[-]
جعبه پيام
» <اﻟﻜﺘﺮﻭﭘﻴﺎﻧﻴﺴﺖ> درگذشت استاد صادق عبداللهی نویسنده پیشکسوت رادیو تسلیت
» <کاپیتان اسکای> اسطقس معرب واژه یونانی Stoixeion به معنای عنصر، عناصر چهارگانه : آب ، خاک ، باد و آتش . 2 - استخوان بندی هر چیز. ج . اسطقسات .-فرهنگ فارسی معین
» <کاپیتان اسکای> درود والامقام، سروان ارجمند، سکانس هایی که در دوران قدیم نگاه مرا به زندگی عوض کردند.
» <سروان رنو> به به ! ... به قول مرحوم شفیع , عجب سکانس های اوسّـو قُرص داری انتخاب کردی کاپیتان ...[تصویر: m0619.gif]
» <کاپیتان اسکای> سکانسی از فیلم بانوی زیبای من (My fair lady) کارگردان: جرج کیوکر https://www.aparat.com/v/jzAZN
» <سگارو> فراموش کردم بگم در فرهنگ عامیانه مرحوم جمالزاده این عبارت در لحن عوام بصورت "اس و قس" نوشته شده. در فرهنگ مرحوم شفیع رو نمی دونم!
» <کاپیتان اسکای> سکانسی زیبا و تاثیرگذار از فیلم سینمایی شبکه اثر ماندگار سیدنی لومت https://www.aparat.com/v/juTdE
» <منصور> اوسّو قُرص دار=اوسّو...دار (استخوان دار) + قُرص یا قُرس (در زبان ترکی:محکم.که در فارسی هم کاربرد دارد).من حرف ر رو که شفیع با اون صدای بلندش ادا میکرد به وضوح می شنیدم
» <شارینگهام> چه جالب!در کارتون "بسته سخنگو" اون قورباغه داشت به رییس کاکاتریس ها می گفت:اسطوخودوس!
» <سگارو> خدمت دوستان عارضم که "‌اسطقس" در زبان یونانی به معنی رکن و اصل هر چیز می باشد. در لغت نامه دهخدا آمده: در تداول عامه اسطقس داشتن به معنی محکم ، قوی و استوار بودنه.
Refresh پيام :


ارسال پاسخ 
 
رتبه موضوع
  • 7 رای - 3.71 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
موسیقی پاپ متعهد
نویسنده پیام
Savezva آفلاین
جک لمون
***

ارسال ها: 149
تاریخ ثبت نام: ۱۳۸۸/۵/۱۰
اعتبار: 23


تشکرها : 555
( 1311 تشکر در 54 ارسال )
شماره ارسال: #21
RE: موسیقی پاپ متعهد

به یاد واروژان

کدوم خزون خوش آواز تورو صدا کرد ای عاشق     که پر کشیدی بی پروا به جستجوی شقایق

کنار ما باش که محزون به انتظار بهاریم                 کنار ما باش که باهم خورشیدو بیرون بیاریم

معمولا نوشتن در مورد آدمهای بزرگ و نامدار کار بسیار سختی است مخصوصا اگر آن شخص هنرمندی باشد که به واسطه خلق آثار جاودانه اش بخشی از تاریخ موسیقی یک کشور را به خود اختصاص داده باشد.

26 شهریور سال 1356 روزی بود که موسیقی پاپ ایران یکی از ارکان و اسطوره هایش را برای همیشه از دست داد. شخصی که به خاطر عشق به هنرش و تعصبی که به آن داشت با وجود ناراحتی قلبی و فشار شدید کاری هرگز نخواست تا تعهدش را نسبت به محمدعلی فردین که در حال ساخت فیلم بر فراز آسمان ها بود را  زیر پا گذاشته و کار را نیمه تمام رها کند. اما افسوس که اجل به او مهلت نداد و واروژان بزرگ در هنگام ضبط موسیقی فیلم سکته کرد و 10 روز بعد در بیمارستان جم تهران جان به جان آفرین تسلیم کرد و فردای آن روز در قبرستان ارامنه تهران به خاک سپرده شد.

شاید ترانه زیبای بر فراز آسمانها با صدای جاودانه ابی به نوعی با سرنوشت واروژان هم کلام بود که می گوید:

بروم شادان به فلک ... دور از غم‌ها ... دور از همه کس

واروژان با نام اصلی واروژ هاخباندیان از اولین کسانی بود که پس از گذراندن تحصیلات موسیقی در امریکا در سال 1343 به ایران بازگشت و پس از گذشت چند سال با جان گرفتن موسیقی پاپ در ایران تبدیل به فردی بی رقیب در این حیطه شد که با ملودی های جادویی و تنظیم های افسانه ایش آثاری جاودان را خلق کرد.

واروژان در اوج دروان طلایی موسیقی پاپ ایران با بزرگترین خوانندگان ایرانی نظیر داریوش، گوگوش، ابی، عارف، ویگن، ستار، لیلا فروهر و ... همکاری کرد که منجر به خلق برترین آثار تاریخ موسیقی پاپ ایران شد که در این میان سهم گوگوش از سایرین بیشتر بود.

واروژان در مقام آهنگساز برای گوگوش ترانه هایی نظیر پل، ماه پیشونی، همسفر، بانوی من، شب شیشه ای، باور کن، خوابم یا بیدارم و بسیاری دیگر را ساخت که بی شک این کارها در زمره بهترین آثار گوگوش به شمار می آیند.

ترانه های شب زده، پوست شیر و کندوی ابی، بوی خوب گندم، برادرجان داریوش، شام آخر ستار، هفته خاکستری فرهاد و بدرود ویگن برخی از مهمترین و خاطره انگیز ترین آثاری است که واروژان خلق کرد.

ضمن اینکه تنظیم بسیاری از آهنگ های ساخته شده توسط بزرگانی نظیر حسن شماعی زاده، سیاوش قمیشی، بابک بیات، بابک افشار و ... توسط واروژان انجام شده است.

واروژان در سال 1347 برای اولین بار با نوشتن موسیقی برای فیلم جهنم سفید ساخته ساموئل خاچیکیان رسما وارد دنیای سینما شد و پس از آن در بیش از 25 فیلم سینمایی نظیر ممل آمریکایی، کندو، همسفر، ماه عسل و ... به عنوان آهنگساز فعالیت کرد.

گاهی اوقات برای کوتاه بودن عمر برخی از انسان های بزرگ و نابغه باید حسرت خورد. خصوصا هنرمندانی که با هنرشان گنجینه عظیم و گرانبها را برای سایرین به ارمغان می گذارند و واروژان یکی از آن هنرمندانی است که در عمر کوتاه 40 ساله اش آثاری خلق کرد که با گذشت بیش از 50 سال همچنان به عنوان برترین، بیاد ماندنی ترین و جاودانه ترین آثار موسیقی پاپ ایران می باشند.

زنده‌یاد بابک بیات درباره ی فوت واروژان گفته بود: وقتی که مُرد، طبق رسوم ارامنه باید او را با بهترین لباسی که داشت، دفن می‌کردند. وقتی در تابوت را باز کردند، واروژان را در کت و شلوار تیره‌ای دیدم که تنها لباسی بود که داشت و آن را می‌پوشید... آرامش واروژان در آن لحظه آن قدر تکان ‌دهنده بود که همین لحظه هم بغض گلوی مرا می‌فشرد. با دیدن جسم بی‌ جان واروژان در تابوت، دگرگون شدم و حالم به هم خورد... مرگش را باور نداشتم و تا یک سال بعد در خانه‌اش می‌رفتم؛ جلوی پنجره‌اش می‌ایستادم و به خانه زل می‌زدم و هر لحظه منتظر بودم که بیرون بیاید و بگوید: بابک بیات همیشه سر ساعت می‌آید...

روحش شاد و یادش گرامی


با سپاس فراوان از اسکورپان شیردل به سبب یادآوری سالروز در گذشت واروژان


سفید پوشیده بودم با موی سیاه/ اکنون سیاه جامه ام با موی سفید
۱۳۹۴/۶/۲۹ عصر ۱۱:۰۷
مشاهده وب سایت کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر نقل قول این ارسال در پاسخ
تشکر شده توسط : زینال بندری, خانم لمپرت, هانا اشمیت, اسکورپان شیردل, Memento, سروان رنو, کنتس پابرهنه, سی.سی. باکستر, مگی گربه, حمید هامون, ژیگا ورتوف, Classic, پیر چنگی, واتسون, بانو, ژنرال
اسکورپان شیردل آفلاین
ناظر انجمن
*****

ارسال ها: 512
تاریخ ثبت نام: ۱۳۸۹/۳/۱۱
اعتبار: 49


تشکرها : 5286
( 6281 تشکر در 105 ارسال )
شماره ارسال: #22
RE: موسیقی پاپ متعهد

با تشکر از جناب savezva بابت این نوشته ، متاسفانه نوشتن در مورد زندگی واروژان برای ماهایی که او را ندیده ایم کاریست مشکل . چون واروژان اهل خودنمایی و تعریف از خود نبود و حتی تعداد تصاویری که از او به جا مانده هم بسیار کم است. اما با توجه به آثاری که از او به جا مانده  میتوان به عظمت هنر این مرد بزرگ پی برد . آثاری که هرکدام جزئی از زندگی روزمره ما شده و بدون آنها تحمل شرایط این دوره سخت است. آثاری همچون باور کن ، پوست شیر ، بوی گندم ، پل ، همسفر ، کندو ، فصل تازه ، دو پنجره ، دوماهی ، مرداب ، جاده ، من و تو ، دستهای تو ، یاور همیشه مومن و و و ...

همچنین میتوان این مرد بزرگ را در تعاریف دیگران ازو شناخت. هیچکس نکته بدی از او در ذهن ندارد و همه از خوبی های او می گویند. در ادامه صحبت های چند تن از هنرمندان بنام کشور را در مورد وی ذکر می کنم. منبع : سایت روز

واروژان در حال ضبط – استودیو ال کوردو بس - ۱۳۵۰

ایرج جنتی عطایی: اعتبار ترانه نوین ایران

در روزهای اول که با او و کارش آشنا شدم، در زمینه آهنگ سازی هنرمند موفقی نبود، ولی از آنجایی که در تنظیم و ارکستراسیون بی همتا بود، خیلی زود به یک آهنگساز و آرنژمان بی نظیر بدل شد که در این مسیر ترانه های پل، پوست شیر، خوابم یا بیدارم، همسفر و بسیاری دیگر از کارهایم حاصل همکاری خوانندگان با واروژان بزرگ بود و در واقع می توان گفت واروژان، اعتبار ترانه نوین ایران بود.

شهیار قنبری: "بوی خوب گندم"

همکاری من و واروژان در حقیقت شروع دوران دیگری از زندگی هنری من بود. نخستین ترانه ام در همکاری با او "بوی خوب گندم" با اجرای داریوش بود که باعث شد تا خواننده، آهنگساز و شاعر هر سه به زندان بیفتیم بعدها من در جایی درباره این ماجرا به یاد واروژان نوشتم: "راستی ما چرا آنجا بودیم؟ما که فقط ترانه می نوشتیم و تو ( واروژان ) را داشتیم و دریای صدا های خوش رنگ را و شاعر می گوید از رفیق دلتنگی ها و تشنگی ها: امروز که بی تو، بر ما هزار سال گذشته است، حتی نمی توانم از سنگینی این غیبت بزرگ بنویسم. واژه ها، نیروی موسیقی را کم دارند. واژه های من تو را کم دارند! واروژانِ من..! مرد سازها و آوازها...!

... بعد از این هر جای دنیا که باشد،ترانه قدیس را به یاد عالیجناب واروژان خواهم خواند که خاطرات زیادی با او دارم تمام این ترانه و واژه های نابی که اشاره کردید برای شخصیت منحصر به فرد واروژان ساخته و پرداخته شده است.

بابک بیات: ادامه راه واروژان

به جرأت می‏توانم بگویم که واروژان یک عمر در موسیقی ایران جاری است. او یک عمر زحمت کشید تا در موسیقی ترانه‏ای مملکت ما، لحظه‏های زیبا خلق کند. بسیاری از تنظیم‏کنندگان موسیقی ایران که بعد از واروژان شروع به کار کردند، راه واروژان را ادامه دادند. او آنقدر بی‏عقده بود که پیشرفت هر هنرمندی، او را خشنود می‏کرد. یادم می‏آید وقتی موسیقی فیلم برهنه تا ظهر با سرعت را به تنهایی می‏ساختم، او مرتب نگران من بود که مبادا نتوانم کار خوبی ارائه دهم ولی وقتی موسیقی فیلم را شنید، از جا بلند شد، مرا بوسید و گفت: معلوم است که خیلی زحمت کشیده‏ای! و این بوسه و این جمله برای من جاودانه شد.

داریوش: آهنگ‌هایی که از گریه ساخته شد

با آهنگهاي او ترانه هاي بسياري خواندم و از او چيزهاي زيادي آموختم، يك روز براي تمرين ترانه "بوي خوب گندم" به منزل او رفته بودم و در حالي كه پيانو مي نواخت، چشمم به قاب عكسي افتاد كه بالاي پيانو بود. عكس يك پسر بچه اي كه با چشمان گريان به اطراف خود خيره شده بود نظرم را جلب كرد و به او گفتم: واروژ ببين اين بچه هم از نواختن تو به گريه افتاده كه او در پاسخ گفت: اتفاقاً اين آهنگ از گريه هاي او ساخته شده. و واقعاً موسيقي پاپ به او بدهكار است و به راستي كه جايش خالي است.

مهرداد پازوكي: وقفه در موسیقی پاپ پس از واروژان

واروژان آهنگساز و تنظيم كننده اي بود كه در موسيقي سالهاي ۵۰ به بعد تحولي ايجاد كرد و به لحاظ استعداد و قابليتهاي خاص خودش، ديگر كسي نتوانست مسيري را كه وي آغاز كرد، تداوم ببخشد. پس از درگذشت واروژان وقفه اي جدي در موسيقي پاپ به وجود آمد و متأسفانه هنوز كه هنوز است، آن مسير كه مي توانست در نهايت به شكل گيري و ايجاد نوعي خاص از موسيقي پاپ هنري ايراني بينجامد، در مسير خودش دچار توقف و ركود شد.


طریقت سامورایی استوار بر مرگ است. آن‌گاه که باید بین مرگ و زندگی یکی را انتخاب کنی، بی‌درنگ مرگ را برگزین. دشوار نیست؛ مصمم باش و پیش رو. آن هنگام که تحت فشار انتخاب زندگی یا مرگ قرار گرفته‌ای، لزومی هم ندارد به هدف خود برسی {گوست داگ؛سلوک سامورایی}
۱۳۹۴/۶/۳۰ صبح ۰۱:۱۳
یافتن تمامی ارسال های این کاربر نقل قول این ارسال در پاسخ
تشکر شده توسط : خانم لمپرت, Memento, BATMAN, Savezva, کنتس پابرهنه, سی.سی. باکستر, زینال بندری, مگی گربه, حمید هامون, ژیگا ورتوف, Classic, پیر چنگی, واتسون, بانو, جیمز باند
Savezva آفلاین
جک لمون
***

ارسال ها: 149
تاریخ ثبت نام: ۱۳۸۸/۵/۱۰
اعتبار: 23


تشکرها : 555
( 1311 تشکر در 54 ارسال )
شماره ارسال: #23
RE: موسیقی پاپ متعهد

و باز هم یادی از واروژان

پخش فیلم شب غریبان بهانه ای شد تا یکبار دیگر نام و یاد مرحوم وارژان زنده شود. مردی که در اوج و پس از خلق ماندگارترین آثار موسیقی ایران به یکباره چشم از این دنیا فروبست. شاید روح او آنقدر بزرگ بود که پیش بینی می کرد که چند سال بعد دیگر نتواند در وطن خودش کار هنریش را انجام دهد و به همین خاطر قبل وقوع همه اتفاقات و هیاهوها و جنجال ها قلب بزرگش در همان فضایی که به آن تعلق داشت از طپش ایستاد و نتوانست آخرین حماسه اش را در فیلم برفراز آسمان ها به پایان برساند.

فیلم شب غریبان به کارگردانی محمد دلجو و امیر مجاهد در سال 1354 با آهنگسازی مرحوم واروژان ساخته شد. در این فیلم گوگوش، فرزان دلجو، شهرام شب پره، زنده یاد آرمان و جلال نقش آفرینی می کنند. ترانه مشهور باور کن با شعر زیبای ایرج جنتی عطایی و آهنگسازی واروژان توسط گوگوش در این فیلم اجرا شد. کل موسیقی زیبای این فیلم برگرفته شده از ملودی این ترانه است و موسیقی این فیلم در طول مدت پخش آن بار اصلی فیلم را به دوش می کشد. واروژان در این فیلم مهارت و استادی خود را به رخ می کشد و کاملا مشخص است که هنر او در آن زمان بسیار جلوتر از زمان خود بوده است.

اما نکته جالب و البته غم انگیز این فیلم در صحنه ای است که وقتی موسیو گوگی (با نقش آفرینی آرمان) در این فیلم می میرد، او را در قبرستان ارامنه دفن می کنند، این مکان همان جایی است که دو سال بعد و پس از درگذشت واروژان به مکان ابدی این هنرمند اصیل  تبدیل می شود و در سال 1359 نیز پیکر آرمان در همین گورستان آرام می گیرد.

واروژان هنرمندی است که حق بزرگی بر گردن موسیقی ایران دارد. شخصی که با هنرش دوران طلایی موسیقی پاپ ایران را با آثار جاودان و ماندگار، خلق کرده و بخشی از تاریخ موسیقی ایران مدیون اوست. هنرمندی که هیچگاه اهل حضور در مجامع و یا مصاحبه نبوده و همواره در خلوت خود بهترین ها را آفرید. و سرانجام در روز 26 شهریور 1356 چشم از جهان فرو بست. روحش شاد.


سفید پوشیده بودم با موی سیاه/ اکنون سیاه جامه ام با موی سفید
۱۳۹۵/۷/۱۶ عصر ۰۷:۱۵
مشاهده وب سایت کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر نقل قول این ارسال در پاسخ
تشکر شده توسط : اسکورپان شیردل, سروان رنو, جیمز باند, خانم لمپرت, Classic, BATMAN, آدری لاووا, پرنسس آنا
Savezva آفلاین
جک لمون
***

ارسال ها: 149
تاریخ ثبت نام: ۱۳۸۸/۵/۱۰
اعتبار: 23


تشکرها : 555
( 1311 تشکر در 54 ارسال )
شماره ارسال: #24
RE: موسیقی پاپ متعهد

26 شهریور، سالروز در گذشت واروژان

مقبره واروژان، گورستان ارامنه تهران


سفید پوشیده بودم با موی سیاه/ اکنون سیاه جامه ام با موی سفید
۱۳۹۶/۶/۲۶ صبح ۰۸:۲۷
مشاهده وب سایت کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر نقل قول این ارسال در پاسخ
تشکر شده توسط : سروان رنو, مراد بیگ, Classic, آدری لاووا, پرنسس آنا, ژنرال
Savezva آفلاین
جک لمون
***

ارسال ها: 149
تاریخ ثبت نام: ۱۳۸۸/۵/۱۰
اعتبار: 23


تشکرها : 555
( 1311 تشکر در 54 ارسال )
شماره ارسال: #25
RE: موسیقی پاپ متعهد

یادواره ای از واروژان

واروژان از نگاه برادرش

به یاد برادری که یادش همیشه در قلب هایمان جاریست

Click to enlarge
روبیک هاخباندیان

بیتوتۀ کوتاهیست جهان؛ سال‏ ها چه زود گذشت اما خاطرات خوش همیشه باقیست. از برادرم، واروژ، خاطرات بسیاری به یاد دارم؛ خاطرات شیرین روزهای کودکی و جوانی و خاطرات تلخ روزهای وداع اما تنها به ذکر چند خاطره از روزهای خوش با هم بودن می ‏پردازم چرا که خاطرات روزهای تلخ وداع بسیار دردناکند.

اولین خاطره مربوط به دوران کودکی‏مان است. ما دو خواهر و سه برادر بودیم اما از بین همۀ بچه‏ ها من و واروژ زیاد شیطنت می‏ کردیم. هر وقت شیطنت را از حد می ‏گذراندیم مادربزرگمان برای تنبیه ما را دنبال می کرد و ما پس از کلی تعقیب و گریز، که آن هم برایمان شیرین بود، طبق معمول به دامن مادربزرگ مادرمان پناه می بردیم و به این ترتیب، دیگر کاری از کسی بر نمی ‏آمد چون او سپر بلای ما بود و با این کار پیروزی نصیب ما می‏ شد.

در واقع مادربزرگ هایمان مشوق ما برای یادگیری موسیقی بودند آنها واروژ را تشویق به نواختن پیانو و مرا تشویق به نواختن ویولون می کردند. آنها بسیار سر زنده بودند و هیچ گاه نوای موسیقی و رقص در آن خانه پایانی نداشت. گاهی با خنده می گفتند:«انشاءالله بزرگ که شدید شما می‏ نوازید و ما می ‏خوانیم.» و بعد، با هم می‏ خندیدند. من اصلاً علاقه ای به نواختن ویولون نداشتم و پس از چندین سال یادگیری و نواختن، دیگر این کار را ادامه ندادم اما واروژ با پشتکار و علاقه ‏ای فراوان به یادگیری پیانو ادامه داد.

من به خاطر ادامه ندادن یادگیری ویولون تنبیه و از یادگیری پیانو هم محروم شدم به این امید که شاید روزی این تنبیهات به ثمر نشیند و من به آموختن ویولون ادامه دهم. تنبیه همچنان به جای خود باقی بود و سال‏ ها پشت سر هم می‏ گذشت تا اینکه هم تنبیه و هم علت آن از یاد همه رفت و من به همراه خواهر دو قلویم به کلاس رقص استاد جانبازیانِ پدر رفتیم اما واروژ همچنان با علاقه و پشتکاری وصف ناشدنی به پیش ‏رفت خود در نواختن پیانو ادامه می‏داد تا جایی که به هنرستان موسیقی رفت و یادگیری موسیقی را به صورت علمی ادامه داد. البته، او به نواختن ویولون هم علاقه داشت.

از دیگر خاطرات ماندگاری که هنوز هم با دیدن مسابقۀ فوتبال دو تیم مطرح پایتخت برایم زنده می‏شود، فوتبال ‏دوستی واروژ است. واروژ یکی از طرفداران پر و پا قرص تیم پرسپولیس آن زمان بود. برای همین همیشه موقع شروع لیگ تخت جمشید جزو اولین خریداران بلیت کل بازی‏ های تیم پرسپولیس محسوب می‏ شد. آن زمان بانک ‏ها این بلیت ‏ها را پیش‏فروش می‏ کردند. این علاقه تا جایی پیش رفته بود که واروژ مشترک تمامی مسابقات این تیم شده بود. ما دو برادر همیشه برای هم کُرکُری می‏ خواندیم چون او پرسپولیسی دو آتیشـه بود و من طرفدار تیم تاج آن زمان و جالب‏ترین اتفاقی که همیشه برایم مثل یک خاطرۀ زنده باقی مانده باخت تیم تاج از پرسپولیس در شهریور1352 بود. واروژ پس از پایان بازی به من تلفن کرد و گفت:«برادر تیم مورد علاقه ‏ات شش گل خورده پس دیگر برایـم کرکری نخوانی». این مسئله برایم گران تمام شد چون یک مهمانـی مفصل خانوادگی به گردنم افتاد. از آن زمان به بعد هر وقت بازی این دو تیم با یکدیگر پیش می‏ آید و کرکری خواندن بچه‏ ها را می بینم به یاد واروژ و آن روزها می ‏افتم که با چه روحیۀ شادی به من نگاه می‏ کرد و لبخند معنا داری می ‏زد.

واروژ احترام زیادی برای همۀ اقشار مردم قائل بود. هر وقت برای صرف نهار یا شام به رستوران می‏ رفتیم به شخصی که دم در ایستاده بـود بیش از میزان مرسوم انعام می ‏داد. یک بار یکی از دوستان از او سؤال کرد:«واروژ چرا این کار را می‏کنی؟» و او در جواب وی گفت:«ناراحت نباش جای دوری نمی ‏رود».

به یاد ندارم واروژ با آن شخصیت متواضعی که داشت به هیچ یک از همکاران و دوستانش چه در زمینه ‏های کاری و چه غیر کاری جواب رد داده باشد. پیش می‏ آمد که واروژ، قبل یا بعد از ضبط، به خانۀ ما می‏ آمد، غذا می‏ خورد یا فنجانی چای می‏ نوشید و بدون هیچ کلامی، در گوشه ‏ای از خانه‏، که گوشۀ دنج او بود، استراحت می ‏کرد و فقط با دخترها کمی حرف می‏ زد. در این مواقع، ما می‏ فهمیدیم به علت کار مداوم یا مسائل دیگر خسته است و از آنجایی که بسیار هم کم حرف بود و عادت به گله کردن نداشت ما هم سعی می کردیم تا زمانی که خود او در مورد مشکلش صحبتی نکرده حرفی به میان نیاوریم. واروژ روح بلندی داشت و خود می دانست چطور از پس مسائلش برآید و صد البته از ناراحت کردن ما هم پرهیز داشت. او تنها به چند مورد از ناملایمت‏ هایی که از جانب دوستان و همکارانش متحمل شده بود اشاره کرده بود که جداً تأسف‏ بار بود.

از آنجایی که واروژ تعصب و حساسیت بیش از اندازه ‏ای نسبت به دو دختر من داشت هر وقت به منزل ما می‏ آمد آن روز به قولی روز عروسی بچه ‏ها بود و ما اجازۀ هیچ حرف و عکس العملی را نسبت به کارهای آن دو نداشتیم. از آنجایی که من به علت مشغلۀ کاری در بیشتر مواقع خارج از تهران به سر می ‏بردم واروژ مانند پدری برای دخترهایم بود. البته، بماند که همیشه با دستی پر می‏آمد و برنامه ‏ای جالب و غیر منتظره برایشان داشت که آنها را به چه جایی جدید برای تفریح ببرد. در یکی از روزها من به علت مأموریت کاری به خارج از تهران رفته بودم، که واروژ طبق عادت بین کار برای احوال پرسی به منزل ما زنگ می ‏زند و با شنیدن گریۀ دختر کوچکم و صدای گرفتۀ همسرم جویای علت می ‏شود و می ‏فهمد که دخترم بعد از پوشیدن لباس شروع به گریه کرده و هر کاری هم می‏ کنند گریه ‏اش بند نمی‏آیـد. واروژ تلفن را قطع می ‏کند و بعد از چند دقیقه خود را به منزل ما می‏ رساند و دختر کوچکم را همراه همسرم به بیمارستان می‏ برد. پزشک تشخیص می‏ دهد آرنج دست چپ او در رفته و برای جا انداختن آرنج در رفته به کمک یکی از آنها نیاز دارد اما هیچ کدام از آنها دل این کار را نداشتند و هر دو همراه دخترم شروع می‏ کنند به گریه کردن. جالب اینکه بعد از آن هر کدام دیگری را برای نگه ‏نداشتن دختر کوچکم ملامت می‏ کرد. واروژ به تقدیر و مصلحت اعتقاد داشت. درست زمانی که او از استودیو خارج شده و راهی منزل ما شده بود به دلایلی ضبط آهنگی هم که ساختۀ خود او بود ناتمام ‏مانده بود. واروژ همیشه می‏ گفت:«حتماً حکمتی بوده که من درست در آن زمان ناخودآگاه چنین تلفنی بزنم و بلافاصله استودیو را ترک کنم».

بعد از اعطای جایزۀ سپاس به واروژ برای موسیقی متن فیلم صبح روز چهارم، یک روز همگی در منزل ما مشغول صرف چای بودیم که از تلویزیون مصاحبه ‏ای از وی برای دریافت جایزۀ سپاس پخش شد. دخترهایم، که همیشه موقع روشن شدن تلویزیون جلوی آن بودند و درحال خواندن آهنگ ‏های تنظیم شده و یا ساخته شدۀ درحال پخش عمویشان، با دیدن واروژ در تلویزیون با تعجب به ما نگاه کردند و گفتند:«اِ، بابا ما دو تا عمو داریم یکی اینجا پیش ماست و آن یکی درتلویزیون داره صحبت می کنه!». این حرف آنها باعث خندۀ ما شد اما آنها همچنان با تعجب به ما نگاه می‏ کردند که چطور ممکن است یک نفر در آن واحد در دو جا باشد.

پیانوی واروژان

واروژ به توصیۀ خواهر بزرگ‏ترمان، که خود مقیم فرانسه بود، برای کار در رادیو و تلویزیون این کشور و ادامۀ معالجاتش سفری به فرانسه کرد و نسخه ‏ای از تمام آثارش را هم به منزلۀ سوابق کاری در اختیار مقامات رادیو و تلویزیون فرانسه قرار داد. پس از مدتی به او اطلاع دادند تمامی آثارش مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته و از او تقاضا کردند برای کار در رادیو و تلویزیون فرانسه و اقامت به این کشور سفر کند، اما واروژ، که بسیار مقید و متعهد بود، چون برای موسیقی متن فیلم برفراز آسمان‏ها قرارداد بسته بود از آنها فرصت خواست تا پس از اتمام تعهداتش به این کشور برود و مشغول کار شود که مسؤلان آن مؤسسه هم با این درخواست وی موافقت کردند، اما نه فیلم برفراز آسمان‏ ها به پایان رسید و نه سفر واروژ به انجام و واروژ ما را که در اندوه سفر او به فرانسه و دوری از او بودیم در ماتم از دست رفتنش باقی گذاشت.

خواهرانم، کناریک و روبینا، که امیدوار بودند برادرشان برای زندگی به نزد آنها خواهد رفت با شنیدن خبر مرگ وی متحمل غم و اندوه بسیاری شدند و تا به امروز هم خیلی کم حرفی از او به میان می‏ آورند زیرا یادآوری واروژ و خاطراتش و آرزوهایی که برای او داشتند برایشان دردناک است.

واروژ خاطرات بسیار شنیدنی و شیرین‏تری هم با برادر بزرگمان، ژرژیک و همسرش، ماروس و پسر عمه‏ مان هنریک و دیگر افراد خانواده داشت که افسوس دیگر هیچ یک در میان ما نیستند.

از آن روزها سال‏ ها می‏ گذرد و یاد واروژان همچنان در ذهن همگی ما جاری است، اما در جامعۀ هنری کم‏ حافظۀ ما، واروژان تنها در قاب کوچک چهارگوش خاطرات اهل این وادی از هنر باقی است و جای تأسف است که هر آنکه از دیده برفت از دل هم خواهد رفت. واروژان هنرمندی پرتلاش و خستگی ‏ناپذیر و انسانی تمام عیار بود، اما جامعۀ هنری، دوستان نزدیک و همکاران صمیمی‏ اش پس از سرد شدن قلب گرمش او را به فراموشی سپردند.

منبع: فصلنامه فرهنگی پیمان (فصلنامه ارامنه ایران) شماره 45- پاییز 1387


منتخبی از آثار واروژان


قطعاتی از موسیقی متن سریال سلطان صاحبقران (1353-1354)

واروژان در ساخت موسیقی این مجموعه از سازهای اصیل ایرانی در بافت ارکسترال استفاده کرد.

1- تیتراژ آغاز سریال 6:04

2- قطعه‏ای از موسیقی متن (بخش رژه افسران) 2:51

3- قطعه‏ای از موسیقی متن (موسیقی شاد دوره قاجار) 1:55
4- قطعه‏ای از موسیقی متن سریال 2:17
5- اعلام پایان هر برنامه (با صدای واروژان) 1:37


6- آهنگ باورکن با نوازندگی پیانوی ملودی توسط واروژان 3:10

7- اجرای قطعه‏ای از آهنگ باورکن با ریتم شاد برای استفاده موسیقی متن فیلم 1:46

8- اجرای قطعه‏ای از آهنگ باورکن با ریتم غمناک برای استفاده موسیقی متن فیلم 2:15


قطعاتی از موسیقی متن فیلم سینمایی خروس(1352)، با تلفیقی از سازهای سنتی ایرانی.

9- قطعه‏ای از موسیقی متن فیلم سینمایی خروس 3:10

10- قطعه‏ای از موسیقی متن فیلم سینمایی خروس 1:46
11- قطعه‏ای از موسیقی متن فیلم سینمایی خروس 2:15


نمومه‏ای از تنظیم واروژان بر روی ملودی آهنگ سازان دیگر

12- آهنگ ای رسید از راه  آهنگ ساز: سیاوش قمیشی  تنظیم: واروژان 3:51


قطعاتی از موسیقی متن فیلم سینمایی بر فراز آسمان‏ها(1356). آخرین اثر (موسیقی متن فیلم) واروژان.

13- تیتراژ فیلم 1:38

14- قطعه‏ای از موسیقی متن فیلم سینمایی بر فراز آسمان‏ها 0:50

15- قطعه‏ای از موسیقی متن فیلم سینمایی بر فراز آسمان‏ها 3:04

16- قطعه‏ای از موسیقی متن فیلم سینمایی بر فراز آسمان‏ها (رژه افسران درجه‏دار) 1:09

                                                                                                                           

منبع: فصلنامه فرهنگی پیمان (فصلنامه ارامنه ایران) شماره 45- پاییز 1387


سفید پوشیده بودم با موی سیاه/ اکنون سیاه جامه ام با موی سفید
۱۳۹۷/۶/۳۱ عصر ۰۱:۴۸
مشاهده وب سایت کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر نقل قول این ارسال در پاسخ
تشکر شده توسط : سروان رنو, مراد بیگ, رابین‌هود, آدری لاووا, Classic, لرد پدینگتون, پرنسس آنا
رابین‌هود آنلاین
مشتری کافه
*

ارسال ها: 33
تاریخ ثبت نام: ۱۳۹۶/۶/۱۲
اعتبار: 5


تشکرها : 120
( 181 تشکر در 31 ارسال )
شماره ارسال: #26
RE: موسیقی پاپ متعهد

فیروز برنجان با نام مستعار بابک رادمنش، از اهنگسازان با سابقه و چیره دست کشورمان است که در ژانرهای مختلف به خلق اثار موسیقی پرداخته. از ترانه های عاشقانه برای معین و حمیرا و ... گرفته تا سرودهای حماسی و انقلابی در کارنامه ایشان دیده می شود. شاید معروفترین اثر وی در دهه 60، سرود خلبانان، قهرمانان باشد که در روزهای اولیه جنگ ساخته شد. سرود حماسی ایران باشدان با تنظیم جالب و نوآورانه ایشان در سبک موسیقی آذری، از آثار خاطره انگیز روزهای جنگ است. نکته جالب اینکه سیامک برنجان با نام هنری سامی یوسف ستاره پاپ موسیقی جهان اسلام! فرزند ایشان است.

در عشق زنده باید - آواز و آهنگ فیروز برنجان

ایران، باشدان.. - آواز و آهنگ فیروز برنجان

سلاح را برگیریم - آواز محمدعلی قدمی / آهنگ فیروز برنجان

ما از برای حفظ دین می جنگیم - آواز محمد گلریز / آهنگ فیروز برنجان

۱۳۹۷/۷/۲ عصر ۰۲:۲۲
یافتن تمامی ارسال های این کاربر نقل قول این ارسال در پاسخ
تشکر شده توسط : لرد پدینگتون, سروان رنو, Classic, پرنسس آنا
ارسال پاسخ