[-]
جعبه پيام
» <Savezva> شارینگهام گرامی سپاس از اظهار لطف شما، ارادتمندم
» <باربوسا> خوش برگشتید بانو
» <BATMAN> برای بانو [تصویر: aaaabr0n8yncyxhp3-e8cxt1yjc8nehhvvjoc5o3...9_fs7k.png]
» <رابی جاکوب> از آشنایی با شما خوشحالم.
» <رابی جاکوب> سلام آقای همساده. من هم عاشق این کاراکترم و عاشق سری برنامه های تلویزیونی کلاه قرمزی.
» <شارینگهام> Savezva عزیز، زنده باد! خواندن این پست ارسالی شما از شیرینی صعود هم برایم دلچسب تر بود.
» <Savezva> حذف مانشافت، فروپاشی یک امپراطوری بزرگ http://cafeclassic5.ir/thread-204-post-4...l#pid43913
» <باربوساhttps://www.khabaronline.ir/news/1702041...8%B4%D8%AF
» <باربوسا> نتایج نظرسنجی جدید سایت سایت اند ساند ساعاتی پیش اعلام شد؛ فیلمی تجربی، زنانه و کمتر شناخته شده بالاتر از سرگیجه و همشهری کین در صدر بهترین های تاریخ سینما!
» <منصور> ما هم یادی از جام 90 کردیم http://cafeclassic5.ir/thread-204-post-4...l#pid43911
Refresh پيام :


ارسال پاسخ 
 
رتبه موضوع
  • 7 رای - 3.71 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
موسیقی پاپ متعهد
نویسنده پیام
بانو آفلاین
مدیر داخلی
*****

ارسال ها: 197
تاریخ ثبت نام: ۱۳۸۸/۵/۳۱
اعتبار: 63


تشکرها : 7909
( 3530 تشکر در 119 ارسال )
شماره ارسال: #1
Music موسیقی پاپ متعهد

اگر ننوشتم، عذر می خواهم، گرفتاری ایام...

برای جبران ننوشتنها، تقویم موسیقی ام را ورق می زنم، چه خوب، تولد کسیست که برای هنرش احترام قائلم...

راستی، موافقید تالاری را به "پاپ متعهد" اختصاص دهیم؟

پس ارسال نخست، دلنوشته ای باشد به بهانۀ تولد حمیدرضا حامی، کمی از خصوصیات کارهایش و بعد تالار بماند و نوشته های ارزشمند دوستان در خصوص این نوع خاص از موسیقی پاپ.

**************************************************

بیش از ده سال قبل بود، به خاطر ندارم دقیقا چه سالی بود،.... همایش سالیانۀ چهره های ماندگار را دنبال می کردم.... اینبار، اتفاقی نو رخ داد، ارکستر به روی صحنه آمد، ارکستر کاملی از سازهای زهی و بادی و کوبه ای، چند خواننده جوان و خوش سیمای زن و مرد کر.... خوانندۀ اول اخشابی بود، به لطف تیتراژهای تلویزیونی صدای نه چندان مطرح اما آهنگسازی خوبش را می شناختم.... به دلم ننشست، صدای اخشابی از استانداردهای همراهی با ارکستر سازهای زهی کمی دور بود.... مرتبۀ دوم، ارکستر مجددا به روی صحنه آمد... رهبر ارکستر هم نادرمرتضی پور بود، مردی کوتاه قامت و موهایی سپید و بلند....

خواننده اصلی، جوانی بود بلند قامت، مسلط، مطمئن و بی ترس....در مقابل این همه استاد و مهمان نامدار....

نه؛  دیدم نمی توان از این اجرا گذشت، نوار وی اچ اسی را در دستگاه گذاشتم و ضبط کردم.... صدا همه جوره پاسخگو بود، بالا، پایین... این صدای عجیب که باریتون و تنور را پوشش داده بود (خاصه در سطر آخر ترانه) چه نام داشت...خدای من...

نامی از او برده نشد و حسرت این صدا در دلم ماند.....

یکسال شاید هم کمتر گذشت، به نام بیات، کاستی منتشر شد (دو نیمۀ رویا)، تهیه کردم، صدا که بلند شد جا خوردم، خودش بود، بله این همان جوان بلند قامت بود که در همایش چهره های ماندگار، مرا و شاید بسیاری را مسحور آوای آسمانی خویش کرده بود.....

گفتم من این صدا را می شناسم، وی اچ اس را آوردم و فیلم را جلو و عقب کردم دوباره شنیدم، صدا همان بود و پیدایش کردم.... حال می دانستم حمیدحامی است.... بازار را زیر و رو  کردم، آلبومی دیگر با نام حامی یافتم، ساخته محمدرضاچراغعلی، در جلد نام اورا حمیدرضا اهلبوب نوشته بودند....

و این صدا و سلامتش؛ صحتش، مطمئن بودنش حتی برای کوک کردن ساز.....نمی دانم چه بگویم، خلا آوازی یک نسل، از قبل از انقلاب به این طرف را پر کرده بود....

می گفتند پاپ متعهد، می نوشتند: بیات – منفردزاده - واروژان در آهنگ.

می نوشتند: اردلان سرفراز، ایرج جنتی عطایی، شهیار قنبری در ترانه.

می نوشتند: فرهاد و داریوش و ابی در آواز..........

واروژان از دنیا رفت، منفردزاده کوچید... بیات ماند دست تنها

ترانه سراها هم رفتند،خواننده ها هم که انگار باید می رفتند

بیات ادامه می داد، با موسیقی فیلم، اما انگار دست بردار نبود، هرروز مهره ای رو می کرد، تک خالی از آستین بیرون می کشید

می خواندند خوب هم بودند اما از میانۀ راه انگار سلیقۀ بازار با خویش همراهشان می کرد و می رفتند.... رسیده بود به مانی رهنما و نیما مسیحا و حمید حامی

انگار این سه بزرگوار شده بودند طلایه دار سبک آوازی و ترانه سازی بیات و یا همان عنوان (پاپ متعهد) که تعهد به اصل موسیقی، به استواری کلام، و روح و روان مخاطب شعار و هدف اصلی اش بود. -و چقدر قدردان مرحوم بیاتم که چنین کرد، که چنین استعدادهایی را تنها نگذاشت که چنین صداهایی را پرورش داد و به قول حامی شد پدری بالای سر این هنرجویان گرانقدر...-

وقتی بیات رفت........آه...خدایا

رهنما به دلیل سابقه و سن و سال، جای خود را تثبیت کرده بود، دوستش داشتند، صاحب سبک بود و صاحب نام، جایگاهش مستحکم بود و متزلزل نگشت....

ماندند حامی و مسیحا

مسیحا، از بعد از همان ترانه نخست، از بعد از همان ترانه فیلم دستهای آلوده، فاصله گرفته بود از بیات، حس نکردم پشتش خالی شده باشد...

اما حمید حامی.... بارها خواندم اشاره کرده بود که انگار پدرش را باز از دست داده است... دلم گرفت...

سالها گذشت، حمید حامی خود را دوباره پیدا کرد، ایمان دارم که چنین رخ داد؛صاحب خطی مشخص شد، به قولی صاحب امضا شد.

دیگر با خیال راحت می گویم، حامی در سخت ترین شرایط هم انتخاب متوسط، بسیار کم دارد.

ترانه را می شناسد، خود را به دست هر شاعری ساده نمی سپارد، و نمی گذارد صدایش بازیچۀ هر آهنگسازی نابلد شود.

 برای او و هنرش احترام زیادی قائلم؛ امید که قدر خود را بداند و محکم و استوار بر همان مسیر تعریف شده خویش قدم بگذارد.

*******************************************

(حمید حامی-بابک صحرایی-رضا تاجبخش) 

حمیدرضا حامی، متولد چهاردهم خرداد سال 55 در تهران است. پدرش را بسیار زود از دست داد....صدایش قدرتمند، با تکنیک بالا و در عین حال مهربان، گرم و سرشار از احساس است.

سالها بدون استاد مستقیم، موسیقی را دنبال کرده بود، در سال 77 در آلبومی مشترک با خوانندگی آقای حمید غلامعلی و به آهنگسازی فریبرز لاچینی به نام "قبیله عشق" دو ترانه اجرا کرده بود، سپس آلبومی با عنوان "حامی" از آقای محمدرضا چراغعلی از ایشان منتشر شد و بعد، از خانم وکیلی(ترانه سرا) می شنود بیات از صدایش خوشش آمده است. چند مرتبه به منزل استاد تلفن می زند اما از شدت دلهره قطع می کند، در مرتبۀ آخر، موسیقی دستهای آلوده را می گذارد و همراه با صدای نیما مسیحا پشت تلفن برای بیات می خواند. بیات اورا به منزل دعوت می کند.....در همین زمان، مرحوم بیات که مشغول نوشتن موسیقی "سام و نرگس" بود، انگار صدایی که می خواست را می یابد.... قطعۀ دلم گرفت شکل می گیرد و بعد یک آلبوم کامل با عنوان دو نیمۀ رویا که صرفا برای صدای حامی نوشته می شود.

(حامی در بیمارستان بر بالین استاد بیات) 

حامی در این اثر، وسعت صدایش را به نمایش می گذارد، تلفظ و مخارج حروف صحیحی دارد و صدایش حتی برای کوک ساز مقبول است. تنظیمهای خاص بیات و پسرشان بامداد، این اثر را برجسته و شکیل ساخته است. نوع سازبندی خاص ارائه شده توسط بامداد، برای قطعۀ دو نیمۀ رویا، اثری خلق کرده که بیشتر شبیه موسیقی فیلمهای برنارد هرمن از آب درآمده است و می توان روی این فرزند خلف پدر حساب جداگانه ای در موسیقی امروز باز کرد. یک اثر کاملا حرفه ای با ارکستراسیونی عالی و علمی. حامی، با تکیه بر تکنیک و قدرت صدایش، نشان می دهد که توان اجرای قطعات در بالاترین جای صدا و بدون فالش خوانی را دارد. بالاخواندن برای بسیاری از خوانندگان، نه تنها دشوار که غیر ممکن به نظر می رسد! و در کنار اینهمه مهارت، در قطعات آرام تر، احساسی عمیق که بارها خواننده را به هق هق زدن می اندازد و صدای گریه اش در کنار خواندن به گوش می رسد. گفته بود در اجرای آوازی دلم گرفت، نتوانستم گریه را مهار کنم، بیات هم مانعش نشده بود، این قطعه تاثیری شگرف می بخشد و هنوز حامی را بیشتر با این ترانه به خاطر دارند.... قطعات دیگر این آلبوم یعنی: شب عشق، لیلا و هم گریه، و البته سیاه و سپید هم بسیار کارشده و پخته اند.

 

و در کنار پاپ، چند اثر ارکسترال کلاسیک از جمله همایش چهره های ماندگار به آهنگسازی امیر بکان و رهبری نادر مرتضی پور، سمفونی پیامبر ساخته استاد گرانقدر موسیقی کلاسیک؛ استاد شاهین فرهت، و سمفونی ایثار مجید انتظامی... را نیز در کارنامه دارد.

(حامی-صحرایی و مانی رهنما بعد از کنسرت مانی رهنما) 

آلبوم بعدی اش با فاصله چهار سال منتشر شد، (فقط نگاه می کنم) با اشعاری از بزرگان ترانه سرایی امروز که امیدوارم راه را به بیراهه طی نکنند و با وام گرفتن برخی تک واژگان و عبارات از بزرگان قبل از انقلاب، تبدیل به مقلدانی بی ذوق نگردند تا شاعرانی خلاق.... اهورا ایمان، بابک صحرایی، یغما گلرویی، افشین یداللهی، عبدالجبار کاکایی در این روزگار بهترینند.... در این آلبوم قطعات خداحافظ، گل مینا، فقط نگاه می کنم و غزل از بهترینهای حامی هستند. اما از خاطر نبریم که تنظیم دو قطعۀ برجسته در این آلبوم یعنی گل مینا و خداحافظ توسط بامداد بیات انجام گرفته است. نوع استفاده از سازها و شاید اصطلاح مناسبی نباشد اما جواب آواز دادن سازها در زمان مناسب، پرکردن فضاهای خالی، سکوتهای حساب شده و استفاده خلاقانه از ساز فلوت و همینطور ویولون سل، این آثار را به نمونه های ارزشمندی از موسیقی پاپ و به عبارتی کلاسهای درسی برای آهنگسازان جوان بدل می سازد.

(حامی-مسیحا-ستار اورکی (آهنگساز) - مرحوم قادری-صحرایی) 

آلبوم سوم، که بیشتر جمع آوری موسیقی فیلمهای ایشان بود و یا ترانه هایی که برای تئاتر نوشته بودند، یکدستی آثار سابقش را نداشت، چراکه هر اثر ساخته فردی بود و تنظیم کننده اش هم متفاوت با ترانه بعدی.... البته اتفاقی خوب نیز در آخدا رخ داده است. عملکرد حامی در قالب آهنگساز که در ترانه ای مانند یاد من باش و یا خاکستر شب رخ داده که هردو اثر، بسیار محکم و دلنشینند. آثاری که می توانند نشان دهندۀ مهارت بالای حامی در عملکرد مستقل به عنوان آهنگساز-خواننده نیز باشند. آلبوم آخدا، به جز در چند ترانه، همان صفت سفارشی سازبودن را دارد. اما نه به معنای فاقد ارزش بودن قطعات، بیشتر از لحاظ تغییر رویکرد و نگاه آهنگساز از هر ترانه تا ترانۀ بعد که در آلبومی شبیه "دو نیمۀ رویا" وجود نداشت و یکدستی اثر وجه مشخصه و امتیازی بود برای آن آلبوم که در بسیاری آثار پاپ معاصر به چشم نمی خورد. البته جمع آوری اینهمه تیتراژ یا موسیقی فیلم پراکنده و تقدیم آن به بازار نیز عملی معقول است. اما حامی را از حامی بودن دور می سازد. خوبی حامی در این است که اگر آلبوم منتشر نمی کند، در اجراهای لایو (زنده و روی سن) و یا اجراهای تلویزیونی در برنامه هایی ارزشمند همچون رادیو هفت (به تهیه کنندگی منصور ضابطیان) به معرفی آثاری می پردازد که هنوز رسما منتشر نکرده است. می توانیم محتوای آلبومهای بعدی اش را بدانیم و بی صبرانه مشتاق اثر بعدی بمانیم که متاسفانه این بازۀ انتظار از مرز یکسال و دو سال می گذرد و می شود چهار سال بی آلبوم... حامی، کنسرت نیز کم برگزار می کند. اما، همین چند حضور معدود او روی صحنه، اثبات کرده است که نمی توان به سادگی همانندی برای او یافت. برقراری ارتباط صمیمانه با مخاطب ضمن اجرا، خسته نکردن حضار، قدرت بالا و عدم وابستگی اش به همراه بودن سازها، از او هنرمندی بی همتا در پاپ امروز می سازد ... در گذشته می گفتند، ایرج و یا حتی گلپا می توانستند بدون ساز و حتی میکروفون روی صحنه تحریرهای طولانی بزنند و صدایشان به آخرهای سالن برسد و حضار را شیفته سازند. خوشحالم که با گذر ایام، عرصۀ موسیقی، از استعدادهای ناب خالی نشده است.... به خاطر می آورم اجرایی از یکی از ناخوانندگان پاپ معاصر را که وقتی برق سالن موقتا قطع شد، عملا او نیز از خواندن افتاد!!!!

معتقد است پشتوانه ندارد....اگر چنین باشد اگر سلیقۀ بازار ما هنوز نتوانسته به درک بازشناسی سره از ناسره برسد، باید به حال اینهمه گوش و مخاطب بی تفکر گریست...... خوانندگانی که بدون پشتوانۀ صدایی صحیح و صرفا به یمن دستگاههای الکترونیک و با مدد درامز و پرکاشن و وادار کردن مردم به بالا و پایین پریدن جلب مخاطب می کنند، دشمن گوش، فهم و ادراک صحیح مخاطبند....

موسیقی اصیلمان را که لگد مال کردند و بند و تبصرۀ حلال و حرام گرفت.... پاپمان را هم مخاطب با حمایتهای ناآگاهانه اش ویران می کند.... سبک کلاسیک هم که آنقدر بی مخاطب است که انگار جایی به جز محیطهای دانشگاهی برای رشد و مطرح شدن ندارد......

بحث از موسیقی و انواعش ....... خدای بزرگ! اما ما هنوز می نویسیم شاید کسی قلبش تپید....

با مهر... بانو

--------------------------------------------------------------------

ترانه "پرواز ممنوع" موسیقی متن فیلم شبکه آخرین اثر مرحوم ایرج قادری.

ساخته ستار اورکی- با کلام بابک صحرایی- اجرای حمید حامی و نیما مسیحا.



فایل های ضمیمه بند انگشتی
           

مریم هروی
۱۳۹۱/۳/۱۴ صبح ۱۱:۵۴
یافتن تمامی ارسال های این کاربر نقل قول این ارسال در پاسخ
تشکر شده توسط : ممل آمریکایی, چارلز کین, ناخدا خورشيد, ژان والژان, اسکارلت اُهارا, Papillon, مگی گربه, بهزاد ستوده, حمید هامون, سروان رنو, منصور, Classic, ghazaal8888, Princess, Blanche, زرد ابری, رزا, Green, دزیره, آماندا, کاوه, سی.سی. باکستر, کنتس پابرهنه, اکتورز, Lady Bergman, آقای همساده, خانم لمپرت, BATMAN, برو بیکر, hajkazem, جولیانو جما, Memento, واتسون, آلبرت کمپیون, ماهی گیر, پطرکبیر
ارسال پاسخ 


پیام در این موضوع
موسیقی پاپ متعهد - بانو - ۱۳۹۱/۳/۱۴ صبح ۱۱:۵۴
موسیقی پاپ متعهد - بانو - ۱۳۹۱/۴/۳۰, عصر ۰۳:۴۷
موسیقی پاپ متعهد - بانو - ۱۳۹۱/۹/۱۳, عصر ۰۸:۵۰
RE: موسیقی پاپ متعهد - حمید هامون - ۱۳۹۱/۱۰/۸, عصر ۰۷:۰۸
RE: موسیقی پاپ متعهد - پرشیا - ۱۳۹۱/۱۱/۲۲, عصر ۰۲:۲۲
موسیقی پاپ متعهد - بانو - ۱۳۹۱/۱۱/۲۲, عصر ۰۹:۱۶
مبحث تنظیم - پارۀ اول - بانو - ۱۳۹۲/۱/۲۸, عصر ۰۶:۱۷
RE: موسیقی پاپ متعهد - آقای همساده - ۱۳۹۲/۶/۱۱, عصر ۰۵:۴۹
RE: موسیقی پاپ متعهد - زاپاتا - ۱۳۹۲/۹/۲۹, صبح ۱۱:۰۲
احساس از خونِ دل می‌آید - hajkazem - ۱۳۹۳/۸/۷, عصر ۱۰:۵۳
RE: موسیقی پاپ متعهد - برو بیکر - ۱۳۹۴/۱/۹, عصر ۰۳:۴۱
RE: موسیقی پاپ متعهد - برو بیکر - ۱۳۹۴/۱/۱۳, صبح ۰۱:۳۹
RE: موسیقی پاپ متعهد - برو بیکر - ۱۳۹۴/۵/۲۴, عصر ۰۹:۴۶
اجرای سه نفره - دکــس - ۱۳۹۴/۶/۲, صبح ۱۱:۳۲
RE: موسیقی پاپ متعهد - Savezva - ۱۳۹۴/۶/۲۹, عصر ۱۱:۰۷
RE: موسیقی پاپ متعهد - Savezva - ۱۳۹۵/۷/۱۶, عصر ۰۷:۱۵
RE: موسیقی پاپ متعهد - Savezva - ۱۳۹۶/۶/۲۶, صبح ۰۸:۲۷
RE: موسیقی پاپ متعهد - Savezva - ۱۳۹۷/۶/۳۱, عصر ۰۱:۴۸
RE: موسیقی پاپ متعهد - رابین‌هود - ۱۳۹۷/۷/۲, عصر ۰۲:۲۲
RE: موسیقی پاپ متعهد - Savezva - ۱۳۹۹/۱۲/۸, عصر ۰۶:۲۲