یک غربی اهل شرق An Eastern Westerner
کارگردان : هال روچ
فیلمنامه : فرانک تری – اچ. ام. واکر
فیلمبردار : والتر لوندین
بازیگران : هارولد لوید – میلدرد دیویس – نوآ یانگ – جیمز کلی – سامی بروکس
1920 پاته – صامت – سیاه و سفید – 24 دقیقه
هارولد که از زندگی در نیویورک خشنود نیست با توصیۀ پدرش به غرب وحشی مهاجرت می کند، اما با مشکلات جدیدی روبه رو می شود ...
فیلم، خط داستانی مشخصی را دنبال نمی کند. به عنوان مثال مهاجرت هارولد از شرق به غرب به انگیزۀ کار کردن در مزرعۀ متعلق به عمویش صورت می گیرد اما در ادامه اصلا پیگیری نمی شود. در واقع فیلم عمدتا در پیِ محملی برای شوخی با سینمای وسترن و ارائۀ کمدی بزن بکوب یا اسلپ استیک است که با توجه به زمان اندک فیلم در دستیابی به هدف خود موفق است. البته از سکانس ابتدای فیلم (مجلس اشراف در نیویورک) نباید غافل شد که از یک طرف هارولد دچار وهم می شود که جذابیت زیادی برای زنان دارد و از طرف دیگر گردانندگان محفل، او را به دلیل رعایت نکردن اصول و شئون لازم، عنصر نامطلوب تشخیص می دهند و اخراجش می کنند ; در حالی که هارولد دقیقا همان کاری را انجام می داده که بقیه. و طنز قضیه اینجاست که در حقیقت، هیچکس، هیچکس را نمی فهمد!

--------------------------------------------------------------------------------------------------------
حالا یا هرگز Now or Never
کارگردان : فرد نیومایر – هال روچ
فیلمنامه : اچ. ام. واکر
فیلمبردار : والتر لاوندین
بازیگران : هارولد لوید - میلدرد دیویس – آنا می بیلسون – روی بروکس
1921 پاته – صامت – سیاه و سفید – 35 دقیقه
هارولد در سفری طولانی برای رسیدن به محل ملاقات با همبازی دورۀ کودکی اش، مری (دیویس) همه دارایی خود شامل اتومبیل و پول هایش را به علت بی احتیاطی و اعتماد به یک ولگرد از دست می دهد. از آن طرف مری برای سرگرم کردن کودکی بی سرپرست، او را با خود همراه می کند. آنها به اتفاق سوار ترن می شوند اما بلیط نداشتن هارولد که غیر قانونی سوار شده و نیز حضور نابهنگام یک فرد آشنا مشکلاتی را برای آنها رقم می زند ...
قسمتی از فیلم که در کوپۀ قطار اتفاق می افتد و هارولد کودک را حمایت می کند و سعی در فریب مسئول قطار دارد، از سکانس نوانخانۀ فیلم پسربچه الگو گرفته که چند ماه قبل تر ساخته شده بود و حدودا دو ماه پیش از این فیلم به نمایش درآمد. از لحظات جالب فیلم می توان به دویدن هارولد بر روی قطار در خلاف جهت حرکت آن اشاره کرد و نیز بازی دو کودک که ما از روی عینک یکی از آنها درمی یابیم که او دوست ما هرولد است .

--------------------------------------------------------------------------------------------------------
I Do
کارگردان : هال روچ
فیلمنامه : هال روچ – سام تیلور
فیلمبردار : والتر لوندین
بازیگران : هارولد لوید – میلدرد دیویس – نوآ یانگ – جک مورگان – جک ادواردز
1921 پاته – صامت – سیاه و سفید – 25 دقیقه
زوجی که مجبور شده اند فرزندان یکی از آشنایان را موقتا نگهداری کنند، دچار وهم می شوند که یک سارق در آپارتمانشان پنهان شده ...
عبارت I Do به لفظی اشاره دارد که عروس و داماد هنگام عقد در کلیسا و در پاسخ به سوال کشیش بیان می کنند و این قسمت در فیلم به صورت انیمیشن به تصویر درآمده. صحنه ای در اوایل فیلم که هارولد و دیویس در کالسکۀ بچه به جای نوزاد یک بطری جاسازی می کنند، از انتهای زندگی سگی چاپلین (1918) گرفته شده است .

--------------------------------------------------------------------------------------------------------
هرگز سست نشو Never Weaken
کارگردان : فرد نیومایر
فیلمنامه : سام تیلور – هال روچ
فیلمبردار : والتر لوندین
تدوینگر : توماس کرایزر
بازیگران : هارولد لوید – میلدرد دیویس – مارک جونز – روی بروکس – چارلز استیونسن
1921 پاته – صامت – سیاه و سفید – 29 دقیقه
کارمند اداره (هارولد) به تصور این که معشوقه اش با فرد دیگری ارتباط دارد، تصمیم به خودکشی می گیرد . او انواع روش های خودکشی را می آزماید اما به هدفش نمی رسد و سرانجام یک اتفاق نادر باعث می شود در وضعیتی نامتعادل بر فراز یک ساختمان نیمه کاره آویزان شود تا قدر زندگی را بهتر بداند ...
غیر از سکانس آکروباتیک و نفسگیر پایانی، قسمت دیگری از فیلم نیز جلب نظر می کند : هارولد برای رونق بخشیدن به کلینیکی که دختر مورد علاقه اش در آن کار می کند، و برای پیشگیری از بیکار شدن او، سطح خیابان را با مواد شوینده لغزنده می کند تا عابران زمین بخورند و آسیب ببینند و مجبور شوند به پزشک مراجعه کنند. این دومین بار بود که هارولد در فیلم ها به خودکشی دست می زد.


--------------------------------------------------------------------------------------------------------
در میان حاضران Among Those Present
کارگردان : فرد نیومایر
فیلمنامه : سام تیلور – هال روچ
فیلمبردار : والتر لوندین
تدوینگر : توماس کرایزر
بازیگران : هارولد لوید – میلدرد دیویس – جیمز کلی – آگی هرینگ – ورا وایت
1921 پاته – سیاه و سفید – صامت – 35 دقیقه
یک پیشخدمت که سودای لُرد بودن را در ذهن می پروراند، با هویت مبدل در مجلس اشراف حضور می یابد و آداب آنان را دقیق تر از خودشان به جا می آورد و به آرزوی دیرینه اش جامعۀ عمل می پوشاند .
ایدۀ کلی برگرفته از کنت (چاپلین – 1916) است . اما چاپلین هم در لحظاتی از فیلم طبقۀ بیکار (1921) احتمالا از این فیلم الهام گرفته. پر کشش ترین بخش فیلم آنجاست که هارولد در یک میهمانی مجلل بلوف می زند و از شجاعت هایی که در هنگام شکار داشته سخن می گوید. او ماجراهای خود را با یادآوری خاطراتی از شکار پرندگان آغاز می کند ، اما وقتی می بیند حضار خواب شان گرفته و هیجانی در آنها تولید نشده، پرندگان را رها می کند و به بیان خاطراتی از شکار روباه ، شیر و خرس می پردازد.


--------------------------------------------------------------------------------------------------------
مردی که دریانورد شد A Sailor-Made Man
کارگردان : فرد نیومایر
فیلمنامه : جین هاوز – سام تیلور – هال روچ
فیلمبردار : والتر لوندین
بازیگران : هارولد لوید – میلدرد دیویس – دیک ساترلند – نوآ یانگ – گاس لئونارد – والاس هو
1921 پاته – صامت – سیاه و سفید – 46 دقیقه
هارولد به عضویت نیروی دریایی درمی آید تا به دوران بی کاری و علافی خاتمه دهد و مرد زندگی شود و هنگامی که معشوقه اش توسط سلطانِ سرزمین هزار نیرنگ در هندوستان به اسارت گرفته می شود، به یاری او می شتابد و نجاتش می دهد ...
بیشتر کمدین ها فیلم یا فیلم هایی با مضمون نظامی گری یا ماجراهای پادگان و دوران سربازی در کارنامۀ خود داشته اند: چارلی چاپلین با دوش فنگ (1918)، لورل و هاردی در تفنگ های بزرگ (بانکس – 1941)، هری لنگدون با قدرتمند (کاپرا – 1926)، باستر کیتن با پیاده نظام (سِجویک - 1930)، نورمن ویزدم در جاده صاف کن (کارستیرز – 1959)، جری لوئیس در با ارتش در جنگ (هال واکر – 1950) و ... مردی که دریانورد شد در این حیطه قرار می گیرد.


--------------------------------------------------------------------------------------------------------
عزیز مادر بزرگ Grandma's Boy
کارگردان : فرد نیومایر
فیلمنامه : سام تیلور – هال روچ – جین هاوز – اچ. ام. واکر – توماس کرایزر – هارولد لوید
فیلمبردار : والتر لوندین
بازیگران : هرولد لوید – میلدرد دیویس – آنا توند سند – چارلز استیونسن – نوآ یانگ
1922 پاته – صامت – سیاه و سفید – 60 دقیقه
سرگذشت فردی دست و پا چلفتی که از کودکی تا بزرگ سالی همواره به حمایت های پیرزنی مقتدر و در عین حال مهربان وابسته است ...
بهترین بخش فیلم سکانسی است که مادر بزرگ برای قوت قلب و پند آموزی هارولد، رشادت ها و شجاعت های پدر بزرگ او را در جنگ های داخلی آمریکا یادآور می شود که نقش او را نیز خود لوید ایفا می کند.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------
دکتر جک Dr. Jack
کارگردان : فرد نیومایر - سام تیلور (بدون ذکر نام در عنوانبندی)
فیلمنامه : توماس گریزر (براساس داستانی از سام تیلور ، هال روچ و جین هاوز)
فیلمبردار : والتر لوندین
تدوین : توماس کرایزر
بازیگران : هارولد لوید – میلدرد دیویس – اریک مایِن – جان پرینس – نورمن هماند
1922 پاته – سیاه و سفید – 60 دقیقه
دکتر جک با حاضر شدن بر بالین بیماران در هر زمان و هر مکان – حتی در سخت ترین شرایط جوی و زیست محیطی – آنان را نه با دارو، که با گشاده رویی و محبت و تئاتردرمانی معالجه می کند ...
قصرخوشبختی و سعادت که در ذهن هارولد ساخته می شود، به یادماندنی است . و نیز روش های گوناگون درمان بیماران ; از جمله کودکی که با شیون و زاری عنوان می کند که دوستش در چاه افتاده و آسیب دیده و هنگامی که دکتر جک با شتاب خود را می رساند می بیند که مصدوم، یک عروسک است ولی با این حال برای اینکه قلب کودک نشکند، تظاهر می کند که باید کمک های اولیه در مورد عروسک صورت گیرد; تنفس مصنوعی ، ماساژ قلب و ...

--------------------------------------------------------------------------------------------------------
چرا نگران باشیم؟ Why Worry
کارگردان : فرد نیومایر – سام تیلور
فیلمنامه : تد وایلد – تیم ولان
فیلمبردار : والتر لوندین
تدوینگر : توماس کرایزر
بازیگران : هارولد لوید – ژوبینا رالستن – جان آسن – والاس هو – جیم میسن – لئو وایت
1923 پاته – صامت – سیاه و سفید – 60 دقیقه
هارولدِ میلیونر به تجویز پزشک به جزیره ای خوش آب و هوا به نام پارادایز سفر می کند تا در سکوت، هوای پاک و آرامش مطلق، بهبود یابد. اما تصادفا موقعی به پارادایز می رسد که نبرد بین گروه های شورشی به اوج خود رسیده و کل منطقه به میدان کارزار بدل شده است. هارولد را به گمان اینکه نیروی نفوذی است بازداشت و به همراه یک انسان غول نما که مبتلا به دندان درد است زندانی می کنند . هارولد با تمهیدی خاص دندان درد او را درمان می کند و دو نفری با توسل به دانایی هارولد و توانایی غول، اشرار را تار و مار می کنند و پرستار مخصوص هارولد را که در بند شورشیان است، نجات می دهند ...
سکانس ورود هارولد به جزیرۀ پرآشوب عالی است. او تا مدتی بی خبر از همه جا می پندارد که این همه تدارکات نظامی و غیرنظامی برای خوش آمدگویی است و برایش اسکورت ویژه درنظر گرفته اند و همه چیز طبق روال است.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------
ایمنی آخر از همه Safety Last
کارگردان : سام تیلور – فرد نیومایر
فیلمنامه : هال روچ – تیم ولن – سام تیلور
فیلمبردار : واتر لوندین
بازیگران : هارولد لوید – میلدرد دیویس – بیل استراتر – نوآ یانگ – وستکات کلارک – روی بروکس
1923 پاته – صامت – سیاه و سفید – 70 دقیقه
هارولد برای کسب درآمد و نیز خودنمایی در برابر نامزدش، می پذیرد تا در یک برنامۀ تبلیغاتی شرکت کند و عملیات خطیر بالا رفتن از ساختمانی بلند مرتبه در لس آنجلس را بدون هرگونه تجهیزات ایمنی انجام دهد ...
در مورد این مشهور ترین فیلم لوید بیش از فیلم های دیگرش صحبت شده است. برخی تصاویر این فیلم به نمادی از سینمای قرن بیستم تبدیل شد و به فرهنگ عامه پیوست.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------
خجالتی در برابر دخترها Shy Girl
کارگردان : فرد نیومایر – سام تیلور
فیلمنامه : فرد نیومایر – سام تیلور
فیلمبردار : والتر لوندین
بازیگران : هرولد لوید – ژوبینا رالستن – ریچارد دنیلز – کارلتن گریفین
1924 پاته – صامت – سیاه و سفید – 80 دقیقه
هارولد، شاگرد خیاط خجالتی که لکنت زبان هم دارد، اوقات فراغتش را به نوشتن داستان می پردازد. او طی یک سفر با دختری پولدار آشنا می شود که ناچار است برخلاف میلش با فرد دیگری ازدواج کند. آنها نومیدانه با هم وداع می کنند اما استقبال ناشر از نوشته های هارولد اعتماد به نفس او را تقویت می کند و شرایط مالی اش را دگرگون می سازد. پس به آب و آتش می زند تا هرچه سریع تر خودش را به دختر برساند ...
ایدۀ ربودن عروس از مراسم عروسی تنها لحظاتی پیش از جاری شدن عقد توسط کشیش که بعدها در فیلم فارغ التحصیل (نیکولز – 1967) دیده شد و سر و صدای زیادی به پا کرد، نزدیک به چهار دهه قبل از آن در این فیلم مطرح شده بود. فیلم دو بخش است. بخش نخست حدودا 80% زمان فیلم را در بر می گیرد و بهترین قسمت آن سکانسی است که داستان های هارولد در ذهنش مصور می شوند; داستان هایی با نام اسرار عشق ورزی، که در آن فردی جذاب (با نقش آفرینی لوید) مورد توجه دختران است و در هر موقعیتی زنان دلباخته اش می شوند. (ایده ای که بعدها در خارش هفت سال (وایلدر – 1955) قوام یافت) اما در بخش پایانی شاهد برخی از خاطره انگیز ترین تصاویر فیلم های هارولد لوید و بلکه همۀ سینمای صامت هستیم. ریتم پرشتاب، صحنه های آکروباتیک و اکشن، اسب سواری به شیوه ای نامعمول در وسط یک شهر شلوغ، انجام رانندگی پرخطر و جنون آمیز با تراموای کابلی و موتورسیکلت و ماشین آتش نشانی و ...

--------------------------------------------------------------------------------------------------------
مخمصه Hot Water
کارگردان : فرد نیومایر – سام تیلور
فیلمنامه : سام تیلور – جان گری – تیم ولان – توماس گری
فیلمبردار : والتر لوندین
بازیگران : هارولد لوید – ژوبینا رالستون – ژوزفین کروئل – چارلز استیونسون – میکی مک بن
1924 پاته – صامت – سیاه و سفید – 59 دقیقه
تصاویری اپیزودیک از رخدادهای زندگی یک زوج، هابی (لوید) و ویفی (رالستون) که با مسائل گوناگون مواجه می شوند. بخش اول: آشنایی هابی و ویفی و پیوند آنها. بخش دوم : دردسر هابی برای انتقال کالاهای خریداری شده (ازجمله یک بوقلمون زنده) به خانه. بخش سوم : ماجراهای یک پیک نیکِ دست جمعی با اتومبیل (هابی، ویفی و خانوادۀ ویفی). و بخش چهارم : توهم هابی ...


--------------------------------------------------------------------------------------------------------
تازه وارد / سال اولی The Freshman
کارگردان : فرد نیومایر – سام تیلور
فیلمنامه : تد وایلد – جان گری – سام تیلور – تیم ولان
فیلمبردار : والتر لوندین
بازیگران : هارولد لوید – ژوبینا رالستن – بروکس بندیکت – جیمز آندرسن – جوزف هارینگتن – پت هارمون
1925 پاته – سیاه و سفید – صامت – 76 دقیقه
دانشجوی تازه وارد کالج سعی می کند مورد توجه قرار گیرد و مشهور شود، اما اطرافیان، او را فردی بی استعداد و بی عرضه می پندارند و حضورش را جدی نمی گیرند. ( همانند ژوکر یا نخودی یا توپ جمع کن یا ...) سرانجام شانس به او روی می آورد و فرصتی می یابد تا به عنوان آخرین فرد ذخیره دقایقی با شمارۀ صفر برای تیم فوتبال منتخب کالج بازی کند. او جانانه و با تمام وجود بازی می کند; تحسین همگان را برمی انگیزد و به یک قهرمان تبدیل می شود ...
مسابقۀ فوتبال به شیوۀ آمریکایی و وضعیت ورزشگاه و جایگاه تماشاگران و آنچه در زمین مسابقه اتفاق می افتد، بیشتر شبیه نبردهای گلادیاتوری است تا هر چیز دیگر.


--------------------------------------------------------------------------------------------------------
به خاطر خدا For Heaven's Sake
کارگردان : سام تیلور
فیلمنامه : جان گری – کلاید بروکمن – رالف اسپنس – تد وایلد
فیلمبردار : والتر لوندین
بازیگران : هارولد لوید – ژوبینا رالستون – نوآ یانگ – جیم میسون – پل ویگل
1926 پارامونت – صامت – سیاه و سفید – 58 دقیقه
میلیونر جوان (لوید) ناخواسته گذارش به پایین شهر می افتد و عاشق دختری از طبقۀ فرودست می شود و برای رونق کسب و کار او نهایت سعی خود را می کند و بر خلاف تمایلش با اوباش سر و کله می زند ...
با اینکه فیلم در میانه اندکی دچار سردرگمی می شود اما شور و نشاط اوایل آن (قرار گرفتن هارولد ثروتمند و متفرعن در موقعیت های نازل و تعریف نشده) و نیز صحنه های اکشن پایانی (شتاب هارولد برای رسیدن به موعد مقرر به هر شکل ممکن) با دقتی مثال زدنی ساخته شده اند و از پس این همه سال همچنان مفرح و دوست داشتنی جلوه می کنند.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------
برادر کوچک The Kid Brother
کارگردان : تِد وایلد – لوئیس مایلستون و هرولد لوید (بدون ذکر نام)
فیلمنامه : جان گری – تد وایلد – توماس کرایزر
فیلمبردار : والتر لوندین
بازیگران : هرولد لوید – ژوبینا رالستن – والتر جیمز – لئو ویلیس – اولین فرانسیس – کنستانتین رومانوف
1927 پارامونت – سیاه و سفید – صامت – 82 دقیقه
در یک دهکده چند برادر برای به دست آوردن پول راهیِ دوردست می شوند و برادر کوچک خود (هارولد) را به دلیل بی تجربگی همراه نمی برند. در این هنگام هارولد در یک سیرک سیار برنامه اجرا می کند و عاشق دختری به نام مری، از اعضای گروه می شود و با دلگرمی های او این اعتماد به نفس را در خود می یابد که با فردی پلید مقابله کند و در نهایت به یک قهرمان مبدل شود ...
شاعرانگی، در اوایل فیلم موج می زند; به خصوص در پیوند زنگی انسان و طبیعت در دهکده و از این نظر با سانی ساید (چاپلین- 1919) قابل قیاس است. در ادامه، اجرای برنامه های نمایشی در سیرک یادآور فیلم دیگری از چاپلین به نام سیرک است که اتفاقا آن هم در 1927 ساخته شد. اما انتهای فیلم حالتی حماسی به خود می گیرد و رویارویی خیر و شر است; در قالب کمدی ای که دلهره آور هم هست : سکانس تعقیب و گریز هارولد با آدم بدۀ فیلم با هیبتی جسیم و کریه بر عرشه و کابین های تودرتوی یک کشتی قراضه و متروک، که باز تداعی کنندۀ خیابان آرام (1917) است .


--------------------------------------------------------------------------------------------------------
اسپیدی Speedy
کارگردان : تد وایلد
فیلمبردار : والتر لوندین
فیلمنامه : آلبرت دیماند – جِی. اِی. هو - جان گری – لکس نیل – هووارد اِمت راجرز – پل اسمیت
بازیگران : هارولد لوید – آن کریستی – برت وود راف – بروس بندیکت – بیبی راث – ارنی آدامز
1928 پارامونت – صامت – سیاه و سفید – 85 دقیقه
هارولد با نام مستعار اسپیدی (به معنای تر و فرز، چابک) شغل خود را به عنوان کافه چی از دست می دهد. اما به جای اینکه افسوس بخورد با دختری به نام جین به لونا پارک می رود. به زودی به عنوان راننده تاکسی کار می گیرد، اما بدشانسی های پی در پی باعث می شود این شغل را نیز از دست بدهد. اسپیدی از تلاش باز نمی ایستد و با واگن اسبیِ فرسوده و از رده خارجِ پدر جین در جنوب شهر مشغول جابه جایی مسافران بی بضاعت و بعضا خلافکار می شود ...
آخرین فیلم صامت هارولد لوید و از باشکوه ترین آنها، که جلوه ای کم نظیر از فضای نیویورک دهۀ 1920 به عنوان سمبل مدرنیسم و مظاهر آن ارائه می دهد. در اسپیدی برخی از ناب ترین تصاویر و حتی میان نویس های فیلم های هارولد لوید را شاهد هستیم ; از جمله سکانسی که در آن هارولد (اسپیدی) به عنوان رانندۀ تاکسی، یک ورزشکار را در کمترین زمان ممکن و با نهایت سرعت از خیابان های پر رفت و آمد و از میان خیل ماشین ها و اتوبوس ها و ترامواها و رهگذران عبور می دهد و چون از مواجهه با قهرمان سرشناس بیسبال به هیجان آمده، در حین رانندگی مدام برمی گردد تا با او خوش و بش کند. در سکانسی دیگر اسپیدی به صورت اتفاقی اسم رمزی را می شنود و آن را تکرار می کند : بوی بارون می آد! و هنگامی که اوضاع وخیم تر می شود : بدجوری بوی بارون می آد! از نکات جالب دیگر فیلم می توان به سکانسی اشاره کرد که اسپیدی و جین در شهر بازی کوکا کولا و هات داگ می خورند و به آینده فکر می کنند و نوزادان دوقلوی خود را با عینک در قنداق مجسم می کنند .


