[-]
جعبه پيام
» <سروان رنو> نگاهی به فیلم نشانی از شر ( اورسن ولز ) ... https://cafeclassic5.ir/showthread.php?t...https://cafeclassic5.ir/showthread.php?tid=46&pid=4539
» <رابرت> متأسفانه "علی‌اصغر رضایی‌نیک" صداپیشه مکمل‌گو بر اثر سکته قلبی درگذشت. نمونه مصاحبه و خاطراتش: https://www.aparat.com/v/tTSqn
» <سروان رنو> مانند بهار و نوروز , سالی نو را به امید بهتر شدن و شکوفا شدن آغاز می کنیم [تصویر: do.php?imgf=org-685bcf6ba2581.png]
» <mr.anderson> سال نو همه هم کافه ای های عزیز مبارک! سال خوب و خرمی داشته باشید!
» <rahgozar_bineshan> سالی پر از شادکامی و تن درستی و شادی را برای همه دوستان آرزومندم!
» <BATMAN> به نظرم شرورترین شخصیت انیمیشنی دیزنی اسکاره/ چه پوستر جذابی! https://s8.uupload.ir/files/scar_vrvb.jpg
» <جیمز باند> من هم از طرف خودم و سایر همکاران در MI6 نوروز و سال نو را به همه دوستان خوش ذوق کافه شاد باش میگم.
» <ریچارد> سلا دوستان.گوینده بازیگراورسولاکوربیرودرسریال سرقت پول کیست
» <ترنچ موزر> درود بر دوستان گرامی کافه کلاسیک ، فرا رسیدن بهار و سال جدید را به همه شما سروران شادباش میگم و آرزوی موفقیت را در کار و زندگی برایتان دارم
» <دون دیه‌گو دلاوگا> در سال گذشته بنده کم‌کار بودم در کافه، ولی از پُست‌های دوستان خصوصاً جناب رابرت و کوئیک و "Dude" بسیار بهره بردم. تشکر و بیش باد!
Refresh پيام :


ارسال پاسخ 
 
رتبه موضوع
  • 1 رای - 5 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
طلســـم شده
نویسنده پیام
خانم لمپرت آفلاین
مدیر بازنشسته
*****

ارسال ها: 394
تاریخ ثبت نام: ۱۳۹۲/۵/۳
اعتبار: 61


تشکرها : 7981
( 8500 تشکر در 282 ارسال )
شماره ارسال: #1
طلســـم شده

مروری بر اثر سوررئالیستی هیچکاک "طلسم شده"

Spellbound 1945 

کارگردان آلفرد هیچکاک
تهیه‌کننده دیوید اُ سلزنیک
نویسنده هیلاری سنت جرج ساندرس
جان پالمر
بازیگران اینگرید برگمن
گریگوری پک
مایکل چکوو
موسیقی میکلوش روژا
فیلم‌بردار جرج بارنز
کشور آمریکا
زبان انگلیسی
فروش گیشه ۷٬۰۰۰٬۰۰۰ دلار

  

"طلسم شده" یکی از فیلمهای سینمای تعلیق هیچکاک است که در اکثررده بندی ها مظلومانه جزو فیلمهای درجه دو هیچکاک قرار گرفته است. اما آنچه به نظر فیلم را در جایگاهی مهم و والا قرار می دهد، نه بخاطر مضمون تریلر بلکه بدین جهت است که یکی از موفق ترین فیلمهای کلاسیک هالیوود با رویکرد روانشناختی در دهه چهل میلادی است و درواقع از پیشگامان موثر این ژانر محسوب می شود. گرچه ابعاد روانشناسانه فیلم شاید درعصر حاضر با پیشرفت علم و آگاهی بینندگان، ساده و تا حدودی پیش پاافتاده به نظر برسد اما به گفته جاناتان فریدمن جامعه شناس شهیر در آن دوران که آمریکا بحران پس از جنگ جهانی را می گذراند ظهور فیلمهایی با این ژانر سبب شد نه تنها عقاید فروید که تا آن زمان برای عامه عجیب و سنگین می نمود ، کاملا جابیفتد بلکه روان شناسی تجربی، خودشناسی و حتی رویکردهای ایدئولوژیک مهندسی اجتماعی نیز به مدد پسیکوآنالیزم هالیوودی در جامعه آمریکایی کاربردی گردد.

فیلمنامه طلسم شده از روی داستانی نوشته هیلاری سنت جرج (با نام مستعار فرانسیس بیدی) به نام "خانه دکتر ادواردز "،توسط جان پالمر تنظیم گردید. البته سلزنیک برای توجیه علمی روند فیلم از نظرات کارشناسی دکتر روانشناس می رام مدد گرفت.

دیوید سلزنیک تهیه کننده فیلم بودجه زیادی را صرف تهیه آن نمود و البته فیلم هم در همان اکران اول با فروشی عالی در گیشه و موج نقدهای مثبت اهالی سینما، زحمات تهیه کننده بزرگ و عواملش را جبران نمود و از همین رو بسی جای تعجب  دارد  که "طلسم شده" درهیچ یک از لیستهای معتبر سینمایی جزو بهترین های هیچکاک قرار نگرفته  است، درحالیکه کاندید شش جایزه اسکار (از جمله بهترین فیلم، بهترین کارگردانی وبهترین سینماتوگرافی) گردید و اسکاربهترین موسیقی متن را به حق از آن خود نمود.

گناه ما در طالع ما نیست ، بلکه در خود ماست (شکسپیر)

"طلسم شده" مملو از نمادهای فرویدی است  اما درعین حال به رد یا قبول این نظریات علمی نمی پردازد بلکه درونمایه ای مبتنی بر کاوش روی حقیقت وجودی روان آدمی دارد. چنانکه در ابتدا فیلم با این جمله شکسپیر آغاز می شود: "گناه ما در طالع ما نیست بلکه در خود ماست"  آنگاه راوی مختصرا از پسیکوآنالیز فرویدی که مبتنی بر وادار کردن بیمار به صحبت درباره گذشته و ناراحتی های پنهان خویش با هدف آشکار شدن عقده های درون در ضمیرناخودآگاه است، سخن می گوید. در سکانس آغازین با ماری (روندا فلمینگ)، دختر بیماری در بیمارستان روانی مواجه می شویم که به تمسخر روش های علمی روان درمانی می پردازد و شاید بیننده تا حدودی با حرفهای او دچار چالش گردد. گویی هیچکاک نیز چنین منظوری دارد. موضع او دربرابر عقاید فروید دوپهلو است،  بخصوص با دیالوگهایی که دختر ادا می کند مثلا: " این روانکاویها منو خسته و کسل می کنه...شما انتظار دارین با این چرندیاتی که از بچگیم تعریف می کنم بجایی برسین!؟"   روان درمانگر او دکتر کنستانس پیترسن (اینگرید برگمن) است.

با خروج دختر بیمار از صحنه، حالا این دکتر پیترسن است که کل فیلم را از آن خود می کند. بیمارستان قرار است برخلاف میل ریاست فعلی دکتر مارچینسون (لئو جی کارول) با تغییر ریاست دچار تحول شود. با ورود دکتر ادواردز (گریگوری پک) رییس جدید، کنستانس نه تنها رفته رفته به او علاقه مند می شود بلکه با شناخت بیشتر او درمی یابد این مرد دچار بی ثباتی های عاطفی و روانی است و بالاخره به هویت او شک می کند. بحرانهای مرد بیمار شدت می گیرد و ناچار متواری می شود. با خبرناپدید شدن دکتر ادواردز اصلی و سپس خبر قتل او ، کنستانس پیترسن در هتلی ادواردز قلابی را پیدا نموده و او اقرار می کند دچار فراموشی شده و احتمال دارد خودش دکتر ادواردز را کشته باشد. اما دکتر پیترسن باور دارد که او مجرم نیست و این اقرار تنها به علت عقده گناهی است که از درون این مرد را می آزارد. بنابراین در چندین مرحله او را وادار به صحبت از ردپاهای فعلی موجود از گذشته اش نموده و با کمک استادش پروفسور برولوف (با بازی مایکل چخوف کاندید اسکارهنرپیشه مکمل) به کشف گذشته پر رمز و راز مرد و هویت اصلی او – دکتر جان بالانتاین -ادواردز جعلی نایل می شود. کنستانس و بالانتاین مصر می شوند تا برای حل معمای قتل دکتر ادواردز و تبرئه شدن جان بالانتاین از اتهام قتل، قدم به راهی پرخطر گذارند...

نکته بحث انگیز فیلم رابطه عاطفی و عاشقانه روان شناس و روان پریش است . چیزی که نه علم بر آن صحه می گذارد و نه اخلاق. اما درفیلم علیرغم نکوهش و تمسخر همکاران دکتر پیترسن او علاقه اش را به دکتر تازه وارد کتمان نمی کند و برعکس باوجودیکه خودش بر نادرستی احساسش از نظر حرفه ای آگاه است آن را تداوم می بخشد. حتی وقتی استادش دکتر برولوف برپایه اصول علم روانشناختی معتقد است که بیمار قاتل می باشد و خود بالانتاین هم اعتراف به قتل می کند. کنستانس به علت احساس مهر و محبت و شناختی که نسبت به او دارد آن را نمی پذیرد و همین انکار و اصرار کنستانس پیترسن است که عاقبت به کشف تمامی معماهای فیلم می انجامد. آنک در ذهن مخاطب چالشی برمی انگیزد؛ ما که از کودکی تا الی ابد درگیر جواب این سوالیم که "علم بالاتر است یا ثروت؟" اینک با دیدن این فیلم در باورمان قوزبالاقوز می شود!  حالا "علم بالاتر است یا عشق و محبت؟" ...

"طلسم شده" در زمان خودش با کاربرد تکنیکهای نوین و سبکی خاص، انقلابی در زمینه فیلمهای روانکاوانه بود. روشهایی که حتی با استانداردهای امروزه نیز تطابق دارد. بیش از هرچیز استفاده از فلسفه فرویدی با بهره گیری ازهنر سوررئالیسم در نشان دادن رویاهای بیمارگونه جان بالانتاین در سکانس طولانی روانکاوی او توسط دکتر برولوف است که نبوغ هیچکاک را آشکار می کند. او برای پردازش رویاها از طرحهای فراواقع گرایانه هنرمند شهیر سالوادور دالی  استفاده می کند ومنجر به نمایشی درخشان و بسیار مفهومی از رویاها و توهمات بیمار می گردد و فیلم از این بابت نیز کاندید چند اسکار ازجمله بهترین جلوه های ویژه می شود. البته گفتنی است که سالوادور دالی طرح و نقشهای بسیاری را دراین زمینه برای فیلم خلق  نمود و حتی بعضا تصاویر عکسبرداری و فیلمبرداری شدند من جمله تصاویری از برگمن در قالب الهه دیانا، اما سلزنیک به علت جو سانسورمدارانه آن زمان با نمایش آنها مخالفت نمود.

http://cafeclassic4.ir/thread-70-post-25...http://cafeclassic4.ir/thread-70-post-25672.htm

http://cafeclassic4.ir/thread-70-post-25...http://cafeclassic4.ir/thread-70-post-25686.htm

بهرجهت سکانس رویاها  نه تنها برای نمایش مفهومی توالی رویاها بلکه  در حل معمای فیلم بسیار تاثیرگذار و شاخص بود. استفاده هیچکاک از نماهای مسترشات که در آن دوران بین کارگردانان دهه چهل بسیار مرسوم بود، به شیوه ای هنری و منظوردار نمونه دیگری از امتیازات فیلم است به گونه ای که فیلم نسبتا طولانی دوساعته به مدد تکنیک فیلم بردار  جرج بارنز و کارگردانی آلفرد هیچکاک و موسیقی بم توهم آمیز میکلوش روژا روندی یکدست و سریع دارد.

حضور اینگرید برگمن و گریگوری پک دوستاره طلایی سینمای کلاسیک به درخشش "طلسم شده" افزوده است. هردوی آنها در عین جوانی از پس نقش خود بخوبی برآمده اند. اصرار سلزنیک بر پاگرفتن رابطه ای عاشقانه بین دکتر و بیمار هرچند غیر علمی و نامتعارف اما به جهت تماشاگرپسند شدن هرچه بیشتر فیلم باعث گردید او روی سناریست فیلم بن هچت برای پیش کشاندن پررنگ در عین حال محتاطانه این رابطه ، فشار آورد. هچت بااکراه عشق را نیز به مضمون اصلی فیلم افزود ولی دوهنرپیشه توانمند آنچنان وجوه مختلف کاراکترشان را بروز دادند که فیلم برخلاف فیلمهای دهه چهلی که با صحنه های پر کشش عاشقانه لوث می شدند، هرگز از موضوع و هدف اصلی خارج نگردید.

برگمن در اوج زندگی هنری و حرفه ایش درست اندکی قبل در سال 1944 با فیلم چراغ گاز جرج کیوکر اسکار نقش اول زن را دریافت کرده بود. او اینک درنقش دکتر پیترسن خشک و جدی و فرویدگرا با وجود دیالوگهای سنگین و پزشک مآبانه بسیار دوست داشتنی و درخشان ظاهر شد به گونه ای که فیلمی با چنین سوژه سنگین وآمیخته با افکار فرویدی و سورئالیسم دالی با بازی روان و ساده او کاملا برای بیننده عادی قابل درک و مقبول واقع شد. پک نیز که اولین حضورش در یک فیلم هیچکاکی بود گرچه نتوانست با فروغ برگمن مقابله کند اما بهرحال بازی قابل قبولی ارائه داد.

 البته طلسم فیلم در زندگی حقیقی پک و برگمن نیز دامن گیر آنها شد. آن دو دراثنای فیلم برداری با وجودی که هردو متاهل بودند دلباخته هم شده و ارتباطی مخفیانه بینشان شکل گرفت که خیلی زود خاموش شد و به رسوایی نینجامید. تنها چندسال بعد از مرگ برگمن بود که پک از طلسم این کشش عشقی گذرا و مدفون در اعماق قلبش در مجله  پیپل پرده برداشت و بالاخره آن را شکست .{ نویسنده: خانم لمپرت - کافه کلاسیک }

*مطالب عمدتا برداشتهای شخصی نگارنده است که بخشی از آن اول بار در مجله هنری ایران فیلم منتشر گردیده است. همچنین از اطلاعات مندرج در ویکی فارسی و کتاب آمریکای آلفرد هیچکاک به قلم مورِی پومرانس نیز استفاده شده است.


در مسلخ عشق جز نکو را نکشند ... روبه صفتان زشت خو را نکشند
۱۳۹۴/۱/۲۸ عصر ۰۸:۰۰
یافتن تمامی ارسال های این کاربر نقل قول این ارسال در پاسخ
تشکر شده توسط : BATMAN, زینال بندری, سناتور, ایرج, دکــس, سرهنگ آلن فاکنر, ژان والژان, rahgozar_bineshan, Kathy Day, Classic, اسپونز, برو بیکر, زرد ابری, سروان رنو, ویگو مورتنسن, کاپیتان اسکای, Keyser, پرشیا, حمید هامون, زاپاتا, برت گوردون, جروشا, پیرمرد, مگی گربه, کارآگاه علوی, تارا, دزیره, هایدی, باربوسا
سروان رنو آفلاین
پلیس انجمن
******

ارسال ها: 2,255
تاریخ ثبت نام: ۱۳۸۸/۱/۲۶
اعتبار: 84


تشکرها : 11430
( 18962 تشکر در 1592 ارسال )
شماره ارسال: #2
RE: طلســـم شده

(۱۳۹۴/۱/۲۸ عصر ۰۸:۰۰)خانم لمپرت نوشته شده:  

... بعد از مرگ برگمن بود که پک از طلسم این کشش عشقی گذرا و مدفون در اعماق قلبش در مجله  پیپل پرده برداشت و بالاخره آن را شکست .

ای گریگوری پک خائن و دهن لق !  [تصویر: 129fs238648.gif]

در ادامه  پست زیبای خانم لمپرت بگویم که طلسم شده در زمان خودش فروش بسیار خوبی داشت چون موضوع فیلم در آن زمان ناب و تازه بود و  برگمن هم یکی از محبوب ترین بازیگران زن هالیوود شده بود. جالب اینکه در هنگام اکران طلسم شده  به صورت اتفاقی  فیلم دیگر برگمن یعنی ناقوس های سنت ماری هم در حال اکران بود که رکورد فروش آن فصل را شکسته بود.

طلسم شده یکی از فیلم هایی بود که دیوید سلزنیک مستقیما در ساخت آن نظارت و دخالت کرد. بعد از اینکه او هیچکاک را از انگلیس به آمریکا آورد , بیشتر اوقات  او  را به کمپانی های دیگر قرض می داد و کمتر خودش به عنوان تهیه کننده دخالت می کرد. در گوشه ای از کتاب خاطرات اینگرید برگمن آمده که هیچکاک از دخالت زیاد سلزنیک سر صحنه فیلم برداری طلسم شده کلافه شده بود:

" یکبار وقتی سلزنیک به سر صحنه آمد دوربین ها از کار افتاد و هیچ اعلام کرد که دوربین ها خراب شده است. وقتی این اتفاق چند بار دیگر هم تکرار شد سلزنیک بو برد که کاسه ای زیر نیم کاسه است اما به روی خودش نیاورد ! "

البته هیچکاک هم ترجیح می داد که مستقیم با سلزنیک درگیر نشود. هر چه باشد این دو غولی در دنیای خود بودند. از اینها گذشته گرچه سلزنیک  قوی بنیه بود اما هیکل هیچکاک دو برابر او بود .  :cheshmak:

طلسم شده  از نادر فیلم هایی است که می توان امضای هیچکاک - سلزنیک  را همزمان دید. در کنار  ربکا , این دومین  همکاری   درخشان این دو فرد تاثیر گذار تاریخ سینماست. فیلم سرشار از سکانس های عجیب و هیچکاکی است و موسیقی دلهره آور هم به شدت در خدمت فیلم است. بازی برگمن درخشان است. شخصیت مورد علاقه من در این فیلم , استادِ دکتر کنستانتین , پروفسور اَلـِکس  با بازی مایکل چخوف , بازیگر معروف تاتر   است  پیرمردی جالب و شوخ . گریگوری پک  در فیلم کمی کودن و خِنگ به نظر می رسد اما به عنوان اولین تجربه در مقابل هیچکاک کبیر و برگمن بلند آوازه , این گیجی و کودنی اش قابل درک است و در کل به عنوان یک دیوانه , بازی قابل قبولی دارد ! ( جالبه که تیپ و ظاهر او کمی شبیه نورمن بیتز روانی است ! )

این فیلم سرآغاز آشنایی و دوستی برگمن با آلفرد هیچکاک بود که تا آخر عمر ادامه داشت. در مورد سلزنیک اما اینطور نبود و هیچکاک  دیگر نتوانست او را تحمل کند و جدا شد.  فیلم به مانند بدنام ( که سلزنیک بلافاصله آن را بعد از طلسم شده شروع کرد ) پایان خوش و امیدبخشی دارد . در هر دو فیلم بن هکت نگارش فیلمنامه را به عهده داشته که خوب از پس کار برآمده است.{ نویسنده: سروان رنو - کافه کلاسیک }

اطلاعات دیگر در  لینک زیر:

نقدی بر طلسم شده


رویاهای ما زندگی واقعی ما هستند .
۱۳۹۴/۲/۴ عصر ۰۷:۴۴
مشاهده وب سایت کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر نقل قول این ارسال در پاسخ
تشکر شده توسط : خانم لمپرت, ژان والژان, زینال بندری, پرشیا, Classic, زاپاتا, BATMAN, برو بیکر, برت گوردون, کاپیتان اسکای, زرد ابری, سرهنگ آلن فاکنر, پیرمرد, جروشا, مگی گربه, کارآگاه علوی, تارا, دزیره, باربوسا
ارسال پاسخ