اکتورز
مشتری همیشگی   
ارسال ها: 385
تاریخ ثبت نام: ۱۳۹۱/۴/۲۱
اعتبار: 39
تشکرها : 2412
( 4011 تشکر در 200 ارسال )
|
RE: معرفی و نقد کتاب ( کلاسیک - مدرن ) ![[تصویر: 1382314979_3053_352b85f61f.jpg]](http://cafeclassic5.ir/imgup/3053/1382314979_3053_352b85f61f.jpg)
کتاب حصار و سگهای پدرم ( حه سار و سه گه کانی باوکم ) نوشته شیرزاد حسن نویسنده کورد.
![[تصویر: 1382316320_3053_01e350c5c3.jpg]](http://cafeclassic5.ir/imgup/3053/1382316320_3053_01e350c5c3.jpg)
ترجمه به فارسی، مریوان حلبچهای، نشر چشمه .
در این کتاب، پیش از آغاز داستان یکی از سخنرانیهای شیرزاد حسن چاپ شده که برای آشنایی خوانندگان با برخی دیدگاهها و نقطه نظرات نویسنده پیرامون «نویسندگی» و «زبان» مناسب است. شیرزاد حسن در این سخنرانی که در یکی از کشورهای غربی در مجمعی از نویسندگان بیان کرده است، شرایط نویسندگان جهان سوم و به خصوص نویسندگانی چون خود را به مقایسه با شرایط نویسندگان جهان غرب کشانده و شرایط به راستی دشوار و اسفانگیز آنها را وصف کرده است. آنچه او در سخنرانیاش بیان میکند بی ارتباط با داستان «حصار و سگهای پدرم» نیست. هر دو، چه سخنرانی و چه داستان، به شرایط سختی اشاره دارند که انسانها را از هویتهای انسانی و حقوق انسانی جدا میسازند. جهانی که شیرزاد حسن به آن اشاره میکند و در داستان «حصار و سگهای پدرم» به آن تجسم ادبی میبخشد، جهانی است در سیطرهی قدرتهای عقب مانده که به کشتارگاه خصوصیات انسانی بدل گشته است. نویسنده در توصیف جهان داستان خود از صحنههایی سورئالیستی بهره گرفته است که به همان اندازه که غریب هستند، نزدیکاند. خاصه برای مردمان شرقی.
یک اثر بسیار عالی که به توصیف پدر کشی (شکستن قوانین و تابوها) و احساس گناه، عذاب وجدان و شرم (نقش سوپرایگو) به خوبی پرداخته است. «حصار» و «سگها» چندان نیرومند و کهن هستند که به عوامل درونی شخصیتهای داستان بدل شدهاند و حتا زمانی که در توطئهای خانوادگی «پدر» (نماد قدرت) به قتل میرسد، «حصار» و «سگها» (جهان ِ ساختهی «پدر») همچنان در درون شخصیتهای داستان حضور دارند و رفتار آن ها را رقم میزنند. داستان «حصار و سگهای پدرم» داستانِ ویرانی آدم هایی است که مقهور قدرتند، و اگرچه شیرزاد حسن در این داستان نومیدانه به جهان داستان خود نگریسته است اما نفرت از آن در بند بند داستان به خوبی مشهود است .
این کتاب، داستان خانوادهای پدرسالار را روایت میکند که درون حصاری بزرگ زندگی میکنند. داستان از توصیف پدری درندهخو آغاز میشود که سالی چند بار ازدواج میکند و همهی اهل خانه به فرمان او هستند و اجازه نمیدهد هیچ موجود مذکری وارد حصار او شود. دختران و پسران او همواره شلاق میخورند، کار میکنند و اجازهی عاشقشدن و ازدواج را ندارند. تا اینکه همه از ظلم به ستوه میآیند و از پسر بزرگ میخواهند که پدر را بکشد. دکتر محمدصنعتی هم تحلیلی درباره مقایسه پدرکشی شرقی ها و غربی ها نوشته است که بسیار زیاد به این رمان ارجاع می دهد . ( البته ایشان ترجمهء فارسی مریوان حلبچه ای را خوانده اند که به نظر من قدرت متن کوردی رمان را ندارد ، بخصوص که مریوان حلبچه ای کورد عراق است و مانند کوردهای ایران به زبان فارسی تسلط ندارد ، با این حال نیز ترجمه اش بسیار عالیست تا جایی که دکتر صنعتی در کلاسهایش ( در کارنامه ) خواندن این رمان را به عنوان یکی از برجسته ترین رمانهای منطقه به شاگردانش پیشنهاد میکند ) شیرزاد حسن به عدم امکان فرهنگی-تاریخی پدرکشی در میان مردم عراق و اختصاصا کردهای عراق پرداخته است . پدر در نهایت در قالب پسر ارشد دوباره زنده می شود و این حصار و آن سگ ها به کار خود ادامه می دهند. باتلاقی از مرگ که رهایی از آن حداقل در این اثر مقدور نیست. به لحاظ سیاسی هم گفته اند که این رمان پیش بینی سقوط صدام بود و اگر پیش بینی به درستی ادامه پیدا کند صدام در قالبی دیگر باز ظهور خواهد کرد .
( البته ترجمه های متفاوتی را میتوانید در نت پیدا کنید اما نسخهء مریوان حلبچه ای بهترینشان است "ترجمهء عبداله کیخسروی " نیز مورد پسند است).
![[تصویر: 1382316422_3053_08c0d92657.jpg]](http://cafeclassic5.ir/imgup/3053/1382316422_3053_08c0d92657.jpg)
در این درگە کە گە گە کــُــە کــَــە و کــَــە کــُــە شود ناگە
ز امروزت مشو غرە کە از فردا نەای آگە
| |
۱۳۹۲/۷/۲۹ صبح ۰۴:۱۸ | |
تشکر شده توسط : |
BATMAN, نیومن, ژان والژان, پرشیا, خانم لمپرت, گولاگ, باربوسا |