[-]
جعبه پيام
» <لرد پدینگتونhttps://www.youtube.com/watch?v=NUilVvbu7oA
» <لرد پدینگتون> ز جمله:جلال مقامی..امیرهوشنگ قطعه‌ای..کنعان کیانی...تورج نصر ...عطاءالله کاملی ...مازیار بازیاران ...محمدباقر توکلی...پرویز فیروزکار ...شهاب عسگری ...هستند..
» <لرد پدینگتون> کته جالب اینکه اکثر بازیگران فیلم دوبلورهای معروف ایرانی هستند.
» <لرد پدینگتون> لینک تماشای فیلم نایاب ایرانی {دام نامرئی}محصول 1356 که بعد از 43 سال به تازگی توی یوتیوب قرار گرفته
» <Classic> لینک پخش آنلاین یک فیلم دوبله زیبا برای یک روز تعطیل .. https://tvbeta.ir/v/aaaTB/Rear-Window-19...9%84%DB%8C
» <دون دیه‌گو دلاوگا> یادنگار خوب سروان رنو برای الیویا دهاویلند مرا به یاد نخستین فیلمی که (در 18سالگی) بازی کرد انداخت؛ رویای یک شب نیمه تابستان: https://asha.blogsky.com/1395/10/27/post...ghts-Dream
» <سروان رنو> یک مطلب خوب درباره موسیقی فیلم و انیو موریکونه... https://www.bbc.com/persian/arts-53629716
» <لوک مک گرگور> جناب مامفی که کمک بزرگی بودند. امیدوارم ایشان را بیشتر ببینیم و گمشده های خودشان نیز پیدا شود.
» <لوک مک گرگور> نقد زیبایی بود دن دیه گوی گرامی. از خوشحالی تان خوشحالم. مردم بیشتر یا به سینمای کلاسیک علاقه مند هستند و یا مدرن. ولی من انگار به سینمای گمنام علاقه بیشتری دارم!!
» <دون دیه‌گو دلاوگا> یه نقد خوب هم اینجا دیدم که "جیکوب" را با پسر نابخردِ انجیل لوقا مقایسه کرده : https://www.amazon.com/Jacobs-Harvest-Re...B000FTSPEO
Refresh پيام :


ارسال پاسخ 
 
رتبه موضوع
  • 1 رای - 5 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
تصاویر معناگرا و نقد عکس(عکاسان معروف تاریخ و آثارشان)
نویسنده پیام
Schindler آفلاین
[.....]
***

ارسال ها: 142
تاریخ ثبت نام: ۱۳۹۲/۴/۶
اعتبار: 17


تشکرها : 219
( 1454 تشکر در 28 ارسال )
شماره ارسال: #1
تصاویر معناگرا و نقد عکس(عکاسان معروف تاریخ و آثارشان)

عنوان این جستار خود گویا است. تصمیم ندارد به هنر مصرفی یا نوستالوژی یا ... بپردازد. لزوما نیز قرار نیست فقط به عکاسان معروف بپردازد. بنا نیز ندارد که تصاویر انتخاب شده از فیلم ها یا ... را به نمایش بگذارد.

اولین عکاسی که آثارش واقعا تامل برانگیز است:

[تصویر: 1381795072_4095_75012efeb8.jpg]

Rodney Smith

آثار او به گمان من عمدتا انسان را در برابر فضای بیرونی و جبر محیطی نشان میدهد. عمدتا لحظه هایی تامل برانگیز و قابل تفسیر.

[تصویر: 1381795941_4095_406671afca.jpg]

در تصویر بالا، ابتدا تعداد آدمها و ترتیب قرار گرفتنشان برایم جالب است. شاید در نگاه اول 5 انگشت یک دست را تداعی کند و لاجرم سایر معانی که میتوان از انگشتان یک دست داشت (تفاوت در عین از یک جنس بودن و همبستگی و ...) هرچند در این تصویر همجنس بودن شاید به معنی انسان بودن است و تفاوت جنسیت آنها در تصویر به معنای وظایف مختلف. شاید تفاوت کاربرد. شاید تفاوت دیدگاه نقش انسان ها در اجتماع و ....

چتر بالای سر این آدمها (یا ناخن انگشتها!؟!؟) نیز حکایتی دیگر است. همچنین که نگاه آنها به آسمانخراشهای در دسترس اما دریایی که بین شان فاصله انداخته است.


کوه با نخستین سنگها آغاز میشود و انسان با نخستین درد
۱۳۹۲/۷/۲۳ صبح ۰۴:۵۶
یافتن تمامی ارسال های این کاربر نقل قول این ارسال در پاسخ
تشکر شده توسط : خانم لمپرت, پرشیا, BATMAN, oceanic, مگی گربه, اکتورز, ژان والژان, هایدی, فورست, Memento, نکسوس, ایـده آلـیـسـت, Classic
منصور آفلاین
آخرین تلالو شفق
*

ارسال ها: 497
تاریخ ثبت نام: ۱۳۸۸/۸/۱۷
اعتبار: 74


تشکرها : 391
( 7743 تشکر در 186 ارسال )
شماره ارسال: #2
RE: تصاویر معناگرا و نقد عکس(عکاسان معروف تاریخ و آثارشان)

(۱۳۹۲/۷/۲۳ صبح ۰۴:۵۶)Schindler نوشته شده:  

[تصویر: 1381795941_4095_406671afca.jpg]

1- پنج نفر که 4 نفر آنها زن و فقط یک نفر (آنهم در وسط) مرد است

2- دو نفر کناری هر دو حالت نشسته دارند

3- هرکدام ژست و حالتی خاص دارند

- دختربچه سمت راست : نشسته بر صندلی. صندلی نماد تکیه است. نشستنی با آرامش

- خانم سمت چپ : نشسته بر پا دروضعیتی بدون قوام و حتی تعادل

- مرد وسط : کیف بدست با اعتمادی خاص درحال گام برداشتن بسوی هدف

- زن سمت راست (میانی) : ایستادن با حالتی از غرور اما ناپایدار

- زن سمت چپ (میانی) : ایستادن با حالتی از ناآرامی و نمادی از انتظار. تنها کسی که به عقب نظر دارد.

4- لباس ها حکایت خود را دارند

- زنهای سمت راست : راه راه با راه هایی با فاصله بیشتر. هرچه سن بالاتر ، فاصله راهها بیشتر

- زنهای سمت چپ : راه راه با راه هایی با فاصله خیلی کمتر. هرچه تعادل کمتر ، راهها تیره تر

- مرد : لباسی تیره . بالاتر از سیاهی رنگی هست؟

5- زمین خیس است و نشان از باران. چترها بارانی بودن را تایید میکند. همه چتر دارند.

6- بسوی بزرگترینها ... ساختمانهای تجارت جهانی با بیش از 450 متر ارتفاع. نماد پیشرفت بشری.

7- همه در ساحل... همه ما در ساحل جهانیم. زن و مرد. در هر حالتی . و با هر توقعی. از خشکی به آب. از آب به خشکی. از زندگی به مرگ.... از اینجا تا ابدیت.

و خلاصه کلا م :

آب آیینه عشق گذران است. تو که امروز نگاهت به نگاهی نگران است، باش فردا که دلت با دگران است. تا فراموش کنی چندی ازین شهر سفر کن... 

(با الهام از شعر کوچه . فریدون مشیری)

۱۳۹۲/۷/۲۳ صبح ۰۹:۰۰
یافتن تمامی ارسال های این کاربر نقل قول این ارسال در پاسخ
تشکر شده توسط : خانم لمپرت, BATMAN, مگی گربه, اکتورز, ژان والژان, هایدی, Memento, Classic
Schindler آفلاین
[.....]
***

ارسال ها: 142
تاریخ ثبت نام: ۱۳۹۲/۴/۶
اعتبار: 17


تشکرها : 219
( 1454 تشکر در 28 ارسال )
شماره ارسال: #3
RE: تصاویر معناگرا و نقد عکس(عکاسان معروف تاریخ و آثارشان)

(۱۳۹۲/۷/۲۳ صبح ۰۴:۵۶)Schindler نوشته شده:  

[تصویر: 1381795941_4095_406671afca.jpg]

از دیگر مواردی که در این تصویر برایم جالب است، عناصر خاصی است که عکاس میتوانست آن ها را در عکس قرار ندهد. اما قرار دادن آنها قطعا ناشی از اندیشه ای خاص بوده است. خواهم کوشید برخی از این عناصر را بررسی کنم.

1- ابرشهر نیویورک و برجهای دوقلوی تجارت جهانی

یکی از اولین نکاتی است که در این تصویر به نظر می آید. نیویورک بعنوان شهری که ملغمه ای است از اقتصاد، سیاست، مهاجرت، تجارت، مافیا، ثروت و .... این شهر چند بعدی، کعبه آمال بسیاری است. بسیاری که چند تن از آنها را شاید بتوان در این عکس مشاهده کرد. نیویورک یکی از شاهکارهای انسان در شهرسازی بوده است و سالهاست که  سمبل بسیاری موضوعات است.

2- این تم را در آثار بسیاری دیده ام. محکومیت انسان در برابر سیستم. تصاویری از انسان در برابر یک ساختمان بزرگ به گونه ای که ساختمان را بسیار عظیم و انسان را کوچک میبینیم. هرچند در این تصویر مورد بحث، انسان چندان کوچک نشان داده نشده است. انسان در برابر سیستم، در برابر سازه ای که خودش برپا کرده است،

3- دریای بین این دو گروه (شهر و انسان ها) در اولین نگاه مهاجرت را تداعی میکند. چنان که انسان سعی میکند برای رسیدن به هر کدام از آن ابعاد این شهر، از این دریا بگذرد و البته بسیاری موارد را پشت سر بگذارد.

4- تصویر میتواند بر روی یک اسکله یا حتی عرشه یک کشتی کوچک گرفته شده باشد. لحظه بهت همگان در رسیدن به مقصود. اما اگر این افراد در حال ترک این مقصود باشند چه؟؟؟

5- تصویر مردی که بر بالای چهارچوبی ایستاده است. شاید آن چهارچوب قبلا بعنوان صندلی استفاده میشده است. این که چرا هنرمند چنین عنصری در تصویر خود نهاده است هنوز برایم مشخص نیست.


کوه با نخستین سنگها آغاز میشود و انسان با نخستین درد
۱۳۹۲/۷/۲۷ عصر ۰۷:۲۱
یافتن تمامی ارسال های این کاربر نقل قول این ارسال در پاسخ
تشکر شده توسط : پرشیا, ژان والژان, oceanic, هایدی, Memento, ایـده آلـیـسـت, Classic
ارسال پاسخ