تالار   کافه کلاسیک
ضعیف ترین آثار کیمیایی در سینمای بعد از انقلاب - نسخه قابل چاپ

+- تالار کافه کلاسیک (https://cafeclassic5.ir)
+-- انجمن: تالارهای تخصصی (/forumdisplay.php?fid=10)
+--- انجمن: مسابقه و نظرسنجی (/forumdisplay.php?fid=14)
+--- موضوع: ضعیف ترین آثار کیمیایی در سینمای بعد از انقلاب (/showthread.php?tid=742)


ضعیف ترین آثار کیمیایی در سینمای بعد از انقلاب - برو بیکر - ۱۳۹۳/۱۲/۲۵ عصر ۰۷:۱۶

درود بر دوستان

متاسفانه چند روزیست که کافه خیلی خلوت شده است. مسعود کیمیایی در این کافه دارای یک جستار مستقل بنام دوراهی دیروز و فردا به همت بانوی کافه می باشد و دوستان در خصوص او و آثارش در آنجا بصورت محدود  به بحث و تبادل نظر پرداخته اند. این جستار شاید دارای ارزش محتوایی نباشد و عبور از آن احتمالا چیزی به اطلاعات دوستان نمی افزاید. این جستار را بیشتر به این نیت استارت زدم تا در سکوت و خلوتی کافه چراغی باشد جهت جمع کردن دوستان بدور هم.

مضافا اینکه هم فال است و هم تماشا. حداقلش آنست که دوستان با سلایق یکدیگر در خصوص آثار یکی از کارگردانان شاخص وطنی آشنا می گردند. مسعود کیمیایی بعد از قیصر سینمای ایران را صاحب یک سبک منحصر بفرد نمود. آثار این کارگردان پرآوازه و پرحاشیه ایرانی معمولا دارای نوسان است. در این جستار قصد پرداختن به آثار بعد از انقلاب او داریم و هدف آنست تا ضعیف ترین آثار او را به سلیقه دوستان در این کافه شناسایی کنیم.

با اجازه کیمیایی بازان کافه که قطعا اطلاعاتشان در خصوص آثار کیمیایی بیش از بنده می باشد، بنده همزمان با برگزاری این نظر سنجی شناسنامه ای از کلیه آثار او را در پس از انقلاب جمع آوری نمودم و بطور خیلی خلاصه به سال تولید و هنرپیشه شاخص هر فیلم و خلاصه ای از نکات قابل ذکر هریک را برای یادآوری دوستانی که تصمیم دارند در این نظر سنجی شرکت نمایند را گردآوری نمودم. برای اینکه دوستان تحت تاثیر نظرات شخصی بنده نیز قرار نگیرند در شناسنامه فیلمها فقط به موارد بالا اشاره نمودم ( بجز فیلم سرب که صراحتا اعتراف می کنم حریف احساساتم در خصوص این فیلم  نگردیدم.)

شما دراین نظرسنجی می توانید بیش از یک گرینه را انتخاب نمائید و اگر از علاقمندان بی چون و چرای کیمیایی می باشید و اعتقاد دارید هیچیک از آثار او ضعیف نیستند می توانید گزینه آخر را انتخاب نمائید. ترتیب گزینه ها نیز به ترتیب سال تولید می باشد. اولین گزینه با فیلم سفر سنگ شروع می شود. این فیلم در اصل در سال 1356 ساخته گردید اما با توجه به اینکه از معدود فیلمهای سینمای قبل از انقلاب می باشد که قابل نمایش در بعد از انقلاب می باشد و اکران آن بیشتر در بعد از انقلاب بود لذا گزینه ها با فیلم سفر سنگ آغاز می گردد. امیدوارم این جستار بهانه ای گردد تا دوستان دوباره بدور یک میز گردهم آیند. زیرا در بین این 19 اثر قطعا موضوعی برای گفتگو و به اشتراک گذاشتن آن با دوستان یافت می گردد. اگر جستار پرباری نگردد حداقلش آنست که شناسنامه ای از فیلمهای کیمیایی در یک جستار جهت مطالعه دوستان تجمیع گردیده است.

مجددا خدمت دوستان یادآوری می نمایم هدف انتخاب آثار ضعیف این کارگردان می باشد نه فیلمهای برتر او. بنابر این چنانچه تمایل داشتید در این نظر سنجی شرکت نمائید گزینه هایی را تیک فرمائید که از نظر شما در خور و شان این کارگردان نبوده است و انتظارات شما را از گارگردانی که فیلمهایی چون قیصر و گوزنها و داش آکل را در کارنامه خود دارد برآورده ننموده است.

در پایان یادآوری می نمایم که این یک نظر سنجی عمومی می باشد و سایر کاریران می توانند گزینه های انتخابی شما را ببینند. ضمنا مدت شرکت در نظر سنجی نیز نامحدود می باشد بنابراین اعضای جدیدی که در آینده به جمع کافه نشینان اضافه میگردند نیز می توانند در هر زمانی نظر خود را ابراز دارند. شما می توانید بیش از یک یا چند گزینه را انتخاب فرمائید. از اینکه با شرکت در  نظر سنجی این محفل را گرم می فرمائید به نوبه خود سپاسگزارم. اگر شرکت هم نمی کنید از اینکه وقت خود را صرف خواندن آن نمودید نیز باز سپاسگزارم.


گزینه یک : سفر سنگ

سال تولید: 1356

هنر پیشه شاخص : سعید راد

از نکات قابل توجه فیلم سفر سنگ اولین حضور و همکاری  سعید راد با کیمیایی می باشد. تا پیش از سفر سنگ کیمیایی معمولا از بهروز وثوقی بعنوان هنرپیشه شاخص خود در فیلمهایش بهره می برد. این فیلم علیرغم آنکه در سال 1356 ساخته می گردد اما پس از انقلاب نیز مجوز پخش و اکران را می گیرد. دلیل آنهم پرداختن به موضوع ارباب و رعیتی بود که در آن اهالی روستا با اتحاد و همدلی بر ظلم ارباب پیروز می شوند. بنابر این موضوع فیلم با حال و هوای اوایل انقلاب همخوانی داشت و مغایرتی با آرمانهای انقلاب نداشت.


گزینه دو : خط قرمز

سال تولید : 1360

هنر پیشه شاخص فیلم : سعید راد

این فیلم اولین فیلم کیمیایی می باشد که بطور علنی رژیم سلطنتی و دستگاه امنیتی و اطلاعاتی آنرا زیر سوال می برد. او در این فیلم نیز مجددا از سعید راد بعنوان هنرپیشه شاخص خود بهره می برد. همچنین کیمیایی در این فیلم برای اولین بار از فریماه فرجامی و جمشید هاشم پور استفاده می کند. داستان فیلم مربوط به سالهای پیش از انقلاب می باشد. پیش تر جناب سم اسپید در خصوص این فیلم در اینجا مطلبی را ارسال نمودند


گزینه سه: تیغ و ابریشم

سال تولید : 1364

هنرپیشه شاخص : جمشید هاشم پور

این فیلم به موضوع اعتیاد می پردازد.  فیلم در زمان خود حواشی بسیاری داشت ، بخشهای زیادی از فیلم ممیزی گردید، موضوع فیلم با سایر کارهای کیمیایی کمی متفاوت بود و فیلم بر خلاف ساخته های قبلی کیمیایی بیشتر حال و هوای حادثه ای داشت.


گزینه چهار: سرب

سال تولید : 1367

هنرپیشه شاخص: هادی اسلامی

در این فیلم کیمیایی به سراغ موضوعی می رود که تا پیش از آن به آن ورود نکرده بود. موضوع یهودیان و داستان مهاجرت آنها به سرزمین موعود دستمایه ای می شود تا بوسیله فیلم سرب ، یکی از آثار بیاد ماندنی و شاخص کیمیایی در پس از انقلاب رقم بخورد. این فیلم یکی از فیلمهای مورد علاقه بنده است و هرچه در خصوصش تعریف و تمجید نمایم کم گفته ام. از نکات جالب در خصوص این فیلم آنست که سرب ،کیمیایی را مجددا با سینما آشتی می دهد و باعث می گردد پس از سرب ریتم فیلمسازی کیمیایی منظم گردد و تا مدتی او هر سال یک فیلم بسازد. او همچنین در این فیلم برای اولین بار از فرزندش پولاد کیمیایی که در آنزمان پسر بچه کوچکی بود بهره می برد.


گزینه پنج: دندان مار

سال تولید : 1368

هنرپیشه شاخص: فرامرز صدیقی

دندان مار  را شاید بتوان نسخه ارتقا یافته قیصر نامید. با این تفاوت که اینبار قیصر اهل جبهه و جنگ و نماز بود و از همه مهمتر برادر شهید. کیمیایی در این فیلم کاملا در حال و هوای قیصرِ خود سیر می نمود. اما میان ماه من تا ماه گردون ، تفاوت از زمین تا آسمان است. این فیلم زمینه آشنایی احمد نجفی را با کیمیایی فراهم می آورد تا کیمیایی او را کاندید نقش اول فیلم بعدی خود نماید


گزینه شش: گروهبان

سال تولید : 1369

هنرپیشه شاخص : احمد نجفی

او زودتر از حاتمی کیا به عرصه سرنوشت رزمندگان پس از جنگ ورود می کند. گروهبان به مشکلات گروهبانی می پردازد که پس از جنگ به شهر محل سکونت خود بازگشته است تا به زندگی عادی خود ادامه بدهد. موضوع پرداختن به زندگی بعد از جنگِ کسانیکه در جبهه حضوری فعال داشتند موضوع جذابی بود که اولین بار کیمیایی به آن ورود نمود و سپس او سکان چنین فیلمهایی را به امثال حاتمی کیا و ملاقلی پور سپرد که به این موضوع بیشتر اشراف داشتند. کیمیایی به این موضوع به سبک خودش ورود می کند. قطعا گروهبان رستم کیمیایی هرگز قابل مقایسه با حاج کاظم حاتمی کیا نمی باشد.


گزینه هفت: رد پای گرگ

سال تولید : 1370

هنرپیشه شاخص : فرامرز قریبیان

در رد پای گرگ کیمیایی سرانجام از موضوعات روز انقلابی و تا حدودی سیاسی بیرون می آید و فیلمی می سازد با موضوعی معمولی ، که می توانست آنرا حتی در پیش از انقلاب هم بسازد. موضوع فیلم در خصوص خیانت در عالم دوستی و رفاقت می باشد که سرانجام بر ملا می شود و دو رفیق را در مقابل یکدیگر قرار می دهد. موضوع رفاقت و دوستیها از موضوعات مورد علاقه کیمیایی می باشد.


گزینه هشت: تجارت

سال تولید : 1373

هنرپیشه شاخص : فرامرز قریبیان

کیمیایی نیز مانند هر کارگردان دیگر در این فیلم تصمیم میگیرد تا دوربین خود را از تهران و زیر بازارچه به آلمان ببرد و ساخت فیلمی را که موضوعش در خارج از ایران میگذرد را تجربه نماید. وقایع این فیلم تماما در خارج از ایران به وقوع می پیوندد. مضافا اینکه او پس از ردپای گرگ بمدت سه سال هیچ فیلمی نمی سازد و تجارت فتح بابی می شود تا مجددا او برای مدتی مجددا ریتم فیلمسازیش منظم گردد و دوباره هر سال یک فیلم را روانه پرده سینما سازد.


گزینه نه : ضیافت

سال تولید : 1374

هنرپیشه شاخص : فریبرز عرب نیا

فیلمی پر حاشیه که کیمیایی نتوانست با سلیقه خود آنرا به پایان برساند. فیلم دارای موضوعی جذاب از جنس کیمیایی بود. در این فیلم کیمیایی برای اولین بار بجای استفاده از هنرپیشگان قدیمی و مطرح به سراغ جوانانی می رود که تازه پا به عرصه سینما گذاشته اند و این موضوع فتح بابی می شود تا او در فیلمهای آینده اش نیز از وجود آنها بهره ببرد. پیش تر شخصا در خصوص این فیلم در اینجا پستی ارسال نموده بودم.

توضیح : باتشکر از ادیب فرزانه! ، جناب بهزاد ستوده که در کمال متانت ! اشتباه بنده را گوشزد فرمودند! نام هنرپیشه شاخص اصلاح گردید.


گزینه ده : سلطان

سال تولید : 1375

هنرپیشه شاخص : ابوالفضل عرب نیا

فیلم دارای موضوع آنچنان شاخصی نمی باشد بجز آنکه برخی آنرا ورژن پیشرفته رضا موتوری می دانند و کیمیایی برای ساختن این فیلم بسیار تحت تاثیر یکی از آثار قدیمی خود بوده است. از دیگر نکات این فیلم می توان به اولین حضور و همکاری هدیه تهرانی با مسعود کیمیایی نیز اشاره نمود.


گزینه یازده : مرسدس

سال تولید : 1376

هنرپیشه شاخص : محمدرضا فروتن

کیمیایی در این فیلم نیز به تبعیت از چند فیلم آخرش از گروهی از هنرپیشگان جوان بهره می برد. یک ماشین مرسدس دستمایه ای می گردد تا کیمیایی بتواند از آن بعنوان یک نماد بهره ببرد تا به اهداف خود برسد. از نکات بارز این فیلم اولین حضور محمد رضا فروتن در آثار کیمیایی می باشد. این آشنایی باعث حضور سریالی فروتن در پنج اثر دیگر از کیمیایی می گردد


گزینه دوازده : فریاد

سال تولید : 1377

هنرپیشه شاخص : محمدرضا فروتن 

فیلم دارای یک موضوع معمولی ایرانی می باشد که کیمیایی آنرا فارغ از هرگونه جریانات سیاسی می سازد. فیلم به نوعی نیز تحت تاثیر جنگ ایران و عراق نیز قرار گرفته است که به سبک کیمیایی به نمایش در می آید. موضوع جنگ در فیلم محوریت ندارد بلکه بهانه ایست و در خدمت بخشی از داستان کیمیایی قرار می گیرد.


گزینه سیزده: اعتراض

سال تولید : 1378

هنرپیشه شاخص : داریوش ارجمند

کیمیایی همچنان در موضوعات سینمای پیش از انقلاب قدم می زند و این فیلم را باز با موضوع خیانت در رفاقت و تقابل بین رفیقان از یک موضوعی که در سالها پیش اتفاق افتاده است می سازد. دیالوگ ابتدایی فیلم که در مدح آزادی امیرعلی بیان می شود از دیالوگهای ماندگار سینما می شود.


گزینه چهارده : سربازهای جمعه

سال تولید : 1382

هنرپیشه شاخص: محمدرضا فروتن

این فیلم همچنان بیانگر قصه دوستیها و رفاقتهاست . فیلم به ماجراهای یک روز تعطیل سربازانی می پردازد که با هم رفیق می باشند. از نکات بارز این فیلم آن می باشد که کیمیایی پس از اعتراض  با یک وقفه چهارساله مجددا با این فیلم باز می گردد تا اینبار پس از حکم سنت شکنی کند و بجای هر سال یک فیلم هر دو سال یک فیلم بسازد.


گزینه پانزده : حکم

سال تولید : 1383

هنرپیشه شاخص : عزت الله انتظامی

این فیلم اولین همکاری بین یک کارگزدان بزرگ و قدیمی با یک هنرپیشه بزرگ و قدیمی می باشد. عزت الله انتظامی پس از سالها حضور پر رنگ خود در سینمای ایران برای اولین بار در مقابل دوربین کیمیایی قرار می گیرد. این حضورِ رضایت بخش ، باعث می گردد تا کیمیایی برای فیلم بعدی خود نیز مجددا از آقای بازیگر دعوت بعمل آورد.


گزینه شانزده : رئیس

سال تولید : 1385

هنرپیشه شاخص : پولاد کیمیایی

این فیلم نیز با محوریت اعتیاد و با چاشنی رفاقتهای قدیمی ساخته می شود. کیمیایی در این فیلم کلکسیونی از بهترین و قدیمیترین هنرپیشه های سینما را به دور هم جمع می کند. کاری که پیش از او فقط از عهده علی حاتمی بر می آمد. مظافا اینکه فرزندش پولاد نیز حالا دیگر آنقدر پخته و با تجربه شده است که می تواند نقش اول فیلمهای پدرش را بعهده بگیرد.


گزینه هفده : محاکمه در خیابان

سال تولید : 1387

هنرپیشه شاخص : پولاد کیمیایی

فیلم دارای یک موضوع اجتماعی می باشد . اغلب منتقدان معتقدند این اثر نسبت به سایر آثار کیمیایی متفاوت تراست. دلیل آنهم همکاری اصغر فرهادی با کیمیایی در نگارش فیلنامه می باشد. قطعا اگر کیمیایی مانند بسیاری از اثارش خودش به تنهایی فیلنامه را می نوشت سرنوشت دیگری در انتظار امیر و مرجان بود.


گزینه هیجده : جرم

سال تولید : 1389

هنرپیشه شاخص : پولاد کیمیایی

کیمیایی در این فیلم دلش برای سالهای دور در سینمای ایران تنگ شده بود. به همین دلیل نیز سنت شکنی می کند و فیلم را دوبله می نماید و جرم را با دو صدا روانه بازار می کند تا کسانیکه سالهای زیادی در حسرت دیدن یک فیلم ایرانی با دوبله بودند را غافلگیر نماید.

(یک نظر شخصی : دستش درد نکند، حالا پولاد خان رو میگیم یکی دوردونه رئیس بود و بیخیال می شیم اما از کیمیایی ، حامد بهداد بعید بود!!!، اونهم کارگردانی که در طول پنج دهه فیلمسازی همیشه از شاخص ترین هنرپیشه ها بهره می برد و سلیقه خوبی در انتخاب بازیگران داشت. همه اینها به کنار، چه ذوقی کرد این آقا پسر وقتی صدای پل نیومن رو ، روی چهره خودش شنید ، فکر کنم شب خوابش نبرد!!!!! دست خودم نیست دوستان ، من با صدام حسین و داعش کنار اومدم اما نمیدونم چرا با این آقا پسر کنار نمیام)


گزینه نوزده : متروپل

سال تولید : 1392

هنرپیشه شاخص : مهناز افشار

در خصوص متروپل یا چیزی نباید بنویسم یا اگر بخواهم بنویسم فقط می توانم خلاصه ای از فیلم را بازگو کنم ،و چون در خصوص سایر آثار ،از نوشتن خلاصه فیلم امتناع ورزیدم در خصوص متروپل نیز امتناع می ورزم. واقعیتش شخصا چیزی از این فیلم سر در نیاوردم. بنابراین تنها چیزی که در خصوص آن می توانم عرض کنم اینست که متروپل آخرین ساخته کیمیایی تا زمان ارسال این پست می باشد و اینکه ششمین همکاری محمدرضا فروتن با کیمیایی در متروپل رقم می خورد. متاسفانه حرف دیگری در خصوص این فیلم ندارم.


گزینه بیست : هیچیک از آثار کیمیایی ضعیف نمی باشد




RE: ضعیف ترین آثار کیمیایی در سینمای بعد از انقلاب - دکــس - ۱۳۹۳/۱۲/۲۶ عصر ۱۲:۵۵

بروبیکر گرامی ممنون از پست شما و زحمتی که می کشید. یکی از مفاهیمی که در فیلمهای آقای کیمیایی دیده میشه، انتقام هست. بد نبود تو خلاصه ها اشاره ای هم به این موضوع میشد.




RE: ضعیف ترین آثار کیمیایی در سینمای بعد از انقلاب - سرهنگ آلن فاکنر - ۱۳۹۳/۱۲/۲۸ صبح ۱۱:۳۵

با نظر منصور عزیز موافقم.

آثار کیمیایی پس از انقلاب بجز دو سه مورد همگی ضعیف هستند. جناب منصور درست فرمودند صحبت از یکی دو مورد هم نیست. بنظر من سوال بروبیکر عزیز ایراد دارد. اگر بجای ضعیفترین آثار کیمیایی سوال را عوض می کردید و می گفتید بهترین آثار کیمیایی کدام هستند کار دوستان را راحت تر می کردید تا با یکی دو تا کلیک در نظر سنجی شرکت می کردند و وقتشان کمتر گرفته می شد!!!!

شاید بقول دوستمان ما اهلش نباشیم اما کاربران فهیم این سایت قطعا فرق بین فیلم خوب و بد را تشخیص می دهند. با اینحال جای دارد از زحمت بروبیکر عزیز به نوبه خود تشکر ویژه ای نمایم آنهم در زمانیکه اغلب دوستان از جمله خود بنده فقط خواننده هستیم و از زور بیکاری می نشینیم اشکالات ملالغتی میگیریم در حالیکه خودمان سراپا تقصیریم و بجای نام صحیح ابوالفضل می نویسیم ابوالفقضل !!!!!!!!




RE: ضعیف ترین آثار کیمیایی در سینمای بعد از انقلاب - جیم استارک - ۱۳۹۵/۱/۱۵ صبح ۰۱:۳۵

با تیتر نظرسنجی خیلی موافقم!!

ضعیفترین کار مسعود کیمیایی بعد از انقلاب!...این نشون میده کیمیایی کجاست!!شخصا خیلی از کاراشو ندیدم اما بنظرم مسعود کیمیایی خیلی وقته به همراه داریوش مهرجویی جزء بدترین کارگردانای سینمای ایرانن و شاید بازیگرها هم فقط بخاطر نام و اعتبار گذشتشون قبول میکنن پیشنهادشونو(هرچند کلا وضعیت سینمای ایران تو سالهای اخیر افتضاح هست)

جرم و حکم و رییس،محاکمه در خیابان و متروپل رو دیدم و هر 5تا رقابت شدیدی باهم دارن تو بدترین بودن!!دادن سیمرغ بهترین فیلم سال 89 به جرم در حضور فیلم اصغر فرهادی بیشتر یجور توهین به مسعود کیمیایی بود و بعد اسکار گرفتن جدایی چیزی جز سیاسی بودن سیمرغ اون سال به ذهن بیننده نمیرسید!!!

با همه این اوصاف من رییس رو انتخاب میکنم که بعد دیدنش 2سالی از سینمای ایران کشیدم بیرون!!این حسو بعد دیدن فیلم نارنجی پوش مهرجویی هم داشتم :)