[-]
جعبه پيام
» <شارینگهام> "دشمنی در اعماق "یکی از گمشده های من بود که از سال 75و قسمت سینمایی مسابقه هفته در جستجویش بودم.
» <Classic> معرفی فیلم “ دشمنی در اعماق “ پخش دیشب از شبکه نمایش http://cafeclassic5.ir/thread-43-post-38...l#pid38052
» <سروان رنو> با سپاس از سعید Savezva عزیز .. امروز همچنین تولد کری گرانتِ شیطون و خوش تیپ بود .... [تصویر: love0001.gif]
» <Savezva> 29 دی سالروز تولد فرهاد مهراد مرد محجوب موسیقی ایران گرامی باد. https://www.isna.ir/news/97102815231/%D9...8%B4%D8%AF
» <کمیسر مولدوان> پدر پادشاه(حسین محب اهری),پدر نو باوگان به به میرزا و چه چه میرزا هم رفت.خدا بیامرزدش.
» <مراد بیگ> دوست من جناب شارینگهام ،جسته و گریخته دیده بودم اوایل دهه ی هشتاد ، دقیق بخاطر ندارم اما اگر اشتباه نکنم از شبکه ی تهران پخش شد.
» <پل بلموندو> سلام دوستان.خدائیش این موسیقی بیکلام رو نمیشناسید.ببخشید اینجا بیانش کردم.مطمئم شما هم دوستش دارید. http://s8.picofile.com/file/8348584150/n...s.mp3.html
» <شارینگهام> جناب مرادبیگ! شما قبلاً این سریال را از تلویزیون دیده بودید؟
» <شارینگهام> ممنون جناب مرادبیگ. پس این سریال قبل از سال 1387یعنی چند سال قبل از فوت مرحوم عطاءالله کاملی دوبله شده؟
» <مراد بیگ> جناب شارینگهام حدستون درسته ، ایشان تو سریال روزی روزگاری هم صداپیشگی دوست ناخن خشکمان بازرگان (با بازی زنده یاد منوچهر حامدی) را برعهده داشتند.
Refresh پيام :


ارسال پاسخ 
 
رتبه موضوع
  • 3 رای - 3.67 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
موسیقی فیلم
نویسنده پیام
دکــس آفلاین
رحمه الله علیه
*

ارسال ها: 103
تاریخ ثبت نام: ۱۳۹۳/۱۱/۵


تشکرها : 735
( 1208 تشکر در 23 ارسال )
شماره ارسال: #1
موسیقی فیلم

به نظر حقیر کمتر سینما دوستی است که علقه و دلبستگی ای به موسیقی های سینمایی نداشته باشد. یکی از جنبه های جذاب سینما برای مخاطب، موسیقی فیلم است. جای خالی جستاری دراین باره بنده را بر آن داشت که در حضور بزرگان و کارکشتگان موسیقی که در کافه حضور دارند، جسارت کرده و اقدام به نوشتن این یادداشت کنم و امید دارم دوستداران و پیش کسوتان در گسترش این موضوع یاری و همراهی بنمایند. معرفی موسیقی-فیلم های معروف و سازندگانشان از اهداف اصلی این جستار خواهد بود:

موسیقی فیلم (به انگلیسی: Film Score) به موسیقی‌ای اطلاق می‌شود که منحصراً برای یک فیلم سینمایی یا مجموعه تلویزیونی نوشته شده و بخشی از ساند ترک یا مجموعه صداهای ضبط شده بر روی یک فیلم است [ویکی پدیا فارسی]

اگر یکی از اهداف هر تیم فیلمسازی را القا و ایجاد حس و حالی خاص در بیننده بدانیم، از ابزار فوق العاده و مهم و کاربردی باید به موسیقی اشاره کرد. موسیقی فیلم به عنوان مکمل و کمک کار فیلمساز، نقش اساسی و تعیین کننده ای در جهت دهی به احساسات تماشاگران دارد. اهمیت این شاخه به حدی است که گهگاه موسیقی هایی برای فیلمها ساخته شده که به مرور زمان هویت و شخصیت مستقلی یافته اند و از فیلم متناظرشان به مراتب معروف تر و پر مخاطب تر شده اند. نمونه های این ادعا کم نیست و علاقمندان به موسیقی فیلم حتما مثالهایی را در ذهن دارند.

احتمالا تاریخ ساخت اولین موسیقی فیلم نباید فاصله زمانی زیادی با ساخت اولین فیلمهای سینمایی داشته باشد. در اوان پیدایش سینما، همزمان با نمایش فیلمهای صامت، ارکستر نوازندگان موسیقی های متناسب با فیلم را بصورت زنده اجرا میکردند. این ابداع احتمالا ریشه در تئاترهای موزیکال و اپرا داشته است. لذا موسیقیدانان فعال درین زمینه آشنایی و پیش زمینه ذهنی با این کار داشته اند. در آن سالها موسیقی های اجرا شده، بیشتر قطعات کلاسیک و آهنگهایی بود که مستقلا ساخته و اجرا میشده اند. لذا رگه های موسیقی کلاسیک تا سالهای بعد در موسیقی فیلم به وضوح دیده میشود.

نخستین بار موسیقی فیلم در سال 1895 میلادی در فیلم های برادران لومیر و با حضور یک نوازنده پیانو پا به عرصه گذاشت، آن هم نه فقط برای پر کردن سکوت ها، بلکه منظور دیگری هم داشت و آن پوشاندن صدای مزاحم پروژکتورها بود. شاید آنها تصورش را هم نمی کردند که همین اقدام سرآغاز یک اتفاق مهم در صنعت سینما شود. [جام جم آنلاین]

بعضی تحلیلگران هنر سینما معتقدند که سینما بطور کلی هنر صامتی نیست و نیاز سینما به صدا، اساسی است. سینما بازتاب زندگی است و زندگی در سکوت، کمتر تجربه شده است. لذا در سالهای سینمای صامت؛ موسیقی و بعدها گفتار و افکت تجمیعاً این نیاز را برطرف کردند.

عالمان و هنرمندان عرصه موسیقی در طول قرون و اعصار، به هدفی گاه مشترک می اندیشیده اند. بسیارند اهنگسازانی که با هنر موسیقی خود به سمت تصویر سازی و تجسم آن در ذهن مخاطب نزدیک شده اند. این آرزو و رقابت در بین اهنگسازان، با پیدایش سینما عرصه جدید و بکری به دست اورد. موسیقی با روح سر و کار دارد و از جمله انتزاعی ترین هنرهاست لذا سخت میتوان عنوان کرد که موسیقی چه میگوید. یا مثلا اهنگی که ادعای تصویر سازی دارد به دنیال مصور کردن چیست. اما مدیوم موسیقی در همکاری با سینما توانایی یافت تا بیشتر و بهتر از قبل بتواند احساسات بیننده را به شور آورد، حس تصویر را غنا بخشد و تجسم و خیال را در ذهن بیننده متعالی تر کند. کار بدانجا کشید که با شنیدن موسیقی فیلم، تصاویر آن فیلم به وضوح برای بیننده تداعی میشود. بسیاری از ملودی های یک اثر موسیقی فیلم به تنهایی قابل شنیدن نیست یا دستکم لذتی در پی ندارد اما همقدمی صدا و تصویر گاه اصواتی را لازم دارد که تا پیش از سینما به گوش کمتر کسی رسیده بود.

در دوران سینمای صامت نقش موسیقی پررنگ تر از دوران ناطق بود. گرچه نمیتوان ادعا کرد که با ناطق شدن سینما، از اهمیت موسیقی فیلم کاسته شده باشد. اما مطمئنا حجم استفاده از موسیقی تنزل یافت. موسیقی فیلم در دوران نطق، گزیده تر و حرفه ای تر شد. کارگردانها دیگر به هر نوع موسیقی و اهنگسازی راضی نمیشدند و انتظار خلاقیت، موقعیت شناسی و تطابق بیشتر موسیقی با سکانسهای فیلم... جزو خواسته های مسلم انان گردید.

.

.

در یک سکانس سینمایی انتظار ما این است که موسیقی همان چیزی را بگوید که فیلم می گوید. یا دستکم بر بخشی از آن انگشت بگذارد و توجه مارا بدان جلب کند. این کار از دید اهل سینما باید به شکلی صورت گیرد که گویی هر دو رشته هنری (موسیقی و فیلم) به یکدیگر پیوند خورده اند و یک کلیت جدید را شکل داده اند. از همین روست که بسیار شنیده می شود که میگویند: موسیقی متن خوب موسیقی ای است که شنیده نشود [گفتگوی هارمونیک]

البته این معیار، استثنائهای زیادی دارد و نویسنده زیاد با آن موافق نیست. موسیقی هایی که بسیار شنیده میشوند و تا مدتها ورد زبان مخاطبند فراوانند و نمیتوان شنیده نشدن را متر و ملاک اصلی ارزش موسیقی فیلم دانست. در سالهای اخیر موسیقی فیلم تبدیل به رشته ای بسیار تخصصی و وسیع شده که همگام با صنعت سینما به رشد روز ا