[-]
جعبه پيام
» <لوک مک گرگور> متشکرم دوست گرامی. منهم همیشه از خواندن مطالب جذاب و دلنشین تان کمال لذت را برده ام.
» <رابرت> بررسی جالب تأثیر فیلم "پاندورا و هلندی سرگردان" بر انیمیشن "عمو اسکروچ و هلندی سرگردان" https://cafeclassic5.ir/showthread.php?t...6#pid45456
» <رابرت> سپاس از دون دیه‌گو دلاوگا و لوک مک گرگور عزیز به خاطر مطالب تحقیقی، تحلیلی و زیبای اخیرشان
» <دون دیه‌گو دلاوگا> "بچه‌های کوه تاراک" : https://cafeclassic5.ir/showthread.php?t...3#pid45453
» <مارک واتنی> ممنونم رابرت جوردن عزیز
» <رابرت جوردن> سپاس از مارک واتنی و بتمن
» <مارک واتنی> رابرت عزیز و گرامی ... این بزرگواری و حسن نیت شماست. دوستان بسیاری هم در کافه، قبلا کارتون و سریال های زیادی رو قرار داده اند که جا داره ازشون تشکر کنم.
» <مارک واتنی> دانلود کارتون جذاب " فردی مورچه سیاه " دوبله فارسی و کامل : https://cafeclassic5.ir/showthread.php?t...7#pid45437
» <Kathy Day> جناب اﻟﻜﺘﺮﻭﭘﻴﺎﻧﻴﺴﺖ از شما بسیار ممنونم...
» <مارک واتنی> خواهش می کنم بتمن عزیز
Refresh پيام :


ارسال پاسخ 
 
رتبه موضوع
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
فیلمنامه ( ScreenPlay )
نویسنده پیام
هستی گرا آفلاین
.
*

ارسال ها: 11
تاریخ ثبت نام: ۱۳۹۴/۱۰/۱۰
اعتبار: 3


تشکرها : 47
( 111 تشکر در 11 ارسال )
شماره ارسال: #1
فیلمنامه ( ScreenPlay )

 .

.

.

"در این جستار با همراهی دوستان به فیلمنامه و موضوعات پیرامون اون می پردازیم."

 .

.

.

فیلمنامه ( ScreenPlay )

فیلمنامه یا سناریو ، متنی است شامل شخصیت ها ، ماجراها و هر آنچه در فیلم روی خواهد داد به صورت یک دستور العمل ، که توسط فیلمنامه نویس یا فیلم نامه نویسان نوشته می شود. فیلمنامه معمولا شامل تمام جزئیات صحنه ، گفت و گو ، کنش و گاه حتی موقعیت و زاویه دوربین است.

فیلمنامه با رمان و نمایشنامه فرق دارد. در رمان، ماجرا می تواند در ذهن شخصیت رخ دهد اما در فیلمنامه باید به صورت عینی تصویر و دیده شود. در نمایشنامه، ماجرا روی صحنه و در صحنه ای که سه دیوار دارد رخ می دهد و مخاطب در جای دیوار چهارم می نشیند و به زندگی و حرف های شخصیت های نمایش گوش می دهد اما در سینما این محدودیت وجود ندارد و هر بار که زاویه دوربین تغییر می کند، در حقیقت زاویه دید تماشاگر نیز همراه با آن تغییر خواهد کرد



فیلمنامه نویس ( ScreenWriter - Scenarist )

کسی که مسئول نوشتن تمام یا بخشی از فیلم نامه فیلم است. گاه یک نفر تمام فیلم نامه را می نویسد ، گاه هم چند نفر به طور مشترک فیلم نامه را آماده می کنند.

 گاهی فیلمنامه نویس ، با فرستادن فیلمنامه ای ( به دلخواه خود ، فیلم نامه ای نوشته) به نماینده ، خود پیشقدم می شود و این نماینده آن را به یک تهیه کننده مستقل یا یک شرکت فیلم سازی جهت ملاحظه ارائه می کند. ولی یک فیلمنامه نویس با تجربه با یک تهیه کننده در یک جلسه توجیهی ملاقات می کند و چند طرح را که قابل تبدیل به فیلمنامه هستند پیشنهاد می کند. و پس از مورد قبول واقع شدن پیشنهادش آن طرح را به فیلم نامه بدل می کند. گاهی هم تهیه کننده ، طرحی برای فیلم دارد و فیلمنامه نویس را برای پروراندن آن استخدام می کند. مورد آخر به ویژه هنگامی رخ می دهد که تهیه کننده ای که همیشه در جستجوی طرح است ، حقوق یک رمان یا نمایش نامه را می خرد و از فیلمنامه نویس می خواهد که از روی آن یک اقتباس سینمایی ارائه دهد.

 

 

 انواع فيلمنامه

 

فیلمنامه سریالی

فيلمنامه اي است كه تقريباً همه عناصر فيلمنامه بلند را درون خود دارد، اما به  صورت جزئي تفاوت دارد. اين نوع فيلمنامه از نظر زماني هيچ محدوديتي ندارد. ميتواند چند قسمت يا دويست، سيصد، يا ... قسمت باشد. از لحاظ موضوع برخلاف فيلمنامه سينمايي، که صرفاً يك موضوع يا قصه فرعي دارد، اين فيلمنامه ميتواند چندين موضوع و قصه فرعي به را صورت مستقل يا بطور موازي پي بگيرد. ميتواند شخصيتهاي فرعي فراواني داشته باشد. ازآنجا كه اين فيلمنامه براي توليد كار تلويزيوني در نظر گرفته ميشود، و رسانه تلويزيون خصوصياتي متفاوت با سينما دارد. ( از جمله اين تفاوت ها ميتوان به تمركز مخاطب در سالن تاريك سينما و عدم آن تمركز درون خانه و مقابل تلويزيون اشاره كرد) اين فيلمنامه ميتواند ريتمي كندتر از ريتم سينما داشته باشد. يعني اگر در فيلمنامه سينمايي هر صفحه را معادل يك دقيقه فرض ميكنيم، در كار تلويزيوني ميتواند هر صفحه از فيلمنامه برابر با يك دقيقه و سي ثانيه باشد .

 

فیلمنامه مستند 

فیلمنامه مستند نیز می‌تواند کوتاه یا بلند باشد. این قالب بیانی از فیلمنامه قالبی است که به بیان موضوع خود بدون دخالت تخیل نویسنده می‌پردازد. در این قالب نویسنده بر اساس تحقیقی که درباره موضوع و سوژه انجام داده است، دست به نگارش فیلمنامه می‌زند. این فیلمنامه می‌تواند بر اساس موضوعی باشد. و یا هر چیز دیگری از جمله وقایع طبیعی (سیل، زلزله، آتش سوزی و ...) یافته‌های علمی و پزشکی، طبیعت و جانوران، پدیده‌های اجتماعی (جنایات، طلاق،...) و جنگ‌ها و مبارزات مردمی. در فیلمنامه مستند نویسنده از تخیل خود استفاده چندانی نمی‌کند. اما او می‌تواند با تحقیقی جامع و کامل، و بر اساس توان، مهارت و سلیقه خود کار را از یک گزارش ساده و سطحی به یک اثر هنری زیبا و به یادماندنی تبدیل کند.

 

فیلمنامه اقتباسی

به فيلمنامه اي گفته ميشود از كه روي متن ادبي يا يك اثر هنري با محتوايي مشابه اقتباس شده باشد .

فیلمنامه های اقتباسی که منبع اصلی الهام قصه های آنان در خارج از ذهن و تصور فیلمنامه نویس های آنان قرار دارد، بیشتر از فیلمنامه های اصیل و اورجینال هستند. بسیاری از فیلمنامه نویسان جوان و قدیمی ترجیح می دهند از منابع مختلفی مثل کتاب های پرخواننده، قصه های کوتاه، نمایش های صحنه ای، فیلم های دیگر و مقالات و اخبار روزنامه ای به عنوان منبع الهام خود کمک بگیرند

 

فیلمنامه غیر اقتباسی یا اورجینال

 فیلمنامه اورجینال به فیلمنامه ای گفته می شود که موضوع و داستان آن اورجینال و زاییده ذهن یک نویسنده یا فیلمنامه نویس باشد و از جایی گرفته نشده باشد، مثل فیلمنامه فیلم «همشهری کین» ساخته اورسون ولز که نوشته خود اورسون ولز است و از روی داستان یا کتاب خاصی ساخته نشده است

 

فیلمنامه بلند(سینمایی)

فیلمنامه بلند متنی است برای فیلمی که شروع، میان و پایان مشخصی دارد. این متن معمولاً حدود دو ساعت فیلم را شامل می‌شود. سید فیلد مدرس فیلمنامه‌نویسی معتقد است فیلمنامه سینمایی باید صد و بیست صفحه باشد؛ و بر همین اساس فرمولی را برای ساختار این نوع از فیلمنامه ارائه داده است. اما کم نیستند فیلم‌هایی که زمانی حدود نود دقیقه (معادل نود صفحه) دارند. یا فیلم‌هایی سینمایی با زمانی بیشتر، مثلاً دویست و ده دقیقه. اما به هر حال فیلمنامه سینمایی از نظر زمانی بیشتر از هفتاد دقیقه است. در حالی که از لحاظ ساختاری نیز بر خلاف فیلمنامه کوتاه از موضوعی فرعی که رابطه‌ای تنگاتنگ با موضوع اصلی دارد، بهره می‌جوید. این موضوع یا داستان فرعی کمک می‌کند که موضوع اصلی بهتر معنا یابد و گیراتر و پررنگتر جلوه نماید. فیلمنامه بلند نیز می‌تواند گفتگو (دیالوگ) داشته باشد، یا فاقد آن باشد.

 

فیلمنامه کوتاه

فیلمنامه کوتاه به فیلمنامه‌ای گفته می‌شود که حداکثر حدود ۳۰ صفحه باشد. یا به طور کلی از فیلمنامه بلند که حداقل ۷۰ صفحه است کمتر باشد.1

 

 

+++

 

دانلود:

دانلود فیلمنامه ی کازابلانکا به زبان پارسی

دانلود فیلمنامه ی کازابلانکا زبان اصلی

 

 

+++

 

 لیست 101 فیلمنامه برتر از دید «انجمن نویسندگان آمریکا - غرب»._2

 به گمانم فقط 85 و 87  آمریکایی نیستن.

1.

CASABLANCA 
Screenplay by Julius J. & Philip G. Epstein and Howard Koch. Based on the play "Everybody Comes to Rick's" by Murray Burnett and Joan Alison

2.

THE GODFATHER 
Screenplay by Mario Puzo and Francis Ford Coppola. Based on the novel by Mario Puzo

3.

CHINATOWN 
Written by Robert Towne

4.

CITIZEN KANE 
Written by Herman Mankiewicz and Orson Welles

5.

ALL ABOUT EVE 
Screenplay by Joseph L. Mankiewicz. Based on "The Wisdom of Eve," a short story and radio play by Mary Orr

6.

ANNIE HALL 
Written by Woody Allen and Marshall Brickman

7.

SUNSET BLVD. 
Written by Charles Brackett & Billy Wilder and D.M. Marshman, Jr.

8.

NETWORK 
Written by Paddy Chayefsky

9.

SOME LIKE IT HOT 
Screenplay by Billy Wilder & I.A.L. Diamond. Based on "Fanfare of Love," a German film written by Robert Thoeren and M. Logan

10.

THE GODFATHER II 
Screenplay by Francis Ford Coppola and Mario Puzo. Based on Mario Puzo's novel "The Godfather"

11.

BUTCH CASSIDY AND THE SUNDANCE KID 
Written by William Goldman

12.

DR. STRANGELOVE
Screenplay by Stanley Kubrick and Peter George and Terry Southern. Based on novel "Red Alert" by Peter George

13.

THE GRADUATE 
Screenplay by Calder Willingham and Buck Henry. Based on the novel by Charles Webb

14.

LAWRENCE OF ARABIA 
Screenplay by Robert Bolt and Michael Wilson. Based on the life and writings of Col. T.E. Lawrence

15.

THE APARTMENT 
Written by Billy Wilder & I.A.L. Diamond

16.

PULP FICTION 
Written by Quentin Tarantino. Stories by Quentin Tarantino & Roger Avary

17.

TOOTSIE 
Screenplay by Larry Gelbart and Murray Schisgal. Story by Don McGuire and Larry Gelbart

18.

ON THE WATERFRONT 
Screen Story and Screenplay by Budd Schulberg. Based on "Crime on the Waterfront" articles by Malcolm Johnson

19.

TO KILL A MOCKINGBIRD 
Screenplay by Horton Foote. Based on the novel by Harper Lee

20.

IT'S A WONDERFUL LIFE 
Screenplay by Frances Goodrich & Albert Hackett & Frank Capra. Based on short story "The Greatest Gift" by Philip Van Doren Stern. Contributions to screenplay Michael Wilson and Jo Swerling

21.

NORTH BY NORTHWEST 
Written by Ernest Lehman

22.

THE SHAWSHANK REDEMPTION 
Screenplay by Frank Darabont. Based on the short story "Rita Hayworth and the Shawshank Redemption" by Stephen King

23.

GONE WITH THE WIND 
Screenplay by Sidney Howard. Based on the novel by Margaret Mitchell

24.

ETERNAL SUNSHINE OF THE SPOTLESS MIND 
Screenplay by Charlie Kaufman. Story by Charlie Kaufman & Michel Gondry & Pierre Bismuth

25.

THE WIZARD OF OZ 
Screenplay by Noel Langley and Florence Ryerson and Edgar Allan Woolf Adaptation by Noel Langley. Based on the novel by L. Frank Baum

26.

DOUBLE INDEMNITY 
Screenplay by Billy Wilder and Raymond Chandler. Based on the novel by James M. Cain

27.

GROUNDHOG DAY 
Screenplay by Danny Rubin and Harold Ramis. Story by Danny Rubin

28.

SHAKESPEARE IN LOVE 
Written by Marc Norman and Tom Stoppard

29.

SULLIVAN'S TRAVELS 
Written by Preston Sturges

30.

UNFORGIVEN 
Written by David Webb Peoples

31.

HIS GIRL FRIDAY 
Screenplay by Charles Lederer. Based on the play "The Front Page" by Ben Hecht & Charles MacArthur

32.

FARGO 
Written by Joel Coen & Ethan Coen

33.

THE THIRD MAN 
Screenplay by Graham Greene. Story by Graham Greene. Based on the short story by Graham Greene

34.

THE SWEET SMELL OF SUCCESS 
Screenplay by Clifford Odets and Ernest Lehman. From a novelette by Ernest Lehman

35.

THE USUAL SUSPECTS 
Written by Christopher McQuarrie

36.

MIDNIGHT COWBOY 
Screenplay by Waldo Salt. Based on the novel by James Leo Herlihy

37.

THE PHILADELPHIA STORY
Screenplay by Donald Ogden Stewart. Based on the play by Philip Barry

38.

AMERICAN BEAUTY 
Written by Alan Ball

39.

THE STING 
Written by David S. Ward

40.

WHEN HARRY MET SALLY 
Written by Nora Ephron

41.

GOODFELLAS 
Screenplay by Nicholas Pileggi & Martin Scorsese. Based on book "Wise Guy" by Nicholas Pileggi

42.

RAIDERS OF THE LOST ARK 
Screenplay by Lawrence Kasdan. Story by George Lucas and Philip Kaufman

43.

TAXI DRIVER 
Written by Paul Schrader

44.

THE BEST YEARS OF OUR LIVES 
Screenplay by Robert E. Sherwood. Based on novel "Glory For Me" by MacKinley Kantor

45.

ONE FLEW OVER THE CUCKOO'S NEST 
Screenplay by Lawrence Hauben and Bo Goldman. Based on the novel by Ken Kesey

46.

THE TREASURE OF THE SIERRA MADRE 
Screenplay by John Huston. Based on the novel by B. Traven

47.

THE MALTESE FALCON 
Screenplay by John Huston. Based on the novel by Dashiell Hammett

48.

THE BRIDGE ON THE RIVER KWAI 
Screenplay by Carl Foreman and Michael Wilson. Based on the novel by Pierre Boulle

49.

SCHINDLER'S LIST 
Screenplay by Steven Zaillian. Based on the novel by Thomas Keneally

50.

THE SIXTH SENSE 
Written by M. Night Shyamalan

51.

BROADCAST NEWS 
Written by James L. Brooks

52.

THE LADY EVE 
Screenplay by Preston Sturges. Story by Monckton Hoffe

53.

ALL THE PRESIDENT'S MEN 
Screenplay by William Goldman. Based on the book by Carl Bernstein & Bob Woodward

54.

MANHATTAN 
Written by Woody Allen & Marshall Brickman

55.

APOCALYPSE NOW 
Written by John Milius and Francis Coppola. Narration by Michael Herr

56.

BACK TO THE FUTURE 
Written by Robert Zemeckis & Bob Gale

57.

CRIMES AND MISDEMEANORS 
Written by Woody Allen

58.

ORDINARY PEOPLE 
Screenplay by Alvin Sargent. Based on the novel by Judith Guest

59.

IT HAPPENED ONE NIGHT 
Screenplay by Robert Riskin. Based on the story "Night Bus" by Samuel Hopkins Adams

60.

L.A. CONFIDENTIAL 
Screenplay by Brian Helgeland & Curtis Hanson. Based on the novel by James Ellroy

61.

THE SILENCE OF THE LAMBS 
Screenplay by Ted Tally. Based on the novel by Thomas Harris

62.

MOONSTRUCK
Written by John Patrick Shanley

63.

JAWS 
Screenplay by Peter Benchley and Carl Gottlieb. Based on the novel by Peter Benchley

64.

TERMS OF ENDEARMENT 
Screenplay by James L. Brooks. Based on the novel by Larry McMurtry

65.

SINGIN' IN THE RAIN 
Screen Story and Screenplay by Betty Comden & Adolph Green. Based on the song by Arthur Freed and Nacio Herb Brown

66.

JERRY MAGUIRE 
Written by Cameron Crowe

67.

E.T. THE EXTRA-TERRESTRIAL 
Written by Melissa Mathison

68.

STAR WARS 
Written by George Lucas

69.

DOG DAY AFTERNOON 
Screenplay by Frank Pierson. Based on a magazine article by P.F. Kluge and Thomas Moore

70.

THE AFRICAN QUEEN 
Screenplay by James Agee and John Huston. Based on the novel by C.S. Forester

71.

THE LION IN WINTER 
Screenplay by James Goldman. Based on the play by James Goldman

72.

THELMA & LOUISE 
Written by Callie Khouri

73.

AMADEUS 
Screenplay by Peter Shaffer. Based on his play

74.

BEING JOHN MALKOVICH 
Written by Charlie Kaufman

75.

HIGH NOON 
Screenplay by Carl Foreman. Based on short story "The Tin Star" by John W. Cunningham

76.

RAGING BULL 
Screenplay by Paul Schrader and Mardik Martin. Based on the book by Jake La Motta with Joseph Carter and Peter Savage

77.

ADAPTATION 
Screenplay by Charlie Kaufman and Donald Kaufman. Based on the book "The Orchid Thief" by Susan Orlean

78.

ROCKY 
Written by Sylvester Stallone

79.

THE PRODUCERS 
Written by Mel Brooks

80.

WITNESS 
Screenplay by Earl W. Wallace & William Kelley. Story by William Kelley and Pamela Wallace & Earl W. Wallace

81.

BEING THERE 
Screenplay by Jerzy Kosinski. Inspired by the novel by Jerzy Kosinski

82.

COOL HAND LUKE 
Screenplay by Donn Pearce and Frank Pierson. Based on the novel by Donn Pearce

83.

REAR WINDOW 
Screenplay by John Michael Hayes. Based on the short story by Cornell Woolrich

84.

THE PRINCESS BRIDE 
Screenplay by William Goldman. Based on his novel

85.

LA GRANDE ILLUSION 
Written by Jean Renoir and Charles Spaak

86.

HAROLD & MAUDE 
Written by Colin Higgins

87.

8 1/2
Screenplay by Federico Fellini, Tullio Pinelli, Ennio Flaiano, Brunello Rond. Story by Fellini, Flaiano

88.

FIELD OF DREAMS 
Screenplay by Phil Alden Robinson. Based on the book by W.P. Kinsella

89.

FORREST GUMP 
Screenplay by Eric Roth. Based on the novel by Winston Groom

90.

SIDEWAYS 
Screenplay by Alexander Payne & Jim Taylor. Based on the novel by Rex Pickett

91.

THE VERDICT 
Screenplay by David Mamet. Based on the novel by Barry Reed

92.

PSYCHO 
Screenplay by Joseph Stefano. Based on the novel by Robert Bloch

93.

DO THE RIGHT THING 
Written by Spike Lee

94.

PATTON 
Screen Story and Screenplay by Francis Ford Coppola and Edmund H. North. Based on "A Soldier's Story" by Omar H. Bradley and "Patton: Ordeal and Triumph" by Ladislas Farago

95.

HANNAH AND HER SISTERS 
Written by Woody Allen

96.

THE HUSTLER 
Screenplay by Sidney Carroll & Robert Rossen. Based on the novel by Walter Tevis

97.

THE SEARCHERS 
Screenplay by Frank S. Nugent. Based on the novel by Alan Le May

98.

THE GRAPES OF WRATH 
Screenplay by Nunnally Johnson. Based on the novel by John Steinbeck

99.

THE WILD BUNCH 
Screenplay by Walon Green and Sam Peckinpah. Story by Walon Green and Roy Sickner

100.

MEMENTO 
Screenplay by Christopher Nolan. Based on the short story "Memento Mori" by Jonathan Nolan

101.

NOTORIOUS 
Written by Ben Hecht

.................

»Reference1: .wikipedia.org

»Reference2: .wga.org

معرفی مهم ترین کتاب های فیلمنامه نویسی

1- راهنمای فیلمنامه نویسـ سیدفیلد/ ترجمه عباس اکبری ، انشارات ساقی (چاپ سوم ـ 1380)

2- راهنمای نگارش فیلمنامهـ یورگن ولف/ کری کاکسـ ترجمه عباس اکبری ، انشارات سروش(چاپ دوم ـ 1384)

3- درباره فیلمنامه نویسی ـ ادوارد دمیتریک ـ ترجمه فریدون خامنه پور/ محمد شهبا ، نشر دفتر پژوهش¬های فرهنگی (1381)

4- فیلمنامه نویسی برای سینما و تلویزیون ( 1 و 2) ـ آلن آرمر ـ ترجمه عباس اکبری ، انشارات سوره (1375)

5- مقدمه ای بر فیلمنامه نویسی ـ ابراهیم مکی ـ انشارات سروش(چاپ سوم ـ 1374)

6- داستان (ساختار ، سبک و اصول فیلمنامه نویسی) ـ رابرت مک کی ـ ترجمه محمد گذرآبادی ـ انتشارات هرمس(چاپ دوم ـ 1385)


شک تنها حقیقت است.
۱۳۹۴/۱۱/۲۲ عصر ۰۷:۱۹
یافتن تمامی ارسال های این کاربر نقل قول این ارسال در پاسخ
تشکر شده توسط : Memento, حمید هامون, BATMAN, ایـده آلـیـسـت, آمادئوس, هانا اشمیت, ویگو مورتنسن, oceanic, جیمز باند, Princess Anne, کنتس پابرهنه, واتسون, پیرمرد
ارسال پاسخ 


پیام در این موضوع
فیلمنامه ( ScreenPlay ) - هستی گرا - ۱۳۹۴/۱۱/۲۲ عصر ۰۷:۱۹
RE: فیلمنامه ( ScreenPlay ) - جیمز باند - ۱۳۹۴/۱۱/۳۰, عصر ۰۳:۴۷