یکی از ژانرهای همیشه دوست داشتنی تاریخ سینما همین، گونه ی وحشت
یا Horror است. این گونه از سالهای ابتدایی تولد سینما توسط
اکسپرسیونیست های آلمانی مورد توجه قرار گرفت و تا به امروز هم طرفداران
خاص خود را داراست.
فیلمهای این ژانر به طور کلی در دو دسته طبقه بندی می شوند: دسته اول،
آنهایی که تنها با تاکید بر فرم و عینی سازی ترس، سعی بر ترساندن بیننده
دارند و عمدتا وحشت را در قالبی جسمانی(موجودات غیر عادی و بعضا
هیولاوار) ارائه می کنند.
دسته دوم , بیشتر از فرم به دنبال هیبت ماورایی و مفهوم ذاتی ترس هستند
و نمایش جسمانی ترس کمتر در آنان دیده می شود. در این دسته فیلمها، که
عمدتا در تعامل با خوابها و ضمیر ناخودآگاهند، تماشاگر با فضایی ذهنی سر و
کار دارد و در واقع می توان گفت فیلمهای دسته ی دوم در قیاس با دسته ی
اول بیشتر سوبژکتیو هستند. البته لزوما مرز مشخصی میان این دو گروه وجود
ندارد و گاه از المان های هر دو، بیش و کم در یک اثر استفاه می شود.
لازم به تاکید است که در اینجا منظور از ترس و وحشت، با مفاهیم:
ناشناختنی و غیر قابل پیشبینی و بیگانه عجین است و با ترس و دلهره از
نوع سینمای هیچکاک بزرگ و امثال آن تفاوت دارد.
کارگردانان بسیاری در طول تاریخ هنر هفتم دست به تجربیاتی ارزشمند در
ژانر وحشت زده اند که از میان آنان میتوان از فردریش ویلهلم مورنا، آلبرتو
کاوالکانتی، جرج رومرو، ماساکی کوبایاشی، فرانسیس فورد کاپولا،
ویلیام فرید کین، وس کراون از قدیمی ترها، و از همعصران: ام نایت
شیامالان، مایکل هفستروم، تاکیشی شیمیزو را نام برد.
در این بخش کافه با کمک دوستان به آثار کلاسیک این ژانر می پردازیم.