تالار کافه کلاسیک

نسخه کامل: فيلم و سينما - سلامتي چشم
شما درحال مشاهده محتوای قالب بندی نشده این مطلب هستید. نمایش نسخه کامل با قالب بندی مناسب.

سلام به دوستان. آيا تا به حال به چشمانتان و سلامتي آنها فكر كرده ايد؟ از صبح كه چشمانتان را مي گشائيد تا شب كه به استراحت بپردازيد تقريبا 15 ساعت تمام چشمانتان باز است .فعاليت هاي گوناگوني با آن انجام ميدهيد: مطالعه - رانندگي - كار هاي روزمره - و مهمتر از همه فيلم و سينما و بويژه كافه خودمون! آيا در مقابل اين همه كاري كه با چشمتان انجام ميدهيد به فكر تقويت آن هم هستيد؟ 

1) ويتامين A : نقش بسيار مهمي در ساختمان چشم و تقويت بينايي دارد البته با مصرف روزانه لبنيات خصوصا شير به اندازه 2 ليوان تا حدود زيادي نياز بدن مرتفع مي شود . اين ويتامين بصورت سافت ژل و قرص جويدني در داروخانه ها موجود است ولي بهترين راه تامين از طريق لبنيات و محصولات ريشه اي مثل هويج و سيب زميني هستش.

2) ويتامين B2 : اين ويتامين كه نام ژنريك آن ريبوفلاوين ميباشد در مقابل نور بسيار حساس بوده و فورا از بين مي رود ولي در مقابل حرارت مقاومت خوبي دارد. نقش مهم اين ماده امروزه در بدن و در چشم بر همگان آشكار شده است. اين ويتامين باعث تقويت بافت كلاژن قرنيه شده و نقش مهمي در چشم خصوصا در جلوگيري از ايجاد آب مرواريد ايفا مينمايد. كمبود اين ماده اغلب باعث قرمزي چشم - سوزش چشم - التهاب قرنيه - كاتاراكت-  حساسيت در برابر نور و... ميشود. اين ماده تا حدودي در شير يافت شده ولي به دليل حساسيت در مقابل نور به محض قرار گرفتن در مقابل نور مقدار زيادي از اين ماده نابود ميشود. البته امروزه با رواج شير هاي عرضه شده در پاكت مقوايي و يا پلاستيكي ( در گذشته شير در داخل بطري هاي شيشه اي عرضه مي شد كه شديدا در معرض نور قرار مي گرفت) ميتوان به مقادير زيادي از اين ماده دست يافت . بجز شير در آبجو و تا حدودي در غلات و حبوبات هم از اين ماده مهم وجود دارد .  اين ماده به شكل داروي مستقل توليد نشده و فقط مقاديري از آن در قرص ويتامين ب كمپلكس و نيز به شكل آمپول ب كمپلكس در دسترس بوده كه البته بايد دور از نور نگهداري شود.متاسفانه اكثر مردم دنيا به اهميت اين ماده پي نبرده اند و از اين ماده مهم غفلت ورزيده اند. تحقيقات جهاني حاكي از آنست كه 92 درصد مردم دنيا به كمبود ريبوفلاوين مبتلا ميباشند.

3) لوتئين : در اصطلاح به ماده زرد گفته شده و نوعي پروتئين ميباشد.كمبود اين ماده باعث بيماري كاتاراكت (آب مرواريد) ميشود . مهمترين منبع لوتئين زرده تخم مرغ است . البته به دليل حساسيت اين ماده در برابر گرما بهتر است تخم مرغ را به صورت عسلي ميل فرمائيد و نه به شكل كاملا پخته. منبع دوم اين ماده سبزيجات و بويژه اسفناج هستش. كه اگر به صورت خام ميل شود بسيار مفيد است. 

4) سلنيوم : يك ماده آنتي اكسيداني كمياب بوده كه در صورت همراه شدن با ويتامين E و تركيب با آن، ميتواند نقش مهمي در مبارزه با راديكال هاي آزاد ، كه روند پيري را در سلول ها افزايش ميدهند و همچنين باعث بروز سرطان در نواحي مختلف بدن ميشوند ، داشته باشد. كمبود اين ويتامين در چشم باعث اختلالات مهمي چون آب مرواريد ، فرسودگي شبكيه و ... ميشود. از منابع اين ماده كمياب ميتوان به ماهي ، جگر ، مخمر آبجو و از همه مهمتر بادام خام اشاره نمود. اين عنصر مهم به شكل قرص دارويي نيز توليد شده است. گفتني است كه تحقيقات نشان ميدهد كه ميزان اين ماده در بدن بيماران سرطاني بسيار ناچيز است. 

هدف از اين گفتار كمك به افزايش سطح معلومات دوستان بود تا با آگاهي كامل و تغذيه صحيح مراقب اين عضو مهم باشند. روزانه با نوشيدن 2 ليوان شير ، ميل كردن يك عدد تخم مرغ عسلي به فاصله يك روز در ميان ( نه هرروز ) ، مصرف سبزيجات بويژه اسفناج  ميتوانيد چشمانتان را بيمه كنيد.البته چند توصيه مهم گفتني است: هيچ گاه به دليل آلوده بودن دست به چشمانتان دست نزنيد و يا به عادت معمول مردم چشمتان را نماليد چرا كه اين كار باعث فشار بر روي لايه هاي 3 گانه قرنيه خصوصا اپي تليوم شده و ميتواند زمينه را براي بيماري كراتوكونوس (قوز قرنيه) مهيا كند. در صورت فرو رفتن هر جسم خارجي يا مواد سوزاننده سريعا با آب ولرم چشمتان را شستشو دهيد. اغلب مردم در ميدان ديدشان لكه هاي مارپيچ مانندي رو مشاهده ميكنند كه با تغيير ميدان ديد بنظر ميرسد كه آنها نيز در حركتند. نام اين پديده مگس پران بوده و در صورت عدم بهبودي ميتواند زنگ خطري براي بيماري شبكيه و آب مرواريد باشد. با افزايش سن بويژه از چهل سالگي به بالا ، حتما بايد ميزان فشار داخل چشم توسط پزشك متخصص اندازه گيري شده و در صورت ازدياد فشار ، سريعا كنترل شود.

به خاطر داشته باشيد كه پيشگيري بهتر از درمان است.

حالا این مطلبی که ژان والژان گفت خیلی علمی - پزشکی بود و ما چیزی ازش سر در نیاوردیم ! idont. اما چون ما برای دوستان خوب کافه و سلامتی آنها ارزش قائلیم ، چند توصیه بهداشتی برای دیدن فیلم و یا کار با کامپیوتر و اینترنت ارائه می دهیم. این نکات حاصل تجربه شخصی ، تحقیق وسیع ، و مطالعه بوده است:

1- سعی کنید حتی الامکان فیلم های طولانی را روی مانیتورهای کوچک تماشا نکنید. خیره شدن طولانی مدت چشم به یک نقطه نزدیک باید نزدیک بینی در دراز مدت خواهد شد. حداقل فاصله مناسب از صفحه نمایش ، حدود 5 برابر قطر صفحه است ( برای یک تلویزیون 20 اینج حدود 3 متر )  دیدن فیلم بر روی پرده سینمای خانگی ( ویدیو پروژکتور ) ایده آل است و بعد از آن تلویزیون های LCD با اینچ بالا توصیه می شود. لابد الان می گویید که نفس ما از جای گرم بیرون می آید و اینکه بودجه شما فقط در حد یک تلویزیون 19 اینچ قدیمی است. خب ایرادی ندارد. فقط سعی کنید هر نیم ساعت یک استراحت به چشمان خود بدهید و بلند شوید و به نقاط دورتر خیره شوید و همزمان جهت دید خود را با حرکات ورزش گونه از بالا به پایین و چپ به راست حرکت دهید تا ماهیچه های دور چشم نرمش کنند.

2- هنگام تماشای مانیتور یا تلویزیون ، نور محیط باید مناسب باشد . تاریکی زیاد یا روشنایی بیش از حد باعث خستگی چشم می شود. نور محیط و مانیتور را طوری تنظیم کنید که چشم در راحت ترین حالت ممکن بتواند بدون خیرگی ، نوشته ها یا تصاویر را ببیند.

3- استفاده از مانیتور های LCD و بهتر از آن LED  به دلیل کمتر بودن اشعه الکترومغناطیسی نسبت به تلویزیون ها و مانیتور های قدیمی توصیه می شود. فراموش نکنید که مانیتور ، مهمترین عامل ارتباط کامپیوتر با شماست. پس به سلامتی خود اهمیت بدهید. اگر هم به سلامتی خود اهمیت نمی دهید حداقل به ما رحم کنید چون درکافه کلاسیک به شما سالهای سال نیاز داریم پس لطفا کاری کنید که بیشتر عمر نمایید !

4- اگر برای دیدن فیلم بر روی کامپیوتر از هدفون استفاده می کنید حتما نوع استاندارد آنرا انتخاب کنید تا به گوش شما صدمه ای نرسد. استفاده طولانی از هدفون ( حتی نوع مرغوب آن ) باعث ناراحتی سیستم شنوایی می شود. اصولا نزدیکی طولانی مدت هر وسیله الکترومغناطیسی به بدن انسان در طولانی مدت خطرآفرین است.

5 - دیگه هیچ ملالی نیست. برید مایعات و ویتامین و اینا بخورید و حداقل روزی نیم ساعت نرمش و ورزش کنید تا سرحال و سالم بمانید. در پایان  سعی کنید از مسیرهای کم ترافیک ( حتی اگر طولانی تر باشد ) به محل کار بروید تا اعصابتان کمتر به هم بریزد !!

والسلام

سروان رنو

پزشک یار کافه - با حفظ سمت

با سلام

و البته یک تجربه در زیر تایپیک استاد می نویسم که:

در هنگام کار با کامپیوتر (رایانه) سعی کنید به این نکات توجه کنید:

-به صفحه مانیتور خیره نشوید چون در اثر خیره شدن و عدم پلک زدن چشمان شما خسته شده و دچار سوزش می شود

-وقتی پشت سیستم می نشینید زاویه چشمان شما باید با بالای صفحه مانیتور یکسان باشد

-هر چند دقیقه (بهترین زمان5دقیقه)کمی دورتر را نگاه کنید

-در صورت امکان از مانیتورهای CRT استفاده نکنید

با تشکر

سوال ؟

   ببخشيد ، بنده مدتي است كه مجبورم با گوشي فيلم ببينم و البته مهمتر از آن، با گوشي به كافه هم سر ميزنم ، و با اين اوضاع دلار وقيمتها حالا حالاها از خريدن كامپيوتر كيفي و ميزي عاجز خواهم بود ،و با توجه به اينكه بنده اصولا نابيناي خفيف هستم و بدون عينك قادر به تشخيص گوشي موبايل از پاره آجر نميباشم در نتيجه ناچاراً در اين مواقع صفحه نمايشگر را حداكثر دو برابر ميتوانم دور كنم(20cm) !   ….    از متخصصين چشم كافه تقاضاي ياري عاجل دارم ؛

   هم اكنون نيازمند دستان پرمهر شما هستيــم … روابط عمومي سازمان بهزيستي و معلولين كافه

(۱۳۹۱/۱۱/۱۰ صبح ۰۵:۳۴)فورست نوشته شده: [ -> ]

سوال ؟

   ببخشيد ، بنده مدتي است كه مجبورم با گوشي فيلم ببينم و البته مهمتر از آن، با گوشي به كافه هم سر ميزنم ، و با اين اوضاع دلار وقيمتها حالا حالاها از خريدن كامپيوتر كيفي و ميزي عاجز خواهم بود ،و با توجه به اينكه بنده اصولا نابيناي خفيف هستم و بدون عينك قادر به تشخيص گوشي موبايل از پاره آجر نميباشم در نتيجه ناچاراً در اين مواقع صفحه نمايشگر را حداكثر دو برابر ميتوانم دور كنم(20cm) !   ….    از متخصصين چشم كافه تقاضاي ياري عاجل دارم ؛

   هم اكنون نيازمند دستان پرمهر شما هستيــم … روابط عمومي سازمان بهزيستي و معلولين كافه

سلام

من دقیقا متوجه نشدم این مشکل شما بعلت نمره چشم بالای شماست یا بعلت کم بینایی . . اگر شما کم بینا هستید احتمالا استفاده از مگنیفایر ( بزرگ کننده ) رومیزی یه راه کم هزینه هست . . البته اولین قدم بررسی نمره چشم شما و استفاده از عدسی هایی هست که با اثر بزرگ نمایی یا کوچک نمایی بشه حداکثر دید ممکن رو به شما داد . . برای فهمیدن اینکه دقیقا با چه روشی بهترین دید رو با کمترین هزینه میشه برای شما ایجاد کرد مراجعه به کلینیک های کم بینایی ضروریه

اختاپوس گرامي … مشكل سر چشمام نيست ، چون با عينك خيلي خوب ميبينم و شماره عينكمم خيلي كم هستش ؛

سوالم اين بود كه مني كه خودم چشام يه كم ضعيفه( با اغراق و جهت مزاح گفتم كوري خفيف :) ) و ناچار به استفاده بسيار زياد از گوشي هستم ، چه پيشنهاد فني داريد ؟ البته پيشنهادي غير از اينكه بگيد " كمتر از گوشي استفاده كن !"

عجب . . خب اگه منظورتون اینه که ممکنه با کار چشمی زیاد نمره چشمت بیشتر بشه این موضوع بیشتر اغراق شده هست و حداکثر اینه که کمی استیگماتیسم ایجاد بشه که وابسته به شرایط بوده و در نتیجه با تغییر شرایط کم شده یا رفع میشه . . مساله ای که شایع هست قرمزی چشم و سوزش چشم و اشک ریزش . .کافیه near work شما منقطع باشه یعنی هر چهل دقیقه چند دقیقه استراحت چشمی داشته باشی . .

فورست عزيز اگه شما با عينك فعلي ديدي شفاف و واضح داريد و در اثر استفاده از عينك دچار حالت تهوع و سرگيجه يا سردرد نيز نميشويد ، بنابراين عينك شما دقيق تجويز شده .در مورد تاثير تلويزيون و مانيتور رايانه و ساير كارهاي دقيق مثل فرشبافي و خياطي تصور عوام بر مضر بودنه! در حالي كه بيماري چشمي عمدتا ارثي و بعد از آن غالبا از تغذيه نادرست نشات ميگيره.در ارسال شماره 1 مواردي رو عرض كرده ام. البته مشكلات ناشي از افزايش سن ، بالا رفتن فشار داخل چشم و ضربات وارده و مشكلات ناشي از كارهاي صنعتي هم از موارد شايع بحساب ميان. البته فكر نميكنم در مورد شما صدق كنه. راه حل شما همان بزرگ كننده روميزيه.

يك توصيه به دوستان

در مورد عينك آفتابي تقلبي با مارك هاي نامعلوم بسيار محتاط باشيد. صرف داشتن شيشه اي سياه دليل بر آفتابي بودن نيست. اين شيشه هاي رنگي مثلا قراره به عنوان فيلتر عمل نموده و مانع ورود اشعه ماورا بنفش(uv) بشوند ولي دقيقا برعكس عمل ميكنند. با ايجاد فضاي تاريك باعث گشاد شدن مردمك شده و در نتيجه اشعه بيشتري وارد چشم خصوصا قرنيه و پرده شبكيه گرديده و در دراز مدت مشكلات جدي ايجاد مينمايند.حداقل ميزان uv استاندارد اين عينك ها 400 بوده كه با توجه به حساسيت هاي چشمي در افراد مختلف نسبت به ميزان نور ورودي متفاوته .بنابراين اگه قصد خريد عينك آفتابي داريد حتما از عينك فروشي هاي معتبر و برندهاي مرغوب استفاده فرمائيد.

 یک فیلمساز حرفه ای برای جذب بیننده از تمام امکانات موجود بهره می گیره؛ نور، صدا، موسیقی و حتی رنگ Rainbow البته منظورم بُعد تکنیکی رنگ در فیلمبرداری نیست بلکه اشاره ای به تاکتیک اثرگذاری رنگها در نگاه و ادراک آدمهاست. هر رنگ برای مخاطب می تونه برانگیزاننده احساساتی خاص باشه و فیلمساز زیرک از این امر به عنوان یک حربه کاری برای هدف گرفتن دل و ذهن تماشاگرش استفاده می کنه.

شما اگه دوست دارین بدونید هر رنگ چطوری با روح و روانتون بازی می کنه می تونین از این لینک دیدن کنید ولی اینجا من بطور خاصتر می خوام با چند مثال سینمایی به احساساتی که رنگ آبی در شما بوجود میاره، بپردازم. احساساتی نظیر ایمان، معنویت، پاکی، رضایت، وفاداری، آرامش، هماهنگی، اتحاد، اعتماد، حقیقت، امنیت، نظافت، نظم، فناوری و افسردگی.

وفاداری، خلوص نیت و سرگشتگی کودکانه رو در فیلم علمی تخیلی Midnight Special (2016) اثر جف نیکولاس می تونید از تم سرتا به پا آبی شخصیت نقش اول برداشت کنید. رنگ آبی در این فیلم نماد معصومیت و صافی و سادگی است و با تلقین افکار مثبت همراهه.

در شاهکار پل توماس اندرسون There Will Be Blood (2007) شخصیت اصلی فیلم در صحنه ای سنگین و دراماتیک در حالیکه قبلا آماج انواع خباثتها بوده حالا در آبی آب و آسمان به تنها داشته اش که یک حقیقت ساده و تلخه می رسه؛ تنهایی.

در نئونوآر Only God Forgives (2013)، کارگردان دانمارکی ویندینگ رفن، در اکثر صحنه ها از ترکیب بندی رنگ قرمز و بنفش برای القا اتمسفر مورد نظرش استفاده می کنه. ولی در نمایی انحصاری و آبی رنگ، شخصیت نقش اولش از واقعیتهای بیرون، منطقهای عقلانی و کاراکترهای دیگه، جدا شده و بخودش رجوع می کنه که نمایشی عالی برای نشون دادن تفکیک شخصیته.

آبی، آبی، آبی عمیق! حتی امپراطور ترک ابراهیم تاتلیسس هم در ترانه زیبای Mavi Mavi این رنگ رو مورد تمجید قرار میده. خلاصه آبی کم طرفدار نداره. اما بد نیست از بُعد دیگه ای به این رنگ زیبا بپردازیم! یک بُعد احتمالا آسیب رسان!

قرنطینه خیلی از ماها رو محکوم به نشستن مداوم پشت کامپیوتر کرده. من قبلا با یکی دو ساعت نگاه به صفحه نمایشگر، چشمام زود خسته می شد. حتی سردرد بدی حول کره چشمهام رو می گرفت. فکر کردم چون عینکی ام بخشی از درد می تونه مربوط به فشاری باشه که به چشمهام وارد می شه. حتی نمره عینکم رو چک کردم که مشکلی نداشت. اما چشم پزشکم پیشنهاد داد لنز عینکم رو عوض کنم و از لنزهای جدید بلوکات یا بلوکنترل استفاده کنم تا جلوی نفوذ نور آبی به داخل چشمهام  رو بگیره یا به زبون ساده تر آبی رو کات کنه.

حالا میخوام اون چیزی که خودم از حرفهای دکترم برداشت و تجربه کردم رو براتون بنویسم که البته کامل و تخصصی نیست و تقاضا دارم گشاینده این تاپیک جناب آقای ژان والژان در مورد صحت و سقمش بیشتر اطلاع رسانی علمی کنن.

 نور هم مثل همه چی دو جوره طبیعی و مصنوعی. نور آبی طبیعی که از خورشید می گیریم مفیده و برای کارکرد بدن خیلی ضروریه. اما نور آبی مصنوعی که بطور عمده از تلوزیون، مونیتور، لب تاپ و موبایلها به چشم ما می رسه، دردسرسازه. چرا؟

نور آبی بین رنگهای طیف نور مرئی قویترین انرژی رو داره به حدی که چشم ما نمی تونه برخلاف نورهای رنگی دیگه فیلترش کنه بنابراین مستقیم تا ته شبکیه پیشروی می کنه و در تماس دراز مدت به سلولهای شبکیه آسیب جدی وارد می کنه. واکنش بدن بیچاره با چشمک زدنهای الکی، خستگی چشم، چشم درد و سردرد شروع می شه ولی اگه کار به جاهای بدتر بکشه، می تونه منجر به تخریب کامل شبکیه و حتی کوری بشه. تازه عارضه فقط در چشم نیست؛ خواب، تمرکز و سیستم هورمونی بدن مختل می شن و هیولاهای مرحله آخر چاقی، دیابت و سرطان هم از راه می رسن. خوب چه کنیم؟ ساده است، فیلم آبی نبینید. تلوزیون و مونیتور و لب تاپ و موبایلها رو بریزید دور. ای بابا! درسته تلوزیون با این برنامه های سیما دور انداختنی شده ولی بقیه چی؟! اینکه شد عین راهکارهای اصولی مسئولین خدمتگزار! نه! صبر کنید! لعنت نفرستید اگه می فرستید هم آدرس کافه کلاسیک نیست کاخ سفیده! اما فایده ای هم نداره آخه! فکر کنم دور کاخ رو فیلتر «لعنت کات» گذاشتن! لعنتها می رن، برمی گردن می خورن به خودمون! پس ببینیم علم چی می گه:

راه حل: نور نمایشگر موبایل یا کامپیوتر نباید زیاد باشه حتی الامکان کمش کنید. در تاریکی از دستگاههایی که نور آبی تولید می کنن استفاده نکنید. اگه ناچار هستید، می تونین رو صفحه نمایش مونیتورتون فیلتر اشعه گیر بچسبونین و نرم افزارهای مربوطه رو در موبایلهای هوشمندتون نصب کنید تا نور آبی رو فیلتر کنه. اما برای چشمهاتون مخصوصا اگه مثل من عینکی هستید، روی عینکهاتون لنزهای خاص بلوکنترل (که نور آبی رو تا حدودی جذب می کنه که قابل آزار برای چشم نباشه) یا بلوکات (که نور آبی رو کلا کات می کنه) بجای لنزهای معمولی، نصب کنید. حتی می گن غیر عینکیها که کارشون دائم با کامپیوتره، بهتره عینکی با شیشه بلوکات یا بلوکنترل بزنن. اینم بگم لنز بلوکنترل از بلوکات خیلی بهتر و گرونتره. من تجربه شخصیم رو براتون نوشتم از وقتی لنز عینکم رو بلوکنترل کردم چشمام کمتر خسته میشن، دیگه چشم درد ندارم و خلاصه راضیم (خدا هم از سازنده اش راضی باشه). عینک من رو از خارج از کشور برام فرستادن ولی شما حواستون باشه اینجا چون بازار این لنزها گرمه تقلبیش زیاد شده از جای مطمئن سفارش بدید و حتما بعدش به دکترتون نشون بدید. خلاصه دوتا چشم که بیشتر نداریم باید چارچشمی مراقبشون باشیم.

آدرس های مرجع