[-]
جعبه پيام
» <BATMAN> سلام شارینگهام عزیز، با اجازه شما بله!
» <شارینگهام> سلام بتمن جان، گشت شبانه ات آغاز شده؟
» <BATMAN> شب بخیر https://s8.uupload.ir/files/the_batman_hpv2.jpg
» <اکتورز> مجیدی ، کیا رستمی ، پوراحمد و ... نقش بچەها در فیلمهایشان بسیار پررنگ بودە و این بیشتر بە دلیل دور زدن سانسور بودە
» <اکتورز> همەی وجودم درد گرفت
» <اکتورز> ویدیوای از صحبتهای جیم جارموش در مورد کیارستمی دیدم و نظر ایشان این بود کە کیارستمی برای دور زدن سانسور از کودکان در فیلمهایش بهرە میگرفتە
» <سروان رنو> تلگرام یا فروم ؟ مساله این است ! ... https://cafeclassic5.ir/showthread.php?t...4#pid45464
» <Dude> سلامت باشید. شده که ازعزیزانی با هم، کمی قدیمی تر از اینها را دیده بودیم، جز خودم همه دردیار باقی اند. خوشحالم هنوز هستند که از آن فیلمها خاطره دارند، با آرزوی سلامتی
» <دون دیه‌گو دلاوگا> سلام و سپاس فراوان "Dude" گرامی. آقا ممنون برای "Orions belte". با معرفی شما، خودم هم خاطره محوی از آن سراغ گرفتم
» <دون دیه‌گو دلاوگا> پاینده باشید "رابرت" گرامی. سپاس از لطف و پُست‌های ارزشمندتان
Refresh پيام :


ارسال پاسخ 
 
رتبه موضوع
  • 2 رای - 4 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
سینمای معنـــاگرا
نویسنده پیام
اکتورز آفلاین
مشتری همیشگی
***

ارسال ها: 382
تاریخ ثبت نام: ۱۳۹۱/۴/۲۱
اعتبار: 38


تشکرها : 2391
( 3940 تشکر در 190 ارسال )
شماره ارسال: #17
RE: سینمای معنـــاگرا

  در خواب دکتر ایزاک کاراکتر اصلی فیلم توت فرنگیهای وحشی ساختەی اینگمار برگمان عقربەهای ساعت پدیدار نمیشوند و همچنین در   دیالوگی از فیلم تلقین ساختەی کریستوفر نولان بە این موضوع اشارە   میشود کە : ما هرگز در خوابهایمان نمیدانیم ساعت چند است!         

         (وقتی هم اقدام بە دانستن کنیم از خواب بیدار میشویم)

  شاید این مطلق نباشد و باشند کسانی کە مستقیماً خواب ساعت دیدەاند  اما تا کنون بحثی در این مورد بە شکل معتبر مطرح نشدە است   و بیشتر بە نظریەی نخست معتقد هستند.

          ‌ 

   اما اینکە چرا در خواب فارغ از درک زمان هستیم هم خود موضوع جذاب و قابل تاملیست ؛ بنا بە درک قراردادی بودن زمان و اینکە شمارش اعداد(ساعت و روز شمار) در دوران حیات برای ما بە مرور و در مسیر رشد مفهوم میشود بستگی دارد و بلعکس در خواب روح ما از اهمیت این مفهوم جدا میشود و بر مسائل دیگری فکوس میکند همانگونە کە هیچگاە ابتدای خواب و چگونە در آن لوکیشن حضور یافتیم خیلی مهم نیست و این مقولە را واپس میزنیم تا بە اینکە اکنون چە کنیم بپردازیم.

در ارسالی از منصور عزیز در همین جستار ایشان مفصل بە چیستی زمان و مکان پرداختەاند و توضیحی در مورد نظریەی هاوکینگ دربارەی سیاە چالە را مثال زدەاند.

حال بسیاری مفاهیم جذاب دیگر نیز بدنبال این بحث شکل میگیرند از جملە اینکە در خواب چە کُدهایی بە خود میدهیم و سپس در بیداری چقدر بدنبال این کد ها و گاها فرا کدها میگردیم و یا میفهمیمشان.

برای مثال شاید بسیاری از ما در خواب زمان دقیق مرگ خود یا یکی از نزدیکانمان را روی یک آگهی ترحیم کە بە دیواری زدەاند را برای آنی دیدە باشیم ولی برآن تمرکز نکردە و در فضای بلوری خوابمان از آن گذشتیم.

اگر این مورد واقعا رخ دادەباشد پس چطور بە آن قسمت از خوابمان مجددا رجوع کنیم و آیا اصلا کنترل خواب مگر دست خودمان است؟ همچنین اگر قرار بر ناآگاهی ما از زمان در خواب سندیت دارد پس مگر میتوان تاریخ مذکور را تشخیص داد کە بە گذشتە مربوط میشود یا آیندە!؟(زمان حال در خواب گُنگ ترین بخش آن است چونکە ما در حقیقت درآن لحظە خواب هستیم).

بە ابتدای موضوع برگردیم: دکتر ایزاک خود را در انتظار مرگ میبیند و یا بیشتر ترس از مرگ روزمرگی و حتی خوابش را آشفتە کردەاست و مگر غیر این است کە خواب نوعی تجربەی نزدیک بە مرگ است؟

این خوابهای آشفتە در فیلمی کە طی دوازدە ساعت از زندگی مردی هفتاد و چند سالە را نمایش میدهند بە مرور دکتر ایزاک را دگرگون میکنند و در انتهای فیلم انگار پیرمرد اینبار آمادەتر از قبل است برای مردن.


در این درگە کە گە گە کــُــە کــَــە و کــَــە کــُــە شود ناگە
ز امروزت مشو غرە کە از فردا نەای آگە
۱۴۰۱/۱۱/۲۹ عصر ۰۴:۴۷
یافتن تمامی ارسال های این کاربر نقل قول این ارسال در پاسخ
تشکر شده توسط : آرلینگتون, مارک واتنی, مورچه سیاه, پیرمرد, مراد بیگ, کوئیک, BATMAN, سروان رنو, Classic, باربوسا, کنتس پابرهنه
ارسال پاسخ 


پیام در این موضوع
سینمای معنـــاگرا - جو گیلیس - ۱۳۹۱/۱۱/۹, صبح ۱۱:۳۹
RE: سینمای معنـــاگرا - جو گیلیس - ۱۳۹۱/۱۱/۹, عصر ۰۱:۱۳
RE: سینمای معنـــاگرا - جو گیلیس - ۱۳۹۱/۱۱/۱۴, صبح ۰۱:۱۱
RE: سینمای معنـــاگرا - jack regan - ۱۳۹۱/۱۱/۱۶, عصر ۰۹:۱۸
RE: سینمای معنـــاگرا - فورست - ۱۳۹۲/۳/۱, صبح ۱۲:۰۴
RE: سینمای معنـــاگرا - منصور - ۱۳۹۲/۳/۲, صبح ۱۰:۰۳
RE: سینمای معنـــاگرا - فورست - ۱۳۹۲/۳/۱۱, عصر ۰۲:۲۸
RE: سینمای معنـــاگرا - فورست - ۱۳۹۲/۳/۱۴, صبح ۰۳:۵۲
RE: سینمای معنـــاگرا - منصور - ۱۳۹۲/۳/۲۰, صبح ۰۷:۵۳
RE: سینمای معنـــاگرا - Schindler - ۱۳۹۲/۵/۲۲, صبح ۱۰:۵۹
RE: سینمای معنـــاگرا - گاندولف - ۱۳۹۴/۷/۲۵, صبح ۰۲:۲۳
RE: سینمای معنـــاگرا - سروان رنو - ۱۳۹۴/۷/۲۸, صبح ۱۲:۱۸
RE: سینمای معنـــاگرا - اکتورز - ۱۴۰۱/۱۱/۲۹ عصر ۰۴:۴۷