[-]
جعبه پيام
» <ال سید> گلادیاتور هم دوبله تلویزیونیش که فکر کنم خسروشاهی دوبله کرده خیلی بهتر از نسخه ای بود که جلیلوند دوبله کرده
» <ال سید> در دوبله موسسه کلمات خیلی اغراق آمیز بیان میشه و به نظر من از نقاط ضعف این دوبلست
» <دیوید نودلز> زنده یاد کاملی بعد از57 به حاشیه رونده شد سال های آخر چند یادگار ارزنده واسمون گذاشت؛ ارباب حلقه ها، گلادیاتور...مدیریت دوبله کافکا، گاتاکا، کونت مونت کریستو
» <دیوید نودلز> در ایران معرب این اسم که همون "آشیل" باشه جاافتاده احتمالن فرهیختگی و کمالگرایی زنده یاد کاملی اجازه همرنگی با یک اشتباه متواترو نداده....
» <منصور> تفاوت جالب در دو دوبله تروی اینکه در اولی ، Akhilleus را آکیلیس و در دومی آشیل میگویند که البته هردو درست است
Refresh پيام :


ارسال پاسخ 
 
رتبه موضوع
  • 6 رای - 4.17 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
بهترین های موسیقی (ترانه های پاپ ایرانی، سنتی،خارجی، بدون کلام ، موسیقی فیلم و ...)
نویسنده پیام
حمید هامون آفلاین
مرد آرام!
***

ارسال ها: 122
تاریخ ثبت نام: ۱۳۹۰/۴/۳
اعتبار: 51


تشکرها : 9428
( 2085 تشکر در 7 ارسال )
شماره ارسال: #1
بهترین های موسیقی (ترانه های پاپ ایرانی، سنتی،خارجی، بدون کلام ، موسیقی فیلم و ...)

یکصدمین ارسال !

گاهی اوقات از خودم تعجب می کنم.منی که یکی از رکورد داران تنبلی در کافه هستم چطور تا به حال این همه ارسال داشته ام! برای خودش رقمی است واقعا!.دست مریزاد که خیلی از دوستان تا به حال از 300 ارسال هم بیشتر داشته اند و بعضی ها هم بیش از 1000 ارسال!اما این عدد برای بنده کمی تعهد آورده است : نوعی ویژه نامه یا به نوعی (یک پست ویژه) .پستی که دوستان تازه وارد و قدیمی را وادار به واکنش بکند که حتی اگر مایل به شرکت در ان پست نیستند، بازهم با آن تجدید خاطره ای بکنند و از یادآوری های آن لذت ببرند. و برای من که عاشق سینما و موسیقی هستم و می بینم که تا به حال کسی در امر موسیقی، به انتخاب بهترینهایش توجه نکرده، چه موقعیتی بهتر از این؟ هم تجدید خاطره و هم شنیدن اسامی ای که یا فراموش کرده ایم و یا برایمان تازگی دارد و وادارمان به شنیدن آن کار میکند.

دوستان فعال و (غیر فعال!) در موسیقی (پاپ، سنتی، خارجی، بدون کلام و ...): بسم الله!

چراغ اول باز هم توسط خودم روشن می شود: در بخش بهترین ترانه های پاپ ایرانی که در آن بیشتر از سایر موسیقی ها فعال بوده ام و شناخت بهتری نسبت به سایر شاخه های موسیقی دارم.باز هم امیدوارم دوستان از این یاداوری لذت برده و بعضی انتخابها برایشان سخیف نباشد.هدف فقط لذت بردن است و لاغیر!...

همین ابتدای کار متوجه شدم چه سنگ بزرگی برداشته ام!کلی ترانه از تعداد زیادی خواننده.انتخاب ها به مراتب از بهترین فیلمها گسترده تر است و بالطبع دشوارتر.پس از کلی فکر کردن، به این نتیجه می رسم که خوانندگان محبوبم را ردیف کنم و بهترین کارهایشان را از نظر خودم، پشت سر هم ردیف کنم.چند خطی هم درباره شان بنویسم.فکر کنم از ردیف کردن نام ترانه ها به مراتب آسان تر باشد !:

1- زنده یاد فرهاد مهراد : کودکانه (و: وحدت ، سقف و تو را ای کهن بوم و بر دوست دارم و ...)

صادقانه بگویم : فرهاد محبوبترین صدای خوانندگان ایرانی برایم است و به نظرم حتی یک کار ضعیف هم ندارد.اما ترانه های معترض فرهاد، اوقات خاصی را می طلبند و ترانه هایی که نام برده ام همیشه برایم شنیدنی اند و سرشار از حس نوستالژی...

بقیه بدون ترتیب :

2-زنده یاد فریدون فروغی : گرفتار (و: فریادرس (تنگنا) ، زندون دل و ...)

صدای مرحوم فروغی، صدای اعتراض بود.فریادی از ته دل.نه صدای ترانه های عاشقانه (که گاهی اوقات عاشقانه هم می خواند).این ترانه هایش برایم عزیزترند تا سایر کارها...

3-داریوش : برادر جان (و : فریاد زیر آب، خونه، شب آفتابی (عروسک) ، چشم من، دستای تو و ...)

نیاز به توضیح دارد؟! فقط یک نکته : برادر جان و فریاد زیر آب جزو 5 ترانه ای هستند که بیشتر از همه ی آهنگها شنیدمشان.

4-ابی :خلیج (و : با تو، و... هزار و یکشب)

حس ملی گرایی ای که در این آهنگ وجود دارد کم نظیر است (شاید تنها استثنا، ای ایران استاد بنان باشد).اجرای کنسرتی ای از این ترانه دارم که دیوا نه ام می کند.فقط همین سه کار از ابی؟! متاسفانه حافظه ام یاری نمی کند.

5-زنده یاد هایده : سوغاتی (و یارب و ...چند ترانه ی خراباتی دیگر)

سوغاتی فوق العاده است و ترانه های خراباتی ایشان مناسب برای زمانی که دلت بدجور شکسته و هوای گریه داری ...

6-گوگوش : گهواره (و: خوابم یا بیدارم، دو پنجره، جاده، هجرت و ... برای من)

به جز ترانه ی برای من، باز نیاز به توضیح برای بقیه نیست.برای من، زیباترین و پر احساس ترین کار دوره ی جدید خوانندگی گوگوش است. و یک نکته ی دیگر : یاد بگیریم که زندگی خصوصی هر هنرمند را از هنرش جدا کنیم ...

7-زنده یاد مهستی : دلم تنگه (و : بیا بنویسیم و... قبله گاه)

مهستی تا سال 60 زیباترین صدای بین بانوان برایم است.حیف از آن صدا که کهولت سن و شاید دلایل دیگر آنرا از بین برد و باز هم حیف که ایشان در انتخاب شعر و آهنگساز، زیاد وسواس به خرج نمی داد...

8-ستار : بهار من (و:... وارث)

بعد از فرهاد، محبوب ترین صدای خوانندگان مرد برایم ستار است.ایشان هم متاسفانه زیاد قدر این صدای معرکه را نمی داند...

9-معین : دلسوخته ( و: بهانه،پنجره و ...خالق)

یکی دیگر از صداهای محبوب من با کلی کار شنیدنی به جز موارد مذکور...

10-زنده یاد مازیار : ماهیگیر ...

فوق العاده است.صدای ایشان هم کم نظیر است و ترانه ها یشان مخصوصا ایران ایران ... شنیدنی...

11-زنده یاد ویگن : دل دیوانه ( و... شکوفه)

نیاز به توضیح ندارد.فقط چه خوب که ترانه ی دل دیوانه چه زیبا و به جا روی یکی از فیلمهای محبوبت : شب یلدا نشسته است...

12-حمیرا : مسافر غریب و ...موسیقی این ترانه یکی از زیباترین آهنگهایی است که شنیده ام.اگر این کار را نشنیده اید،درصفحه ی 6 ترانه های ماندگار ترانه را تقدیم کرده ام.

13-عارف و عشق تو نمی میرد یا(بگذر ز من ای آشنا)

چه می کنه این ترانه با دل عاشق بیچاره...

14-آرتوش : نفرین یا (سنگ قبر آرزو)

کیمیایی با رفقای ضیافت، جمع شده در کافه ماطاووس و این ترانه چه بلایی سر ما آورد...

15-سیاوش قمیشی :جزیره (و: تصور کن و تو بارون)

کشف ترانه ی جزیره را مدیون ویتوی نازنینم که این کار را به بنده مرحمت کرده اند.تا ابد.سپاس دوست گرامی...

16-لیلا فروهر : یک نفس عطر تو بس

وقتی شاعر و آهنگساز عالی باشند (شهیار قنبری و عالیجناب واروژان)، حتی لیلا فروهر هم ترانه ی فوق العاده می خواند.این کار هم در صفحه ی 6 ترانه های ماندگار تقدیم شده است...

17-منصور : همه را می بخشم

صدای فوق العاده ای که زود به بیراهه رفت.حیف.

18-حمید حامی : دلم گرفت ( و : پرستش و ...)

زیباترین صدای خوانندگان نسل جدید...

19-مانی رهنما : قاب عکس (و ...)

یکی دیگر از با استعداد ترین شاگردان استاد بیات ...

20-رضا یزدانی : کوچه ملی و ...

مگر می شود عاشق نوستالژی و پرویز دوایی و رییس باشی و کارهای سینمایی و نوستالژیک یزدانی را دوست نداشته باشی؟!

.

.

.

می بینید؟ بیست مورد ذکر شد و کلی ترانه باقی مانده. نمونه اش :

زمستون زنده یاد افشین مقدم، یار دبستانی جمشید جم، دستهای آلوده ی نیما مسیحا، رودخونه های رامش، ناجی شهره، دلریخته ی شهیار قنبری، عروشک شکسته ی نلی، شب برهنه ی شادمهر عقیلی (که حسرت می خورم در لیست بالا نیاوردمش)، کوله بار شاهرخ،بخون بخون نوش آفرین، صدای شماعی زاده،می نویسم از تو و زندگی آی زندگی شکیلا، کلی ترانه ی عامه پسند که در کوچه سار خاطرات ... از آنها یاد کرده ام  و و و و

اگر اسم بزرگی را از قلم انداخته ام از همه دوستان عذر خواهی می کنم.امیدوارم که عزیزان در یاد آوری ترانه های ماندگار دیگر (حتی در حوزه های دیگر موسیقی) مشارکت داشته باشند.بابت پرگویی صدمین پست به بزرگی خودتان ببخشید.

با احترام و ارادت: حمید هامون

یا حق..


من غرقِ غرق زاده شدم
دریا به قدر خاطره هایم عمیق بود
۱۳۹۳/۵/۳ عصر ۰۳:۰۷
یافتن تمامی ارسال های این کاربر نقل قول این ارسال در پاسخ
تشکر شده توسط : دن ویتو کورلئونه, بانو, اکتورز, مگی گربه, اسکورپان شیردل, terme, برو بیکر, پرشیا, کنتس پابرهنه, BATMAN, rahgozar_bineshan, خانم لمپرت, زاپاتا, شیخ حسن جوری, Memento, لو هارپر, زرد ابری, واتسون, پیر چنگی, آلبرت کمپیون, جروشا, سروان رنو, Green, اشپیلمن, مکس دی وینتر, Classic, ایـده آلـیـسـت, جیم استارک
اسکورپان شیردل آفلاین
ناظر انجمن
*****

ارسال ها: 512
تاریخ ثبت نام: ۱۳۸۹/۳/۱۱
اعتبار: 50


تشکرها : 5283
( 6231 تشکر در 74 ارسال )
شماره ارسال: #2
RE: بهترین های موسیقی (ترانه های پاپ ایرانی، سنتی،خارجی، بدون کلام ، موسیقی فیلم و ...)

حقیقتش من کمی با عنوان این تاپیک مشکل دارم. شاید بهتر بود اسمش رو میذاشتیم خاطره انگیزترین یا محبوب ترین ترانه های اعضای کافه . چون "بهترین" به قول وکلا بار حقوقی داره! و تبحر رای دهنده رو نسبت به تکنیک های موسیقییایی نواختن و خواندن میطلبه و مسلما خیلی ها مثل من تبحری تو این زمینه ندارند و قیاسشون بیشتر "دلی" است تا تکنیکی . بنابراین من ترجیح میدم بگم محبوبترین ترانه های من که هیچوقت از گوش دادن بهشون خسته نمیشم و همیشه برام تازگی دارند به شرح زیر است . البته ذکر این نکته هم ضروریه که به دلیل بالا رفتن سن و فراموشی ، ممکنه بعضی ترانه ها از قلم بیفتند  که بدینوسیله اول از خودم! و بعد از ترانه مذکور عذرخواهی میکنم. یک نکته دیگه هم این که ترتیب قرار گرفتن ترانه ها هم بر اساس ترتیب خواننده محبوبم هست و هم بر اساس خود ترانه :

1- داریوش (تکیه بر باد) : ترانه ای که هیچ وقت از شنیدنش سیر نمیشم . با شعر زیبای زنده یاد هدیه و موسیقی ماندگار فرید زولاند . خود داریوش هم که نیازی به تعریف و تمجید من نداره یه سر و گردن بالاتر از بقیه خواننده هاست– تکه محبوب : من هنوزم نگرانم که تو حرفامو ندونی * این دیگه یه التماسه من میخوام بیای بمونی ( آلترناتیوها : یاور همیشه مومن ، سرود آفرینش ، ندیم)

2- ستار (صدای بارون) : راستش چندان با نظر حمیدخان هامون موافق نیستم در مورد ستار. ستار اونقدر ترانه خوب و بیاد موندنی خونده که اگه تا آخر عمرش هم ترانه بد بخونه باز هم درصد خوباش می چربه. واقعا انتخاب سختی بود انتخاب ترانه ای از ستار . همسفر ، نفرین ، دلتنگی ، منو نترسون ، وارث ، بهار من گذشته ، سرسپرده ، شازده خانوم ، یوسف گمگشته ، عروسک ، بلوغ ستاره ، دفتر عشق ، ای عاشقان ، حاشا مکن ، دو پرنده ، فصل پنجم و ... و ...و ... همه عالیند و آدم از شنیدنشان سیر نمی شود اما در این میان صدای بارون یه چیز دیگه ست با شعر نوستالژیک اردلان سرفراز و موسیقی بابک افشار – تکه محبوب : ای گل آلوده گل من ای تن آلوده دل پاک * دل تو قبله این دل تن تو ارزونی خاک(آلترناتیوها : ای کاش ، گل پونه ، تکیه گاه)

3- هایده (مستی) : تنها زنی که واقعا به صداش علاقه دارم! البته فکر نکنید خدای نکرده با خوندن زن مخالفم ولی یه جورایی صدای بم بیشتر بهم می چسبه و صدای هایده از همین جنس صداست. هرچند سبک هایده بیشتر به سنتی میزنه تا پاپ . ولی یه چیزی تو صداشه که ترانه هاشو مردمی تر از هر پاپی کرده . در بین ترانه های زیبای او با این ترانه بیشتر خاطره دارم و برام از بقیه زیباتره. جالبه که شاعر این ترانه هم اردلان سرفراز است و آهنگساز آن فریدون خشنود – تکه محبوب : باز دلم مثل همیشه خالیه باز دلم گریه تنهایی میخواد * برمیگردم تا ببینم کسی نیست می بینم غم داره دنبالم میاد (آلترناتیو : آشیونه ، بزن تار ، قصه من)

4- ابی (برج) : یه زمانی ابی باز درجه یک بودم . ولی الان دیگه نه! به نظر من ابی خواننده ایه که قدر خودش رو ندونست و هر ترانه ای رو خوند . با خواننده هایی همخونی کرد که یک دهم صدا و تکنیک اونو نداشتند. با هر شاعر و ترانه سرایی کار کرد و ... بگذریم. اما ترانه های قدیمیش هرکدوم لایق اول شدن هستند ولی برج در این میون یه چیز دیگه است. مثل یه کتاب رمانه و داستان بی وفایی معشوق رو بازگو میکنه ، ما هم که عاشق شنیدن این داستانها! با ترانه زیبای اردلان سرفراز (باز هم!!) و موسیقی فرید زولاند. سه غول در کنار هم... – تکه محبوب: باد و بارون که تموم شد اون پرنده پر کشید* التماس و اشتیاقو ته چشم برج ندید (آلترناتیوها : خلیج ، کوه یخ ، محتاج)

5- مازیار (زمزمه): البته انتخاب این ترانه از بین معدود ترانه های خوانده شده توسط خواننده همشهری و ناکام ما کار سختی بود. چون همه ترانه های مازیار در سطح یکسان و (و بالایی) هستند ، اما این ترانه رو به واسطه شعر زیبای غلام حسین عمرانی و آهنگسازی محمد شمس و اجرای عالی مازیار انتخاب کردم – تکه محبوب : وقتی که میتوانی ناگفته را بخوانی خورشید را بچینی نادیده را ببینی * در خویشتن بمیری تا عرش پر بگیری دیگر چرا نظاره؟ (آلترناتیوها : ماهیگیر ، سالار ، معراج)

6- عارف ( بگذر ز من): مگه میشه جوون باشی و این آهنگ رو نشنیده باشی؟ مگه میشه در دوره عشق و عاشقی با این آهنگ "حال" نکرده باشی؟ مگه میشه به شوق یاد گرفتن و نواختن این ترانه گیتار دست نگرفته باشی؟ مگه میشه این ترانه رو حتی در سن میانسالی به فراموشی بسپری؟ مطمئنم یکی از انتخاب های همه اعضا این ترانه هست. با شعر زیبای شهرام وفایی و موسیقی جاودانه و زیبای جمشید زندی – تکه محبوب : هر عشقی میمیرد، خاموشی میگیرد، عشق تو نمیمیرد * باور کن بعد از تو دیگری، در قلبم جایت را نمیگیرد (آلترناتیوها: بید مجنون ، بوی فریاد ، دریاچه نور)

7- فریدون فروغی (نیاز): سرگذشت این ترانه و جریان نماز یا نیاز آنقدر در جاهای مختلف گفته شده که نیازی به تکرار نیست. اما فارغ از این موضوع اونچه فریدون فروغی رو جاویدان کرد صدای منحصر به فرد ، اشعار متفاوت و مرگ زودهنگامش بود. فروغی واقعا دق کرد ؛ از دست تنگ نظری ها و تنگ اندیشی ها که مانع خوندنش شد. ترانه نیاز با شعری از مسعود امینی و موسیقی خود فروغی ماندنی ترین ترانه او در کنار سایر ترانه های ماندگارش است – تکه محبوب: تو بزرگی مثل اون لحظه که بارون ميزنه تو همون خونی که هر لحظه تو رگ های منه * تو مثل خواب گل سرخی لطيفی مث خواب من همونم که اگه بی تو باشه جون ميکنه . (آلترناتیوها: زندون دل ، آدمک ، قوزک پا)

8- شاهرخ (پاییز): صدای شاهرخ و ترانه هایش مخصوص عاشق های ناکامه! ما دهه شصتیها هم که عاشق ادای عاشقهای ناکام رو درآوردن بودیم! ما بودیم و نوار شاهرخ و یه ضبط دو کاسته و دو بانده (این دو کاسته و دو بانده بودن خیلی مهم بود!) شعر زیبای این ترانه سروده مرحوم منوچهر طاهر زاده است و موسیقی اون هم کار ؟ - تکه محبوب : شده ابری ، تو فضای سینه مون قصه ی بی غمگساری های ما * می دونم پایان نداره بعد از این قصه ی بی برگ و باری های ما (آلترناتیوها: یه مسافر ، خوب من ،  دوسِت دارم)

9- معین (وقتی که تو رفتی): نزدیک بود معین رو یادم بره! هرچند خیلی ها معین رو به عنوان یه خواننده کوچه بازاری می شناسند ولی اجازه بدین هرکس هر جور میخواد نظر بده. به هر حال ترانه های معین هم بخشی از خاطرات نوجوانی و جوانی ماست. دورانی که این سبک ترانه خوانی مد بود و ترانه انتخابی من هم یکی از همون ترانه هاست . با شعر و موسیقی زیبای جهانبخش پازوکی و تکه هایی از اشعار وحشی بافقی – تکه محبوب: وقتی که تو رفتی خورشید نمرده دریا و بیابان خدا دست نخورده * وقتی که تو رفتی، قلبی نشکسته اشکم نشده سیل و مرا سیل نبرده (آلترناتیوها : هوس ، سفر ، به تو می اندیشم)

10- کریس دی برگ (بانوی سرخ پوش) نسل ما نسل کریس دی برگ و مدونا و مایکله . نه میلی سایروس میشناسیم و نه این پسره که شلوارش داره از پاش در میاد (اسمش چی بود؟) هنوز هم که هنوزه نمی دونم رپ چیه. واسه ماها کریس دی برگ سلطان بود. مخصوصا که از طریق بیوگرافیش که تو کتاب ترانه هاش بود فهمیدیم مضمون ترانه هاش همه انسانی و صلح طلبانه و ضد جنگه. کتابش رو خریدیم و موقع گوش کردن ترانه هاش متنش رو میخوندیم و همزمان ترجمه اش هم می کردیم. آهنگ Lady In Red هم که آخر ترانه هاش بود. یکی از عاشقانه ترین ترانه های انگلیسی. (آلترناتیوها : لیدر ، رقص ناتاشا ، آسمان سوت و کور)

پ ن: مسلما کلی ترانه به یاد ماندنی دیگه از قلم افتاده ، منتها خواستم ترانه هایی رو انتخاب کنم که خواننده هاش ترانه های خاطره انگیز زیاد داشته باشند. وگرنه مگه میشه زمستون افشین مقدم ، واسه من گل نفرست احمد نبی زاده ، غرقابه درد مارتیک ، عشق و تنفر بیژن مرتضوی ، فرنگیس سیاوش قمیشی ، حضرت عشق امید ، گریه نکن فرزین ، پرنده مهاجر کورش یغمایی ، اگه یه روز فرامرز اصلانی ، مادر حبیب ، من و گنجشک های خونه گوگوش ، مگیرش از من مهستی ، مخمل ناز لیلا فروهر ، دریای نیما چهرازی ، ساقی احمد آزاد و ... و ... و را از ذهن ها پاک کرد؟ مسلما خاطره این ترانه ها تا لحظه مرگ با ماست همانطور که با پدران و مادران ما بوده و هست.

پ ن 2: میشه در انتها آرا رو شمرد و محبوب ترین و خاطره انگیزترین ترانه ها و خواننده هاشون رو معرفی کرد. به شرط اینکه اکثر اعضای کافه همکاری کنند و مثل مجله فیلم نظرشون رو به ترتیب شماره بنویسند.


طریقت سامورایی استوار بر مرگ است. آن‌گاه که باید بین مرگ و زندگی یکی را انتخاب کنی، بی‌درنگ مرگ را برگزین. دشوار نیست؛ مصمم باش و پیش رو. آن هنگام که تحت فشار انتخاب زندگی یا مرگ قرار گرفته‌ای، لزومی هم ندارد به هدف خود برسی {گوست داگ؛سلوک سامورایی}
۱۳۹۳/۵/۱۱ عصر ۰۴:۳۳
یافتن تمامی ارسال های این کاربر نقل قول این ارسال در پاسخ
تشکر شده توسط : برو بیکر, BATMAN, خانم لمپرت, کنتس پابرهنه, حمید هامون, بانو, شیخ حسن جوری, مگی گربه, Memento, لو هارپر, سروان رنو, واتسون, پیر چنگی, آلبرت کمپیون, جروشا, Green, اشپیلمن, Classic, ایـده آلـیـسـت, جیم استارک
لو هارپر آفلاین
کاراگاه خصوصی
***

ارسال ها: 158
تاریخ ثبت نام: ۱۳۹۳/۳/۱۵
اعتبار: 28


تشکرها : 1173
( 1958 تشکر در 74 ارسال )
شماره ارسال: #3
RE: بهترین های موسیقی (ترانه های پاپ ایرانی، سنتی،خارجی، بدون کلام ، موسیقی فیلم و ...)

1. زنده یاد فرهاد (کودکانه)

2. زنده یاد فریدون فروغی (زندون دل)

3. داریوش (دستای تو و فریاد زیر آب)

4. ابی (هزار و یکشب)

5. زنده یاد هایده (بزن تار ، عروسک جون و ساقی)

6.  گوگوش (گل بی گلدون ، باور کن (دیوونه این آهنگم) و خوایم یا بیدارم)

7. زنده یاد مهستی (بیا بنویسیم)

8. ستار (شازده خانوم)

9.  معین (دلسوخته و بهانه)

11. زنده یاد ویگن (زن زیبا ، بارون بارونه)

12. حمیرا (دریا کنار ، خاطرات شمال)

13. عارف (عشق تو نمیمرد(این اهنگو صدها بار گوش دادم ولی بازم از گوش دادن به آن لذت میبرم))

15. سیاوش قمیشی (تو بارون و دلتنگی(اکثز آهنگاشو دوست دارم))

16. لیلا فروهر (تمامی اهنگها(کلاغای خبرچین ، وعده ، شانس ، بهانه ، شمیم ، عشق تازه و ...))

زمستون از زنده یاد افشین مقدم ، سلام از نوش آفرین ، یکبار سلامت میکنم و شب شب شعر و شوره و کلاغ دم سیاه از شهره ، پنجره ها از شهره و شهرام صولتی ، دارم عاشق میشم از بتی و قمارباز از سوزان روشن و خدای آسمونها از زنده یاد طوفان.


هیچ چیز نمیتواند بار دیگر شکوه علفزار و طراوت گلها را به ما بازگرداند اما غمی نیست باید قوی بود و به آنچه بر جا مانده امید بست
۱۳۹۴/۷/۹ صبح ۰۲:۴۳
یافتن تمامی ارسال های این کاربر نقل قول این ارسال در پاسخ
تشکر شده توسط : Memento, خانم لمپرت, حمید هامون, اسکورپان شیردل, سروان رنو, واتسون, پیر چنگی, BATMAN, آلبرت کمپیون, جروشا, Green, کنتس پابرهنه, اشپیلمن, مکس دی وینتر, زرد ابری, Classic, ایـده آلـیـسـت, جیم استارک
خانم لمپرت آفلاین
مدیر بازنشسته
*****

ارسال ها: 397
تاریخ ثبت نام: ۱۳۹۲/۵/۳
اعتبار: 58


تشکرها : 7981
( 8013 تشکر در 147 ارسال )
شماره ارسال: #4
RE: بهترین های موسیقی (ترانه های پاپ ایرانی، سنتی،خارجی، بدون کلام ، موسیقی فیلم و ...)

درود

جناب هامون عزیز من کلی با خودم کلنجار رفتم تا دلم راضی شد موارد زیر رو قید کنم. مطمئنم چندساعت یا چند روز بعد هوس حذف و اضافه بعضی موارد به سرم می زند ولی سعی می کنم خویشتنداری کنم! :rolleyes:

1- گوگوش ترانه مرهم

زخمی تر از همیشه از درد دل سپردن سرخورده بودم از عشق در انتظار مردن...

دلیل: همه آهنگهای قدیمی گوگوش زیبا هستند اما این یکی،برای شخصی بسیار نزدیک مبتلا به یک بیماری بسیار سخت، در اوج غم و درد و یاس جاریگر نغمه امید بود...

2- داریوش ترانه من و دل

شبا وقتی من و دل تنهای تنها می مونیم  واسه هم قصه ای از روز جدایی می خونیم...

دلیل: در نوجوانی عاشق داریوش بودم و همه ترانه هایش...اما این ترانه (به همراه ترانه بن بست) یادآور ترک محله ای قدیمی و باصفا است که خیلی دوستش داشتم.

3- ابی ترانه شب مرد تنها

شبی با خیال تو همخونه شد دل نبودی ندیدی چه ویرونه شد دل...

دلیل: سالها پیش اجرای بسیار رویایی و زیبای ارکسترال این ترانه در سالن که نیمی از زوج های جوان را برای والس(من درآوردی!) به پیست کشاند و از آن پس همیشه رقصی چنان میانه میدانم آرزوست...

4- ستار ترانه زنگ حساب

صدای رفتن من سرود اومدنت چشمای من منتظره بریزه گل از دهنت...

دلیل: یادآور دوران پرتلاطم و پرشور نوجوانی و عشقهای کودکانه

5- عارف ترانه سلطان قلبها

یه دل می گه برم برم یه دلم می گه نرم نرم طاقت نداره دلم دلم بی تو چه کنم؟...

دلیل: ترانه های عارف را دوست دارم ولی این یکی تمام ورژنهای متفاوتش در فیلم سلطان قلبها عالی و شنیدنی اند.

6- گلپایگانی ترانه موی سپید

موی سپیدُ توی آینه دیدم آهی بلند از ته دل کشیدم...

دلیل: از وقتی اولین تار موی سپیدم را در آیینه دیدم...

7- هایده ترانه سوغاتی

وقتی میای صدای پات از همه جاده ها میاد انگار نه از یه شهر دور که از همه دنیا میاد...

دلیل: مرا به یاد چشم انتظاری برای مسافری بسیار بسیار عزیز می اندازد و لحظه دیدار...

8- ویگن ترانه مهتاب

مهتاب ای مونس عاشقان روشـنایی آسمان آه مهتاب...

دلیل: ترانه هایی که سوژه شب و ماه و ستاره دارد دوست دارم این گل سر سبدشان است.

9- آرمان گرشاسبی (چارتار) ترانه باران تویی 

از آسمانم ماتم ببارد هراس بی تو ماندنم ادامه دارد...

دلیل: عشق دخترم به این گروه و ترانه های زیبایشان مرا نیز عاشق هنر چارتار کرد.

10-ترانه Perhaps باصدای خانم دوریس دی و ورژن اسپانیایی آن Quizas باصدای بابی کاپو (باتشکر از کاربران عزیز هانیبال و پیر چنگی که این دو ترانه قدیمی را در دانلودسرا معرفی کردند.)

دلیل: سلیقه خارجی من بسیار متغیر است اما این ترانه رابیشتر بخاطر تم تانگو و متن روان و ساده اش دوست دارم و مدتی است ورد زبانم شده است.



در مسلخ عشق جز نکو را نکشند ... روبه صفتان زشت خو را نکشند
۱۳۹۴/۸/۲۹ صبح ۰۲:۱۳
یافتن تمامی ارسال های این کاربر نقل قول این ارسال در پاسخ
تشکر شده توسط : لو هارپر, جروشا, BATMAN, اسکورپان شیردل, حمید هامون, کنتس پابرهنه, آلبرت کمپیون, سروان رنو, Green, اشپیلمن, واتسون, Memento, مکس دی وینتر, زرد ابری, Classic, ایـده آلـیـسـت, جیم استارک
Green آفلاین
دوست قدیمی
***

ارسال ها: 29
تاریخ ثبت نام: ۱۳۸۹/۷/۵
اعتبار: 8


تشکرها : 152
( 266 تشکر در 6 ارسال )
شماره ارسال: #5
RE: بهترین های موسیقی (ترانه های پاپ ایرانی، سنتی،خارجی، بدون کلام ، موسیقی فیلم و ...)

سلام به همه دوستان..


بنده به علت اینکه قبلا به عنوان مدیر بخش موسیقی کلاسیک سایت نت آهنگ در مبحثی با همین عنوان در سایت مذکور شرکت کرده بودم و به علت اینکه وقت بسیاری برای توضیحاتم گذاشته بودم دلم نیومد پستم رو با اصلاحاتی اینجا نگذارم..


با توجه به طولانی بودن توضیحاتم مطالبم رو در دو پست ارائه میدم.

امیدوارم که مورد پسند واقع بشه ..


از نظر من انتخاب موسیقی های مورد علاقه چند ویژگی مثبت داره که مهمترینشون ایجاد و جریان یافتن بحث درباره موسیقی هستش..

امیدوارم به کمک دوستان و کاربران عزیز این ایده بتونه به صورت شایسته رشد کنه.

متاسفانه عدم پرداخت  صحیح و علمی و فنی درباره موسیقی مسئله ای بوده که همواره باعث نقطه ضعف در تاریخ موسیقی ما شده..


نیچه میگه : (( زندگی بدون موسیقی اشتباهی بزرگ بوده است )) قطعا و بدون شک باید گفت موسیقی به علت برقراری مستقیم و بدون واسطه احساسات (فارغ از بیان کلمات و بیان تصویری) تاثیر گذار ترین نوع هنر دربرخورد با عواطف بشریه..

من تقریبا همه نوع موسیقی رو گوش دادم و بسیاری از موسیقی ها فارغ از حاشیه سازی در بطنشون دارای آثاری تاثیر گذار بودن (چه از لحاظ فنی و چه احساسی)..

برخی از آثار متال رو باید گفت آثاری سنگین و قدرتمند بودن .

آثار موسیقی جز , آثاری که بروز احساسی بسیار آزاد و سیال داره بسیار سبک بدیع و غنی هستش.

حتی در موسیقی پاپ آثاری قابل تامل و قدرتمند وجود داره..

موسیقی سنتی ایران دارای ابعاد وسیع احساس و فنی هستش و آثاری قابل ملاحظه داره.

باید گفت که انکار یک سبک در موسیقی کاری کوته فکرانه و نشانه خامی و کمی دانش و تعصب فکری در نظر و دیدگاه فردیه..


همونطور که مولوی میفرماید :

سخت گیری و تعصب خامی است / تا جنینی کار خون آشامی است


لیست من تماما شامل آثار موسیقی کلاسیک میشه نه به علت تعصب خاطرم بلکه واقعا آثاری که با روح و فکر و دانشم هماهنگ و همگام بودن این آثار عظیم بشری بودن و برخورد من درباب موسیقی مورد علاقه, موسیقی کلاسیک بوده و هست و خواهد بود.

و باید بگم آشنایی دقیق و فنی من با موسیقی کلاسیک دنیا رو از دریچه ای بسیار بدیع و عظیم تر به من نشون داد !

اما ابتدای امر با توجه به اینکه همیشه در مفهوم علمی و صحیح موسیقی کلاسیک اشتباه صورت میگیره باید پرسید که موسیقی کلاسیک چیست ؟

جواب اینه که موسیقی کلاسیک عبارت است از موسیقی دقیق که آهنگساز تمام نکات فنی اعم از پارتیتور نویسی و نوع ساز و تمپو و گام رو مشخص میکنه و نوازنده و رهبر ارکستر موظف به رعایت دقیقشونه..

شما در موسیقی پاپ میتونید آهنگ معروف moon river هنری منچینی رو با پیانو گیتار و ویولون بزنید و با قاطعیت بگید که من آهنگ moon river رو نواختم !

اما شما نمیتونید سمفونی نهم بتهوون رو با یک پیانو بزنید و بگید سمفونی نهم بتهوون رو نواختم !

برای نواختن سمفونی نهم بهتوون نیاز به سابت سولی , گروه کر میکس شده , پیکولو , دو فلوت, دو ابوا , دو کلارینت بی بمل , دو باسون , یک کنتر باسون , چهار هورن در ای بمول , 2 ترومپت, 3 ترومبون , یک تیمپانی , سیمبالس , تریناگل , یک درام باس و یک ارکستر زهی شامل نوازندگان ویولن ویولا و ویلون سل دارید..

هنگامیکه تمامی سازهای فوق بر اساس پارتیتور مخصوص خودشون و در گام مشخص شده (دی مینور) با چهار تمپوی مشخص شده چهار موومان رو به طور کامل نواختند شما میتونید بگید سمفونی نهم رو شنیدید و یا رهبری کردید !
پس همونطور که اشاره شد موسیقی کلاسیک موسیقی دقیق که اهداف آهنگساز رو دنبال میکنه.

اما چرا موسیقی کلاسیک ؟ به همون علت که باید غذای لذیذ خورد . موسیقی خوراک روح هست و این خوراک باید نوش جان باشه نه نیش جان.

موسیقی کلاسیک حواس ما رو به تحرک وا میداره و ذهن رو به فعالیت میکشونه..

آزمایشات علمی که بر روی موسیقی آهنگسازانی همچون باخ بتهوون برامس موزارت اشتراوس و مالر صورت گرفته نشون داده مخاطبان رو از استرس خالی میکنن و قدرت افزایش بازجذب مغزی رو به طور موثری افزایش میده !

همینطور این مطالعات نشون داده در کودکان تازه متولد شده موسیقی کلاسیک تونسته فعالیت مغذیشون رو به حد متعادل برسونه بقیه موسیقی های مورد آزمایش گرفته فاقد این تاثیر گذاری بودن !

همینطور تحقیقات در سال 2004 در دانشگاه سن دیگو نشون داده شنیدن آثار باخ بتهوون و برامس به مدت سی دقیقه هیجانات قلبی و فشار قلب رو در موقعیت های استرس زا تا بیش از 40 درصد کاهش داده .



منابع :

http://www.wqxr.org/#!/story/169724-...ic-and-health/

http://www.psmag.com/navigation/heal...ressant-20226/

http://www.parenting.com/article/hea...efits-of-music

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2625750/


این تحقیقات تعداد بسیار زیادی هستن که با جستجوی ساده در اینتنت میتونید به تعداد عظیم تریشون برسید.

درباره بررسی مسائل فنی و تکنیکی موسیقی کلاسیک هم صحبتهای زیادی هست که در صورت پرداختن بهش صحبتهام بسیار طولانی میشه و بهتره که این صحبتها در تاپیکی جداگانه مورد بررسی قرار بگیرن.

بعد از تمامی صحبتها باید بگم که انتخاب ده اثر کاری مشکل بود و من هم ترجیح دادم صرفا سلیقه و علاقه خودم رو اعمال کنم و تمامی لیست من هم قطعات کلاسیک هستند و خواهند بود..


سعی کردم برای هرگزینه از ده انتخابم گفتار هایی از بزرگان موسیقی درباره اون اثر و یا آهنگساز اون اثر ارائه بدم تا بتونه باعث جذابیت بیشتر بشه و امیدوارم مورد پسند واقع بشه.

و نکته بعدی اینکه با توجه به اینکه تحلیل و بررسی تکنیکی آثار موسیقی کاری مشکل و واقعا طاقت فرساست سعی کردم که هر قطعه رو تا اونجایی که مقدوره از منظر فنی و علم موسیقیایی هم تحلیل کنم و در این راه علاوه بر دانسته های خودم از کتابهای cles de la muisque musical maslcrpicces که با عنوان آثار کلیدی موسیقی اثر گی للون و توسط مترجم توانا آقای دکتر محمد مجلسی ترجمه شدن و همینطور کتاب راهنمای جامع موسیقی کلاسیک آکسفوردA Companion to Classical Music که توسط رضا رضایی ترجمه بسیار جامعی شدن بهره فراوان بردم.

امیدوارم که این نوشتار مورد پسند عزیزان قرار بگیره.


خوب بهتره بپردازم به اصل مطلب و ده اثر منتخب که قطعا از هر چه بگذریم سخن دوست خوش تر است!




1 . Beethoven : Missa Solemnis In D major op.123


میسا سولمنیس در دی ماژور اپوس 123 اثر لودویگ بتهوون


((بتهوون بزرگترین آهنگساز است و پس از او هیچکس)) گوستاو مالر


((بتهوون بزرگترین آهنگسازان است)) جاکومو روسینی




یکی از آخرین آثار زندگی دردناک و تراژیک وار بتهوون میسا سولمنیس در دی ماژوره اثری که در کنار مس در بی مینور باخ بزرگترین آثار کرال تاریخ موسیقی و قطعا از برترین آثار تاریخ موسیقی هستن..

اثری برای یادبود وحدت و توحید الهی و سپاس از لطف بیکران خداوند , با آوای هارمونی هایی به شدت گرم !

میسا سولمنیس اگرچه شهرت سمفونی ها و سوناتها و یا کوارتت ها و باگاتلهای بتهوون رو نداره اما اثر مورد علاقه موسیقیایی خودش بود و اون رو ((کار زار یک عمر موسیقی)) خطاب میکرد.

باید گفت که بررسی فنی و احساسی این اثر عظیم انسان رو عمیقا به اسارت در میاره و به بالندگی احساس و روح می انجامه..

این اثر همچون آخرین آثار بتهوون در دورانی که کاملا کر شده بود و قدرت شنواییش رو تماما از دست داده بود نوشته شد.

باید گفت که از تضادهای پر معنای تاریخه که فردی که فاقد قدرت شنواییه برخی از عظیم ترین آثار موسیقی رو خلق کرده !

اثر میسا سولمنیس قرار بود تا سال 1820 به منظور اسقفی اعظم رادولف آرشیدوک ارائه بشه اما با توجه به نگاه ویژه بتهوون به این اثر و با وجود تمام شدن مراسم مذکور بتهوون اثر رو تا سه سال بعد به رشته تحریر در اورد.

نوشتن این اثر نزدیک به شش سال زمان برد از 1817 تا 1823 , بتهوون تمامی وقت خودش رو برای تکمیل و پاکنویسی اثر به کار برد.

تجربه شگفت انگیز من از شنیدن این اثر عظیم و شگفت انگیز غیر قابل توصیفه و باید بگم که شاید پرواز روح عبارت مناسبی باشه.
همونطور که قبلا هم اشاره کردم زندگی شخصی بتهوون زندگی به شدت سخت و طاقت فرسا بود.

لویس لاکوود استاد موسیقی هاروارد آمریکا و یکی از بزرگترین منتقدان موسیقی در قید حیات موسیقی یکی از بهترین زندگی نامه های بتهوون رو بر اساس تجزیه و تحلیل آثار نوشته.

لاکوود درد و رنج را بخش اساسی زندگی بتهوون توصیف میکنه و بیان میکنه هرچه تازیانه روزگار سهمگین و عذاب آور تر شده آهنگها و آثار بتهوون عظیم تر و زیباتر شده اند.

لاکوود میپرسه که هر اثر عظیم موسیقی در چه شرایطی پدید میاد ؟


لاکوود بر عکس روش مرسوم زندگی نامه نویسی همونطور که امینی نجفی میگه به جای اینکه از زندگی بتهوون پی به بررسی آثارش برسه , از آثار بتهوون پی به زندگیش میبره و به این سوال جواب میده !


لویس لاکوود تاکید میکنه که بتههون در زندگی به واقع فردی پاک و شرافت مند بود و خودش رو در قبال و بشریت و در جامعه ای که در اون زندگی میکرده مسئول میشناخته.

بتهوون در پایان زندگیش کاملا نا شنوا شد , بیناییش دچار تار بینی شد , از سن 23 سالگی دچار زخم معده شدید شد , پدرش فردی دائم الخمر بود و پسرش رو از سن 9 سالگی وادار به کار کردن کرد و تمامی بستگانش رو در جوانی از دست داد , بتهوون تا پایان عمر با وجود شهرت عظیم برای برآوری نیاز های مالی و معیشتیش مشکلات شدید داشت!

اما بتهوون انسان آرمانگرایی بود از جامعه ای زیر دربار کلیسا دلیرانه از انقلاب کبیر فرانسه پشتیبانی میکرد.

بتهوون در بین اساطیر یونانی بسیار به ((پرومته))عشق میورزید. پرومته شعله شادی و امید را از درگاه خدایان دزدید و به آدمیان اهدا کرد , در این میان اما قسمت او رنج و تنهایی و درد بیکران بود !

 
اما در نهایت خود بتهوون تبدیل به پرومته میشه و البته نه در دنیای اساطیر که در دنیای وقعی و تاریخ توصیفی و شفاهی..


بررسی تکنیکی :

بتهوون در این مس بزرگ به طرح مس کلاسیک پایبند میمونه که شامل ئنج موومان به نام های



1. Kyrie

2. Gloria

3. Credo

4. Sanctus

5. Agnus Dei

قسمت مناجات (کایری) اثر بسیار عظیم و با شکوه (با یاد آوری عظمت پروردگار) در گام دی ماژور شروع میشه (برای اولین بار یک مس با این گام شروع میرسه چون این گام گامی مشکل برای پرداخت مس هستش).

مناجات سه بار توسط گروه کر (به نشانه مردم) اجرا میشه و سه بار توسط سولو (به نماد روحانیون) جواب داده میشه.

اجرای موومان اول یک احساس عاطفی موجی به موسیقی میده صدا زیر و بم میشه و حالتی متورم ایجاد میکنه .

کریسته آیه دوم مناجات بسیار سنتی تر از اول اجرا میشه (میزان دو سوم در برابر چهار چهارم) متن ابتدا به تکنوازی واگذار میشه و همینطور استفاده قابل توجه از کلید بی بمل اشاره ای بر توحید الهی داره.

شکوفایی و شروع گلوریا به عنوان یک شعار مذهبی برای اجرای کر بیشتر مشهود میشه. و این موومان با استفاده از رنگ آمیزی متن اثر و البته اضافه کردن موسیقی جدی به عنوان اهمیت متن از تمپو سریع و خشن آرام آرم پایین میاد.

در موومان کردو بتهوون اثر رو با یک تم بسیار زیبا و به یاد موندنی شروع میکنه و در اون چند تن پشت سر هم و به ترتیب پشتوانه آواز رو میگیرن و هر کدوم قسمتی از گروه کر رو به رهبری میگیرن.

در موومان چهارم موسیقی باز به کلیم دی ماژور بر میگرده و اثر حالت خوشبینانه و متینانه ای پیدا میکنه (این وضعیت با استفاده دقیق و سنجیده از سازهای خوش صدا مثل ابوا و و یلولن شکل میگیره) و حالتی آداجیو وار و آرامش بخش ایجاد میکنه.

در موومان آخر اثر به کلید بی مینور تغییر پیدا میکنه و مفهوم ((همه چیز برای صلح)) با روشی سمفونیک بار به وسیله موسیقی عظیم با کمک تیمپاتی وترومبون معنا پیدا میکنه.





2. Bach : Mass In B Minor BWV 232

مس در بی مینور اثر یوهان سباستین باخ

((نه یک جویبار که یک اقیانوس !)) بتهوون (باخ در زبان آلمانی به معنای جویبار هستش)

(( باخ , پدر و ما فرزندان او هستیم)) موزارت

((باخ آغاز و پایانی بر موسیقی است)) ماکس رگر

((موسیقی همانقدر به باخ مدیون است که یک دین به پیامبر اش ))  روبرت شومان

(( آه ای فرزندان شمال , کسانی که در دامن باخ پرورش یافته اید , چقدر به شما غبطه میخورم)) جوزپه وردی

(( بتهوون معجزه موسیقی و باخ معجزه خداست)) روسینی

(( در برابر موسیقی او ساکت شدن را یاد گرفته ام)) آلبرت انیشتین

یکی از معروفترین گفتار های باقی مانده از باخ این جمله هست :

  (( هدف و غایت موسیقی نباید چیزی باشد جز تجلیل از خداوند و طراوت بخشی به جان آدمی))

باید گفت که مس در بی مینور این اثرعظیم و میراث وار بشری به حق نماینده تام و کمال سخن بالاست.

باخ برای تکمیل این اثر ستگرش نزدیک به 35 سال زمان خرج کرد (از سال 1714 تا 1749) و اثر در آخرین سال زندگی باخ به پایان رسید و جزو یکی از آخرین کارهای باقی موندشه

مس در بی مینور باخ از عظیم ترین آثار موسیقیایی تاریخ , اثری که در تار و پودش به جز خدا چیزی به چشم نمیخوره و همت و توانش برای اثبات خداست (راجر فری میگفت مس در بی مینور باخ مرا مجاب کرد که به خدا ایمان بیاورم).

این اثر عظیم تا سال 1859 اجرای کامل نشد اما خاکستر باخ در اوایل قرن نوزدهم همچون ققنوسی پر کشید و تا به حال هیچ گاه خاموش نشد.

باید گفت که موسیقی باخ در عین تواضع و خاکسپاری از متعالی ترین و پیچیده ترین آثار موسیقی هستند (در این باره در معرفی هنور فوگ صحبت زیادی خواهم کرد.)

سبک پرداخات مس باخ نشانه درک عمیق از پیشروی هارمونیک و هماهنگی صدای انسان و سازهای بادی و زهی است.

خود باخ علاوه بر اینکه بزرگترین نوازنده ارگ و کلاوسن زمان خودش بود یکی از متبحرترین نوازندگان ویولا و ویولون و ویلویون سل هم بود و خواننده بسیار متبحر و خوش صدا هم بود. (شاید به همین علته که تقریبا بر هرکدوم از این سازها شاهکار های بلامنازع خلق کرده)

اثر شامل چهار موومان :
1. Kyrie and Gloria
2. Credo
3. Sanctus
4. Osanna, Benedictus, Agnus Dei and Dona Nobis Pacem

تقسیم میشه.

مس بی مینور برای ارکستر و کر دوبل اثر عظیمیه که مخلوطی از کرال های لوتری و آریا های ترجیع بند و آریا های اپرایی هستش.

و تمامی این امکانات در حد کمالشون استفاده میشن.




3. beethoven : Symphony No 9 in D minor op 125


سمفونی نهم بتهوون در دی مینور اوپوس 125




((بتهوون در سمفونی نهمش ما را بر فراز جهان میبرد و همه چیز را نشان میدهد نه با قدرت کلمات که با قدرت موسیقی , پیش از این فکر میکردم این قدرت ار انحصار ادبیات است)) فریدریش نیچه



((آنان که دنبال مانفیست برای سوسیالیست هستند , من سمفونی نهم بتهوون را میشناسم !)) کارل مارکس



((روزی که بشر سمفونی نهم را آیین رفتاری خود قرار دهد آن روز بتهوون جایگاه حقیقی خود را یافته‌است)) انگلس



((سمفونی نهم بتهوون به طور آزار دهنده ای به موسیقی و تاریخ موسیقی فشار می آورد)) دبوسی



بتهوون از منظر اجتماعی و فردی انسانی انقلابی بود و از این منظر که به هنرمند شکلی مستقل داد نه تنها تاریخ موسیقی رو برای همیشه تغییر داد بلکه تاریخ هنر رو دستخوش تغییر کرد.


تا پیش از بتهوون تمامی آهنگسازان (از باخ هندل تا هایدن و موتسارت) هنرمندانی بودن که در خدمت سیستم دولتی و کنتها کار میکردند (این افراد استخدام نهاد های مذهبی و دولتی میشدند و حقوق دریافت میکردند)

این موضوع حتی در هنر های دیگه مثل ادبیات و به خصوص شعر نویسی در اروپا بسیار رایج بود.

بتهوون اما در جایی که موتسارت رو برای دریافت استقلال راه ندارند در را با لگد کوفت و باز کرد !

بتهوون تا آخر عمر به صورت مستقل کار کرد و هیچ گاه زیر پوشش هیچ نهادی گام نگذاشت و آثارش رو صرفا برای انتشار و یا فروش و نجیب زادگان در دسترس قرار میداد.


به همین علت بتهوون تا پایان عمر در فشار های معیشتی بود و حقوقش هیچ گاه کفاف زندگیش رو نمیداد (حتی هزینه کفن و دفنش رو یکی از کنت های روسی پرداخت کرد)


بتهوون هیچ گاه به اشراف احترام نمیگذاشت و در جامعه ای که کلاه برداشتن و تعظیم کردن به اشراف و نجیب زادگان امری رایج و هنجاری تلقی میشده هیچ گاه چنین کاری نمیکرد.

به گوته میگفت بین اشراف زادگان و مردم تفاوتی نمیبینم.

آثار عظیم بتهوون آثاری کاملا اجتماعی و سیاسی بوده و هستن (علت صحبت معروف مارکس به همین علت بود)

این اقدامات در قرن هیجدهم اتریش اقدامات هنجار شکنانه و انقلابی محسوب میشدن.

باید گفت که هیچ اثری در تاریخ موسیقی به اندازه سمفونی نهم درگیر سیاست و اجتماع نیست نه به این علت که مانیفیست کمونیستها بود و یا سرود اتحادیه اروپاست و نه حتی اینکه اولین و تنها اثر موسیقیایی است که جزو میراث جهانی یونسکو قرار گرفت!

در مقابل سمفونی نهم باید تعظیم کرد !

بتهوون که نزدیک به 12 سال وقت برای تکمیل این اثر عظیم خودش بر پایه مفهوم عظیم ((برابری انسانها)) وقت گذاشت (در حالی که در هشت سال پایانی تماما کر بود) اثری به یادگار گذاشت که باید انگشت به دهان موند...

از سال 1824 که این سمفونی اجرا شد تا کنون که 187 سال از آن سال میگذره احدی از منتقدان موسیقی در هیچ دوره نتونستن ذره ای خورده از این اثر سترگ بگیرن و البته حق هم چنینه چرا که مثلا موومان اول با اون کیفیت دشوار و لغزان و باس کروماتیک و ناله های هراس انگیز نتیجه ای فلج کننده بر جای میگذاره...

اینکه چطور فردی کر این چنین جهانی پر از اصوات رو به مبارزه دعوت میکنه سوالیست که هیچ وقت جواب داده نمیشه...


"علی‌رغم پیام انسانی والا و عظمت قسمت آخر، عمیق‌ترین احساسات بشری با ابعاد مختلف در سه قسمت ارکستری آمده است به‌خصوص در قسمت اول سمفونی، این قسمتها از مرز زمان و مکان می‌گذرند و انسان را به دنیای کائنات همراه با درام زندگی بشر می‌کشانند، این فضا را همان‌گونه که اشاره شد به‌خصوص در قسمت اول حس می‌کنیم.


خلق آثار بزرگ از نوابغ برمی‌آید، لیکن در مورد سمفونی نهم بتهون مسئله از نبوغ هم می‌گذرد و فقط کسانی که الهامات آسمانی دارند موفق به خلق چنین آثاری می‌شوند."


به هر حال این اثریه که همواره افرادی عظیم رو به گوش دادن و طرفدار شدن فراخونده از فیلسوفانی همچون گوته , هگل , نیچه انگلس و مارکس تا موسیقی دانان بعدی از شوبرت و برامس تا کیج و ویلیام...


با توالی فاصله ی پنجم دسته ی کر ها و ویولن دوم ها و ویولنسل ها در آغاز موومان اول تم اول اندک اندک خود را از اعماق بیرون میکشد و درخشندگی خاصی پیدا میکند و با این موومان که به فرم سونات ساخته شده تغییر و تبدیل ها فراوان است. حتی اکسپئزیسیون هم تکرار میشود و راکسپوزیسیون کاملا تغییر شکل میابد. از شگفتی های اعجاب آور سمفونی نهم تکرار فورتیسیموی میزانهای آغازین در تونالیته ی مینور در قسمت بازگشت است.



تا به حال زیاد گفته شده که با استفاده از کر بتهوون ابتکار جدیدی در بنای سمفونی به کار بسته اما متاسفانه به مهمترین اتفاقی که در این قسمت افتاده بی توجهی شده.

کار بزرگ بتهوون در اینجا به کارگیری تم های چهار موومان گوناگون در خود موومان چهارمه این موضوع یکی از نقاط عطف در تاریخ فرم های موسیقیه و در حقیقت پایه ای برای ساختار شکنی بود که قرار بوده دو قرن بعد از بتهوون اتفاق بیوفته (سمفونی وبرن)




4. Bach : Art Of Fuge BWV 1080

هنر فوگ اثر یوهان سباستین باخ

(( هیچ کاری نمیکنم تنها ورژن پاریسی آثار باخ را ارائه میدهم)) فردریک شوپن


(( نمیدانم از نظر علمی قابل قبول است یا نه اما وقتی هنر فوگ باخ را میشنوم احساس میکنم سلولهای مغزم دوباره متولد میشوند)) دیوید فینکل


فوگ قطعا از مشکل ترین , پیچیده ترین و جدی ترین فرم های موسیقی است.

فرمی که توانایی زیادی در بیان افکار فلسفی داره و تمامی آهنگسازان بزرگ به علت عظمت این فرم در آخرین کارهای زندگیشون رو به فوگ نویسی میارن (موزارت در موومان پایانی سمفونی ژوپیترش , بتهوون در سونات هامر کلاویر و آخرین کوارتت های زهیش , برامس در آواز های جدیش)

فوگ با یک سوژه شروع میشه و این کار رو به عهده اولین صدا میگذارهو بعد از اون نوبت به صدای دوم میرسه و به سوژه جواب میده اما سلوک اولین صدا با این جواب تغییر میکنهو کنتر سوژه ای رو در میون میزاره که این کنتر سوژه با اون جواب همراهی میکنه. و به طور خلاصه باید گفت فوگ با سوژه خودش تغییر شکلهای بعدی رو تلفیق و ترکیب میکنه و در این تغییر شکلها تمام توان ایمتاسیون کنترپوانیک رو به کار میگیره.

فوگ با باخ به اوج کمال خودش میرسه و حتی بزرگترین آهنگسازان بعدی هیچ چیزی بر آثار فوگ باخ اضافه نمیکنن و تمام قواعد فوگ نویسی و ایمیتاسیون از باخ اخذ شده .
هنر فوگ باخ به حق یکی از اعجاب انگیزیترین آثاریه که در پهنه خیال انسان میگنجه.

هنر فوگ باخ مجموعه رشته ایه از واریاسون های کنترپوانیک که به دشواری و دقت از ابتدای سوژه اصلی در دی مینور به سادگی و در عین حال با وسعتی شگرف انواعی از فرم ها رو در خودش جا میده.
اول فوگ های ساده با چهار صدا شروع میشن که سومین و چهارمین فوگ سوژه رو با حرکت معکوس نشون میدن.

گروه دوم سه کنتر فوگ رو معرفی میکنه که با نظم و ترتیب پیچیده خودش انوع گوناگونی از عجیب ترین ترکیبات ریتمیک رو در بر دارن.
فوگهای 8 9 10 و 11 در گروه سوم جمع شدن که سوژه ابتدایی مبنای آنها به واریاسونهایی از تم اصلی منتهی میشن .

جالب اینکه سه زوج فوگ آخر در آیینه لقب گرفتن چرا که فوگ دوم از هرکدوم اونها به صورت واژگون و معکوس دقیقا برعکس فاصله های فوگ اول هستند و به قول گوستاو لئونهاردت ((در مورد فوگ دیگر چیزی نیست که در این اثر نگفته شده باشد و به کمال خود نرسیده باشد))

هنر فوگ در طی سالهای 1745 تا 1750 نوشته شده و جالبتر اینکه باخ به عمد ساز مورد نظر رو برای این فوگ مشخص نکرده و ریستال بسیار گسترده ی اجرایی رو از ارگ کلاوسن و حتی بعدا در پیانو و کوارتت زهی هم اجرا میشه.



5 . Beethoven : Piano Sonata No. 29 B-flat major op106

پیانو سوناتای شماره 29 در بی فلات ماژور اثر بتهوون (با نام فرعی هامر کلاویر)

((از هیچ چیز به اندازه اجرای هامر کلاوی بتهوون وحشت ندارم)) ویلادیمیر هوروویتس

((شنیدنی ترین ساختار سونات پیانویی سونات هامر کلاویر است)) شارل روزن

آیا غیر از زیبایی چیزی میتواند در هنر بگنجد ؟

سوالی که دموکریتوس فیلسوف مشهور یونانی میپرسه قرنها بعد توسط بتهوون جواب میگیره .

سونات پیانویی که به نام خود پیانو زینت شده (هامر کلاویر به معنای پیانو در آلمانی هستش) اثری است که به جای اینکه برای پیانو باشه بر ضد پیانو هست.

هامرکلاویه بتهوون برخی از بغرنج ترین نواهای پیانو رو در خودش جای داده و با درون مایه تضاد ذاتی بشری به جنگ با طرح نشاط آور و عاشقانه طرح سونات کلاسیک میره ! (به استثنای موومان سوم اثر)

هامر کلاویرکه مدت اجراش بسیار بیش از اندازه معموله (سه ربع ساعت) هم از نظر فشردگی و تراکم و دشواری اجرا و هم از نظر کیفیت ساخت و محتوا ارزش و اعتباری شگرف داره.

موومان های سونات به صورت بی قیدی به هم پیوند و یگانگی دارن موومان دوم تنها یک اسکرتسوی کوتاهه که از نظر تغییرات طنین شگفت آوری داره و موومان سوم که به اعتقاد آندره بوکورشیلف ((زیباترین موومان آهسته ایست که در جهان آفریده شده))

فوگ پایانی اثر در حالی که به صورت کنترپوانیک شکل میگیره مواد و سوژه های به صورت نا مشخص شکل میگیرن (چیزی که نیازمند توانایی عظیم در آهنگسازیست)

سونات 29 بتهوون در طی سالهای 1817 تا 1819 نوشته شده.

بتهوون بعد از نوشتنش به دوستانش گفت ((حال احساس میکنم آهنگسازی را یاد گرفتم))

آخرین سوناتهای پیانویی بتهووناز قلل بلا منازع تاریخ موسیقی اند.


6 . Bach : Partita for Violin No. 2 in D minor BWV 1004

پارتیتا برای ویلون شماره دو برای ویولون تنها اثر یوهان سباستین باخ

((بزرگترین اثری که برای ویولون سولو وجود دارن شاکن باخ است)) یهودی منوهین

((شاکن باخ نه تنها یکی از بزرگترین قطعات موسیقی است که تا به حال نوشته شده , بلکه یکی از عظیم ترین سازه های بشری است)) جاشوا بل


در بین آثار ویولونی تاریخ موسیقی هیچ اثری به اندازه موومان پایانی پارتیتا شماره دو برای ویولون باخ تا به این حد ستایش نشده.

تمامی پنج موومان پارتیتا (که بر خلاف طرح سنتی به جای چهار موومان پنج موومان داره) تاثیر گذار زیبا و بی نهایت عظیم و پر احساس هستند.

پارتیتا شماره 2 در طی سالهای 1717 تا 1723 به یاد همسر از دست رفته باخ (ماریا باربارا باخ) نوشته شده.
موومان پایانی اثر به قول ژان ژاک سولی برجسته ترین اثری است که برای ویلون نوشته شده است.

این شاکون طولانی (که شامل 275 میزانه) به تعبیر رولان دوکانده باعث شده که ویولون با آکورد های شکسته سه صدایی و چهار صدایی در لغزش گریزان این احساس رو به وجود بیاره که نوای چند ساز رو یک جا داره.

شاکون باخ مجموعه عظیمی از واریاسون هاست که بر سلول تماتیکی متشکل از تنها چهار نت قرار دارن و مداما تغییر میکنن.

ایجاد پولیفونی در پارتیتا باخ با استفاده از آرپژ های سریع و نواختن روی دو و یا سه سیم ایجاد میشه.



7. Felix Mendelssohn : Violin Concerto in E minor, Op. 64

ویولون کنسرتو در ای مینور اوپوس 64 اثر فلیکس مندلسون

(( ویولون کنسرتوی مندلسون روح ویولون را در کنسرت به نمایش میگذارد)) جوزف یوآخیم


ویولن کنسرتوی مندلسون به حق یکی از شاهکار های فرم کنسرتوست و نمایش احساسات در قبال تعدیل طرح کنسرتو باعث تعادلی شگرف در لحن اثر میشه.

در این کنسرتو هر سه موومان بی وقفه جایگزین یکدیگه میشن , ویولون نوای رزمی پر قدرتی رو ارائه میده و به خصلت غنایی ارکستر حمله ور میشه و بعد سازها موتیف تکنوازی بی پروا تری رو ارائه میدن و کمی بعد فلوتها و کلارینت ها ملودی دیگه ای رو فراتر از نقطه توقفی که ویولن بر روی سیم سل دست راست عرضه میکنه مینوازن.

بسط و گسترش تم اصلی و موتیف فرعی به کدانس متمم منجر میشه که با واریاسون موتیف فرعی کار به پایان میرسه.
اثر کنسرتویی مندلسون به حدی ظریف رمانس واره که شاید نمونش رو تنها در رمانس های بی گفتار پیانو بشه پیدا کرد.

مندلسون این اثر رودر طی سالهای 1838 تا 1844 تکمیل کرد و یکی از آخرین کارهای قبل از وفاتش هست.


8. Gustav Mahler : Symphony No 5

سمفونی شماره پنج اثر گوستاو مالر

((با شنیدن سمفونی پنجم مالر زمان را از یاد میبرید)) هربرت فون کارایان

این سمفونی بزرگ و تراژدی وار مالر اثر محبوب من در بین آثار این آهنگساز بزرگ بوده.

قدرت بیان و شدت طوفانی بروز احساسی در کارهای مالر به حدی زیاده که حتی در سنت رمانتیک هم نمیگنجه و موسیقی دانان مالر و بروکنر رو در رده نئو رمانتیک ها قرار میدند.

مالر زندگی اندوه واری داشته و با وجود علاقه زیاد به فرزند , سه تا از فرزندانش در کودکی بر اثر عفونت خونی فوت میکنند , یکی از فرزندانش خود کشی میکنه و آخرین فرزندش هم در نوجوانی به علت تومور مغزی فوت میکنه.

مالر در موسیقی پناهگاهی برای التیام دردهاش پیدا میکنه و به همین علت موسیقی مالر موسیقی ((بر لبه پرتگاه)) توصیف شده.

سمفونی پنجم مالر سیری از تراژدی به پیروزیست موومان اول مارش عزاییه که صداهای محزون و شوم معرفی میشه و دو تریو در اون وقفه میندازه موومان دوم موسیقی با حرارت داره که آوردگاهش به رازی ناگشوده ختم میشه


موومان سوم که حکایت از رقص ستارگان میکنه با چند پاساژ پیتزیتاکوی سازهای زهی حال و هوای گرگ و میش وار به اثر میده.

موومان چهارم که یکی از برجسته ترین آداجیو های تاریخ موسیقیه ستایشی عمیق از هارپ و سازهای زهیه پارتیتور آداجیو به واسطه یک نامه عاشقانه و پر سوز عمل میکنه.

موومان پنجم تم موومان چهارم رو در فینالی درخشان و با شکوه تشدید میکنه.

اثر در طی اوایل سال 1901 تا اواخر سال 1902 نوشته میشه.



9. Maurice Ravel: La valse, poème chorégraphique pour orchestre

لا والس موریس راول

((موریس راول دقیق ترین ساعت سازان سویسی در موسیقی است!)) ایگور استراوینسکی

راول از سالهای 1902 طرح هایی برای نوشتن یک والس برای بزرگداشت والسهای وینی و بخصوص مقام شامخ یوهان اشتراوس داشته اما جنگ جهانی اول اتفاق میوفته و راول به عنوان سرباز به جبهه فرستاده میشه.

راول که دارای احساسات شاعرانه و ظریف بوده کشته شدن و از بین رفتن و خشونت جنگ تاثیری عمیق برش میزاره و بعد از جنگ این اثر به وجود میاد که قطعا از برجسته ترین آثار سه ضربی والس به شمار میاد.

لا والس راول بیانیه ای شدید الحن و تیره بر علیه جنگ میشه.

والس راول در حقیقت زنجیره ای از والس هاست که از تم اولیه و بسیار با شکوه اولیه سر چشمه میگیره.

این والسها از یک طرف با یک کرشندوی پر وسعت به همدیگر متصل میشن و از طرف دیگه هر کوشش به تم اولیه پیوند برقرار میکنه اما در این پوئم رقصان بر خلاف پوئم سمفونی های سنتی که بر اساس شعر به وجود میان بر اساس موضوعی مرتبط با خود موسیقی به وجود میان.


10. Rachmaninoff :Piano Concerto No.2 In C minor op.18

پیانو کنسرتوی شماره دو در سی مینور اوپوس 18 اثر سرگئی راخمانینوف

پیانو کنسرتوی شماره 2 راخمانینف اثری بوده که از اوایل سال 1900 تا اواخر سال 1901 نوشتنش طول کشیده (نزدیک به دو سال کار مداوم)...

این اثر بعد از یک دوره بیماری شدید روحی راخمانینف به خاطر اجرای فاجعه بار سمفونی اولش نوشته شد و در همون برهه و با اولین اجرای موومان سومش بسیار معروف شد و نزد منتقدان هم طرفداران سرسختی پیدا کرد...

این اثر واقعا بازگشت به شکوه گذشتست (در اواخر قرن نوزده با ورود دبوسی و شونبرگ فضای موسیقی فضایی کاملا مدرن شده بود) راخمانینف اما با ارائه این اثر روح گذشته لطیف رمانتیک رو به عرصه گذشت...

برش این اثر حتی از الگو هاش مثل پیانو کنسرتوی شوپن و چایکوفسکی هم سنتی تره...

هر سه موومان دارای ظرافت های خاص خودشون هستند به خصوص در خصوص دیالوگ بین پیانو و ارکستر...

هشت تم سنگین اولیه موومان اول رو معرفی میکنه که با مارشی جذاب پیگیری میشه همینطور تم معروف میانه موومان بسیار با شکوهه..

تم دوم یکی از آرامش بخشترین آثار پیانویی هست و حتی در لیست چهل اثر آرامش بخش واریاسون آرتیست قرار گرفته...

اما برگ برنده این اثر در تم بسیار معروف و تلخ موومان سوم نهان شده تمی به شدت تاثیر گذار که تلخی و ناراحتیش با ضربه های محکم پیانو به نشانه امید کمتر میشه و البته پایانی با شکوه برای موومان آخر که نشانه پیروزی عشق و امیده...

پیانو کنسرتو شماره 2 راخمانینف یکی از شاهکار های بلامنازع آثار پیانویی هستش که با وجود صد سال از عرضش بیش از صدها اجرای مختلف داشته که در نوع خودش کم نظیره...

۱۳۹۴/۸/۲۹ عصر ۰۴:۵۴
یافتن تمامی ارسال های این کاربر نقل قول این ارسال در پاسخ
تشکر شده توسط : اسکورپان شیردل, لو هارپر, خانم لمپرت, حمید هامون, اشپیلمن, کنتس پابرهنه, جروشا, BATMAN, واتسون, Princess Anne, سروان رنو, مکس دی وینتر, oceanic, Memento, ایـده آلـیـسـت, نکسوس, جیم استارک
جیم استارک آفلاین
تازه وارد
*

ارسال ها: 6
تاریخ ثبت نام: ۱۳۹۵/۱/۱۰
اعتبار: 0


تشکرها : 155
( 14 تشکر در 0 ارسال )
شماره ارسال: #6
RE: بهترین های موسیقی (ترانه های پاپ ایرانی، سنتی،خارجی، بدون کلام ، موسیقی فیلم و ...)

خیلی خلاصه بگم 10برتر خودمو!

1-ایران جوان(استاد شهرام ناظری)

استاد!افتخار ایران...1000بارم این آهنگو گوش بدم سیر نمیشم♥

2-چرا رفتی(همایون شجریان)

همایون بهترین خواننده حال حاضر ایرانه از نظر من!کار خوبم تا دلتون بخواد داره...اما چرا رفتی فک کنم رودستش هیچ آهنگی نیومده و نخواهد اومد(کار آقای ناظری رو بخاطر موضوعش اول گفتم)

3-ارمغان تاریکی(محمد اصفهانی)

آقای اصفهانی هم کلا یه عادت داره اونم اینکه کار بد بیرون نمیده!!امیدوارم از این کم کار بودن بیاد بیرون..آهنگ ارمغان تاریکی رو خیلی دوس دارم(سریالشم بنظرم بهترین سریال ساخته شده در ایرانه)

4-دهاتی(شادمهر)

چی بگم؟آلبوم دهاتی با بیش از 10ملیون نسخه فروش پرفروش ترین آلبوم تاریخ ایرانه...تمام آهنگهای این آلبوم شاهکارن

5-حالم عوض میشه(شادمهر)

شادمهر و دیگر هیچ!

6-معمای شاه(سالار عقیلی)

استاد کار موندگار زیاد دارن!وقتی این آهنگو گوش میدم واقعا اشکم سرازیر میشه :|

7-مرتضی پاشایی(نگران منی)

روحت شاد عاشقانه ترین صدای پاپ♥...همه شنیدید دیگه!

8-شیر خسته(رضا صادقی)

هرچقدر تعریف کنم از این کار کم گفتم!هر ایرانی یکبارم شده باید این آهنگو گوش بده...شعر و تنظیم و آهنگسازیش حرف نداره...بنظرم قوی ترین کار رضا صادقی بود،حتی بالاتر از وایسا دنیا!

9-سلام آخر(احسان خواجه امیری)

عجیب خوبه!نمیدونم چرا احسان خواجه امیری اینقدر افت کرده و سالهاست هیچوقت نتونسته یه آهنگ در حد و نام خودش بخونه...امیدوارم دوباره آهنگهای موندگاری مث سلام آخر بشنویم ازش!

10-کجایی تو(سیروان خسروی)

بهترین کار بهترین خواننده پاپ کشور (داخل ایران البته)

پ.ن: 10تا خدایی کم بود!ای کاش میگفتید 10تا تو هر سبک چون کلا من همه سبکارو گوش میدم :|


پرنسس:اینجا آسانسوره؟.جو بردلی:اینجا اتاق منه
۱۳۹۵/۱/۱۵ صبح ۰۲:۰۰
مشاهده وب سایت کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر نقل قول این ارسال در پاسخ
تشکر شده توسط : خانم لمپرت, جروشا, حمید هامون, Memento, BATMAN
بیلی لو آفلاین
تازه وارد
*

ارسال ها: 33
تاریخ ثبت نام: ۱۳۹۵/۹/۱۵
اعتبار: 3


تشکرها : 705
( 80 تشکر در 25 ارسال )
شماره ارسال: #7
RE: بهترین های موسیقی (ترانه های پاپ ایرانی، سنتی،خارجی، بدون کلام ، موسیقی فیلم و ...)

با سلام و ادب . khhnddh

من بیشتر ترانه های سنتی و پاپ و مجاز و غیر مجاز و دوست دارم ولی این چندتا رو از همه بیشتر دوست دارم.

ا- سالار عقیلی (ایران):heart::heart::heart::heart:

2- سالار عقیلی (وطنم):heart::heart::heart::heart::heart:

3- حامد زمانی (امام رضا(ع) ، امام زمان(عج) ،محمد(ص)):heart::heart::heart::heart::heart:

4- بهزاد پکس و فرشاداسپریت و علی حیدری(تیغ):heart::heart::heart:


آرزو نکنید که زندگی راحت و آسان باشد، دعا کنید خدا قدرت تحمل زندگی سخت را به شما بدهد.(بروس لی)
۱۳۹۵/۹/۲۴ صبح ۰۱:۲۳
یافتن تمامی ارسال های این کاربر نقل قول این ارسال در پاسخ
ارسال پاسخ