(۱۴۰۰/۹/۸ صبح ۰۱:۲۶)رابرت نوشته شده:
در پستهای قبل به عرض رساندم که:
در بهمن ۱۳۷۴ با امید، انگیزه و اشتیاق فراوان، مشغول تحصیل در رشته تولید (گرایش برنامهسازی تلویزیونی) دانشکده صدا و سیما شدم.
پس از پایان تحصیلات، با عنوان رسمی کارگردان -و البته با شغلهای متفاوت کارگردانی، تصویربرداری، تدوین و نویسندگی- در واحدهای مختلف معاونتهای سیاسی، استانها و سیما فعالیت کردم.
به طور خلاصه طی این سالها در هر سه بخش اصلی تولید، تأمین و پخش برنامه تلویزیون تجربه کسب کردم و در شوراهای مختلف عضویت داشتم.
شورای طرح و برنامه اداره کل مهندسی و مدیریت پیام مرکز بودجه
|
شبکه سه سیما
|
نمایندگی پوشاک بچهگانه غنچه در کرج
|
مرکز سیمای استانها
|
پخش سیمای البرز
|
مرکز سیمای استانها
|
اداره کل تأمین برنامههای خارجی سیما
|
پخش شبکة جام جم
|
اداره کل تأمین برنامههای خارجی سیما
|
اداره کل سیمای استانها
|
پخش اخبار سیما
|
واحد آموزش معاونت سیما
|
به خاطر شغل و سمَتهای زمان اشتغال، در جلسات متعدد داخل و خارج سازمان صدا و سیما شرکت میکردم. حضور در بعضی از این جلسات و بهرهگیری از حضور با تجربهها، هنرمندان و پیشکسوتان بسیار لذتبخش بود و شرکت در بعضی دیگر بسیار خستهکننده و باعث کسالت روح و تن!
در مجموع بیشترِ نشستهای ناخوشایند، جلسات اداری بودند؛ اما گهگاه همنشینی با بعضی به اصطلاح هنرمندان عافیتطلب و نان به نرخ روز خور، بیشترین بار خستگی و نزاع را به دنبال داشت!
سعی میکنم برای جلوگیری از هدر رفتِ وقت دوستان، در چند پست کوتاه به بعضی از جلسات -از هر دو نوع لذتبخش و ناخوشایند- اشاره کنم.
برای شروع در این پست به سراغ جلسات شورای تأمین برنامه شبکهها رفته و مختصری از این جلسات مینویسم:
همانطور که پیشتر گفتهام، از بهمن ۱۳۸۴ تا خرداد ۱۳۸۷ در اداره کلّ تأمین برنامههای خارجی سیما مشغول کار بودم. نوع فعالیت در این مجموعه به صورت بالقوه بسیار شیرین و مورد علاقهام بود؛ اما گاه سختیهای انتخاب و خرید برنامه به خاطر ضوابط سلیقهای و غیر استاندارد، نتیجه را تغییر میداد. همانطور که قبلاً اشاره کردم، وظیفه این اداره کل، خرید تمام برنامههایی بود که خارج از چرخه کاری تلویزیون تولید شدهاند.
یعنی گستره بسیار وسیعی از تمام برنامههای تولید شده در خارج کشور (سریال و مجموعه نمایشی، فیلم سینمایی و تلویزیونی، مستند، انیمیشن و ...) به علاوه انواع برنامههای ایرانی تولید شده توسط اشخاص و شرکتهای غالباً حقیقی را در برمیگرفت. (به غیر از سریال و مجموعه نمایشی ایرانی که حتماً میبایست در جلسات مختلف طرح و برنامه شبکهها مُصوب میشدند)
جلسههای این شورا برای ارجاع آثاری که در بازبینی اولیه مورد پذیرش کارشناسان و بازبینهای اداره کل قرار گرفته و نیز تخصیص نهایی برنامههایی که چند شبکه طرفدار و خواهان آنها بودند، تشکیل میشد. انصافاً مدیران تأمین برنامه در آن سالها عیار وزینی داشتند و به نوعی یکی از مهمترین ستونهای هر شبکه به حساب میآمدند. طرز چینش کنداکتور و پخش برنامهها تا حدود زیادی معرف مدیر تأمین آن شبکه بود و هست.*
اما پر حاشیهترین و طولانیترین جلسات این اداره کل، مربوط به تخصیص فیلمهای نوروزی بود که معمولاً در چند نشست هفتگی از آذر ماه شروع شده و نهایتاً در پایان دی به اتمام میرسید. در این نشستها، مدیران هر شبکه -بلاتشبیه!- با چنگ و دندان برای گرفتن آثار برتر و معروفتر میجنگیدند و در هر سال چندین مورد قهر و نزاع کلامی هم پیش میآمد! اما نهایتاً با نظر جمع و بر اساس تعریف کارکرد شبکه، آثار مختلف بین شبکهها توزیع شده و تازه کار دوبله و آمادهسازی برای قرار گرفتن برنامه در کنداکتور آغاز میشد.
جدول پخش فیلمهای نوروزی شبکههای یک تا پنج در نوروز ۱۳۸۷
به هر حال در آن سالها، جلسات اداره کلّ تأمین برنامههای خارجی سیما، با وجود بعضی کج سلیقگیها و اِعمال نظر مدیران ارشد سازمانی، بسیار تخصصی برگزار میشد و در بیشتر اوقات از حضور پیشکسوتانی چون مرحوم دکتر حسینیزاد از شبکه ۳ (که پیشتر به او اشاره کردهام)، الف از شبکه ۱، ر از شبکه ۲ و ف از شبکه ۴ و مبارزهشان برای به دست آوردن برنامههای بهتر و توجه فراوان این افراد به جذب مخاطب، لذت میبردم.
ادامه دارد
--------------------------------------------------------------
* با رجوع به برنامههای ۲۰ تا ۴۰ سال پیش شبکههای مختلف تلویزیون، میتوانید به طور نسبی از میزان تجربه، آگاهی و سلیقه آن افراد مطلع شوید.