[-]
جعبه پيام
» <لوک مک گرگور> متشکرم دوست گرامی. منهم همیشه از خواندن مطالب جذاب و دلنشین تان کمال لذت را برده ام.
» <رابرت> بررسی جالب تأثیر فیلم "پاندورا و هلندی سرگردان" بر انیمیشن "عمو اسکروچ و هلندی سرگردان" https://cafeclassic5.ir/showthread.php?t...6#pid45456
» <رابرت> سپاس از دون دیه‌گو دلاوگا و لوک مک گرگور عزیز به خاطر مطالب تحقیقی، تحلیلی و زیبای اخیرشان
» <دون دیه‌گو دلاوگا> "بچه‌های کوه تاراک" : https://cafeclassic5.ir/showthread.php?t...3#pid45453
» <مارک واتنی> ممنونم رابرت جوردن عزیز
» <رابرت جوردن> سپاس از مارک واتنی و بتمن
» <مارک واتنی> رابرت عزیز و گرامی ... این بزرگواری و حسن نیت شماست. دوستان بسیاری هم در کافه، قبلا کارتون و سریال های زیادی رو قرار داده اند که جا داره ازشون تشکر کنم.
» <مارک واتنی> دانلود کارتون جذاب " فردی مورچه سیاه " دوبله فارسی و کامل : https://cafeclassic5.ir/showthread.php?t...7#pid45437
» <Kathy Day> جناب اﻟﻜﺘﺮﻭﭘﻴﺎﻧﻴﺴﺖ از شما بسیار ممنونم...
» <مارک واتنی> خواهش می کنم بتمن عزیز
Refresh پيام :


ارسال پاسخ 
 
رتبه موضوع
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
سینما و رقص
نویسنده پیام
برو بیکر آفلاین
مشتری کافه
*

ارسال ها: 355
تاریخ ثبت نام: ۱۳۹۲/۸/۲۲
اعتبار: 37


تشکرها : 3248
( 6973 تشکر در 203 ارسال )
شماره ارسال: #1
سینما و رقص

پس از جستار خشن و وحشتناک سینما و اعدام فکر استارت چنین تاپیکی در ذهنم نقش بست تا کافه را در کنار جستارهای زیبایش صاحب جستاری شاد و ماندگار نمایم. رقص در سینما نقشی اساسی دارد. اما مقصود من در این جستار یاد کردن از سکانسهای ناب رقص در فیلمهای ماندگار می باشد. در سینمای غیر هالیوودی رقص و آواز مانند تیتراژ یک فیلم جزئی اجتناب ناپذیر تلقی می گردید.

در سینمای فارسی قدیم یا در سینمای هند و حتی در سینمای عرب یا ترکیه وجود رقص و آواز یکی از مولفه های واجب ساخت یک فیلم می باشد. هزینه و زمان ساخت یک سکانس رقص در سینمای هند گاها از هزینه ساخت کل فیلم بیشتر می گردد. اما مقصود و هدفی که من در این جستار دنبال می نمایم یاد کردن از رقص های زیبائی است که به فیلم اعتبار می دهد. خاطرم هست در روزگاری که فیلمها را روی نوار مغناطیسی می دیدیم برخی از سکانسهای رقص و آواز در فیلمهای فارسی قدیم یا فیلمهای هندی بقدری آزار دهنده و لوث بودند که بمحض رسیدن فیلم به آن سکانس صحنه را با دور تند روی تصویر جلو می زدیم تا وقتمان را بیهوده هدر ندهیم.

اما همیشه این سکانسها آزار دهنده نیستند. یک سکانس خوب و زیبای رقص به فیلم اعتبار می دهد و نه تنها مخاطب را آزار نمی دهد بلکه بیننده بیصبرانه منتظر رسیدن آن سکانس می ماند و گاها آن سکانس را شاید جدای از فیلم چند بار ببیند. دوستانی که تمایل دارند به فیلم مورد نظر خود اشاره نمایند حتما اسکرین شاتهای متعددی را در پست قرار دهند تا دیدنش برای هر مخاطبی لذت یادآوری آن سکانس را تداعی نماید.

جستار را با سکانسی از رقص استاد و نابغه بی بدیل سینمای جهان آغاز می کنم. سکانس زیبای رقصیدن سر چارلز اسپنسر چاپلین در فیلم عصر جدید:

در فیلم عصر جدید چارلی پس از آشنایی با دخترک بی سرپرست کلبه محقری برای خود و او جهت یک زندگی مشترک می یابد و سپس در پی یافتن یک شغل مناسب به استخدام یک رستوران بزرگ در می آید. دست بر قضا در یک شب که خواننده رستوران غیبت داشت صاحب رستوران از او می خواهد تا برای مشتریانش بخواند و برقصد. چارلی مات و مبهوت مانده بود تا چه بکند. دخترک به چارلی کمک می کند و متن یک ترانه را روی آستین دست چارلی می نویسد و به او می گوید این ترانه را بخواند.

 

به محض آغاز موزیک و شروع به رقصیدن آستین از لباس چارلی جدا می شود و چارلی مجبور می گردد در حین رقصیدن بصورت فی البداهه از خود شعری را روی آهنگ گروه موزیک بخواند و بدین ترتیب یکی از ماندگار ترین سکانسهای رقص در تاریخ سینما ثبت می گردد. هرچند چاپلین چنین حرکات موزونی را کم در فیلمهای خود نداشته است اما این از معدود سکانسهایی است که او همراه با رقص آواز نیز می خواند. سکانسهایی مانند مبارزه بوکس در فیلم روشنایی های شهر و یا انجام حرکات موزون در نقش هیتلر با توپی به شکل کره زمین در فیلم دیکتاتور بزرگ و .....  همه آنها بیانگر تبحر خاص چاپلین در حرکات موزون می باشد. اما باید پذیرفت این سکانس چیز دیگریست:

   

   

یک توضیح فرعی:

چهل سال بعد از این حرکت موزون توسط چاپلین مایکل جکسون نابغه بزرگ رقص در کلیپ بلیجین خود روی صحنه روشی از راه رفتن را از خود به ثبت می رساند که تمام حضار در سالن را بوجد در می آورد. روشی که بنظر من بی شباهت به این حرکت چاپلین نبود و بنظر من منبعث از این حرکت چاپلین بود و کمی تا قسمتی از رقص او تاثیر گرفته بود. احتمالا شما که مانند برخی از دوستان متعصب من که علاقه وافری به عالیجناب جکسون دارند نمی خواهید بگویید که چاپلین از جکسون تقلید کرده !!!!!!tajob

۱۳۹۳/۹/۱۹ عصر ۰۷:۳۵
یافتن تمامی ارسال های این کاربر نقل قول این ارسال در پاسخ
تشکر شده توسط : سناتور, فیلیپ ژربیه, زرد ابری, زینال بندری, هانا اشمیت, BATMAN, ژان والژان, خانم لمپرت, شرلوك, سرهنگ آلن فاکنر, اکتورز, گولاگ, شیخ حسن جوری, Classic, Kurt Steiner, اسکورپان شیردل, حمید هامون, سروان رنو, rahgozar_bineshan, سارا, Jacques Clouseau, مگی گربه, برت گوردون, نایب تیمور خان, پرشیا, پیر چنگی, brnudi, کارآگاه علوی, جروشا, melani, Memento, گروهبان گارسیا, ریچارد, باربوسا
سرهنگ آلن فاکنر آفلاین
رحمت الله علیه
*

ارسال ها: 58
تاریخ ثبت نام: ۱۳۹۲/۸/۲۳


تشکرها : 1574
( 840 تشکر در 29 ارسال )
شماره ارسال: #2
RE: سینما و رقص

سپاس جناب بروبیکر

انصافا باید زاپاتای محترم را بخاطر اختصاص لقب مرد ایده پرداز کافه به جنابعالی را تحسین نمود. جستارهایی را که ایجاد می نمائید ساختار کافه را تکمیل می کند و باعث می گردد موضوعات سینمایی همگی در این جستارها به نظم درآید. سینما و رقص جایش واقعا در چنین محفلی خالی بود. من نیز به نوبه خود با دیدن چنین موضوع شاد و تسکین بخشی بیاد یکی از سکانسهای بیاد ماندنی بزرگمرد کمدی یعنی جناب جری لوئیس افتادم.

جری لوئیس  در فیلم پادو یک سکانس ماندگار از حرکات موزون از خود را بر پرده سینما به یادگار می گذارد. حرکات موزونی که بیشتر متکی است به حرکات دست و صورت او. در این سکانس او همزمان با موزیک یک لبخوانی بسیار زیبایی را را اجرا می کند و گوئی او دارد موزیک را با دهان خود می نوازد.

پک زدنهای جالبش به سیگار و حرکات لبها و دستهایش بیانگر یک سکانسی است که کاملا با اتکا به قابلیتهای فردی خودش اجرا می گردد. قابلیتهایی که صرفا مختص خودش بود و کمتر به استیل هنرپیشه دیگری میخورد. بعبارتی این سکانس صرفا با اجرای جری لوئیس بود که باعث گردید اینچنین ماندگار شود. کافیست به روی لینک زیر کلیک نمائید تا این سکانس جالب را که تقریبا دو دقیقه و نیم می باشد را ببینید تا لذت کافی را از این سکانس ببرید:

http://video.wikipg.com/show/109705_1096...ئیس_219377

در این سکانس او ابتدا وارد اتاق رئیس می گردد نگاهی به صندلی و اطراف می اندازد و پس از آنکه مطمئن می شود کس او را نمی بیند روی صنذلی می نشیند و سیگار برگی را روشن می کند.

 

موزیک آغاز می گردد و حرکات منحصر بفرد جری لوئیس نیز با موزیک آغاز می گردد:

 

او با هر نت ترومپت یک حرکت موزون خاص انجام می دهد. گاهی با دستانش و گاهی با دهانش و حتی با حرکات گردنش آنچنان این حرکات را با موزیک میکس می کند که واقعا بینندگان را به ذوق می آورد:

 

این سکانس بارها و بارها از صدا و سیما پخش گردید اما هر بارکه پخش گردید من به اتفاق تمام اعضا خانواده مجددا آنرا دیدیم و لذت بردیم.

 

در نهایت به همه دوستان عزیز پیشنهاد می کنم با کلیک بر روی لینکی که در بالا قید نمودم این سکانس را یکبار دیگر ببینید. ارزش آنرا دارد.

 


[img]http://www.uplod98.ir/images/o7v4j3cfmng99a8ev4w.jpg[/img]

بیهوده عجب می تازیم
۱۳۹۳/۹/۲۰ صبح ۰۱:۱۱
یافتن تمامی ارسال های این کاربر نقل قول این ارسال در پاسخ
تشکر شده توسط : زینال بندری, BATMAN, فیلیپ ژربیه, خانم لمپرت, شیخ حسن جوری, Classic, برو بیکر, Kurt Steiner, ژان والژان, گولاگ, اسکورپان شیردل, حمید هامون, زرد ابری, سروان رنو, مگی گربه, برت گوردون, Kathy Day, نایب تیمور خان, پرشیا, brnudi, کارآگاه علوی, جروشا, آنا کارنینا, melani, گروهبان گارسیا, ریچارد, باربوسا
ارسال پاسخ