[-]
جعبه پيام
» <سروان رنو> نگاهی به فیلم نشانی از شر ( اورسن ولز ) ... https://cafeclassic5.ir/showthread.php?t...https://cafeclassic5.ir/showthread.php?tid=46&pid=4539
» <رابرت> متأسفانه "علی‌اصغر رضایی‌نیک" صداپیشه مکمل‌گو بر اثر سکته قلبی درگذشت. نمونه مصاحبه و خاطراتش: https://www.aparat.com/v/tTSqn
» <سروان رنو> مانند بهار و نوروز , سالی نو را به امید بهتر شدن و شکوفا شدن آغاز می کنیم [تصویر: do.php?imgf=org-685bcf6ba2581.png]
» <mr.anderson> سال نو همه هم کافه ای های عزیز مبارک! سال خوب و خرمی داشته باشید!
» <rahgozar_bineshan> سالی پر از شادکامی و تن درستی و شادی را برای همه دوستان آرزومندم!
» <BATMAN> به نظرم شرورترین شخصیت انیمیشنی دیزنی اسکاره/ چه پوستر جذابی! https://s8.uupload.ir/files/scar_vrvb.jpg
» <جیمز باند> من هم از طرف خودم و سایر همکاران در MI6 نوروز و سال نو را به همه دوستان خوش ذوق کافه شاد باش میگم.
» <ریچارد> سلا دوستان.گوینده بازیگراورسولاکوربیرودرسریال سرقت پول کیست
» <ترنچ موزر> درود بر دوستان گرامی کافه کلاسیک ، فرا رسیدن بهار و سال جدید را به همه شما سروران شادباش میگم و آرزوی موفقیت را در کار و زندگی برایتان دارم
» <دون دیه‌گو دلاوگا> در سال گذشته بنده کم‌کار بودم در کافه، ولی از پُست‌های دوستان خصوصاً جناب رابرت و کوئیک و "Dude" بسیار بهره بردم. تشکر و بیش باد!
Refresh پيام :


ارسال پاسخ 
 
رتبه موضوع
  • 7 رای - 4.57 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
تک فریمهای ماندگار
نویسنده پیام
دن ویتو کورلئونه آفلاین
پیشکسوت
*

ارسال ها: 1,074
تاریخ ثبت نام: ۱۳۸۹/۸/۱۰
اعتبار: 53


تشکرها : 1834
( 10943 تشکر در 271 ارسال )
شماره ارسال: #7
RE: تک فریم های ماندگار ...

و اما توضیحی مختصر در مورد جایزه پولیتزر :

(( «جایزه پولیتزر، جایزه‌ای در روزنامه‌نگاری، ادبیات و موسیقی است که بخش‌های گوناگون دارد. این جایزه معتبرترین جایزه روزنامه‌نگاری در آمریکا است که هر ساله (از سال ۱۹۱۷) با نظارت دانشگاه کلمبیا به روزنامه‌نگاران (و نیز به نویسندگان و شاعران و موسیقی‌دانان) داده می‌شود. این جایزه به‌نام بنیان‌گذار آن جوزف پولیتزر، روزنامه‌نگار و صاحب امتیاز چند روزنامه در سده نوزدهم نامگذاری شده است.»

نشان پولتزر: در یک سوی آن پرتره بنجامین فرانکلین و در سوی دیگر کارگری در حال کار با یک دستگاه چاپ دیده می‌شود:


جایزه پولتزر در ۱۳ قسمت روزنامه‌نگاری و ۷ قسمت هنری اعطا می‌شود.

هم‌چنین هر ساله بنیاد پولیتزر جوایز نیم میلیون دلاری خود را به بهترین عکسهای خبری در زمینه‌های مختلف اهدا می‌کند که در میان تمام عکسهای خبری جهان به عنوان بهترین عکس خبری افشاگرانه و جسورانه معرفی می‌شوند.

ظاهرا تاکنون از ایران فقط  آقای جهانگیر رزمی با یکی از عکس های خود موفق به کسب جایزه پولیتزر شده است .

..........................................................

تصویر بسیار مشهور شلیک رئیس پلیس سایگون ژنرال Nguyễn Ngọc Loan به سر ویت کنگی به نام Nguyễn Văn Lém در یکم فوریه سال 1968 ...

تصویری که ثبت و  یخش آن در رسانه های جهان ، دیدگاه های مربوط به جنگ ویتنام را به شدت تحت تاثیر قرار داد و عکاسش یعنی جناب آقای ادی آدامز را برنده جایزه پولیتزر سال 1969 کرد .

جناب آقای Eddie Adams خبرنگار و عکاس آمریکایی سرشناس و برنده جایزه پولیتزر در سال1933 به دنیا آمد و در سال 2004 رخ در نقاب خاک کشید .

از او به عنوان عکاسی که زجر می کشید یاد میشود زیرا معتقد بوده :

«براى عکاس بودن ، عکس گرفتن کافى نيست. زجر آنهايى که مقابل دوربين هستند را هم بايد تجربه کرد.»

ادی با ورود به دبيرستان دوربينى خريد و به ازاى 20 دلار دريچه دوربينش را روى هر حادثه و اتفاقى گشود. چندى بعد به عنوان عکاس جنگى وارد نيروى دريايى شد و نخستين روزهاى کارى اش را در جنگ کره سپرى کرد.بعدتر در روزنامه شهرش و نيز بولتن عصر فيلادلفيا مشغول به کار شد. با آغاز سال 1962 تا دهه اى پس از آن با آسوشيتدپرس همکارى کرد و در خلال جنگ ويتنام بارها به آنجا سفر کرد و در خلال اين ماموريت ها حضور ترس و مرگ و ياس را چه سپيد، چه سياه به تصوير کشيد.همان روزها بود که 2 بار هليکوپترش با آتش خمپاره انداز 81 ميليمترى هدف قرار گرفت.

در اکتبر 1965 گزارشى از محاصره پايگاه نظامى پلى مى توسط نيروهاى ارتش امريکا و ويتنام جنوبى تهيه کرد. ادى آدامز که از زوال اخلاقيات و کين خواهى انسان عصر خويش به ستوه آمده بود، با ديدن اين صحنه چنين نوشت:«نگاه کن... گويى اينجا با زلزله اى نابود شده است.» نيمه دوم فوريه سال 1968، با عکسى که آدامز از اعدام اسير ويت کنگ مى گيرد، در کمتر از 24 ساعت افکار عمومى را به سوى فجايعى که به نام آزادى و آزادگى رخ مى دهد، جلب مى کند.

اگرچه بيشتر منتقدان و هنرشناسان ، اين عکس را ستودند و زبردستى عکاس را در انتخاب کادر، نور و اصل زيبايى شناختى تاييد کردند، با اين همه ادى آدامز تا سالها هرگز نسخه اى از اين تصوير تلخ را بر ديوار کارگاهش نياويخت و پيوسته سعى مى کرد از خاطره آن رهايى يابد.سالها بعد، ادى آدامز در پاسخ به خبرنگارى هلندى که پرسيده بود چرا ژنرال کوان را از شليک کردن باز نداشتيد، گفت:

«من پول گرفته بودم تا نشان بدهم يکى ، يکى ديگر را مى کشد. هر چند در واقع دو تا زندگى نابود شد؛ يکى زندگى اسيرويت کنگ و ديگرى زندگى ژنرال ويتنامى که پس از آن متلاطم شد.»

و در ادامه در حالى که به نقطه نامعلومى خيره شده بود، گفت : «نمى گويم کارى که او کرد درست بود، اما او در شرايط جنگى قرار داشت و مردى که اعدام شد، کمى پيشتر خانواده نزديکترين آجودان لوان را کشته بود... همه مى گويند عکس چيز خوبى است ، اما وقتى نمى توانى شرحى بر آن داشته باشى ، همه واقعيت نخواهد بود.»در کارنامه کارى آدامز، حضور در بيش از 13 جنگ از جنگ کره گرفته تا جنگ خليج فارس ديده مى شود. او از سال 1967 تا 1980 ميلادى همکارى اش را با آسوشيتدپرس از سرمى گيرد و با تايم لايف و مجله Rarade همکارى مى کند.ادى آدامز در کنار عکاسى جنگ موضوعى که حضور حادثه و ردپاى شوم يک واقعه را به تماشاگر نشان مى دهد سراغ شخصيت هاى بنام دنيا هم رفته است ؛ شخصيت هايى چون لويى آرمسترانگ که ترومپتش را نوازش مى کند، مادر ترزا که با انگشتانى استخوانى نوزادى معلول را در آغوش گرفته و مالکوم ايکس که چهره اى سرد و جدى دارد.شايد کمتر عکاسى است که در زمان زندگى ، اين چنين مورد توجه و تقدير، نه تنها از سوى مخاطبانش که از سوى بنيادهاى هنرى جهان قرار گرفته باشد.



آدامز بارها جوايزى چون روبرت کاپا، پوليتزر، يادبود جرج پولک و صدها مدال افتخار و لوح تقدير را از آن خود کرده است.ماه گذشته ادى آدامز، عکاسى که دريچه دوربينش را به روى دنياى خشن پيرامونش گشوده بود تا ديگران را از آنچه رخ مى دهد آگاه سازد، چشم از جهان فروبست.آنچه آدامز را در حرفه خود شاخص مى سازد، فقط کادربندى صحيح ، نورپردازى ، ديد هنرمندانه ، انتخاب موضوع و جسارت او نيست ، بلکه بيش از همه اينها حس همدردى و همذات پندارى با موضوع است که در مخاطب برمى انگيزد. او در اين باره مى گويد: «وقتى با موضوعى درگير مى شوم ، مثلا از کسى که زخمى شده يا آسيب ديده عکس مى گيرم ، مى فهمم که خودم هم تبديل به همان کسى شده ام که دارم عکسش را مى گيرم.فکر مى کنم شمار زيادى از عکاسان خوب واقعا عاشق موضوع هايشان مى شوند. نمى دانم اين حس چطور به وجود مى آيد؛ اما هميشه دلتان مى خواهد با آنها در تماس باشيد...».

مروری بر برخی دیگر از عکس های مشهور و مطرح به یادگار مانده از ادی آدامز :

یا حق ...


من با این حرفی که می زنید کاملا مخالفم . ولی حاضرم جانم را بدهم تا شما حق داشته باشید این حرف را بزنید ... ولتر
۱۳۹۰/۷/۱۷ عصر ۱۱:۲۳
یافتن تمامی ارسال های این کاربر نقل قول این ارسال در پاسخ
تشکر شده توسط : ژان والژان, اسکورپان شیردل, گرتا, الیشا, واترلو, بانو, حمید هامون, رزا, میثم, بهمن مفید, مگی گربه, Papillon, اکتورز, dered, خانم لمپرت, گولاگ, واتسون
ارسال پاسخ 


پیام در این موضوع
RE: تک فریمهای ماندگار - Papillon - ۱۳۹۰/۱۱/۵, عصر ۰۸:۳۹
RE: تک فریمهای ماندگار - پرومته - ۱۳۹۰/۱۱/۱۸, عصر ۰۴:۲۹
RE: تک فریمهای ماندگار - پرومته - ۱۳۹۰/۱۲/۳, عصر ۰۶:۱۹
RE: تک فریمهای ماندگار - رزا - ۱۳۹۱/۳/۳۱, عصر ۰۸:۳۲
RE: تک فریمهای ماندگار - زبل خان - ۱۳۹۱/۴/۱, عصر ۰۷:۰۸
قدردانی... - بانو - ۱۳۹۱/۸/۱۲, صبح ۱۲:۵۵
RE: تک فریمهای ماندگار - زبل خان - ۱۳۹۱/۹/۵, عصر ۱۲:۳۱
RE: تک فریمهای ماندگار - زبل خان - ۱۳۹۱/۹/۵, عصر ۰۷:۴۵
RE: تک فریمهای ماندگار - ادی فلسون - ۱۳۹۲/۲/۹, عصر ۰۲:۳۶
RE: تک فریمهای ماندگار - آماندا - ۱۳۹۲/۲/۱۰, صبح ۱۱:۰۹
RE: تک فریمهای ماندگار - Schindler - ۱۳۹۲/۷/۱۹, صبح ۰۱:۰۴
RE: تک فریمهای ماندگار - اکتورز - ۱۳۹۲/۷/۱۹, صبح ۰۴:۳۶
RE: تک فریمهای ماندگار - بولیت - ۱۳۹۲/۷/۲۷, عصر ۰۶:۰۶
RE: تک فریمهای ماندگار - اکتورز - ۱۳۹۳/۱/۳۱, صبح ۰۲:۱۰
RE: تک فریمهای ماندگار - واتسون - ۱۳۹۴/۵/۱۰, عصر ۱۲:۴۷
RE: تک فریمهای ماندگار - ال ماریاچی - ۱۳۹۵/۵/۵, عصر ۱۲:۵۰
RE: تک فریمهای ماندگار - سروان رنو - ۱۳۹۵/۵/۵, عصر ۰۳:۱۴
RE: تک فریمهای ماندگار - کلئوپاترا - ۱۳۹۵/۴/۲۹, عصر ۰۷:۱۱
RE: تک فریمهای ماندگار - سروان رنو - ۱۳۹۵/۵/۱۱, عصر ۰۶:۱۲
RE: تک فریمهای ماندگار - کلئوپاترا - ۱۳۹۵/۴/۳۱, عصر ۰۴:۵۵
RE: تک فریمهای ماندگار - کلئوپاترا - ۱۳۹۵/۵/۳, عصر ۰۲:۱۸
RE: تک فریمهای ماندگار - Classic - ۱۳۹۵/۶/۱۱, صبح ۱۱:۱۸
RE: تک فریمهای ماندگار - سروان رنو - ۱۳۹۶/۲/۱۷, صبح ۱۲:۱۴
RE: تک فریمهای ماندگار - BATMAN - ۱۳۹۶/۲/۱۷, عصر ۰۸:۴۷
RE: تک فریمهای ماندگار - بوچ کسیدی - ۱۳۹۶/۲/۱۸, صبح ۱۱:۰۶
RE: تک فریمهای ماندگار - بوچ کسیدی - ۱۳۹۶/۲/۱۹, صبح ۰۹:۴۰
RE: تک فریمهای ماندگار - سروان رنو - ۱۳۹۶/۲/۲۴, عصر ۰۹:۵۶
RE: تک فریمهای ماندگار - سروان رنو - ۱۳۹۶/۳/۲۳, عصر ۰۱:۴۸
RE: تک فریمهای ماندگار - سروان رنو - ۱۳۹۶/۴/۲۹, عصر ۰۴:۴۶
RE: تک فریمهای ماندگار - سروان رنو - ۱۳۹۶/۷/۲۷, عصر ۰۵:۰۰
RE: تک فریمهای ماندگار - پرنسس آنا - ۱۳۹۷/۹/۱, عصر ۰۹:۳۷
RE: تک فریمهای ماندگار - پرنسس آنا - ۱۳۹۹/۲/۲۹, عصر ۰۶:۳۳
RE: تک فریمهای ماندگار - سروان رنو - ۱۴۰۱/۵/۷, صبح ۱۰:۵۵
RE: تک فریمهای ماندگار - کلانتر چانس - ۱۴۰۱/۵/۱۳, صبح ۰۸:۲۵
RE: تک فریمهای ماندگار - کلانتر چانس - ۱۴۰۱/۵/۲۹, صبح ۰۸:۱۵
RE: تک فریمهای ماندگار - کلانتر چانس - ۱۴۰۱/۶/۱۲, عصر ۱۲:۵۶
RE: تک فریمهای ماندگار - مورچه سیاه - ۱۴۰۱/۶/۱۶, عصر ۰۴:۵۶
RE: تک فریمهای ماندگار - سروان رنو - ۱۴۰۲/۴/۴, عصر ۱۱:۰۳
RE: تک فریم های ماندگار ... - دن ویتو کورلئونه - ۱۳۹۰/۷/۱۷ عصر ۱۱:۲۳
RE: تک فریم های ماندگار ... - سروان رنو - ۱۳۹۰/۸/۱۲, صبح ۱۲:۳۱
RE: تک فریم های ماندگار ... - دزیره - ۱۳۹۰/۸/۲۹, عصر ۰۴:۱۸
RE: تک فریم های ماندگار ... - میثم - ۱۳۹۰/۹/۷, عصر ۱۲:۴۳
RE: تک فریم های ماندگار ... - میثم - ۱۳۹۰/۹/۸, صبح ۱۱:۲۰
RE: تک فریم های ماندگار ... - میثم - ۱۳۹۰/۹/۱۰, عصر ۰۶:۲۲
RE: تک فریم های ماندگار ... - چارلز کین - ۱۳۹۰/۹/۱۳, عصر ۰۳:۰۸
RE: تک فریم های ماندگار ... - میثم - ۱۳۹۰/۹/۲۳, صبح ۱۰:۴۳
RE: تک فریم های ماندگار ... - سروان رنو - ۱۳۹۰/۹/۲۴, صبح ۱۲:۳۴
RE: تک فریم های ماندگار ... - سروان رنو - ۱۳۹۰/۹/۲۴, عصر ۱۱:۱۶
RE: تک فریم های ماندگار ... - سروان رنو - ۱۳۹۰/۹/۲۷, عصر ۱۰:۰۸
RE: تک فریم های ماندگار ... - میثم - ۱۳۹۰/۱۰/۶, صبح ۱۱:۵۰
RE: تک فریم های ماندگار ... - Papillon - ۱۳۹۰/۱۰/۶, عصر ۰۹:۰۵
RE: تک فریم های ماندگار ... - میثم - ۱۳۹۰/۱۰/۸, عصر ۰۴:۵۴
RE: تک فریم های ماندگار ... - پرومته - ۱۳۹۰/۱۰/۱۵, عصر ۰۴:۴۰
RE: تک فریم های ماندگار ... - میثم - ۱۳۹۰/۱۰/۱۸, عصر ۰۵:۱۴
RE: تک فریم های ماندگار ... - چارلز کین - ۱۳۹۰/۱۰/۱۹, عصر ۰۲:۴۳
RE: تک فریم های ماندگار ... - پرومته - ۱۳۹۰/۱۰/۲۱, عصر ۱۲:۲۴
[split] ماندگارها - زبل خان - ۱۳۹۲/۵/۲, صبح ۰۶:۳۷
[split] یک عکس ... یک خاطره ... - Schindler - ۱۳۹۲/۷/۱۴, عصر ۰۵:۰۱