درود فراوان بر شما گرامیان
امروزه نقش و اهمیت رایانه ها در بهبود و ارتقا تکنیکی شاخه های مختلف درصنعت سینما بر کسی پوشیده نیست.این وسیله خارق العاده با هوش و کاربری وسیع الطیفش نه تنها باعث صرفه جویی در وقت و هزینه تولید فیلم می گردد، از خطرات ضمن تولید فیلمهای اکشن و حماسی نیز کاسته وحتی بعضا نماهایی که فاقد جذابیت بصری در صحنه های فیلمبرداری میباشند را با دستکاری بسان نقاش طبیعت بهسازی و چشم نواز می نماید. ذکر تمامی نوآوری های شایان کامپیوتر در هنر هفتم بحث مفصلی است که یکجا در این حدیث مجمل نمیگنجد بعلاوه نیاز به ورود کاربران متخصص در این زمینه در این جستارمحسوس است. بطور خلاصه نقش رایانه از ارتقاء جلوه های ویژه سینمایی که اکنون به مدد کامپیوتر بسیار باورپذیرتر از قبل شده اند نظیر وقایع طبیعی سیل و زلزله- گرفته تا بهبود همه جانبه کیفیت تصاویر قدیمی که لذت دیدن فیلمهای کلاسیک را با وضوح و کیفیتی بالا، دوچندان نموده است برهمگان آشکار میباشد. حتی به جایی رسیده ایم که با سیستمهای کامپیوتری فوق مدرن و لیزر، هولو گرام های انسانی چنان طبیعی خلق میشوند که پابه پای بازیگران در صحنه های زنده نمایش نقش آفرینی میکنند.
در مورد تاریخچه استفاده از کامپیوتر در نشریه تخصصی هنر و رایانه مطلبی از مهندس شیرکوند نقل شده که عینا درج مینمایم:
"نخستین بار در سال ۱۹۸۲ میلادی توسط شرکت ”والت دیسنی“ فیلمی به نام ”ترون“ ساخته شد که در آن بهطور شگفتانگیزی از گرافیک کامپیوتری استفاده شد و موفقیتهای خوبی نیز بهدست آورد و سبب شد فیلمسازان به کامپیوتر بهعنوان یک وسیله تأثیرگذار در فیلمسازی نگاه کنند.
درسال ۱۹۹۱ فیلم ”ترمیناتور دو“ و در سال ۱۹۹۳ فیلم ”پارک ژوراسیک“ جلوههای بسیار مهیجتر و جذابتری از حضور کامپیوتر در سینما را به نمایش گذاشتند. فیلم ”تایتانیک“ هم فنآوری تازهای به نام هنرپیشه مجازی را به دنیای سینما معرفی کرد. سازندگان این فیلم با نمایش تعداد زیادی هنرپیشه مجازی در صحنهها بهعنوان سیاهی لشگر به واقعیتر شدن آنها کمک کردند.
در سال ۱۹۹۶ یکی از کارگردانان بزرگ (پیتر جکسون) تصمیم گرفت رؤیای ”جی ار.ارتولکین“ نویسنده داستان معروف ”ارباب حلقهها“ را در فیلمی به تصویر بکشد، یعنی هفتاد هزار سوارکار زرهپوش بهصورت مجازی در حالیکه در حرکت هستند به کشتار و خونریزی بپردازند یا با برجهای خیرهکننده و رؤیایی، شهری زیبا را بهصورت دیجیتالی شبیهسازی کنند. فیلم ”ارباب حلقهها“ را میتوان تا حدودی خیلی مجازی دانست، یعنی بیشتر بخشهای این فیلم درون کامپیوتر خلق شده و واقعیت خارجی ندارند. این فیلم به خاطر جلوههای ویژه و صحنههای جذابش موفق شد جایزه اسکار را از آن خود کند.
با بهرهگیری از کامپیوتر علاوه بر ایجاد جلوههای تصویری میتوان موسیقی الکترونیکی و جلوههای صوتی را که در صنعت فیلمسازی یکی از بزرگترین نوآوریهای آهنگسازی کلاسیک و حتی صداهای غیرملودیک است، ساخت..."
بنده به عنوان یک فرد غیر حرفه ای دراین زمینه با رویکرد نقش کامپیوتر در احیا سینمای کلاسیک تاپیک را به یاری خدا آغاز مینمایم و تقاضامندم کاربران متخصص مارا دراین راه یاری بفرمایند و درهرزمینه ای که تداخل فیلم و رایانه برایشان جذاب وآموزنده بوده ، سایر کاربران رانیز بی نصیب نگذارند.
ابتدا جهت بازارگرمی این تاپیک جدید یک آگهی بازرگانی پخش میکنیم تابلکه نظر مشتریان ارجمند را بیش از پیش جلب این مقوله نماییم:
ستاره شیرین آدری هپبورن در تبلیغ کمپانی سازنده شکلات تلخ داو
هیچکس نمی تواند بخوبی آدری هپبورن نقش خودش را بازی کند!
کمپانی فریم استور با تکنیک و هنرجادوییش یک آگهی تجارتی یک دقیقه ای بسیار دوست داشتنی رابا بهره گیری از حضور شبیه سازی شده آدری هپبورن سوپراستار فقید در سال 2013 یعنی بیست سال پس از درگذشت وی،برای کارخانه مشهور شکلات سازی داو(گالاکسی)، ساخته و در شبکه های تلوزیونی ارائه نمود که بسیار موردتوجه قرار گرفت.
کمپانی شبیه ساز ابتدا سعی نمود تصویر تمام کامپیوتری معتبری درخور سیمای واقعی هپبورن بسازد ولی وقتی پروژه با عدم موفقیت روبرو شد از بازیگری با چشمهای شبیه آدری و اسکن کامل چهره و حرکات هفتاد عضله صورت وی بهره جست. آگهی در شهرساحلی کوچکی در ایتالیا تولیدشد و گروه گسترده ای از عوامل تولید یک فیلم سینمایی به همراه گرافیستها و انیماتورها گردهم آمدند تا یک آگهی یک دقیقه ای عالی باحضور فوق العاده ای از هپبورن بسازند. تهیه کننده هم کسی نبود جز پسر ستاره فقید، شان هپبورن فرر.
باتوجه به اینکه فیلمها و تصاویر قدیمی فاقد اطلاعات فنی لنزیک برای روشن شدن اندازه های دقیق سه بعدی از سوپراستار فقید بودند، تیم با کمک رایانه تصاویر را از هر زاویه ممکن بررسی و با تخمین حدودی ، برای رسیدن به دقت و ظرافتِ هرچه بیشترِ طرح شبیه سازی، تجسمی کامل از پیکره را خلق و آن را درقالب مدل بازیگر فیلم جایگزین نمود ، چالش بعدی دادن نگاه کاملا انسانی از تمامی جهات به آدری شبیه سازی شده بود .این کار با اپلیکیشن مشهور آرنولد، ارائه گر تصاویر ماشینی (گرافیک رندرینگ) عملی گردید که پیش از این کارهای مشابه زیادی را باموفقیت به پایان رسانده بود . مبنای عملکرد آرنولد بر اساس زوایای تابش ورهگیری پرتوهای نوری بر مورد شبیه سازی شده میباشد. بعلاوه با مدد یک گروه انیماتور که گاه برای برخی صحنه ها فریم به فریم دخالت دستی مینمودند مانند ساخت نیشخند خاص آدری هپبورن - بالاخره این طرح تحقق یافت و شما کاربر گرامی چنانچه تاکنون موفق به دیدنش نشده اید میتوانید آن را در آپارات یا پیکوفایل ملاحظه نمایید. البته صدالبته آدری افسانه ای نمیشود ولی بهرتقدیر زیباست باوربفرمایید...