[-]
جعبه پيام
» <زرد ابری> بازخوانی فوق العاده اهنگ قدیمی حبیب توسط پسرس محمد بعد از فوت او https://www.aparat.com/v/e6KQO
» <فورست> زنده باد زاپاتا .. چقدر خوشحال شدم اسمت رو توی چت دیدم
» <زاپاتا> رهگذرجان ارادتمندم
» <rahgozar_bineshan> درود بر زاپاتای دلاور
» <زاپاتا> درود فراوان به کنتس عزیز و زرد ابری نازنین..مخلصم رفقای دوست داشتنی
» <زرد ابری> درود بر زاپاتای عزیز و زنده باد زاپاتا
» <کنتس پابرهنه> جناب زاپاتای عزیز درود بر شما... چقدر از حضورتون خوشحالم...
» <زاپاتا> ارادت جناب سروان دوست داشتنی و اهل دل..همیشه دلتنگ خانه ی اولم‌هستم
» <سروان رنو> درود بر "زاپاتا" ی عزیز ... خوش آمدی ... [تصویر: t4426.gif]
» <زاپاتا> سلام بر تمامی دوستان قدیم و جدید کافه کلاسیک
Refresh پيام :


ارسال پاسخ 
 
رتبه موضوع
  • 1 رای - 4 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
مروری بر نظریه های سینمایی
نویسنده پیام
Green آفلاین
دوست قدیمی
***

ارسال ها: 30
تاریخ ثبت نام: ۱۳۸۹/۷/۵
اعتبار: 8


تشکرها : 152
( 283 تشکر در 12 ارسال )
شماره ارسال: #1
مروری بر نظریه های سینمایی

قطعا مهمترین ویژگی قابل بحث درباره یک فیلم صرف هنری بودن رویداد و خود فیلم هستش.

به نظرم شاید بهتر بود درباره این بحث مهم موضوعی  ایجاد میشد مبنی بر نظریه های سینمایی.

در حقیقت یکی از علائق ( به طور دقیق تر مهمترین ! ) نگره پردازان سینما  نسبت  تصویر روی پرده با واقعیت بوده..

و به طور کلی سوالی که مطرح میشه به این صورت در میاد که :

اگر فیلمی واقعیت رو باز آفرینی بکنه آیا میتونه در عین حال هنری باشه ؟

خوب در این مورد که در حقیقت اصلی ترین مسئله در هنره سینماست به طور کلی سه نظریه وجود داره :

1. سرگئی آیزنشتاین ( از بزرگترین کارگردانان تمام اعصار در سینما ) نظریه ای رو مطرح میکنه که متضمن عدول تصویر روی پرده از واقعیت هستش ( جدایی واقعیت از پرده سینما )

2. آندره بازن منتقد مشهور فیلم فرانسوی تلاش هنری سینما رو از مطابقت دقیق بین تصویر سینمایی و واقعیت میدونه . بازن به عنوان نمونه فیلمهایی از ژان رنوار , اورسن ولز , رابرات فلاهرتی و دیگران رو ذکر میکنه.

3. رودولف آرنهایم روان شناس و هنر شناس شهیر آلمانی که دقیقا مشی میانه بین دو نظریه فوق رو تعیین میکنه و معتقده به وفادار بودن به واقعیت در عین جستجو شیوه هایی که به مدد آن ها تصویر سینمایی از عین واقعیت انحراف پیدا کنن.

البته تمامی این نظریه ها در رویکرد ذات گرای سینما وجه کاملا مشترک دارن و علائم گوناگون رو بر حسب اینکه فیلمی رو بیشتر یا کمتر واقعی میکنه تشریح میکنن.

در ادامه سعی میکنم هر کدوم از این نظریه ها رو مفصل بیان کنم و به بیان جزئیات بپردازم.

۱۳۸۹/۹/۱۸ عصر ۰۴:۰۳
یافتن تمامی ارسال های این کاربر نقل قول این ارسال در پاسخ
تشکر شده توسط : Classic, ممل آمریکایی, ترومن بروینک, KESSLER, فورست
ارسال پاسخ