: فیلم نوآر - Classic - ۱۳۸۸/۹/۱۱, عصر ۰۶:۰۹
RE: فیلم نوآر - سروان رنو - ۱۳۸۸/۹/۱۰, صبح ۱۰:۲۸
RE: فیلم نوآر - MunChy - ۱۳۸۸/۱۰/۱۹, صبح ۰۸:۱۴
RE: فیلم نوآر - سروان رنو - ۱۳۸۸/۱۰/۱۹, عصر ۰۷:۵۸
RE: فیلم نوآر - موسيو وردو - ۱۳۸۹/۲/۱۲, عصر ۰۸:۴۳
RE: فیلم نوآر - رائول والش - ۱۳۸۹/۲/۱۴, عصر ۰۲:۴۵
RE: فیلم نوآر - رائول والش - ۱۳۸۹/۲/۱۴, عصر ۰۵:۱۴
RE: فیلم نوآر - MunChy - ۱۳۸۹/۲/۱۴, عصر ۰۹:۴۳
RE: فیلم نوآر - MunChy - ۱۳۸۹/۵/۴, عصر ۰۷:۴۳
RE: فیلم نوآر - سم اسپید - ۱۳۸۹/۵/۴, عصر ۱۱:۲۹
RE: فیلم نوآر - MunChy - ۱۳۸۹/۵/۵, عصر ۰۱:۱۴
RE: فیلم نوآر - سم اسپید - ۱۳۸۹/۵/۵, عصر ۰۷:۴۶
RE: فیلم نوآر - سروان رنو - ۱۳۸۹/۵/۵, عصر ۱۰:۳۵
RE: فیلم نوآر - سم اسپید - ۱۳۸۹/۵/۵, عصر ۰۸:۵۷
RE: فیلم نوآر - j.j.Gittes - ۱۳۸۹/۷/۲, عصر ۰۱:۱۸
RE: فیلم نوآر - MunChy - ۱۳۸۹/۷/۴, عصر ۱۰:۳۱
RE: فیلم نوآر - Classic - ۱۳۸۹/۷/۴, عصر ۱۱:۵۵
RE: فیلم نوآر - موسيو وردو - ۱۳۸۹/۷/۳, عصر ۱۲:۰۲
RE: فیلم نوآر - هری لایم - ۱۳۸۹/۷/۳, عصر ۰۳:۵۱
RE: فیلم نوآر - سم اسپید - ۱۳۸۹/۷/۳, عصر ۰۵:۳۷
RE: فیلم نوآر - هری لایم - ۱۳۸۹/۷/۳, عصر ۰۶:۰۱
RE: فیلم نوآر - سم اسپید - ۱۳۸۹/۷/۳, عصر ۰۸:۱۴
RE: فیلم نوآر - سروان رنو - ۱۳۸۹/۷/۳, عصر ۱۰:۴۸
RE: فیلم نوآر - هری لایم - ۱۳۸۹/۷/۵, صبح ۱۲:۲۹
RE: فیلم نوآر - هری لایم - ۱۳۸۹/۷/۵, صبح ۱۱:۰۸
RE: فیلم نوآر - هری لایم - ۱۳۸۹/۷/۵, عصر ۰۳:۱۹
RE: فیلم نوآر - MunChy - ۱۳۸۹/۷/۵, عصر ۰۶:۲۷
RE: فیلم نوآر - سروان رنو - ۱۳۸۹/۷/۵, عصر ۱۱:۰۱
RE: فیلم نوآر - موسيو وردو - ۱۳۸۹/۷/۵, عصر ۰۵:۲۳
RE: فیلم نوآر - سروان رنو - ۱۳۸۹/۷/۱۷, صبح ۱۱:۳۹
RE: فیلم نوآر - سروان رنو - ۱۳۸۹/۷/۱۷, عصر ۰۳:۲۹
RE: فیلم نوآر - سروان رنو - ۱۳۸۹/۷/۱۸, عصر ۱۱:۰۰
RE: فیلم نوآر - هری لایم - ۱۳۹۰/۶/۲, عصر ۱۰:۰۹
RE: فیلم نوآر - هری لایم - ۱۳۹۰/۶/۴ صبح ۱۲:۴۰
RE: فیلم نوآر - هری لایم - ۱۳۹۰/۶/۶, صبح ۰۱:۲۱
RE: فیلم نوآر - کاپیتان اسکای - ۱۳۹۰/۶/۶, صبح ۰۸:۳۳
RE: فیلم نوآر - اسکورپان شیردل - ۱۳۹۰/۶/۸, عصر ۰۷:۳۵
RE: فیلم نوآر - راتسو ریــزو - ۱۳۹۰/۶/۱۰, عصر ۰۹:۳۳
RE: فیلم نوآر - هری لایم - ۱۳۹۰/۶/۱۱, صبح ۱۲:۴۹
معرفی سایت - کاپیتان اسکای - ۱۳۹۰/۶/۱۱, عصر ۰۸:۱۰
RE: فیلم نوآر - راتسو ریــزو - ۱۳۹۰/۶/۱۵, عصر ۰۷:۵۱
RE: فیلم نوآر - بانو الیزا - ۱۳۹۴/۱۲/۴, صبح ۰۹:۴۴
RE: فیلم نوآر - سروان رنو - ۱۴۰۰/۷/۲۰, عصر ۱۱:۳۰