با سپاس فراوان از خانم لمپرت عزیز برای پست زیبایشان در خصوص سکانس فراموش نشدنی رقص "جشن آتلانتا" همراه با موسیقی شادی که به زیبایی هرچه تمامتر آن افزوده است ، بهانه ای شد تا یادی کنیم از مردی که با هنرش به سینمای کلاسیک روح و جان بخشید.
" پدر موسیقی فیلم "
مکس اشتاینر
کودکی نابغه که اولین اپرای خود را در 12 سالگی نوشت و در 15 سالگی به طور حرفه ای به ساخت و تنطیم آهنگ مسلط شد.
او ابتدا در انگلستان و سپس به امریکا آمد و در برادوی مشغول به فعالیت شد و در نهایت در سال 1929 به هالیوود پیوست .
اشتاینر در که در طول زندگی هنری پر افتخارش آهنگسازی بیش از 300 فیلم را بر عهده داشته توانست 3 بار اسکار را به خانه ببرد و 24 بار نامزد دریافت آن شود.
جوایز اسکار :
The Informer 1935 _ Now, Voyager 1942 _ Since You Went Away 1944
اما در این میان ، می توان به تعدادی از اثرهای محبوب و ماندگار وی اشاره کرد:
King Kong 1933 _ Little Women 1933 _ Jezebel 1938 _ Casablanca 1942 _ The Searchers 1956 _ A Summer Place 1959
که اصلی ترین و شناخته شده ترین آن ، شاهکار موسیقی متن فیلم جاودانه " بر باد رفته " می باشد.
"همکاری با برادران وارنر"
در سال 1937 اشتاینر با برادران وارنر قرادادی طولانی مدت بست ، با این شرط که همچنان میتوانست به همکاریش با دیوید سلزنیک ادامه دهد.
اشتاینر که درک عمیقی از درام داشت با خلاقیت و ابتکاراتش درنوشتن آهنگهای دقیق و مناسب برای هر صحنه از فیلم توانست آنچنان حسی را به مخاطبان انتقال دهد که کمپانی برادران وارنر را به موفق ترین کمپانی دهه 30 مبدل کرد. بطوریکه در اواخر دهه 30 تمامی کمپانی های مشهور از جمله M-G-M و 20th CENTURY سعی کردند او را از آن خود کنند.
اما او تا 30 سال پس از آن نیز به همکاری با برادران وارنر ادامه داد و تبدیل به یکی اعضای اصلی این کمپانی شد.
" پروژه عظیم برباد رفته "
برادران وارنر در پاسخ به درخواست سلزنیک برای ساخت موسیقی متن فیلم بر باد رفته موافقت کردند. اشتاینر از همان ابتدا تنها فرد مورد نظر سلزنیک برای آهنگسازی برباد رفته بود.
تاکید سلزنیک بر استفاده از موسیقی اصیل و کلاسیک متناسب با زمان رویداد داستان بود اما اشتاینر تا حدودی با نظر وی مخالف بود و معتقد بود فیلم باید برای تشدید حس و حال صحنه های عاطفی موسیقی اصل خودش را داشته باشد و همینطور هم شد.
اشتاینر با به کارگرفتن 5 ارکستر وقت زیادی را صرف این پروژه کرد _نتیجه تلاش مستمر روزانه بیش از 20 ساعت به مدت سه ماه آنی شد که تا آن زمان رخ نداده بود. شاهکاری شنیدنی با طول مدتی نزدیک به سه ساعت ، متشکل از 16 تم اصلی و 300قطعه موسیقی مجزا.
" افتخارات "
در دوازدهمین دوره از مراسم جوایز اسکارسال 1940، گرچه مکس اشتاینر اسکار را به هربرت استوتهات آهنگساز فیلم "جادوگر شهر از" واگذار کرد اما توانست در رتبه بندی AFI (صد سال صد موسیقی برتر فیلم امریکا) رتبه دوم را از آن خود کند. موسیقی متن فیلم" کینگ کنگ " نیز در این لیست رتبه 13 را به خود اختصاص داده است.
در حال حاضر از میان 16 تم اصلی از موسیقی متن بربادرفته ، تم " تارا " شناخته شده ترین و مهمترین آهنگ در تاریخ موسیقی فیلم امریکا می باشد.
به گفته کریستوفر پالمر ( آهنگساز و تاریخدان موسیقی و فیلم) ، تم " تارا " حالا دیگر به بخشی از امریکا تبدیل شده است.
Tara's Theme_Max Steiner
در خصوص سکانس زیبایی که خانم لمپرت به آن اشاره فرمودند دو نوع رقص متفاوت اجرا میشود .ابتدا رقص گروهی و سپس رقص دونفره .
موسیقی اول که هنگام رقص گروهی پخش میشود جزو 16 تم اصلی موسیقی متن فیلم میباشد.
The Ball_Max Steiner
واما موسیقی دوم ...
که هنگام رقص دونفره اسکارلت و باتلر پخش میشود بسیار آرام و دلنشین است، در واقع جز همان 300 قطعه مجزایی است که اشتاینر برای صحنه هایی خاص تنظیم کرده است و جزو 16 تم اصلی موسیقی فیلم نمی باشد.اما از آنجا که بسیار زیبا و خاطره انگیز است شنیدن آن برای دوستان کافه کلاسیک خالی از لطف نیست ...
Dances_Max Steiner