[-]
جعبه پيام
» <ال سید> گلادیاتور هم دوبله تلویزیونیش که فکر کنم خسروشاهی دوبله کرده خیلی بهتر از نسخه ای بود که جلیلوند دوبله کرده
» <ال سید> در دوبله موسسه کلمات خیلی اغراق آمیز بیان میشه و به نظر من از نقاط ضعف این دوبلست
» <دیوید نودلز> زنده یاد کاملی بعد از57 به حاشیه رونده شد سال های آخر چند یادگار ارزنده واسمون گذاشت؛ ارباب حلقه ها، گلادیاتور...مدیریت دوبله کافکا، گاتاکا، کونت مونت کریستو
» <دیوید نودلز> در ایران معرب این اسم که همون "آشیل" باشه جاافتاده احتمالن فرهیختگی و کمالگرایی زنده یاد کاملی اجازه همرنگی با یک اشتباه متواترو نداده....
» <منصور> تفاوت جالب در دو دوبله تروی اینکه در اولی ، Akhilleus را آکیلیس و در دومی آشیل میگویند که البته هردو درست است
Refresh پيام :


ارسال پاسخ 
 
رتبه موضوع
  • 1 رای - 5 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
نمایشنامه های بزرگ جهان
نویسنده پیام
آمادئوس آفلاین
دوست قدیمی
***

ارسال ها: 125
تاریخ ثبت نام: ۱۳۹۰/۸/۲۷
اعتبار: 31


تشکرها : 592
( 1214 تشکر در 15 ارسال )
شماره ارسال: #1
نمایشنامه های بزرگ جهان

در بین ژانرهای ادبی، تئاتر قدمتی چند هزارساله دارد و به همراه شعر از قدیمی ترین انواع ادبی به حساب می آید. قدیمی ترین نمایشنامه های موجود به یونان باستان و نوشته های اِشیل ( اسکلس)، خالق تراژدی «ایرانیان» برمی گردند. از آنجا که تئاتر به نوعی پدر هنرهای نمایشی از جمله سینما شمرده می شود، جای آن در چنین کافه ای به شدت خالی است. هدف از گشایش چنین مبحثی معرفی نمایشنامه های خوبی است که می شناسیم.


به راه بادیه رفتن به از نشستن باطل ( سعدی)
۱۳۹۴/۱۲/۲ عصر ۱۰:۵۷
یافتن تمامی ارسال های این کاربر نقل قول این ارسال در پاسخ
تشکر شده توسط : آلبرت کمپیون, Memento, خانم لمپرت, BATMAN, هایدی, هانا اشمیت, اسکورپان شیردل, حمید هامون, لو هارپر, جروشا, تارا, Classic
آمادئوس آفلاین
دوست قدیمی
***

ارسال ها: 125
تاریخ ثبت نام: ۱۳۹۰/۸/۲۷
اعتبار: 31


تشکرها : 592
( 1214 تشکر در 15 ارسال )
شماره ارسال: #2
RE: نمایشنامه های بزرگ جهان

امروز به یاد یکی از نمایشنامه های هنریک ایبسن، نمایشنامه نویس بزرگ نروژی و پدر تئاتر مدرن، با عنوان دشمن مردم (یا: دشمن ملت) افتادم. ایبسن زمانی شروع به نوشتن نمایشنامه هایش کرد که نروژ هنوز استقلال خود را به دست نیاورده بود و تحت سلطۀ سوئد قرار داشت. زبان نروژی جز تعدادی متون کهن، ادبیات چندانی عرضه نکرده بود و حرفی برای گفتن نداشت. ایبسن بود که با نمایشنامه هایش به این زبان اهمیت داد. چنان اهمیتی که جیمز جویس صرفاً به دلیل علاقه اش به آثار ایبسن شروع کرد به یادگرفتنِ زبان نروژی و جرج برنارد شای ایرلندی نیز از اولین مریدان ایبسن در بریتانیا بود که به معرفی آثار وی پرداخت. شا حتی کتابی نوشت با عنوان جوهرۀ ایبسنیسم The quintessence of Ibsenism که به عقیدۀ تئاترشناسان امروزی، تا مدتها عامل گمراهی خوانندگان و عدم درک صحیح ایبسن بود.

ایبسن پس از نوشتنِ نمایشنامه هایی با موضوع داستانهای قدیمی نروژی، در دورۀ دومِ نویسندگی خود که اغلبِ آن در ایتالیا سپری شد، نمایشنامه های فراموش نشدنی و بزرگی خلق کرد. نمایشنامه هایی مانند دشمن مردم، هدا گابلر، مرغابی وحشی، روسمرسهولم، جان گابریل بورکمن، اشباح، ستون های جامعه و...

دشمن مردم ماجرای پزشکی است در شهری با چشمه های آب معدنی آلوده که برای سلامت گردشگران مضر است. پزشک به این موضوع پی میبرد و آن را با مسئولان و شهردار که از قضا برادرش است، در میان میگذارد. اما از آنجایی که این چشمه ها منبع اصلی درآمد شهر است کسی به حرفش توجهی نمی کند و  مردم حتی در برابر اصرار و ابرام او، عناد و دشمنی پیشه می کنند، خانه اش را سنگباران و خودش و خانواده اش را طرد  میکنند.

ایبسن قهرمان صادق و تنهای خود را در برابر انبوه منفعت طلبان و محافظه کاران قرار می دهد و با الهام از نوشته های کییرکگور می گوید:

هرگز حق با اکثریت نیست. هرگز، من به شما می گویم. این یکی از دروغ های جامعه است که هر انسان آزاده و بافراستی علیه آن قیام می کند. اکثریت جمعیت را کدام مردم تشکیل می دهند؟ افراد باهوش یا احمق ها؟


به راه بادیه رفتن به از نشستن باطل ( سعدی)
۱۳۹۴/۱۲/۲ عصر ۱۱:۴۷
یافتن تمامی ارسال های این کاربر نقل قول این ارسال در پاسخ
تشکر شده توسط : حمید هامون, Memento, اسکورپان شیردل, آلبرت کمپیون, جروشا, BATMAN, oceanic, لو هارپر, نکسوس, خانم لمپرت, دزیره, سروان رنو, هایدی, واتسون, Classic, rahgozar_bineshan, تارا
خانم لمپرت آفلاین
مدیر بازنشسته
*****

ارسال ها: 397
تاریخ ثبت نام: ۱۳۹۲/۵/۳
اعتبار: 58


تشکرها : 7981
( 8013 تشکر در 147 ارسال )
شماره ارسال: #3
RE: نمایشنامه های بزرگ جهان

باغ آلبالو

  آنتون چخوف نویسنده شهیر روسی که استاد نوشتن داستانهای کوتاه بود، این نمایشنامه را در چهار پرده، در سال 1903 میلادی نگاشت. باغ آلبالو در 1904 میلادی برای اولین بار در تئاتر هنری مسکو به کارگردانی کنستانتین استانیسلاوسکی به روی صحنه رفت و از آن پس تاکنون صدها بار درسالن های مشهور جهان به اجرا در آمده است.

البته داستان مزبور دست مایه فیلمهای سینمایی نیز قرار گرفته که شاید شاخص ترین آنها نسخه سینمایی باغ آلبالو سال 1999 میلادی به کارگردانی میخائیل کوکویانیس باشد. کوکویانیس یونانی که پیش از این فیلم مشهور زوربای یونانی را در کارنامه خود داشت، سعی نمود نسبت به متن اصلی چخوف کاملا وفادار بماند و موفق نیز شد.

***************

شخصیتهای نمایشنامه :

  • مادام رانوسکایا: مالک باغ آلبالو
  • آنیا: دختر نوجوان مادام
  • واریا: دخترخواندهٔ جوان مادام
  • لئونید گایف: برادر مادام
  • لوپاخین: یک تاجر دهقان‌زاده
  • تروفیموف: دانشجو
  • بوریس پیشیک: یک ملّاک
  • شارلوتا ایوانوونا: معلم‌سرخانه
  • یپیخودوف: حسابدار
  • دونیاشا: خدمتکار
  • فیرس: پیشخدمت سالمند
  • یاشا: پیشخدمت جوان

مادام رانِوسکایا مالک باغی آبا و اجدادی است که برای بازپرداخت بدهی هایش، باغ را که میراث جد اندر جد خاندان اشرافیش و شاید به نوعی نماد اصالتش است به گرو بانک گذاشته و چون قادر به پرداخت اقساط نیست، بانک قصد دارد باغ را به حراج گذارد. او اقوام و نزدیکانش را فرا می خواند تا برای حفظ باغ چاره ای بیاندیشند اما دورهمی آنان جز نخوت پوچ و خیالبافی بیهوده، ارمغانی ندارد و وقتی لوپاخین تاجر که پدرش از رعایای خاندان بوده دلسوزانه، به خانم ارباب و وابستگان بی خیالش پیشنهاد می کند که با تغییر کاربری باغ، درآمد زایی کنند تا از ورشکستگی رهایی یابند و باغ را نجات دهند، آنان با تبختر هنوز غرق در نوستالژی شیرین خود بوده و وقعی نمی گذارند تا بالاخره همان لوپاخین دهقان زاده، باغ آلبالو را در حراج بانک می خرد و رانوسکایاها اندوهگین و خاموش در حالیکه صدای ضربات تبر به ریشه درختان آلبالو بگوش می رسد، آنجا را ناگزیر ترک می کنند.

****************

این درام شاعرانه ی تراژدی-کمدی آخرین اثر چخوف است که به دور از هرگونه سوگرایی یا تبلیغ یک ایدئولوژی خاص، تنها زوال یک طبقه و جانشینی طبقه دیگر را در جامعه به نمایش می گذارد. از حرکت و هیجان دراماتیک خبری نیست. چخوف قهرمان پرور نیست. صاحبان باغ بی انگیزه و سست اراده بوده و خود را دربست تسلیم تقدیر کرده اند و در رویاهایشان غوطه ورند. با این سکون ملال آور، حتی کورسوی امید به یک معجزه هم نیست. شاید خود "باغ آلبالو" بازیگر برجسته این نمایشنامه و فی الواقع پروتاگونیست داستان باشد!...

چخوف در این اثر کاملا خاکستری، با توصیف آداب خرده بورژوازی (طبقه متوسط) و حکایت سختکوشی آنان برای رسیدن به آینده ای بهتر، همچنین نمایش تباهی و زوال اشرافیت خیال پرداز و بی توجه به مقتضیات زمان و عاجز از آینده نگری، سیر تحول اجتماعی-فرهنگی روسیه اواخر قرن نوزده را به نمایش می گذارد. او که خود نیز از قشر متوسط برخاسته است، با دیدی سرد و واقع بینانه شاید در نگاه خواننده کنونی انقلاب قریب الوقوع سوسیالیستی را پیش بینی کرده و این مسئله شگفت انگیز است مخصوصا در جایی که از زبان تروفیموف دانشجوی متوسط الحال در قسمتی از نمایشنامه، بشارت گونه می خوانیم:

" تمام سـرزمین روسـیه باغ ماسـت..."


در مسلخ عشق جز نکو را نکشند ... روبه صفتان زشت خو را نکشند
۱۳۹۵/۲/۲۱ عصر ۱۱:۰۹
یافتن تمامی ارسال های این کاربر نقل قول این ارسال در پاسخ
تشکر شده توسط : جروشا, سروان رنو, Memento, BATMAN, آمادئوس, اسکورپان شیردل, Classic, زرد ابری, oceanic, حمید هامون, دزیره, لوسکا
خانم لمپرت آفلاین
مدیر بازنشسته
*****

ارسال ها: 397
تاریخ ثبت نام: ۱۳۹۲/۵/۳
اعتبار: 58


تشکرها : 7981
( 8013 تشکر در 147 ارسال )
شماره ارسال: #4
RE: نمایشنامه های بزرگ جهان
...

در مسلخ عشق جز نکو را نکشند ... روبه صفتان زشت خو را نکشند
۱۳۹۵/۵/۱۵ صبح ۰۷:۵۱
یافتن تمامی ارسال های این کاربر نقل قول این ارسال در پاسخ
تشکر شده توسط : آمادئوس, اسکارلت اُهارا, مراد بیگ, نیومن, سروان رنو, Classic, ویگو مورتنسن, اسکورپان شیردل, BATMAN, بانو الیزا, جیمز باند, زرد ابری
خانم لمپرت آفلاین
مدیر بازنشسته
*****

ارسال ها: 397
تاریخ ثبت نام: ۱۳۹۲/۵/۳
اعتبار: 58


تشکرها : 7981
( 8013 تشکر در 147 ارسال )
شماره ارسال: #5
RE: نمایشنامه های بزرگ جهان
...

در مسلخ عشق جز نکو را نکشند ... روبه صفتان زشت خو را نکشند
۱۳۹۵/۷/۱۸ صبح ۱۲:۴۷
یافتن تمامی ارسال های این کاربر نقل قول این ارسال در پاسخ
تشکر شده توسط : لوسکا, سروان رنو, جیمز باند, Classic, Savezva, BATMAN, اسکورپان شیردل, آمادئوس, مراد بیگ, زرد ابری
خانم لمپرت آفلاین
مدیر بازنشسته
*****

ارسال ها: 397
تاریخ ثبت نام: ۱۳۹۲/۵/۳
اعتبار: 58


تشکرها : 7981
( 8013 تشکر در 147 ارسال )
شماره ارسال: #6
دکتر فاستوس
...

در مسلخ عشق جز نکو را نکشند ... روبه صفتان زشت خو را نکشند
۱۳۹۵/۸/۸ صبح ۱۰:۰۲
یافتن تمامی ارسال های این کاربر نقل قول این ارسال در پاسخ
تشکر شده توسط : اسکورپان شیردل, Classic, زرد ابری, آمادئوس, سروان رنو, ال سید, BATMAN, Papillon, مراد بیگ, بانو الیزا, Savezva
خانم لمپرت آفلاین
مدیر بازنشسته
*****

ارسال ها: 397
تاریخ ثبت نام: ۱۳۹۲/۵/۳
اعتبار: 58


تشکرها : 7981
( 8013 تشکر در 147 ارسال )
شماره ارسال: #7
RE: نمایشنامه های بزرگ جهان
...

در مسلخ عشق جز نکو را نکشند ... روبه صفتان زشت خو را نکشند
۱۳۹۵/۹/۳۰ عصر ۰۶:۴۰
یافتن تمامی ارسال های این کاربر نقل قول این ارسال در پاسخ
تشکر شده توسط : Classic, جیمز باند, سروان رنو, مراد بیگ, اسکورپان شیردل, بانو الیزا, BATMAN, Savezva, دون دیه‌گو دلاوگا
ارسال پاسخ