تالار کافه کلاسیک

نسخه کامل: راهنمای فیلم نوآر
شما درحال مشاهده محتوای قالب بندی نشده این مطلب هستید. نمایش نسخه کامل با قالب بندی مناسب.
صفحات: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

ارتش سایه ها            L'armée des ombres / Army of Shadows

کارگردان : ژان پیر ملویل

فیلمنامه : ژان پیر ملویل (براساس داستانی از ژوزف کسل)

فیلمبردار : پیر لومه – والتر ووتیتز

موزیک : اریک دمارسون

بازیگران : لینو ونتورا – سیمون سینیوره – پل موریس – ژان پیر کسل – پل کراوچت – سرژ رژیانی

محصول 1969 فرانسه و ایتالیا – رنگی – 140 دقیقه

 

مبارزه گروهی از پارتیزان های فرانسه در برابر اشغال گران نازی از اکتبر 1942 تا فوریه 1943 .

 

هرچند پارتیزان ها برای آزادی میهن شان می جنگند , اما برای نیل به هدف , در قساوت , گوی سبقت را از آلمانی ها می ربایند . اوج درام فیلم لحظه ای شکل می گیرد که یکی از رهبران مقاومت به نام ژربیه (ونتورا) از بیم همکاری یکی دیگر از فرماندهان گروه به نام ماتیلده (سینیوره) با نازی ها , دستور کشتن او را صادر می کند ; در شرایطی که اندکی قبل تر همین ماتیلده , وی را از مرگ در بازداشتگاه گشتاپو نجات داده بود . فیلم سرشار از ریزه کاری های به یادماندنی است ; ازجمله تالارهای مقر گشتاپو در پاریس یا مارسی که توسط پلیس ویشی و نازی های کاتولیک تر از پاپ , نه با عکس های پیشوای آلمان , که با تصاویر عظیمی از هیملر و هایدریش مزین شده است ! از جمله  لحظات ماندگار فیلم می توان به قسمتی اشاره کرد که در هنگام بمباران لندن توسط بمب افکن های آلمانی اتفاق می افتد : در شرایطی که آژیر حملات هوایی لحظه ای قطع نمی شود و ساختمان های عظیم با انفجارهای مهیب فرو می ریزند , در یک دیسکوی زیرزمینی عده ای تینیجر و سرباز دور هم جمع شده اند و غوغایی به پا کرده اند و بی اعتنا به همه چیز به عیش و نوش و ترقص می پردازند . اما به یادماندنی ترین سکانس فیلم , صحنه ای است که آلمانی ها چند تن از اعضای گروه مقاومت را در دالانی مخوف مثل پیست دومیدانی به خط می کنند و به آنها فرمان می دهند که تا انتهای این تونل تاریک را بدوند . سپس با کمی تاخیر از پشت آنها را به گلوله می بندند . قبل از فرمان حرکت , یک افسر اس اس این نوید را به قربانیان می دهد که هرکس به ته دالان برسد و زنده بماند , این فرصت را پیدا خواهد کرد که با محکومان سری بعد تیرباران شود ! فضاسازی خفقان آور فیلم در نوع خود تک است .

آخرین مهلت سپیده دم          Deadline at Dawn

کارگردان : هرولد کلورمن

فیلمنامه : کلیفورد اودتس (براساس داستانی از کرنل وورلیچ)

فیلمبردار : نیکلاس موزوراکا

موزیک : هانس ایسلر

بازیگران : سوزان هیوارد – پل لوکاس- بیل ویلیامز - اوسا ماسن – جوزف کالیا – لولا لین

محصول 1946 R.K.O – سیاه و سفید -  83 دقیقه

 

ملوان جوان گاس هافمن (لوکاس) که حافظه خوبی ندارد ,  در دوران مرخصی در نیویورک قصد دارد پول و دستگاه رادیوی تعمیر شده زنی میانسال را به او بازگرداند . پس از آشنایی با یک رقصنده کلوپ شبانه جون گات (هیوارد) , با کمک او محل زندگی فرد مورد نظر را پیدا می کند , اما با جسد آن زن مواجه می شود که در خانه اش به قتل رسیده و به این ترتیب به دردسر می افتد ; چرا که نشانه ها بر مجرم بودن او دلالت دارند . او تنها چند ساعت وقت دارد تا برای بی گناهی اش شاهد یا مدرکی جور کند ...

 

درجه دار نیروی دریایی (لوکاس) بیش از حد پاک و معصوم و متواضع به تصویر کشیده شده که باورپذیر نیست . کمک خالصانه سوزان هیوارد هم به او سوال برانگیز است و تماشاگر را به یاد حمایت بی دریغ باکال از بوگارت در گذرگاه تاریک (دیوز - 1947) می اندازد با این تفاوت که حمایت باکال از بوگارت در گذرگاه تاریک پشتوانه منطقی/عاطفی داشت اما کمک هیوارد به لوکاس در آخرین مهلت سپیده دم نه . باز از ضعف های دیگر فیلمنامه این است که در یک سوم پایانی , تازه با چند کاراکتر جدید آشنا می شویم که بی ربط به نظر می رسند و دیگر فرصتی برای پرداختن به آنها وجود ندارد . 

آقای ناشناس شگفت انگیز               Amazing Mr. X

کارگردان : برنارد ورهاوس

فیلمنامه : موریل روی بولتن – لن مک لیلان هانتر (براساس داستانی از کرین ویلبر)

فیلمبردار : جان آلتون

موزیک : الکساندر لازلو

بازیگران : لین بری - کتی او . دانل - تورهان بی – ریچارد کارلسون – ویرجینیا گرگ – دونالد کرتیس

محصول 1948 ایگل لاین فیلمز – 78 دقیقه

 

زنی بیوه با خواهر کوچکترش در خانه ای اعیانی برفراز صخره ای مشرف به دریا سکونت دارند . زندگی آنها به دنبال آشنایی با مردی عجیب که انگار از همه چیز آگاه است  , دستخوش تغییر می شود ...

 

تنها جنبه درخور اعتنای فیلم کار فیلمبردار آن جان آلتون است که در آن زمان ذوق و قریحه خود را در کمپانی های کوچک هالیوود به بوته آزمایش می گذاشت . او از این آزادی عمل به خوبی بهره می برد که حاصلش خلق تصاویری منحصر به فرد در  فیلم هایی نه چندان با ارزش است . * از گاف های فیلم صحنه ای است که لین بری از کوهی سنگی سقوط می کند , اما فقط کمی بی حال می شود ! نکته ای که با دیدن این فیلم به ذهن متبادر می شود این که در تاریخ سینما عموما شعبده بازها , جادوگرها , و افراد خبیث و حقه باز و در عین حال شیک پوش و خوش مشرب لهجه غلیظ انگلیسی داشته اند . طبق برنامه قرار بود کرول لندیس در این فیلم ظاهر شود که با خودکشی او در آستانه فیلمبرداری , این نقش به لین بری سپرده شد .

 

* حساب برخی شاهکارها جداست ; مثلا ماموران خزانه داری آمریکا (آنتونی مان - 1947)

تعطیلات کریسمس              Christmas Holiday    

کارگردان : رابرت سیودماک

فیلمنامه : هرمن منکیویچ (براساس داستانی از سامرست موآم)

فیلمبردار : الوود بردل

موزیک : هانس سالتر

بازیگران : دیانا دوربین – جین کلی – ریچارد وورف – دین هارنز – گلدیس جورج – جیل ساندرگارد

محصول 1944 یونیورسال – سیاه و سفید – 93 دقیقه

 

سرباز وظیفه چارلز میسن (هارنز) در تعطیلات کریسمس با یک خواننده کاباره به نام جکی لمونت (دوربین) آشنا می شود و شنونده خاطرات او می شود . جکی تعریف می کند که چگونه پس از ازدواج با  رابرت مانت (کلی) به رابطه بیمارگونه او با مادرش پی برده و دریافته که او در کارهای خلاف دست دارد ...

 

مضمون اصلی فیلم هنوز با گذشت نزدیک به هفتاد سال مساله دار است . ارتباط مادر و فرزند در لفافه و به طور کنایی مطرح می شود . دیانا دوربین و جین کلی که بیشتر به واسطه حضور در فیلم های فانتزی/موزیکال محبوب بودند , در این فیلم نامتعارف جلوه ای ندارند . جین کلی عمده موفقیت خود را پس از این فیلم به دست آورد . تعطیلات کریسمس را باید به احترام سینمای کلاسیک و رابرت سیودماک بایگانی کرد ! انتخاب غلط بازیگران , میزانسن های کلیشه ای , چفت و بست لق و فضای بی حال , تماشای این فیلم را دشوار ساخته است .        

پول هوشمند            Smart Money

کارگردان : آلفرد گرین

فیلمنامه : کابک گلسمان - جان برایت - لوشن هابارد و جوزف جکسن

فیلمبردار : رابرت کاری

موزیک : لئو فوربستاین - دیوید مندوزا و اسکار پوتوکر (بدون ذکر نام در عنوانبندی)

بازیگران : ادوارد جی رابینسون – جیمز کاگنی – اولین نپ – مارگریت لیوینگستن - نول فرانسیس - موریس بلک

محصول 1931 برادران وارنر - سیاه و سفید - 81 دقیقه

 

نیک (رابینسون) مالک یک آرایشگاه بزرگ و ضمنا قماربازی حرفه ای ست . او با روش مخصوص خود روز به روز بر ثروت اش می افزاید و مشهورتر می شود ; تا حدی که مطبوعات نیز به تفصیل به او می پردازند . زنان نقش مهمی در زندگی اش دارند و همین ویژگی سرانجام کار دست او می دهد . در این میان وردست و کارگزار وفادار او جک (کاگنی) به خیانت یکی از زنان مورد اعتماد نیک مشکوک می شود , اما وقتی به  رئیسش هشدار می دهد , قربانی شیفتگی غیر قابل وصف نیک به آن زن می شود ...

 

حضور ادوارد جی رابینسون یک سال پس از سزار کوچک و در اوج شکوفایی و نیز جیمز کاگنی در همان سالی که با دشمن مردم در سکوی پرتاب قرار گرفت ,  همزمان در قاب تصویر , پول هوشمند را به فیلمی خاص بدل ساخته که به رغم ناطق بودن , هنوز متاثر از حال و هوای سینمای صامت است و بازی ها کمی غلو شده اند .* از سکانس های جالب آن می توان به صحنه ای اشاره کرد که نیک برای خرید سیگار به فروشگاه هتل مراجعه می کند و با خانم فروشنده به گفت و گو می پردازد و سرانجام پیشنهاد می کند که شام را با هم بخورند . آن زن بهانه می آورد که مادرش تنهاست و نمی تواند این دعوت را بپذیرد . بلافاصله در نمای بعد می بینیم که آنها با هم سر میز شام نشسته اند ! همچنین در سکانس به یادماندنی دیگری جیمز کاگنی با پانتومیم سعی می کند به رابینسون بفهماند که مهمان او کدامیک از زنان است ...

 

* بر خلاف تصور رایج , در اکتبر 1927 سینمای ناطق فراگیر نشد , بلکه تنها نسخه ای آزمایشی از این فرمت جدید در قالب فیلمی به نام خواننده جاز ارائه گردید . فراگیر شدن و ناطق شدن فیلم ها از 1930 اتفاق افتاد . به عنوان مثال می توان به بسیاری از فیلم های لورل و هاردی , باستر کیتن و هری لنگدن اشاره کرد که در 1928 , 1929 و حتی 1930 ساخته شده اند و صامت اند . 

گلوله ها یا قرعه ها             Bullets or Ballots

کارگردان : ویلیام کیتلی

فیلمنامه : ستون میلر (براساس داستانی از مارتین مونی و خودش)

فیلمبردار : هال مور

موزیک : برنهارد کان

بازیگران : ادوارد جی رابینسون – هامفری بوگارت – جون بلوندل – بارتن مک لین – فرانک مک هیو – جو کینگ

محصول 1936 برادران وارنر – سیاه و سفید – 82 دقیقه

 

کارآگاه جانی بلیک (رابینسون) وقتی پلیس را در برخورد با گروهی از تبهکاران ناتوان می بیند , شخصا اقدام می کند و به دار و دسته آنان نفوذ می کند . یکی از گانگستر ها به نام باگز فنر (بوگارت) به رفتار و ارتباطات جانی مشکوک می شود و به هویت او پی می برد ...

 

سکانس رویارویی نهایی رابینسون و بوگارت , پاشنه آشیل فیلم است و دقت لازم در ساخت آن صورت نگرفته . سیلی محکمی که بوگارت از بلوندل می خورد به یادماندنی است . شخصیت جسور , زیرک و  خشن جانی بلیک با بازی رابینسون بر اساس شخصیت یک پلیس واقعی ساخته شده است .   

او را به خدا بسپار          Leave Her to Heaven

کارگردان : جان استال

فیلمنامه : جو سوئرلینگ (براساس داستانی از بن ایمز ویلیامز)

فیلمبردار : لئون شامروی

موزیک : آلفرد نیومن

بازیگران : کرنل وایلد – جین تیرنی – جین کرین – وینسنت پرایس – مری فیلیپس – ری کالینز – جین لاکهارت

محصول 1945 فاکس قرن بیستم – رنگی - 105 دقیقه

 

آشنایی یک نویسنده ریچارد هارلند (وایلد) و یک زن از طبقه مرفه الن برنت (تیرنی) در قطار منجر به ازدواج آنها می شود . به مرور نشانه هایی از جنون در رفتار الن مشاهده می شود . او نسبت به هر چیز و هر کس که توجه ریچارد را جلب کند تنفر پیدا می کند . از جمله نویسندگی او . به مرور این حساسیت اوج می گیرد . الن برای این که همسرش را تماما از آن خود کند , موذیانه باعث خفگی برادر او (که مشکل حرکتی دارد و مورد توجه ریچارد است) می شود . الن حتی نسبت به فرزند هنوز به دنیا نیامده خود نیز حسادت می ورزد و با پرت کردن خود از بالای پلکان از شر او خلاص می شود . سرانجام وقتی به رابطه خواهر کوچکترش (کرین) و ریچارد مشکوک می شود با سم خودکشی می کند .  

 

تقریبا تمام فیلم غیر از ابتدا و انتهای آن در فلشبک می گذرد . در اواخر فیلم شاهد جلسات دادگاه هستیم که حدود 14 دقیقه طول می کشد و با تعویض لباس و جایگاه اشخاص , مفهوم تعدد جلسات به تماشاگر القا می شود . این قسمت از فیلم طولانی است . البته حضور وینسنت پرایس در نقش دادستان مغتنم است ; به خصوص که لحن و صدای او برای این نقش کاملا مناسب به نظر می رسد . از قسمت های به یادماندنی فیلم می توان به آشنایی الن و ریچارد در کوپه قطار در ابتدای فیلم اشاره کرد : الن در حال مطالعه رمانی به نام زمان بی پایان به قلم نویسنده ای است که مقابلش نشسته یعنی ریچارد هارلند ... همچنین سکانس غرق شدن برادر نوجوان ریچارد در دریاچه و بی اعتنایی تعمدی الن که با بی رحمی از نجات او امتناع می کند و رهایش می کند تا خفه شود ,  تکان دهنده است . جین تیرنی در نقش یک زن ویرانگر عالی است و پرسوناژی ماندگار همسنگ لارا خلق می کند . او برای این فیلم ( او را به خدا بسپار ) کاندیدای دریافت اسکار بهترین بازیگر زن نقش اول سال 1945 شد که البته آن را دریافت نکرد و مقهور جون کرافورد شد . تاثیر این فیلم  از نظر ایجاد حس نا امنی و التهاب نهفته و خشونت پنهان در پس رفتار های به ظاهر مبادی آداب بر آثار کلود شابرول محسوس است . موسیقی آلفرد نیومن در ایجاد این نوع فضاسازی نقش اساسی دارد . لیون شامروی (فیلمبردار اثر) مفتخر به دریافت جایزه اسکار شد .   

پشت درهای بسته              Behind Locked Doors

کارگردان : باد بوتیچر

فیلمنامه : مالوین والد و یوجین لینگ (برمبنای داستانی از یوجین لینگ)

فیلمبردار : گای رو

موزیک : اروینگ فریدمن

بازیگران : لوسیل برمر – ریچارد کارلسون – داگلاس فاولی – رالف هرولد – توماس براون

محصول 1948 ایگل لاین فیلمز – سیاه و سفید – 62 دقیقه

 

کارآگاه خصوصی راس استیوارت (کارلسون) با پشتیبانی خبرنگاری به نام کتی لارنس (برمر) خود را به دیوانگی می زند تا بتواند به درون  تیمارستان راه یابد و از سرنوشت یک قاضی سرشناس که گفته می شود آنجا محبوس است , مطلع شود ...  

 

طرح کلی داستان این فیلم جمع و جور و گمنام , الهام بخش ساموئل فولر در دالان شوک (1963) و مارتین اسکورسیسی در جزیره شاتر (2010) بوده است . ناب ترین و سینمایی ترین لحظات فیلم مربوط به سکانسی در اوایل آن است : زنی در تاریکی شب , پس از ره سپردن در کوچه ای خلوت به درون خانه ای می پیچد و به دنبال او سایه مردی را روی دیوار خانه مزبور (کنار در) می بینیم که با کشیدن کبریت بر دیوار سیگارش را روشن می کند . ما تنها سایه او را روی دیوار می بینیم , اما درمی یابیم که آن زن را زیر نظر داشته و با تعقیب او خانه مورد نظر را شناسایی کرده است .

 

من عاشق دردسرم !            !  I  Love Trouble

کارگردان : سیلوان سیمون

فیلمنامه : روی هاگینز (براساس داستانی از خودش)

فیلمبردار : چارلز لاتن جونیور

موزیک : جورج دانینگ

بازیگران : فرانک تونه - جنت بلیر – جنیس کارتر – گلندا فارل – تام پاورز – استیو گری

محصول 1948 کلمبیا – سیاه و سفید - 93 دقیقه

 

مردی ثروتمند , کاراگاه خصوصی استوارت بایلی (تونه)  را اجیر می کند تا درمورد پیشینه همسرش اطلاعاتی بدست آورد . کاراگاه پس از دردسرهای بسیار درمی یابد که همسر این مرد کارنامه آلوده ای دارد که همه جور موردی (!) در آن دیده می شود . در همین اثنا جسد این زن پیدا می شود ...

 

فیلم , بیش از حد پخش و پلا است .  شخصیت اصلی (کاراگاه) دائم بین 4 , 5 زن می چرخد و مدام از جانب برخی افراد مشکوک تهدید می شود ; بدون این که شبکه ارتباطات درست ترسیم شده باشد . از این نظر احتمالا کارگردان اثر مسحور خواب ابدی هاکس بوده است . اما اشکال کار اینجاست که نتوانسته قصه را بپروراند و درنتیجه , بیننده کلافه می شود . موثرترین لحظات فیلم , سکانس درگیری کاراگاه با تبهکاران است که تداعی کننده نوآرهای آنتونی مان است . اتفاقا دو شروری که وی را گوشمالی می دهند , از بازیگران فیلم های مان در همان دوران هستند . موسیقی در برخی لحظات حالت لوده و ابلهانه ای به موقعیت ها می دهد که با فضای فیلم همخوانی ندارد و لطمه زننده است . ( به عنوان مثال دقیقه 60 )

فرشته صورت           Angel Face

کارگردان : اتو پره مینجر

فیلمنامه : بن هکت – اسکار میلارد – فرانک ناجنت

فیلمبردار : هری استرادلینگ

موزیک : دیمیتری تیومکین

بازیگران : رابرت میچم – جین سیمنز – مونا فریمن – هربرت مارشال - لئون ایمز - باربارا اونیل

محصول 1952 R.K.O  – سیاه و سفید - 91 دقیقه

 

دختری 20 ساله به نام دایان ترماین (سیمنز) در خانه ای مجلل نزد والدینش زندگی می کند . او با پدرش رابطه صمیمانه ای دارد و گاهی اوقات شطرنج بازی می کنند . در تنهایی پیانو می نوازد و ضمنا به مسابقات رالی علاقه دارد . به دنبال حادثه ای که برای پدر و مادرش رخ می دهد , با راننده آمبولانس فرانک جیساپ (میچم) آشنا می شود . رابطه آنها به مرور عمیق می شود . با وجود این که دایان رفتارهای عجیب و غریب و عصبی از خود بروز می دهد , اما اینقدر برای فرانک جذاب هست که دوست دختر قبلی خود را که پرستار یک بیمارستان است , به تاریخ بسپارد . در یک برنامه هماهنگ شده فرانک به عنوان راننده مخصوص به استخدام این خانواده درمی آید تا راحت تر با دایان دیدار کند . کمی بعد والدین دایان به طرز مشکوکی در سانحه خودرو به قتل می رسند . تحقیقات پلیس و جلسات دادگاه از حقیقت امر غافل می مانند (دایان با دستکاری خودرو موجبات مرگ والدین اش را فراهم آورده بود) . فرانک امیدوار است  تا با دایان به عنوان وارث ثروتی هنگفت زندگی جدیدی را آغاز کند …

 

پره مینجر مانند اثر دیگرش گرداب (1949) در این فیلم نیز به سراغ مضمونی چالش برانگیز رفته و تا آستانه خطوط قرمز هالیوود پیش رانده است . اینکه دختری ظاهرا هیچ مشکلی نداشته باشد و پدر و مادرش را با شقاوت به قتل برساند و همچنین فضای سرد فیلم , یادآور سینمای مدرن سال های بعد اروپا است . از لحظات ماندگار فیلم آنجایی است که خودروی حامل والدین دایان به درون پرتگاه سقوط می کند و بلافاصله در نمای بعد خود دایان را می بینیم که با آرامشی هراس انگیز پیانو می نوازد . اما به یاد ماندنی ترین قسمت فیلم , واپسین لحظات آن است که به تماشاگر یک شوک سینمایی کامل دست می دهد . موسیقی تیومکین فضای ملتهب فیلم را قوت بخشیده است .

ساعت بزرگ         Big Clock

کارگردان : جان فارو

فیلمنامه : جاناتان لتایمر (براساس داستانی از کنت فیرینگ)

فیلمبردار : دنیل فپ – جان سایتس

موزیک : ویکتور یانگ

بازیگران : ری میلاند – چارلز لاتن – مورین او سالی ون – جورج مک ردی – ریتا جانسن

محصول 1948 پارامونت – سیاه و سفید – 95 دقیقه

 

ارل جانوت (لاتن) مدیر یک نشریه پرتیراژ و از غول های مطبوعاتی آمریکا معشوقه خود  پولینا یورک (جانسن) را به دلیل حسادت به قتل می رساند . جانوت و کارگزارش استیو  (مک ردی) ترتیبی می دهند تا قبل از رسیدن پلیس ماجرا طوری جلوه کند که قاتل فرد دیگری به نظر برسد; فردی که همان شب , اندکی قبل تر چند ساعتی را با مقتول گذرانده و کسی نمی داند که او  یکی از معاونان جانوت به نام جورج استراد (میلاند) بوده است . جانوت پس از دستکاری و جعل صحنه جنایت , از استراد می خواهد که پیگیری کند و قاتل را بیابد تا هم خودش مبرا شود و هم - ظاهرا - با گنجاندن این ماجرای جنایی دست اول , تیراژ مجله بالا برود . استراد به زودی درمی یابد که با تحقیقاتش دارد خودش را به عنوان قاتل شناسایی می کند ...

 

تمام فیلم در فلشبک می گذرد ; فلشبکی که در ذهن استراد اتفاق می افتد ; موقعی که او در پس بنای عظیم ترین و دقیق ترین ساعت جهان در نیویورک پنهان شده است . ساعت و زمان در این فیلم جنبه ای تکرار شونده و مهم دارند . جانوت به ساعت عشق می ورزد و برایش جنبه حیاتی دارد . غیر از آن , وسیله ای که جانوت قتل را با آن مرتکب می شود نیز یک ساعت فانتزی آفتابی است ...  چارلز لاتن برترین و مورین او سالی ون ضعیف ترین بازیگران این فیلم هستند . او سالی ون همسر کارگردان فیلم جان فارو بود . میا فارو (بازیگر) یکی از هفت فرزند آنها است . ری میلاند تلفیقی از نقش های پیشین خود را ارائه می دهد : به خصوص در وزارت ترس ( فردی که به دلیل گناه مرتکب نشده به دام می افتد) . پیرنگ طنز آلود فیلم در چارچوب یک فیلم جنایی , موقعیتی دشوار را برای جان فارو ایجاد کرده که او از پس پرداخت آن به شایستگی برآمده است .

تبهکاران          Riffraff

کارگردان : تد تتسلاف

فیلمنامه : مارتین راکین

فیلمبردار : جورج دیسکانت

موزیک : روی وب

بازیگران : پت اوبراین – آن جفریز – والتر اسلزاک – پرسی کیلبراید – جرومی کوان – جورج گیوت

محصول 1947 R.K.O – سیاه و سفید – 80 دقیقه

 

هواپیمایی با دو مسافر از پرو به پرواز درمی آید و تنها با یک مسافر در پاناما فرود می آید . فرد مفقود یا به عبارت بهتر مقتول ( که از درون هواپیما به بیرون پرتاب شده) با خود نقشه گنج به همراه داشته که اکنون نزد فرد قاتل است . او به محض رسیدن به مقصد به دیدار فردی دلال و همه فن حریف دن همر (اوبراین) می رود که ظاهرا همه راه ها به او ختم می شود . وقتی اوباش به وجود نقشه نزد او پی می برند , ابتدا با روش چماق و هویج و بعد با مشت آهنین به سراغش می روند ...

 

تد تتسلاف بیشتر به عنوان فیلمبردار فعالیت داشت که آخرینش بدنام (هیچکاک - 1946) بود . سپس به طور کامل به  فیلمسازی روی آورد و فیلم نوآرهایی چون تبهکاران (1947) , جانی آلگرو (1949) , پنجره (1949) , اعتراف خطرناک (1949) , قمارخانه (1950) و به زور اسلحه (1951) را کارگردانی کرد . به یادماندنی ترین تصاویر فیلم , دو نمای متقارن از چشمان رباینده نقشه و چشمان یک سگ در ابتدا و انتهای فیلم است . 

به دام افتاده             Lured

کارگردان : داگلاس سیرک

فیلمنامه : لئو راسن (برمبنبی داستانی از ژاک کامپانیز – سیمون گانتیلن – ارنست نوویل)

فیلمبردار : ویلیام دنیلز

موزیک : مایکل مایکلت

بازیگران : لوسیل بال – جورج سندرز – چارلز کابرن – بوریس کارلوف – سر سردیک هاردویک -  جوزف کالیا

محصول 1947 یونایتد آرتیستز – سیاه و سفید – 102 دقیقه

 

بازیگر تئاتر ساندرا کارپنتر (بال) از آمریکا به لندن می آید تا در برنامه های نمایشی به ایفای نقش بپردازد . اما چون فعلا نمایشی در کار نیست ,  به عنوان رقصنده کرایه ای* در یک کاباره مشغول می شود . او که از شرایط خود ناراضی است, در قسمت آگهی روزنامه به دنبال شغل مناسب تر می گردد . اما به هر کجا مراجعه می کند , با خواسته ها و رفتارهای عجیب مواجه می شود ...

  

اغراق در فضاسازی و بازی های غلو شده , گیرایی این فیلم انگلیسی را کاهش داده است . انتخاب برخی از بازیگران نظیر بوریس کارلوف برای یک فیلم شهری و واقع گرا , اشتباه به نظر می رسد ; چون تصویر اولیه این بازیگر در نقش های فانتزی در ذهن مخاطب این فیلم چنان پررنگ است که نمی تواند او را در نقش دیگری باور کند . 

 

* Taxi Dancer  : کسی که در کاباره ها در ازای اجرت با مشتری می رقصد .

برادران ریکو          Brothers Rico

کارگردان : فیل کارلسن

فیلمنامه : لوئیس ملتزر – مل پری – دالتون ترامبو (براساس داستانی از جورجس سیمنون)

فیلمبردار : برنت گافی

موزیک : جورج دانینگ

بازیگران : ریچارت کنت – دایان فاستر – کاترین گرانت – لری گیتس - جیمز دارن - آرجنتینا برونتی

محصول 1957 کلمبیا – سیاه و سفید - 92 دقیقه

 

ادی ریکو (کنت) ظاهرا به عنوان یک بازرگان , ولی در واقع به عنوان یکی از اعضای باند مافیا مشغول به کار است و در کنار خانواده اش روزگار می گذراند . به او خبر می دهند که برادرانش تحت پیگرد پلیس هستند و او برای هماهنگی با آنها و انجام تدابیر لازم , مجبور می شود محل زندگی خود (فلوریدا) را به مقصد ایالت دیگری ترک کند . اما به مرور در می یابد که از جانب گروه تبهکاران رودست خورده و او را به دنبال نخود سیاه فرستاده اند ...

 

فیل کارلسن را باید از کارگردانان قدر نیافته دانست . او از پرکارترین نوآر سازان دهه 1950 است . ورقه رسوایی (1952) امور محرمانه کانزاس سیتی (1952) , شماره 99,خیابان ریور (1953) , تنگنا (1955) , پنج سارق (1955) , داستان شهر فنیکس (1955) و برادران ریکو (1957)  برخی از آثار او در این دوره هستند . با وجود اینکه برادران ریکو در این بین فیلم متوسطی است , اما تاثیر آن را بر فیلم های مافیایی سال های بعد نمی توان نادیده انگاشت . به عنوان نمونه در یکی از سکانس ها رئیس باند در نهایت ادب و با لحن خیرخواهانه با ادی صحبت می کند و او را برای انجام ماموریتی روانه سفر می کند . به محض این که ادی محل ملاقات را ترک می کند , او (رئیس) به واحدی دیگر در همان ساختمان می رود که در آنجا دارند برادر ادی را آزار می دهند . او تنها نگاهی بی تفاوت می کند ; سری تکان می دهد و با خونسردی از اتاق بیرون می آید . خانواده دوستی و اهمیت کیان خانواده که در بین ایتالیایی تبار های آمریکا بیشتر رواج دارد ( یا دست کم بیشتر رواج داشته) در این فیلم یکی از ارکان اصلی است ; هم در حساسیت ادی نسبت به خانواده نسبی و هم در بروز مهر و عطوفت وی در ارتباط با همسر . اما برادران ریکو بر خلاف فیلم شاخص تاریخ سینما –  پدر خوانده – از باند مافیا و سردسته آنان بت نمی سازد و آنان را با جلال و جبروت نشان نمی دهد . شخصیت اصلی فیلم (ادی ریکو) که در ابتدا خود یکی از اعضای مافیا است , درنهایت مقابل آنان می ایستد .

داستان شهر فنیکس              Phenix City Story

کارگردان : فیل کارلسن

فیلمنامه : دنیل مین وارینگ - کرین ویلبر

فیلمبردار : هری نیومن

موزیک : هری سوکمن

بازیگران : جان مک اینتایر – ریچارد کیلی – کاترین گرانت – ادوارد اندروز - جیمز ادواردز - لنکا پترسون

محصول 1955  الید آرتیستز پیکچر – 100 دقیقه

 

شهر کوچکی به نام فنیکس در ایالت آلاباما . گروه تبهکاران عملا کنترل شهر را در دست دارند . مقر اصلی آنها قمارخانه و عشرتکده بزرگی به نام پاپی کلاب است . آنها با پلیس نیز زد و بند دارند . وکیل دادگستری (جان مک اینتایر) به عنوان نامزد انتخاباتی ایجاد نظم و امنیت و شهری عاری از فساد را به مردم وعده می دهد . تبهکاران پس از آن که به عزم راسخ وی پی می برند و او را موجودی ناراحت و عنصر نامطلوب تشخیص می دهند , با گلوله راحت اش می کنند . اخبار به سرعت منتشر می شود . ارتش , گروهی از نیروهای زبده خود را به فنیکس گسیل می کند ... 

 

در نظر اول , خط کلی داستان این فیلم تداعی کننده همه مردان شاه (راسن - 1949)  و  در بارانداز (کازان - 1954) است , اما ساختار نیمه مستند و فضا سازی واقع گرا , آن را متمایز کرده است . 13 دقیقه ابتدایی و یکی دو دقیقه پایانی فیلم به توضیحات تکمیلی و مصاحبه با شخصیت های حقیقی در این زمینه اختصاص می یابد. از سکانس های به یادماندنی فیلم آنجایی ست که باند اراذل برای عبرت و ارعاب  مردم , به قتل و غارت و تخریب در شهر مشغول اند  و همزمان گروهی از نیروهای پلیس را می بینیم که با هماهنگی قبلی در یک قمارخانه پرت خود را گم و گور کرده اند که نباشند و نبینند تا بازخواست نشوند .  

پنج سارق          Five Against the House

کارگردان : فیل کارلسن

فیلمنامه : استرلینگ سیلیفانت – ویلیام بوئرز – جان بارن ول (برمبنای داستانی از جک فینی و فرانک تاشلین)

فیلمبردار : لستر وایت

موزیک : جورج دانینگ

بازیگران : گای مدیسن – کیم نوواک – برایان کیت – آلوی مور – کروین ماتئوس – ویلیام کانراد

محصول 1955 کلمبیا – سیاه و سفید – 84 دقیقه

 

چهار دانشجوی پر شر و شور هنگامی که شبی را در کازینو می گذرانند , از پلیسی می شنوند که کازینوی مورد نظر در مقابل سرقت , از هر نظر ایمن است . همین جمله , برای آنها عاملی تحریک کننده می شود تا به هر روش ممکن به محل مورد نظر دستبرد بزنند . آنها نقشه ای را با جزئیات طراحی می کنند و خواننده کلوپی شبانه (نوواک) را نیز با خود همراه می سازند و با گریم و تغییر چهره , با ظاهر گاوچران ها وارد کازینو می شوند تا نقشه را عملی کنند ...

  

ظاهرا تب و تاب ساخت فیلم در مورد بر و بچه های همکلاسی در نیمه دهه 1950 بالا گرفته بوده است . یاغی بی هدف , جنگل مدرسه و پنج سارق سه نمونه از این نوع فیلم ها هستند که در 1955 ساخته شده اند . در این میان پنج سارق فیلم موفقی نیست . به رغم تلاش سه فیلمنامه نویس , روابط علت و معلولی موجه نیست ; ازجمله انگیزه اصلی سرقت که برمبنای لج و لجبازی (به سبک کودکانه) شکل می گیرد و پیش پا افتاده به نظر می رسد . روشی که سارقان برای جابجایی خود و انتقال ابزار سرقت به مقصد در پیش می گیرند , از نکات جالب فیلم است . آنها با استفاده از یک کانکس که با خودرو بوکسل می شود , این نقل و انتقال را انجام می دهند و از آن به عنوان یک اتاق نشیمن و انباری سیار استفاده می کنند .

شماره 99 خیابان ریور             99river Street

کارگردان : فیل کارلسن

فیلمنامه : رابرت اسمیت (براساس داستانی از جورج زاکرمن)

فیلمبردار : فرانز پلانر

موزیک : آرتور لینج – امیل نیومن

بازیگران : جان پین – اولین کیز – براد دکستر – فرانک فیلن – پگی کسل – جی آدلر

محصول 1953 یونایتد آرتیستز – سیاه و سفید – 83 دقیقه

 

ارنی دریسکول (پین) بوکسوری که دوران افول ورزشی خود را سپری می کند , برای گذران زندگی به عنوان راننده تاکسی در یک آژانس مشغول به کار می شود . همسر او پولین (دریسکول) با مردی عیاش و خلافکار به نام  ویکتور (دکستر) ارتباط دارد . وقتی ارنی به این موضوع پی می برد و قصد ترک همسرش را دارد , با جسد وی مواجه می شود ...

 

اگر مولفه های فیلم نوآر را یک به یک لیست کنیم , کمتر فیلمی را می توانیم بیابیم که تا این حد تک تک آنها را دارا باشد . سالن دود زده مسابقات بوکس , زد و بند های پشت پرده , دالان های تنگ و تاریک , خیابان های باران خورده حاشیه بار انداز , چراغ های نئون , بار , موزیک جاز و ... اما آنچه این فیلم را تماشایی کرده , فقط چیدن این عناصر در کنار هم نیست , بلکه فیلمنامه دقیق و پرداخت هوشمندانه آن و همچنین نقش آفرینی موفق گروه بازیگران است ; به ویژه اولین کیز در نقش یک بازیگر تئاتر که هم ارنی و هم ویکتور را حسابی بازی می دهد ! فیلم سرشار از پویایی و تعلیق است و می توان آن را از نمونه های ارزنده فیلم نوآرهای اکشن دهه 1950 دانست .

لینک دانلود آنونس فیلم :
http://www.mediafire.com/?bh2u5acwo0yrj5u

امور محرمانه کانزاس               Kansas City Confidential

کارگردان : فیل کارلسن

فیلمنامه : جورج بروس و هرس .ا.س.ک.س. (بر مبنای داستانی از رولند براون و هرولد گرین)

فیلمبردار : جورج دیسکانت

موزیک : پل ساوتل

بازیگران : جان پین – کالین گری – پرستن فاستر – نویل برند – لی وان کلیف – دونا دریک – جک ایلم

محصول 1952 یونایتد آرتیستز – سیاه و سفید – 99 دقیقه

 

چهار سارق مسلح با زمانبندی حساب شده , به خودروی حامل پول های یک بانک در کانزاس دستبرد می زنند و بیش از یک میلیون دلار را به سرقت می برند و با بر جای گذاشتن نشانه های گمراه کننده , یک راننده وانت از همه جا بی خبر را همدست خود جلوه می دهند تا با معطوف شدن توجه پلیس به او , فرصت کافی بیابند که فلنگ را ببندند . همین اتفاق هم می افتد و دزدان با ترفند مخصوصی * به مکزیک می گریزند ...

 

ویژگی منحصر به فرد این فیلم , حضور سه تن از تیپیک ترین بدمن های تاریخ سینما در آن است : جک ایلم , نویل برند و لی وان کلیف ; که هر یک به تنهایی عامل موثر در فضا سازی نوآرها و وسترن های بسیاری بوده اند . ترکیب آنها و سینرجی حاصله کیفیتی را ایجاد کرده که به یادماندنی است .      

 

* سارقان برای این که دستگیری احتمالی یکی از آنها به لو رفتن بقیه منجر نشود , پیش از رسیدن به محل مورد نظر در مکزیک , هرگز چهره هم را ندیدند (غیر از سردسته گروه که هنگام هماهنگی امور قبل از سرقت , تک تک , چهره آن سه نفر را دیده بود ,  اما دیگران صورت رئیس را ندیدند ; چون ماسک داشت) . آنان با استفاده از نقاب ماموریت شان را انجام دادند و سپس با یک برگ نصف شده کارت بازی (به عنوان کارت شناسایی) جداگانه عازم مکزیک شدند . نصفه دیگر سه کارت , نزد رئیس گروه باقی ماند تا همدستانش او را بازشناسند .  

تنگنا              Tight Spot

کارگردان : فیل کارلسن

فیلمنامه : ویلیام باورز (براساس نمایشنامه ای از لنرد کانتر)

فیلمبردار : برنت گافی

موزیک : جورج دانینگ

بازیگران : ادوارد جی رابینسون – جینجر راجرز – برایان کیت – لورن گرین – لوسی مارلو

محصول 1955 کلمبیا پیکچرز – سیاه و سفید 97 دقیقه

 

مانکنی به نام شری کانلی (راجرز) که به اشتباه و به دلیل قتلی که مرتکب نشده در زندان است , با پیگیری های وکیلی مبرز لوید هالت (رابینسون) آزاد می شود تا با حضور در دادگاه اطلاعات رسوا کننده ای درمورد یک گانگستر به نام کاستین (گرین) ارائه دهد . کاستین و عواملش تصمیم می گیرند به هر نحو ممکن نگذارند این اتفاق بیفتد ...

 

ضعیف ترین فیلم نوآر کارلسن که حتی حضور رابینسون هم کمکی به جذابیت آن نکرده است ; چرا که به دلیل شخصیت پردازی سطحی نقش , مجال چندانی ندارد. رفتار جینجر راجرز چهل و چهار ساله در نقش یک مانکن شیرین مغز که باید ترحم انگیز باشد , بیشتر مضحک از آب درآمده .  

ورقه رسوایی           Scandal Sheet

کارگردان : فیل کارلسن

فیلمنامه : یوجین لینگ – جیمز پو – تد شردمن (براساس داستانی از ساموئل فولر)

فیلمبردار : برنت گافی

موزیک : جورج دانینگ

بازیگران : برودریک کرافورد – دانا رید – جان درک – رزماری دی کمپ – هنری اونیل – جیمز میلیکان

محصول 1952 کلمبیا پیکچرز – سیاه و سفید – 82 دقیقه

 

سردبیر یک نشریه نیویورکی مارک چاپمن (کرافورد) بر حسب اتفاق به همسر سابقش برمی خورد که سال ها قبل رهایش کرده ; زمانی که هویت و راه و رسم دیگری داشته . چاپمن از بیم رسوایی سعی می کند زن پرخاشگر را مهار کند , اما ناخواسته باعث مرگ او می شود ... 

 

فیلم در پی درست کردن معما برای تماشاگر نیست و همه چیز را عیان و شفاف نشان می دهد . تمرکز کارلسن روی تلاطم روحی و تناقضات روانی شخصیت اصلی است و برودریک کرافورد این ویژگی ها را به طرزی موثر به تماشاگر انتقال می دهد . رابطه کارگزارش (جان درک) با او و رفاقت میان آن دو یادآور غرامت مضاعف وایلدر است . ورقه رسوایی کنایه ای است از خود روزنامه که مراحل پیگیری پرونده مزبور را از ابتدا تا انتها در ستون حوادث خود درج می کرد . *

 

* البته عامل لو رفتن چاپمن هم قطعه ای از کارت متعلق به او بود که در صحنه ارتکاب جا ماند . اما این قطعه کارت کوچک را نمی توان برگه یا ورقه دانست .   

صفحات: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
آدرس های مرجع