مبحث ارزشمند جناب Green باعث شد یاد تصویری بیافتم که سالها قبل مدل طراحیم بود
تصویر زیر مربوط میشه به یکی از مجلات هنری پیش از انقلاب
دوره نوجوانی وقتی مجلات قديمی رو تماشا ميکردم تصویری (عکس بالا) توجهم به خودش جلب کرد، خیلی زیاد!
از همون وقت تصميم گرفتم اگر در آينده نقاش خوبی شدم بتونم با رنگ روغن تابلوی نسبتا بزرگی ازش خلق کنم و بزنم روي ديوار
سالها بعد وقتی طراحيم بهتر شد با استفاده از مداد سیاه و کنته طرحی ازش کشيدم که هيچ وقت راضيم نکرد و هنوز که هنوزه اين خواسته برآورده نشده
زمانی معلم و استاد نقاشی سر کلاس ميگفت/ تو دنيا خيليها نقاشی ميکشن و نقاش خوبی هم هستن اما اونی که ياد و آثارش ماندگار ميشه
کسی هست که نصف عمرش رو به پای اين هنر گذاشته، اگه دوست داريد در آينده نقاش صاحب نامی باشيد بايد اين شهامت رو داشته باشيد
که هر منظره، شی و جانداری که براتون جالب بود و توجهتون بهش جلب شد طراحی کنيد، انقدر اين کار تکرار کنيد تا چشمها و دست هاتون يکی شن
به اين مرحله که رسيدين اونوقت کشيدن همه چيز براتون آسون ميشه و اون مدل و نقاشی که از روش خلق کرديد
به قدری به هم شباهت دارند که هیچ کس نميتونه از کارتون ايراد بگيره و مهمتر اينکه خودتون هم از اثر خلق شده رضايت کامل داريد
ضمن اينکه در نقاشی مهمترين عامل موفقيت طراحی درسته، رنگ آميزی و سايه زنی در مراحل بعدی قرار ميگيره، اين مسيریِ که اکثر نقاشان بزرگ طی کردند
شايد برای همين باشه که هيچ وقت به اونصورت با رنگ کار نکردم، چون احساس ميکردم هنوز طراحيم قوی و بی نقص نشده
ايشون يه مثالی هم ميزد که هميشه به خاطر دارم، ميگفتن، اگر يه نقاش ساختمون سطح کار مورد نظرش رو خوب بتونه کاري نکنه و بعد هم صاف و صيقلی نشه
حتي اگر 10 بار هم اون سطح رو رنگ آميزی کنه نتيجه اي که به دست مياد به هيچ وجه راضی کننده نيست و عيب و ايراد کار به حال خودش باقیه
نميدونم، شايد به نظر خيليها ايشون خيلی سخت گير بودن و نقاشی کشيدن اونقدرها مشکل نباشه
ضمن اینکه، در هنر غیر از رعایت اصول و قوانین آن، داشتن ابتکار و خلاقیت هم لازمه کار است
__________________________________
Francisco Goya
فرانسیسکو گویا نقاش به نام اسپانیایی و ازآخرین بازماندگان نسل استادان کهنه کار اروپایی در قرن 19 میباشد
پرتره فرانسیسکو گویا که در سال 1826 توسط نقاش اسپانیایی ویسنت لوپز خلق شد
Lagallina Ciega 1789
* از آثار زیبا و ماندگار فرانسیسکو گویا نقاش برجسته اسپانیا که در موزه دل پرادوی مادرید نگهداری میشود
از سبک های هنری و خاص قرن 18 میلادی است که طرح اصلی بر روی پارچه های کتانی پیاده و به عنوان پرده های نقش دار در کاخ سلطنتی ال پاردو نصب شده است
در نقاشی یاد شده مردان و زنان در حالیکه لباسهایی از طبقه اشراف اسپانیایی (کت های مخمل و لباس و کلاه پر دار) بر تن دارند
مشغول بازی قدیمی و محبوب چشم بسته هستند که اغلب مورد توجه کودکان بوده است
روش بازی اینگونه است که نفری که چشم بند دارد باید بوسیله قاشق بزرگ به جمعیتی که دورش حلقه زده اند
به آرامی ضربه بزند (در حدی که بدن بازیکنان قاشق را لمس کند کافیست)
بازیکنان دیگر هم با رقص و حرکاتی خاص و گاه با صحبت کردن، شوخی و مزه پرانی سعی در گمراه کردن او دارند
نفر بعدی که بايد چشم بند داشته باشد بازنده بازی است
در نقاشی مورد بحث، از رنگهاي سرد، گرم و خنثی به خوبی استفاده شده است، که از تکنيکهای مهم نقاشی است
در هنر نقاشی استفاده درست از رنگها در ایجاد نمای دور و نزديک از اهمیت بالایی برخوردار است و باعث عمق بخشیدن به کار میشود
اثر نقاش به خوبی از این ویژگی بهره میبرد، همانطور که مشاهده میکنید رنگهای روشن و آرام در پس زمینه (آسمان، کوهها، درختان) نقاشی بکار رفته است
از رنگهای خنثی (خاکستری) نیز در بخش میانی استفاده شده است
همچنین ترکیب زیبایی از رنگهای گرم و درخشان (زرد، نارنجی، قرمز آلیزارین) در نمای نزدیک جلوه و زیبایی خاصی به کار بخشیده است
موردی که به نظر جالب باشد، مربوط به کنتراست (تمایز رنگها از یکدیگر) میباشد
در مرکز و در واقع مهمترین بخش نقاشی، مردان و زنان میانسال با لباسهای رنگ تیره و خنثی ترسیم شدند
لباس دختر و پسران جوان نیز با رنگهای گرم و درخشان نقاشی شده است
ترکیب اینها جدا از زیبا تر شدن کار باعث تفکیک رنگها از هم و در نتیجه جلوه نقاشی بیشتر شده است
ساده تر اینکه، در نقاشی رنگهای گرم و درخشان یا تند زمانی جلوه خود را به نمایش میگذارند که در کنار رنگی سرد و خنثی یا نرم بکار رفته باشند
در قسمت پایین و سمت راست هم ترکیب رنگهای سرد و گرم (سبز تیره و قهوه ای) علاوه بر بُعد بخشیدن به کار، منظره زیبایی را خلق میکند
در هنر نقاشی معمولا به حواشی کمتر پرداخته میشود، فرانسیسکو گویا نیز در این اثر ماندگار همین روش را برگزیده است
به عنوان مثال در قسمت راست تصویر درختی را مشاهده میکنید که آنچنان که باید دیده نمیشود و نقاش برای خلق آن از رنگهای نرم و شفاف استفاده کرده است
دلیل این امر ذکر شد ولی بطور معمول در این سبک از نقاشی ها مناظر، درختان و باقی موارد جزئیات دقیقی ندارند
زیرا هدف نقاش به تصویر کشیدن داستان، اتفاق یا حادثه خاصی است
در نقاشی مورد بحث نیز تمرکز هنرمند بر روی جمعیتی است که در حال بازی معروف چشم بسته هستند
بنابراین اگر خالق اثر بیشتر از چیزی که به آن اشاره شد به جزئیات و حواشی میپرداخت
بطور ناخودآگاه نگاه و تمرکز بیننده کمی از موضوع اصلی دور میشد
ویدئویی از این بازی قدیمی
* در اینجا لازم میدونم تشکر ویژه ای داشته باشم از خانم لمپرت
از اونجا که سالهاست نقاشی رو بصورت جدی پیگیر نبودم، برخی اطلاعات از حافظم پاک شدند
نام خالق این اثر هم بخاطر نداشتم، تا اینکه عکس مجله قدیمی رو برای خانم لمپرت ارسال کردم
ایشون هم لطف کردن تصویری از نسخه اصلی به همراه نام اثر و نقاش اون رو برام ارسال کردند