.
.
.
"در این جستار با همراهی دوستان به فیلمنامه و موضوعات پیرامون اون می پردازیم."
.
.
.
فیلمنامه ( ScreenPlay )
فیلمنامه یا سناریو ، متنی است شامل شخصیت ها ، ماجراها و هر آنچه در فیلم روی خواهد داد به صورت یک دستور العمل ، که توسط فیلمنامه نویس یا فیلم نامه نویسان نوشته می شود. فیلمنامه معمولا شامل تمام جزئیات صحنه ، گفت و گو ، کنش و گاه حتی موقعیت و زاویه دوربین است.
فیلمنامه با رمان و نمایشنامه فرق دارد. در رمان، ماجرا می تواند در ذهن شخصیت رخ دهد اما در فیلمنامه باید به صورت عینی تصویر و دیده شود. در نمایشنامه، ماجرا روی صحنه و در صحنه ای که سه دیوار دارد رخ می دهد و مخاطب در جای دیوار چهارم می نشیند و به زندگی و حرف های شخصیت های نمایش گوش می دهد اما در سینما این محدودیت وجود ندارد و هر بار که زاویه دوربین تغییر می کند، در حقیقت زاویه دید تماشاگر نیز همراه با آن تغییر خواهد کرد
فیلمنامه نویس ( ScreenWriter - Scenarist )
کسی که مسئول نوشتن تمام یا بخشی از فیلم نامه فیلم است. گاه یک نفر تمام فیلم نامه را می نویسد ، گاه هم چند نفر به طور مشترک فیلم نامه را آماده می کنند.
گاهی فیلمنامه نویس ، با فرستادن فیلمنامه ای ( به دلخواه خود ، فیلم نامه ای نوشته) به نماینده ، خود پیشقدم می شود و این نماینده آن را به یک تهیه کننده مستقل یا یک شرکت فیلم سازی جهت ملاحظه ارائه می کند. ولی یک فیلمنامه نویس با تجربه با یک تهیه کننده در یک جلسه توجیهی ملاقات می کند و چند طرح را که قابل تبدیل به فیلمنامه هستند پیشنهاد می کند. و پس از مورد قبول واقع شدن پیشنهادش آن طرح را به فیلم نامه بدل می کند. گاهی هم تهیه کننده ، طرحی برای فیلم دارد و فیلمنامه نویس را برای پروراندن آن استخدام می کند. مورد آخر به ویژه هنگامی رخ می دهد که تهیه کننده ای که همیشه در جستجوی طرح است ، حقوق یک رمان یا نمایش نامه را می خرد و از فیلمنامه نویس می خواهد که از روی آن یک اقتباس سینمایی ارائه دهد.
انواع فيلمنامه
فیلمنامه سریالی
فيلمنامه اي است كه تقريباً همه عناصر فيلمنامه بلند را درون خود دارد، اما به صورت جزئي تفاوت دارد. اين نوع فيلمنامه از نظر زماني هيچ محدوديتي ندارد. ميتواند چند قسمت يا دويست، سيصد، يا ... قسمت باشد. از لحاظ موضوع برخلاف فيلمنامه سينمايي، که صرفاً يك موضوع يا قصه فرعي دارد، اين فيلمنامه ميتواند چندين موضوع و قصه فرعي به را صورت مستقل يا بطور موازي پي بگيرد. ميتواند شخصيتهاي فرعي فراواني داشته باشد. ازآنجا كه اين فيلمنامه براي توليد كار تلويزيوني در نظر گرفته ميشود، و رسانه تلويزيون خصوصياتي متفاوت با سينما دارد. ( از جمله اين تفاوت ها ميتوان به تمركز مخاطب در سالن تاريك سينما و عدم آن تمركز درون خانه و مقابل تلويزيون اشاره كرد) اين فيلمنامه ميتواند ريتمي كندتر از ريتم سينما داشته باشد. يعني اگر در فيلمنامه سينمايي هر صفحه را معادل يك دقيقه فرض ميكنيم، در كار تلويزيوني ميتواند هر صفحه از فيلمنامه برابر با يك دقيقه و سي ثانيه باشد .
فیلمنامه مستند
فیلمنامه مستند نیز میتواند کوتاه یا بلند باشد. این قالب بیانی از فیلمنامه قالبی است که به بیان موضوع خود بدون دخالت تخیل نویسنده میپردازد. در این قالب نویسنده بر اساس تحقیقی که درباره موضوع و سوژه انجام داده است، دست به نگارش فیلمنامه میزند. این فیلمنامه میتواند بر اساس موضوعی باشد. و یا هر چیز دیگری از جمله وقایع طبیعی (سیل، زلزله، آتش سوزی و ...) یافتههای علمی و پزشکی، طبیعت و جانوران، پدیدههای اجتماعی (جنایات، طلاق،...) و جنگها و مبارزات مردمی. در فیلمنامه مستند نویسنده از تخیل خود استفاده چندانی نمیکند. اما او میتواند با تحقیقی جامع و کامل، و بر اساس توان، مهارت و سلیقه خود کار را از یک گزارش ساده و سطحی به یک اثر هنری زیبا و به یادماندنی تبدیل کند.
فیلمنامه اقتباسی
به فيلمنامه اي گفته ميشود از كه روي متن ادبي يا يك اثر هنري با محتوايي مشابه اقتباس شده باشد .
فیلمنامه های اقتباسی که منبع اصلی الهام قصه های آنان در خارج از ذهن و تصور فیلمنامه نویس های آنان قرار دارد، بیشتر از فیلمنامه های اصیل و اورجینال هستند. بسیاری از فیلمنامه نویسان جوان و قدیمی ترجیح می دهند از منابع مختلفی مثل کتاب های پرخواننده، قصه های کوتاه، نمایش های صحنه ای، فیلم های دیگر و مقالات و اخبار روزنامه ای به عنوان منبع الهام خود کمک بگیرند
فیلمنامه غیر اقتباسی یا اورجینال
فیلمنامه اورجینال به فیلمنامه ای گفته می شود که موضوع و داستان آن اورجینال و زاییده ذهن یک نویسنده یا فیلمنامه نویس باشد و از جایی گرفته نشده باشد، مثل فیلمنامه فیلم «همشهری کین» ساخته اورسون ولز که نوشته خود اورسون ولز است و از روی داستان یا کتاب خاصی ساخته نشده است
فیلمنامه بلند(سینمایی)
فیلمنامه بلند متنی است برای فیلمی که شروع، میان و پایان مشخصی دارد. این متن معمولاً حدود دو ساعت فیلم را شامل میشود. سید فیلد مدرس فیلمنامهنویسی معتقد است فیلمنامه سینمایی باید صد و بیست صفحه باشد؛ و بر همین اساس فرمولی را برای ساختار این نوع از فیلمنامه ارائه داده است. اما کم نیستند فیلمهایی که زمانی حدود نود دقیقه (معادل نود صفحه) دارند. یا فیلمهایی سینمایی با زمانی بیشتر، مثلاً دویست و ده دقیقه. اما به هر حال فیلمنامه سینمایی از نظر زمانی بیشتر از هفتاد دقیقه است. در حالی که از لحاظ ساختاری نیز بر خلاف فیلمنامه کوتاه از موضوعی فرعی که رابطهای تنگاتنگ با موضوع اصلی دارد، بهره میجوید. این موضوع یا داستان فرعی کمک میکند که موضوع اصلی بهتر معنا یابد و گیراتر و پررنگتر جلوه نماید. فیلمنامه بلند نیز میتواند گفتگو (دیالوگ) داشته باشد، یا فاقد آن باشد.
فیلمنامه کوتاه
فیلمنامه کوتاه به فیلمنامهای گفته میشود که حداکثر حدود ۳۰ صفحه باشد. یا به طور کلی از فیلمنامه بلند که حداقل ۷۰ صفحه است کمتر باشد.1
+++
دانلود:
دانلود فیلمنامه ی کازابلانکا به زبان پارسی
دانلود فیلمنامه ی کازابلانکا زبان اصلی
+++
لیست 101 فیلمنامه برتر از دید «انجمن نویسندگان آمریکا - غرب»._2
به گمانم فقط 85 و 87 آمریکایی نیستن.
1. |
CASABLANCA |
2. |
THE GODFATHER |
3. |
CHINATOWN |
4. |
CITIZEN KANE |
5. |
ALL ABOUT EVE |
6. |
ANNIE HALL |
7. |
SUNSET BLVD. |
8. |
NETWORK |
9. |
SOME LIKE IT HOT |
10. |
THE GODFATHER II |
11. |
BUTCH CASSIDY AND THE SUNDANCE KID |
12. |
DR. STRANGELOVE |
13. |
THE GRADUATE |
14. |
LAWRENCE OF ARABIA |
15. |
THE APARTMENT |
16. |
PULP FICTION |
17. |
TOOTSIE |
18. |
ON THE WATERFRONT |
19. |
TO KILL A MOCKINGBIRD |
20. |
IT'S A WONDERFUL LIFE |
21. |
NORTH BY NORTHWEST |
22. |
THE SHAWSHANK REDEMPTION |
23. |
GONE WITH THE WIND |
24. |
ETERNAL SUNSHINE OF THE SPOTLESS MIND |
25. |
THE WIZARD OF OZ |
26. |
DOUBLE INDEMNITY |
27. |
GROUNDHOG DAY |
28. |
SHAKESPEARE IN LOVE |
29. |
SULLIVAN'S TRAVELS |
30. |
UNFORGIVEN |
31. |
HIS GIRL FRIDAY |
32. |
FARGO |
33. |
THE THIRD MAN |
34. |
THE SWEET SMELL OF SUCCESS |
35. |
THE USUAL SUSPECTS |
36. |
MIDNIGHT COWBOY |
37. |
THE PHILADELPHIA STORY |
38. |
AMERICAN BEAUTY |
39. |
THE STING |
40. |
WHEN HARRY MET SALLY |
41. |
GOODFELLAS |
42. |
RAIDERS OF THE LOST ARK |
43. |
TAXI DRIVER |
44. |
THE BEST YEARS OF OUR LIVES |
45. |
ONE FLEW OVER THE CUCKOO'S NEST |
46. |
THE TREASURE OF THE SIERRA MADRE |
47. |
THE MALTESE FALCON |
48. |
THE BRIDGE ON THE RIVER KWAI |
49. |
SCHINDLER'S LIST |
50. |
THE SIXTH SENSE |
51. |
BROADCAST NEWS |
52. |
THE LADY EVE |
53. |
ALL THE PRESIDENT'S MEN |
54. |
MANHATTAN |
55. |
APOCALYPSE NOW |
56. |
BACK TO THE FUTURE |
57. |
CRIMES AND MISDEMEANORS |
58. |
ORDINARY PEOPLE |
59. |
IT HAPPENED ONE NIGHT |
60. |
L.A. CONFIDENTIAL |
61. |
THE SILENCE OF THE LAMBS |
62. |
MOONSTRUCK |
63. |
JAWS |
64. |
TERMS OF ENDEARMENT |
65. |
SINGIN' IN THE RAIN |
66. |
JERRY MAGUIRE |
67. |
E.T. THE EXTRA-TERRESTRIAL |
68. |
STAR WARS |
69. |
DOG DAY AFTERNOON |
70. |
THE AFRICAN QUEEN |
71. |
THE LION IN WINTER |
72. |
THELMA & LOUISE |
73. |
AMADEUS |
74. |
BEING JOHN MALKOVICH |
75. |
HIGH NOON |
76. |
RAGING BULL |
77. |
ADAPTATION |
78. |
ROCKY |
79. |
THE PRODUCERS |
80. |
WITNESS |
81. |
BEING THERE |
82. |
COOL HAND LUKE |
83. |
REAR WINDOW |
84. |
THE PRINCESS BRIDE |
85. |
LA GRANDE ILLUSION |
86. |
HAROLD & MAUDE |
87. |
8 1/2 |
88. |
FIELD OF DREAMS |
89. |
FORREST GUMP |
90. |
SIDEWAYS |
91. |
THE VERDICT |
92. |
PSYCHO |
93. |
DO THE RIGHT THING |
94. |
PATTON |
95. |
HANNAH AND HER SISTERS |
96. |
THE HUSTLER |
97. |
THE SEARCHERS |
98. |
THE GRAPES OF WRATH |
99. |
THE WILD BUNCH |
100. |
MEMENTO |
101. |
NOTORIOUS |
.................
»Reference1: .wikipedia.org
»Reference2: .wga.org
معرفی مهم ترین کتاب های فیلمنامه نویسی
1- راهنمای فیلمنامه نویسـ سیدفیلد/ ترجمه عباس اکبری ، انشارات ساقی (چاپ سوم ـ 1380)
2- راهنمای نگارش فیلمنامهـ یورگن ولف/ کری کاکسـ ترجمه عباس اکبری ، انشارات سروش(چاپ دوم ـ 1384)
3- درباره فیلمنامه نویسی ـ ادوارد دمیتریک ـ ترجمه فریدون خامنه پور/ محمد شهبا ، نشر دفتر پژوهش¬های فرهنگی (1381)
4- فیلمنامه نویسی برای سینما و تلویزیون ( 1 و 2) ـ آلن آرمر ـ ترجمه عباس اکبری ، انشارات سوره (1375)
5- مقدمه ای بر فیلمنامه نویسی ـ ابراهیم مکی ـ انشارات سروش(چاپ سوم ـ 1374)
6- داستان (ساختار ، سبک و اصول فیلمنامه نویسی) ـ رابرت مک کی ـ ترجمه محمد گذرآبادی ـ انتشارات هرمس(چاپ دوم ـ 1385)