[-]
جعبه پيام
» <مارک واتنی> دانلود کارتون جذاب " فردی مورچه سیاه " دوبله فارسی و کامل : https://cafeclassic5.ir/showthread.php?t...7#pid45437
» <Kathy Day> جناب اﻟﻜﺘﺮﻭﭘﻴﺎﻧﻴﺴﺖ از شما بسیار ممنونم...
» <مارک واتنی> خواهش می کنم بتمن عزیز
» <BATMANhttps://www.aparat.com/v/XI0kt
» <BATMANhttps://www.doostihaa.com/post/tag/%D8%A...kanon-2021
» <BATMANhttps://www.aparat.com/v/pFib3
» <BATMAN> با تشکر از مارک واتنی عزیز/ نسخه های سینمایی بامزی هم منتشر شدن/ بامزی تو سوئد خیلی محبوبه، از گذشته تا به امروز ازین شخصیت انیمیشن تولید میشه
» <مارک واتنی> ارادت شارینگهام عزیز
» <شارینگهام> درود بر همه ی دوستان ، سپاس از مارک واتنی عزیز
» <مارک واتنی> دانلود کارتون قدیمی و نوستالژیک "بامزی" بصورت کامل و دوبله فارسی : https://cafeclassic5.ir/showthread.php?t...7#pid45427
Refresh پيام :


ارسال پاسخ 
 
رتبه موضوع
  • 7 رای - 4.57 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
تک فریمهای ماندگار
نویسنده پیام
رزا آفلاین
پیشکسوت
*

ارسال ها: 227
تاریخ ثبت نام: ۱۳۸۹/۵/۲۹
اعتبار: 52


تشکرها : 5834
( 3533 تشکر در 141 ارسال )
شماره ارسال: #44
RE: تک فریمهای ماندگار

دختر ناپالمی

در هشتم ژوئن سال ۱۹۷۲، دهکده‌ کوچکی در ویتنام جنوبی به نام ترنک بنگ به دست نیروهای ویتنام شمالی افتاده بود، دختری نه سال به نام فان تی کیم فوک در آن زمان ساکن این روستا بودند و قصد داشتند با بقیه مردم و سربازان به جایی امن در ویتنام جنوبی بروند، اما یک خلبان ویتنام جنوبی، آنها را با سربازان طرف مقابل اشتباه گرفت و با بمب ناپالم به آنها حمله کرد، دو تن از اعضای خانواده کیم فوک به همراه دو نفر دیگر از ساکنان روستا در این جریان کشته شدند و پوست و لباس‌های دخترک هم به سختی سوخت و آتش گرفت، طوری که مجبور شد لباس‌هایش را پاره کند و از تنش خارج کند.

 دخترک در جاده منتهی به روستا می‌دوید و فریاد می‌زد: خیلی داغه، دارم می‌میرم، آب می‌خوام، به من آب بدید.

یک عکاس ۲۱ ساله خبرگزاری آسوشیتدپرس در آن زمان در محل حضور داشت، او صدای فریادهای دخترک را شنید و عکسی برداشت که برای همیشه جاودان شد. این عکاس نیک اوت Nick Ut نام داشت.


عکس عالی‌ای بود، اما در مورد انتشار آن با توجه به برهنه بودن دخترک تردید وجود داشت، اما در آن زمان عکاس دیگری به نام هورست فاس که مسئول بخش عکاسی خبرگزاری بود، استدلال کرد که نباید با تنگ‌نظری جلوی انتشار این عکس را که بیان موجز وحشت و رضالت جنگ است را گرفت، عکس روز بعد منتشر شد و کاور روزنامه نیویورک تایمز شد.
این عکس بلافاصله بازتاب زیادی پیدا کرد و به نماد مبارزات ضد جنگ تبدیل شد، در سال ۱۹۷۲ این عکس برنده جایزه پولیتزر و World Press Photo شد.

نوارهای صوتی به جا مانده از ریچارد نیکسون -رئیس جمهور وقت آمریکا- نشان می‌دهد که او به اصالت این عکس مشکوک بود یا شاید هم دوست داشت که بقبولاند که عکس ساختگی است، اما خود عکاس و مردم جهان هیج شکی در اصالت عکس و کریه بودن چهره جنگ نداشتند و باور داشتند که عکاس فقط زشتی جنگ را بازتاب داده بود.

آن دختر هنوز زنده است و گواه اصالت عکس است. به علاوه دو عکاس دیگر هم فیلم‌هایی از قبل و بعد از حادثه برداشته‌اند. بخش‌های از فیلم برداشته شده در یک مستند به نام قلب‌ها و ذهن‌ها به کارگردانی پیتر دیویس که در سال ۱۹۷۴ برنده اسکار شد، استفاده شده است. این فیلم به صورت کامل در یو-تیوب وجود دارد.

این عکس، سیر جنگ را تغییر داد، بسیاری از سربازانی که بعد از پایان جنگ، امکان بازگشت به آمریکا را یافته بودند به نیک اوت می‌گفتند که به خاطر عکس اوست که چنین امکانی یافته‌اند.

تا اینجایش را شاید شمار زیادی از شما بدانید. اما بعد از فشار داده شدن شاتر و گرفته شدن عکس، چه پیش آمد؟ نیک اوت می‌گوید که بعد از گرفتن عکس، دیگر تمایل نداشت، عکس دیگری از صحنه بگیرد، بلکه می‌خواست به هر قیمتی شده به دخترک کمک کند.

در صحنه تعدادی از روزنامه‌نگاران بریتانیایی هم حضور داشتند، یکی از آن کریستوفر وین بود که به کیم فوک با قمقمه‌اش آب داد، او دختر را کول گرفت و او را همراه نیک اوت به یک بیمارستان کوچک برد.

آن بیمارستان برای درمان سوختگی شدید کیم فوک مناسب نبود، به همین خاطر روزنامه‌نگاران برای انتقال دختر به بیمارستان مجهز آمریکایی اصرار زیادی کردند و بعد از تقلای زیاد دختر به بیمارستان آمریکایی در سایگون برده شد.
در بیمارستان، پزشکان معتقد بودند که با توجه به شدت سوختگی دخترک زیاد زنده نمی‌ماند و شاید فردا یا پس‌فردا فوت کند. اما بعد از ۱۴ ماه بستری در بیمارستان و ۱۷ عمل جراحی، کیم فوک بهبود یافت و به خانه برگشت، اوت تا زمانی سقوط سایگون و خروج نظامیان آمریکا از ویتنام به صورت مرتب از او عیادت می‌کرد.

کیم فوک وقتی بزرگ شد، پزشکی خواند، اما دولت کمونیستی ویتنام تمایل داشت از او به عنوان یک ابزار تبلیغاتی استفاده کند، او مجبور شد که کالج را رها کند و به دهکده‌اش برگردد، در آنجا به صورت مرتب با روزنامه‌نگاران خارجی ملاقات کند و جلوی آنها نقش بازی کند و حرف‌هایی را که به او دیکته می‌شد بگوید، او به شدت تحت نظر بود و رنج می‌کشید.

 
در سال ۱۹۸۲ او برای معالجات پزشکی به آلمان غربی رفت، با نظر مساعد نسخت‌وزیر وقت ویتنام، در سال ۱۹۸۶ او اجازه یافت که در کوبا به تحصیلات خود ادامه دهد. در کوبا او با یک دانشجوی ویتنامی دیگر که به نام بوی هوی توان آشنا شد، آشنایی که به ازدواج آنها در سال ۱۹۹۲ انجامید. آنها ماه عسلشان را در مسکو سپری کردند. اما در بازگشت، وقتی هواپیمای حامل آنها مشغول تجدید سوخت در کانادا بود، آنها از هواپیما پیاده شدند و پناهندگی سیاسی درخواست کردند که مورد قبول واقع شد. این زوج حالا در آژاکس در اونتاریو زندگی می‌کنند و دو فرزند دارند.

در سال ۱۹۹۶، فوک با جراحانی که جانش را نجات دادند، ملاقات کرد. سال بعد او امتحان شهروندی کانادا را با موفقیت گذراند و شهروند کانادا شد.

در سال ۲۰۱۰، او در برنامه‌ای برای رادیویی بی‌بی‌سی ۴ توضیح داد که چگونه بنیاد خیریه‌اش در سال ۲۰۰۳ به کمک امکانات پزشکی کانادا به نجات یک کودک عراقی به نام علی عباس که در جریان حمله به بغداد هر دو دست را خود از دست داده بود، یاری رسانده است.

کیم فوک حالا ۴۹ ساله است، جمعه هفته قبل در جریان میهمانی شامی به مناسبت چهلمین سال گرفته شدن این عکس تاریخی،با عکاس -نیک اوت- و بقیه روزنامه‌نگاران، پزشکان و پرستارانی که او به او کمک کرده بودند، ملاقات کرد.
عکسی از محل گرفته شدن عکس، بعد از چهل سال
 
 
تجدید دیدار عکاس با سوژه‌اش بعد از ۴۰ سال

گاهی ارزش واقعی یک لحظه را، تا زمانی که به یک خـاطره تبدیل شود، نمی‌فهمیم . .
۱۳۹۱/۳/۳۱ عصر ۰۸:۳۲
مشاهده وب سایت کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر نقل قول این ارسال در پاسخ
تشکر شده توسط : زرد ابری, Papillon, سروان رنو, پایک بیشاپ, اسپونز, چارلز کین, دزیره, زبل خان, اسکارلت اُهارا, بانو, مگی گربه, دن ویتو کورلئونه, ژان والژان, حمید هامون, اکتورز, dered, ادی فلسون, واترلو, خانم لمپرت, آقای همساده, آماندا, BATMAN, گولاگ, واتسون, مراد بیگ, کلانتر چانس, پطرکبیر
ارسال پاسخ 


پیام در این موضوع
RE: تک فریمهای ماندگار - Papillon - ۱۳۹۰/۱۱/۵, عصر ۰۸:۳۹
RE: تک فریمهای ماندگار - پرومته - ۱۳۹۰/۱۱/۱۸, عصر ۰۴:۲۹
RE: تک فریمهای ماندگار - پرومته - ۱۳۹۰/۱۲/۳, عصر ۰۶:۱۹
RE: تک فریمهای ماندگار - رزا - ۱۳۹۱/۳/۳۱ عصر ۰۸:۳۲
RE: تک فریمهای ماندگار - زبل خان - ۱۳۹۱/۴/۱, عصر ۰۷:۰۸
قدردانی... - بانو - ۱۳۹۱/۸/۱۲, صبح ۱۲:۵۵
RE: تک فریمهای ماندگار - زبل خان - ۱۳۹۱/۹/۵, عصر ۱۲:۳۱
RE: تک فریمهای ماندگار - زبل خان - ۱۳۹۱/۹/۵, عصر ۰۷:۴۵
RE: تک فریمهای ماندگار - ادی فلسون - ۱۳۹۲/۲/۹, عصر ۰۲:۳۶
RE: تک فریمهای ماندگار - آماندا - ۱۳۹۲/۲/۱۰, صبح ۱۱:۰۹
RE: تک فریمهای ماندگار - Schindler - ۱۳۹۲/۷/۱۹, صبح ۰۱:۰۴
RE: تک فریمهای ماندگار - اکتورز - ۱۳۹۲/۷/۱۹, صبح ۰۴:۳۶
RE: تک فریمهای ماندگار - بولیت - ۱۳۹۲/۷/۲۷, عصر ۰۶:۰۶
RE: تک فریمهای ماندگار - اکتورز - ۱۳۹۳/۱/۳۱, صبح ۰۲:۱۰
RE: تک فریمهای ماندگار - واتسون - ۱۳۹۴/۵/۱۰, عصر ۱۲:۴۷
RE: تک فریمهای ماندگار - ال ماریاچی - ۱۳۹۵/۵/۵, عصر ۱۲:۵۰
RE: تک فریمهای ماندگار - سروان رنو - ۱۳۹۵/۵/۵, عصر ۰۳:۱۴
RE: تک فریمهای ماندگار - کلئوپاترا - ۱۳۹۵/۴/۲۹, عصر ۰۷:۱۱
RE: تک فریمهای ماندگار - سروان رنو - ۱۳۹۵/۵/۱۱, عصر ۰۶:۱۲
RE: تک فریمهای ماندگار - کلئوپاترا - ۱۳۹۵/۴/۳۱, عصر ۰۴:۵۵
RE: تک فریمهای ماندگار - کلئوپاترا - ۱۳۹۵/۵/۳, عصر ۰۲:۱۸
RE: تک فریمهای ماندگار - Classic - ۱۳۹۵/۶/۱۱, صبح ۱۱:۱۸
RE: تک فریمهای ماندگار - سروان رنو - ۱۳۹۶/۲/۱۷, صبح ۱۲:۱۴
RE: تک فریمهای ماندگار - BATMAN - ۱۳۹۶/۲/۱۷, عصر ۰۸:۴۷
RE: تک فریمهای ماندگار - بوچ کسیدی - ۱۳۹۶/۲/۱۸, صبح ۱۱:۰۶
RE: تک فریمهای ماندگار - بوچ کسیدی - ۱۳۹۶/۲/۱۹, صبح ۰۹:۴۰
RE: تک فریمهای ماندگار - سروان رنو - ۱۳۹۶/۲/۲۴, عصر ۰۹:۵۶
RE: تک فریمهای ماندگار - سروان رنو - ۱۳۹۶/۳/۲۳, عصر ۰۱:۴۸
RE: تک فریمهای ماندگار - سروان رنو - ۱۳۹۶/۴/۲۹, عصر ۰۴:۴۶
RE: تک فریمهای ماندگار - سروان رنو - ۱۳۹۶/۷/۲۷, عصر ۰۵:۰۰
RE: تک فریمهای ماندگار - پرنسس آنا - ۱۳۹۷/۹/۱, عصر ۰۹:۳۷
RE: تک فریمهای ماندگار - پرنسس آنا - ۱۳۹۹/۲/۲۹, عصر ۰۶:۳۳
RE: تک فریمهای ماندگار - سروان رنو - ۱۴۰۱/۵/۷, صبح ۱۰:۵۵
RE: تک فریمهای ماندگار - کلانتر چانس - ۱۴۰۱/۵/۱۳, صبح ۰۸:۲۵
RE: تک فریمهای ماندگار - کلانتر چانس - ۱۴۰۱/۵/۲۹, صبح ۰۸:۱۵
RE: تک فریمهای ماندگار - کلانتر چانس - ۱۴۰۱/۶/۱۲, عصر ۱۲:۵۶
RE: تک فریمهای ماندگار - مورچه سیاه - ۱۴۰۱/۶/۱۶, عصر ۰۴:۵۶
RE: تک فریمهای ماندگار - سروان رنو - ۱۴۰۲/۴/۴, عصر ۱۱:۰۳
RE: تک فریم های ماندگار ... - سروان رنو - ۱۳۹۰/۸/۱۲, صبح ۱۲:۳۱
RE: تک فریم های ماندگار ... - دزیره - ۱۳۹۰/۸/۲۹, عصر ۰۴:۱۸
RE: تک فریم های ماندگار ... - میثم - ۱۳۹۰/۹/۷, عصر ۱۲:۴۳
RE: تک فریم های ماندگار ... - میثم - ۱۳۹۰/۹/۸, صبح ۱۱:۲۰
RE: تک فریم های ماندگار ... - میثم - ۱۳۹۰/۹/۱۰, عصر ۰۶:۲۲
RE: تک فریم های ماندگار ... - چارلز کین - ۱۳۹۰/۹/۱۳, عصر ۰۳:۰۸
RE: تک فریم های ماندگار ... - میثم - ۱۳۹۰/۹/۲۳, صبح ۱۰:۴۳
RE: تک فریم های ماندگار ... - سروان رنو - ۱۳۹۰/۹/۲۴, صبح ۱۲:۳۴
RE: تک فریم های ماندگار ... - سروان رنو - ۱۳۹۰/۹/۲۴, عصر ۱۱:۱۶
RE: تک فریم های ماندگار ... - سروان رنو - ۱۳۹۰/۹/۲۷, عصر ۱۰:۰۸
RE: تک فریم های ماندگار ... - میثم - ۱۳۹۰/۱۰/۶, صبح ۱۱:۵۰
RE: تک فریم های ماندگار ... - Papillon - ۱۳۹۰/۱۰/۶, عصر ۰۹:۰۵
RE: تک فریم های ماندگار ... - میثم - ۱۳۹۰/۱۰/۸, عصر ۰۴:۵۴
RE: تک فریم های ماندگار ... - پرومته - ۱۳۹۰/۱۰/۱۵, عصر ۰۴:۴۰
RE: تک فریم های ماندگار ... - میثم - ۱۳۹۰/۱۰/۱۸, عصر ۰۵:۱۴
RE: تک فریم های ماندگار ... - چارلز کین - ۱۳۹۰/۱۰/۱۹, عصر ۰۲:۴۳
RE: تک فریم های ماندگار ... - پرومته - ۱۳۹۰/۱۰/۲۱, عصر ۱۲:۲۴
[split] ماندگارها - زبل خان - ۱۳۹۲/۵/۲, صبح ۰۶:۳۷
[split] یک عکس ... یک خاطره ... - Schindler - ۱۳۹۲/۷/۱۴, عصر ۰۵:۰۱