دوستان گرامی کافه کلاسیک
عرض سلام و ادب دارم،
می دانیم که موضوع های تاریخی یکی از پرکاربردترین زمینه های داستانی برای فیلم سازان و کارگردانان مطرح تاریخ سینما بوده است و کمتر کارگردان برجسته ایست که حداقل یک فیلم با درونمایۀ وقایع تاریخی نساخته باشد. لذا جای آن داشت که خیلی پیشتر جستاری برای پرداختن به فیلم های تاریخی در انجمن ایجاد گردد و فیلم های خوبی که با این محتوا در طی بیش از یک قرن تولید شده، به علاقه مندان معرفی شود. البتّه چنان که از عنوان جستار بر می آید، اقتباس ها و داستان های ابداع شده توسط ذهن نویسندگان در این بحث نمی گنجد.
ضمناً از بزرگواران بخش دوبله خواهش می کنم پس از معرفی فیلم ها در صورتی که گروه دوبلاژ فیلم را به خاطر می آورند، از ذکر نام ایشان دریغ نفرمایند.
به عنوان آغازگر این جستار فیلم الکساندر نِفسکی(گرچه Невский یا Nevsky نوشته می شود امّا در زبان روسی واو ساکن ف تلفّظ می گردد) را که از شبکه های سیما نیز بارها پخش شده(من اولین با در برنامۀ هنر هفتم دیدم)، معرّفی می کنم.
الکساندر نفسکی
کشور: اتّحاد جماهیر شوروی
سال تولید: 1938
زمان: 111 دقیقه
کارگردان: سرگی آیزنشتاین، دیمیتری واسیلیف
هنرمندان: نیکلای چرکاسف(الکساندر نفسکی)، نیکلای اوخلوپکف(واسیلی بوسلایف)، آندری آبریکوزوف(گاوریلو اولکسیچ)
مقدّمه: این فیلم که تولیدش حدود 10 سال به طول انجامیده ، نهایتاً مقارن با آخرین روزهای آرامش پیش از طوفان(جنگ جهانی دوّم) اکران می شود. با سر زدن به سایت هایی مانند ویکیپدیا متوجّه می شویم که این فیلم اثر پر سر و صدایی در آن روزگار بوده و مورد حملات شدیدی تا به امروز قرار گرفته است. حتّی برخی معتقدند که این فیلم تا حدودی تحت تأثیر روابط تیرۀ آلمان هیتلری و شوروی استالینی بوده است و کلاه خودهای شوالیه های تویتونیک، نمادی از کلاه سربازان آلمانی در جنگ جهانی اوّل است.
]
از دیگر سو منتقدان غربی فیلم، این اثر را یک حملۀ گسترده به کلیسای کاتولیک و مقام روحانیّت این کلیسا تلقّی کرده اند،(با نشان دادن صحنه های جنایات کشیش ها و شوالیه های صلیبی در سوزاندن پیران و کودکان)، که البتّه حداقل ما شرقی ها سبعیّت ایشان را در جنگ های صلیبی از خاطر نبرده ایم و نمی توان این ادّعای منتقدان غربی را کاملاً غیرمغرضانه و بیطرفانه دانست.
از انتقادهای دیگر به این فیلم، بزرگ نشان دادن الکساندر و سعی در مشابه سازی وی با استالین است، که البتّه این مورد را نمی توان انکار کرد. همچنین نشان دادن زنان در صف رزمندگان نیز در راستای اهداف حکومت کمونیستی است.
صحنۀ جنگ این فیلم که حدود نیم ساعت به طول می انجامد با توجه به امکانات زمان ساخت فیلم بسیار استادانه طراحی شده و مورد تقلید نیز قرار گرفته است. تعدادی از فیلم هایی که در ادوار بعدی با الهام از صحنه های جنگ روی یخ در این فیلم، صحنه هایی مشابه ارائه داده اند عبارتند از: دکتر ژیواگو(1965)، ذهن یک میلیارد دلاری(1967)، اسلحۀ بربرها(1982)، مولان(1998)، آرتورشاه(2004).
خلاصه: الکساندر زمانی بر اریکۀ قدرت تکیه می زند که روسیه دو دشمن عمده دارد، در مناطق جنوبی زوچیین اولس(ایل های طلایی) که باقیماندۀ مغولان هستند و الکساندر باید هر ساله به آنان خراج و رعایای خود را به عنوان برده بدهد و دیگری شوالیه های تویتونیک که ژرمن تبارند و در لهستان و آلمان نفوذ دارند و تحت لوای مذهب کاتولیک مناطق غربی روسیه را آماج حملات خود قرار می دهند.
الکساندر پس از حملۀ صلیبی ها به پسکف، نیروهای خود را بسیج کرده و با آنها درگیر می شود و در ابتکاری آنها را به سوی دریاچۀ یخ زدۀ پسکف می کشاند و یخ شکسته و صلیبی ها غرق می شوند.
لینک فیلم: h t t p : / / w w w . y o u t u b e.com/watch?v=mr3S6ItLMTo
لینک اسکرین شات: http://s5.picofile.com/file/8167160676/alx.jpg