[-]
جعبه پيام
» <لوک مک گرگور> متشکرم دوست گرامی. منهم همیشه از خواندن مطالب جذاب و دلنشین تان کمال لذت را برده ام.
» <رابرت> بررسی جالب تأثیر فیلم "پاندورا و هلندی سرگردان" بر انیمیشن "عمو اسکروچ و هلندی سرگردان" https://cafeclassic5.ir/showthread.php?t...6#pid45456
» <رابرت> سپاس از دون دیه‌گو دلاوگا و لوک مک گرگور عزیز به خاطر مطالب تحقیقی، تحلیلی و زیبای اخیرشان
» <دون دیه‌گو دلاوگا> "بچه‌های کوه تاراک" : https://cafeclassic5.ir/showthread.php?t...3#pid45453
» <مارک واتنی> ممنونم رابرت جوردن عزیز
» <رابرت جوردن> سپاس از مارک واتنی و بتمن
» <مارک واتنی> رابرت عزیز و گرامی ... این بزرگواری و حسن نیت شماست. دوستان بسیاری هم در کافه، قبلا کارتون و سریال های زیادی رو قرار داده اند که جا داره ازشون تشکر کنم.
» <مارک واتنی> دانلود کارتون جذاب " فردی مورچه سیاه " دوبله فارسی و کامل : https://cafeclassic5.ir/showthread.php?t...7#pid45437
» <Kathy Day> جناب اﻟﻜﺘﺮﻭﭘﻴﺎﻧﻴﺴﺖ از شما بسیار ممنونم...
» <مارک واتنی> خواهش می کنم بتمن عزیز
Refresh پيام :


ارسال پاسخ 
 
رتبه موضوع
  • 6 رای - 3.83 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
فیلم ها و سریال های کلاسیک ایرانی
نویسنده پیام
ناخدا خورشيد آفلاین
دوست قدیمی
***

ارسال ها: 76
تاریخ ثبت نام: ۱۳۹۰/۵/۱۳
اعتبار: 19


تشکرها : 645
( 712 تشکر در 47 ارسال )
شماره ارسال: #73
RE: فیلم ها و سریال های کلاسیک ایرانی

رضا تفنگچي درسقا خانه كمين كرده كالسكه ي اسماعيل خان رئيس انبار قله نزديك مي شود پسركي براي آب خوردن مي آيد و رضا را مي بيند رضا از ترس پسرك را مي كشد ابوالفتح دستور مي دهد رضا دوباره شليك مي كند اسماعيل خان به هلاكت مي رسد.

چه چيزي در وراي اين شاهكار مرحوم حاتمي نهفته است؟ آيا نمي توان به نوعي ديدگاه دلخواه حكومتي را در پس اين اثر ديد؟ علي حاتمي با آن روح لطيف وشاعرانه كه حتي نمي توانسته صحنه هاي خشونت بار را كار گرداني كند واز دستيارانش مي خواسته اين قبيل صحنه ها را كار گرداني كنند(مانند صحنه ي كشتن شعبان كفيل نظميه را) اثري چون هزار دستان را بسازد.

با اندكي دقت مي توان دو نظر را در پيرامون امر ترور در اين سريال شاهد بود اول نظر كساني چون ابوالفتح وديگر نظر آسيد ابراهيم روحاني ودر ميان هر دو نظراين رضا است كه نقش فاعلي دارد.ابوالفتح صحاف كه(( با جلد قرآن سر وكار دارد ونه بطن آن)) ملي گرايي است كه مي خواهد خائنين بملت را مجازات كند.(بحث تاريخي اين موضوع كه افرادي كه به دست كميته ي مجازات كشته شده اند آيا به راستي از خائنين به ملت بودند يا نه بماند براي مجال ديگر في الحال ما پيش فرض هاي سريال را مي پذيريم) وبراي اين كار رضا تفنگ چي را استخدام مي كند .در سكانسي از سريال وقتي كفيل نظميه (با بازي درخشان مرحوم فروهر) در كله پزي مشغول استنطاق است پيرمرد كوري به او مي گويد((اي جوياي حقيقت بدان قتل اين دوتن اگر چه لايق آن بودند جنايت بود ونه بر طريق عدالت زيرا به فرمان خدا صورت نگرفته بود))(نقل به مضمون) وچون كميته ي مجازات در نهايت به آلت دست خان مظفر تبديل مي شود رضا به ابوالفتح مي گويد((خشت كه به آسيا بدي خاك تحويل مي گيري)).

ديدگاه دوم اما در پي فتواي آسيد ابراهيم  شكل مي گيرد كه به قتل هزار دستان رضايت مي دهد.  پس از كشته شدن رضا، راوي بر روي تصوير مي گويد((هزار دستان وبود ابر دست غافل از آن كه دست خدا فوق دست هاست وآنچه امروز به دست رضا نشد ديگر روز به اذن خدا به دست مرتضي صورت گرفت))وسپس آيه ي معروف((يد الله فوق ايديهم)) بر صفحه نقش مي بندد.

در چنين برداشتي  به صورت پنهان والبته بسيار هنرمندانه اي اهداف سفارشي حكومت را در امر خشونت مي توان ديد.چون رضا وابوالفتح بي اذن خدا (يا ولي او)دست به خشونت زدند جنايت كرده اند اما اين امر چون توسط مرجعي الهي تاييد شد مشروعيت مي  يابد ،اين امر مخاطب را به ياد شخصيت هايي چون نواب صفوي وياران او مي اندازد  كه بنا بر فتوي اقدام به ترور مي كرده اند.بگذاريد در تاريخ به عقب بر گرديم زماني كه در زمان زندگاني پيامبر اكرم(ص) وبه اذن ايشان شاعري به نام كعب اشرف كه عليه مسلمين شعر مي سرود به هلاكت رسيد. در سير ه ي پيامبر تنها ما اين مورد را مي بينيم ودرز زندگاني ديگر معصومين (ع) به چنين موردي بر نمي خوريم حال آنكه دو امام اول(ع)از قدرت سياسي بر خوردار بودند وديگر ائمه ي اطهار(ع) نيز از تمكن مالي ونفوذ اجتماعي بر خوردار بودند وبراي ايشان چندان مشكل نبوده است كه فرد يا افرادي را براي حذف دشمنان اجير كنند اما مي بينيم كه هيچ كدام از آن بزرگواران دست به چنين امري نزدند.در باره ي پيامبر نيز به زعم من به دليل اتصال پيامبر به وحي نبايد تمام احكام ايشان را قابل الاجرا در زمان هاي پس از ايشان دانست چه امر الهي فراتر از هر سنت وقانوني است وچه بسا قدر ت قاهره ي خداوندي قوانين شريعت را نيز نقض كند(چنان كه در ازدواج زيد بن حارث با دختر عمه پيامبر زينب شاهد اين موضوع هستيم)  از اين رو اگر پيامبر در زمان خود عملي را انجام مي دادند اين خود دليل بر تابعيت از آن عمل وسنت قرار دادن ان نيست بلكه بايد موارد ديگري را نيز چون تعقل وشرايط زمانه ويگر اقوال واعمال حضرت نبي (ص) را در نظر آورد.

حال به سريال باز گرديم بحث من نه بر سر درستي يا اشتباه بودن اين قبيل نظر ها پيرامون امر ترور است زيرا اين قبيل مباحث به بحثي بس گسترده تر نياز دارد سخن من بر سر آن است كه مرحوم حاتمي براي ساختن هزار دستان وصد البته اختصاص بودجه ي هنگفتي براي شهرك غزالي(كه هرگز رابطه اش را با سينما نفهميدم وحتي مي شد اين شهرك را به نام خود علي حاتمي ناميد) تا چه ميزان در برابر ديدگاه رسمي وحكومتي زمان خود نرمش نشان داده است تولستوي با مثالي رابطه ي هنرمند را با صاحبان زر و زور چنين وصف ميكند((نوعي پروانه براي تخم گزاري به وزغ ها نزديك مي شود او وزغ ها را وسوسه مي كند وحتي خود در كامشان مي نشيند وزغ پروانه را فرو مي دهد اما پروانه در بدن وزغ تخم گذاري مي كند تا پروانه هاي ديگري پديد آيند))از اين رو هنرمند نيز مي گذارد تا صاحبان زر و زور اورا ببلعند تا با استفاده از آنها به مقصود مطلوب خود برسد حال سوال اين جاست كه علي حاتمي در اين اثر توانست از بطن حكومت بيرون بيايد يا نه؟


در آن زمان که خرد را سودی نیست ،خردمندی دردمندی ست.سوفوکل
۱۳۹۰/۱۲/۱۱ عصر ۰۷:۱۳
یافتن تمامی ارسال های این کاربر نقل قول این ارسال در پاسخ
تشکر شده توسط : اسکورپان شیردل, دنی براسکو, Papillon, ژان والژان, حمید هامون, بانو, بهزاد ستوده, مایکل اسکافیلد, مگی گربه, rahgozar_bineshan, Classic, لیزاکلبرت, dered, رزا
ارسال پاسخ 


پیام در این موضوع
RE: فیلم های کلاسیک فارسی - Classic - ۱۳۸۸/۷/۳, صبح ۰۱:۳۹
RE: فیلم های کلاسیک فارسی - بانو - ۱۳۸۸/۷/۳, صبح ۰۸:۰۴
RE: فیلم های کلاسیک فارسی - Classic - ۱۳۸۸/۷/۱۰, صبح ۰۲:۱۷
RE: فیلم های کلاسیک فارسی - Savezva - ۱۳۸۸/۷/۱۱, صبح ۰۸:۱۸
RE: فیلم های کلاسیک فارسی - سروان رنو - ۱۳۸۸/۷/۱۲, عصر ۱۱:۴۲
RE: فیلم های کلاسیک فارسی - منصور - ۱۳۸۸/۱۰/۸, عصر ۰۸:۴۷
RE: فیلم های کلاسیک فارسی - منصور - ۱۳۸۸/۱۱/۱۱, عصر ۱۰:۲۱
RE: فیلم های کلاسیک فارسی - nimadark - ۱۳۸۸/۷/۱۱, صبح ۱۱:۱۸
RE: فیلم های کلاسیک فارسی - سروان رنو - ۱۳۸۸/۱۱/۲۷, عصر ۰۸:۴۳
RE: فیلم های کلاسیک فارسی - محمد - ۱۳۸۸/۱۱/۲۸, عصر ۰۲:۳۲
RE: فیلم های کلاسیک فارسی - Negar - ۱۳۸۹/۱/۱۰, صبح ۰۱:۰۰
RE: فیلم ها و سریال های کلاسیک ایرانی - ناخدا خورشيد - ۱۳۹۰/۱۲/۱۱ عصر ۰۷:۱۳
روزی روزگاری - مراد بیگ - ۱۳۹۵/۹/۲۵, صبح ۰۹:۲۱
سریال روایت عشق - 1364 - مراد بیگ - ۱۳۹۷/۷/۴, صبح ۰۷:۴۵
سریالهای کلاسیک ایرانی - Chavoosh - ۱۳۸۸/۹/۲۵, عصر ۰۹:۰۷
دائی جان ناپلئون - Forest Gump - ۱۳۸۸/۹/۲۶, عصر ۰۸:۰۸
RE: سریالهای کلاسیک ایرانی - Classic - ۱۳۸۸/۹/۲۶, عصر ۱۰:۴۶
RE: سریالهای کلاسیک ایرانی - shahrzad - ۱۳۸۸/۹/۲۷, عصر ۰۲:۳۹
RE: سریالهای کلاسیک ایرانی - Savezva - ۱۳۸۸/۹/۲۸, عصر ۰۳:۵۹
RE: سریالهای کلاسیک ایرانی - Classic - ۱۳۸۸/۹/۲۸, عصر ۱۰:۴۱
RE: سریالهای کلاسیک ایرانی - ایرج - ۱۳۸۸/۱۲/۱۸, صبح ۰۳:۵۷
RE: سریالهای کلاسیک ایرانی - asteko - ۱۳۹۳/۱/۳۱, عصر ۱۱:۳۷
RE: سریالهای کلاسیک ایرانی - منصور - ۱۳۸۹/۲/۱۵, عصر ۱۲:۰۱
RE: سریالهای کلاسیک ایرانی - محمد - ۱۳۸۹/۲/۱۵, عصر ۰۴:۰۵
RE: سریالهای کلاسیک ایرانی - منصور - ۱۳۸۹/۲/۲۶, عصر ۱۲:۴۶
RE: سریالهای کلاسیک ایرانی - محمد - ۱۳۸۹/۴/۹, عصر ۰۴:۰۷
RE: سریالهای کلاسیک ایرانی - Scarlett - ۱۳۸۹/۴/۹, عصر ۰۵:۲۸
RE: سریالهای کلاسیک ایرانی - Classic - ۱۳۸۹/۶/۵, عصر ۰۳:۳۲
RE: سریالهای کلاسیک ایرانی - منصور - ۱۳۸۹/۶/۱۵, صبح ۰۸:۲۶
RE: سریالهای کلاسیک ایرانی - Classic - ۱۳۸۹/۶/۲۸, صبح ۱۲:۰۲
RE: سریالهای کلاسیک ایرانی - منصور - ۱۳۸۹/۶/۲۹, صبح ۱۱:۴۸
RE: سریالهای کلاسیک ایرانی - منصور - ۱۳۸۹/۷/۲۵, عصر ۰۱:۲۱