تالار کافه کلاسیک

نسخه کامل: موسیقی اصیل
شما درحال مشاهده محتوای قالب بندی نشده این مطلب هستید. نمایش نسخه کامل با قالب بندی مناسب.
صفحات: 1 2 3 4 5 6 7

در رثای استاد بزرگ نواختن عود : استاد اسکندر ابراهیمی زنجانی با نام هنری منصور نریمان و به مناسبت خاموشی او ...
با هم بشنویم قطعه ای از بربط نوازی ایشان را در دستگاه ماهور 
http://s6.picofile.com/file/8200376884/B..._.mp3.html
ایشان بر نواختن سازهای متعددی مسلط بودند و ساز تخصصی ایشان عود بود که با شیوه ای متفاوت با عود نوازی عربی و آن را با حس و حالی ایرانی می نواختند .

استاد نریمان درباره اینکه چگونه نواختن عود را آموخت در خاطرات خود گفته است: "در عود استادی نداشتم، فقط از راه گوش به رادیوهای کشورهای همسایه استفاده بردم و به محمد عبدالوهاب خواننده و نوازنده بزرگ مصری به رادیو قاهره نامه نوشتم و درباره کوک و بعضی مسائل این ساز از وی سئولاتی کردم و مسائلی را مطرح نمودم؛ پس از چندی عبدالوهاب در جواب نامه من نوشت که کوک عود همانی است که خود شما انجام داده‌اید و خلاصه کل نظریات مرا تائید کرد."

روحشون شاد ...
یاحق

[تصویر: 1437811394_5616_7352aaba4a.jpg]

آلبوم آبگینه از نمونه های بسیار پرداخته در دستگاه همایون است که هنرمند برجستۀ کرد، صدیق تعریف و هنرمند مبدع آذری، داوود آزاد با وسواس خاصی آن را به سرانجام رسانده اند. از برجستگی های این اثر نزدیک شدن از گوشۀ شوشتری همایون به آواز شوشتری-منصوری در دستگاه چهارگاه در قطعۀ 07 و جواب آواز همزمان نی و تار به این آواز است.

در ابتدای اثر آهنگ قدیمی جلوۀ گل که دیرزمانی است با صدای مرحوم بدیع زاده در خاطره ها نقش بسته است، به عنوان پیش درآمد همایون استفاده شده که کار بدیعی است.

قطعات از سایت نوای ایرانی برداشت گردیده است.

لینک های دانلود:

01 - Tasnife Jelve Gol.mp3
02 - Chahar Mezrab Homayoon.mp3
03 - Saz O Avaz 1.mp3
04 - Chahar Mezrab Homayoon.mp3
05 - Saz O Avaz 2.mp3
06 - Tasnife Ghadimi (Niaz).mp3
07 - Tasnife Afsane.mp3
08 - Saz O Avaz 3.mp3
09 - Gheteh Bidad.mp3
10 - Tasnife Kataneh.mp3

تصاویر بیشتر از کاور آلبوم آبگینه :

Cover - 01.jpg
Cover - 02.jpg
Cover - 03.jpg
Cover - 04.jpg
Cover - 05.jpg

با هم بشنویم : ماه و ماهی ...
به روایت دلنشین جناب آقای حجت اشرف زاده
http://s3.picofile.com/file/8203611218/H...i.mp3.html
با سروده زیبای جناب آقای علیرضا بدیع :

تو ماهی و من ماهی این برکه ی کاشی
انـدوه بـزرگی ست زمــانی کـه نبــاشی

آه از نفس پـــاک تـــو و صبـــح نشـابـــور
از چشم تـــو و حجــره ی فیروزه تراشی

پلکــی بــزن ای مخــزن اسرار کــه هر بار
فــیــروزه و یــاقــوت بــه آفـــاق بپــاشی

ای بــاد سبک سار! مــرا بگـــذر و بگــذار
هشــدار! کـــه آرامش مـــا را نـخــراشی

هرگــز بــه تـــو دستم نرسد مـــاه بلندم
اندوه بزرگی ست چه باشی.. چه نباشی...
بسیار زیباست و شنیدنش به دوستانی که تاکنون به آن گوش نکرده اند ، توصیه میشه ...
یاحق

در عید سال 1380 که نیمۀ دوم ایّام تعطیلات مقارن با ایّام محرّم شده بود، یکی از اساتید کمنام موسیقی چند جلسه ای را در برنامۀ شبانه ای با اجرای اکبر رحمتی حضور به هم رسانید. لحن گرم و تواضع این استاد مرا شیفتۀ خود کرد.

چند روز پیش در جستجوی ردیف های آوازی به بخشی از ردیف با اجرای این استاد گرانقدر به همراه سه تار استاد دکتر داریوش صفوت در اینجا برخوردم که متأسفانه به دلیل بسته بودن سایت به اشتراک گذارندۀ فایل، از دوستی در آمریکا تقاضا کردم فایلها را برداشت و در سایتی دیگر که در ایران منع ندارد بارگذاری نماید.

به این مناسبت ضمن معرّفی این استاد فرهیخته، لینک ها را نیز قرار می دهم تا دوستان علاقه مند، بهره مند شوند.

زندگینامۀ استاد حاتم عسگری فراهانی به نقل از مصاحبۀ ایشان با همشهری آنلاین

حاتم عسگری فراهانی ۹ بهمن ۱۳۱۲ در فراهان به دنیا آمد و در سال ۱۳۱۹ به همراه خانواده‌اش به تهران آمد.

 حاتم عسگری فراهانی، ردیف دان و مدرس آواز ایرانی در گفت وگویی زندگی خود را این گونه شرح داده است:

آشنایی من با موسیقی از زمان کودکی آغاز شد چون موسیقیدانان در خانه ما رفت و آمد داشتند و همین امر هم باعث شد که از کودکی علاقه بسیاربه موسیقی پیدا کنم به طوری که تمام وجودم تشنه موسیقی بود . برای برطرف کردن این عطش نخست دست به دامن پدر شدم زیرا ایشان در تعزیه خوانی تبحری خاص و با موسیقیدانان ـ همان طور که قبلا ذکر شد ـ حشر و نشر داشتند. لیکن مخالفت وی با وارد شدن من به جرگه ی موسیقی دانان مرا به سوی حسینعلی خان نکیسا ی تفرشی ـ یکی از استادان آواز ایران که به منزل ما رفت و آمد داشت ـ سوق داد.

  • عسگری از نکیسا می‌گوید

چند سالی تحت تعلیم ایشان قرار گرفتم تا اینکه به سفارش خود ایشان و با تلاش زیاد توانستم به محضر مرحوم ضیاءالذاکرین راه یابم.سه دوره متوالی تا پایان عمر آن استاد نزد ایشان به شاگردی پرداختم.در همان زمان مدتی را نزد کربلایی علی آقا فراهانی ضربی ها را آموختم . پس از درگذشت مرحوم آقاضیاء مجددا نزد حسینعلی خان نکیسا به تعلیمات خود ادامه دادم و تا پایان عمر از محضر شان کسب فیض نمودم. در خلال همان سالها به منزل یکی دیگر از استادان آواز زمان به نام سلیمان امیر قاسمی رفت و آمد پیدا کردم و مدت بیست سال هم از محضر ایشان بهره گرفتم.

مرحله ی تدریس و اشتغال به کار موسیقی

موسیقی را به عنوان حرفه از سال ۱۳۵۵ دنبال کردم: نخست وارد فرهنگ و هنر (سابق) شدم و مدت دو سال در قزوین به تعلیم آواز مشغول بودم و بعد به مجتمع دانشگاهی هنر منتقل شدم و از سال ۱۳۶۲ به خواهش چند تن از استادان موسیقی به جمع آوری ردیف‌های آوازی همت گماشتم که این کار همچنان ادامه دارد . مدت دو سال هم در تالار وحدت مسئول پژوهش موسیقی بودم و بعد به دانشگاه تهران انتقال یافتم.ضمنا در تالار وحدت به مدت یکسال ودر مرکز حفظ و اشاعه ی موسیقی به مدت دو سال تعلیم آواز دادم.همچنین مسئولیت امور پژوهشی موسیقی مذهبی ایران و عضو شورای ارزشیابی هنرمندان کشور را بر عهده اینجانب بوده است.

عسگری فراهانی تا سال ۱۳۸۵ به سمت استادیار دانشگاه تهران در دانشکده ی هنرهای زیبا به تعلیم ردیف موسیقی ایران اشتغال داشته و در مرکز حفظ و اشاعه موسیقی ایرانی وابسته به سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی نیز تدریس آواز می‌نمودند. چند واحد درسی که او  تدریس می کرد عبارتند از شناخت موسیقی - تاریخ موسیقی - جواب آواز -ردیف موسیقی و مردان موسیقی.

عسگری دارای نشان درجه یک هنری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدرک دکتری از وزارت فرهنگ و علوم هستند.

در حال حاضر ردیف آوازی خود را تدریس و با برنامه رادیویی نیستان کاری از شبکه رادیویی فرهنگ همکاری دارند و تدریس آواز برای همه علاقمندان به هنر اصیل ایرانی (آواز) را انجام می‌دهند.

تالیفات

حاتم  عسگری از ابتدای فعالیت هنری خویش به ضبط و تکثیر انواع گوشه‌ها و آوازهای قدیمی و تصانیف ناب ایرانی پرداختند که تمامی این آثار در آرشیو شخصی او موجود و محفوظ است.

چند نمونه از آثار انشار یافته از ایشان :

۱- ردیف جامع آوازی (دستگاه نوا- شامل ۱۰۶ گوشه)همراه با سه تار دکتر داریوش صفوت- انتشارات سروش

۲- ردیف جامع آوازی (دستگاه ماهور-شامل ۱۰۶ گوشه) همراه با سه تار دکتر داریوش صفوت - انتشارات دانشگاه هنر

۳-ردیف آوازی دوره اول همراه با سه تار دکتر داریوش صفوت- انتشارات دانشگاه هنر

۴- برنامه آموزشی ردیف آوازی رادیو فرهنگ (هر هفته -روزهای شنبه ۹ الی ۱۱ صبح)

۵- ضبط چندین مجلس تعزیه (سازمان میراث فرهنگی)

۶- فیلم‌ها و نوارهای متعددی که در کنفرانس‌ها و کنسرت‌های پژوهشی مختلف با حضور او برگزار گردید.

پ.ن. این مصاحبه مربوط به تاریخ سه شنبه 8 مرداد 1392 است لذا احتمالاً برخی از برنامه های رادیویی ذکرشده در متن در حال حاضر پخش نمی شود.

پیشنهاد باهم شنیدن آهنگ زیبایی با گویش کرمانجی منطقه قوچان : آهنگ “لێ یارێ (Lê Yarê) که عاشقانه ایست غم انگیز و بر اساس یک رخداد واقعی و در فراق گلنار که توسط راهزنان ترکمن ربوده شده و برای فروش به بازارهای بخارا و خیوه برده شده ، توسط عاشقش بهمن بر فراز کوهی سروده و فریاد شده است ... این اجرای زیبا روایتیست با صدای خانم یلدا عباسی و جناب آقای محسن میرزا زاده :
http://s6.picofile.com/file/8206551850/Y..._.mp3.html
شنیدنش توصیه میشه و بسیار زیباست ...

 


صدای یلدا عباسی
از کو ایرو پر غمگینم له یاره له یاره گلناره
چاو له بینان دگرینم له یاره له یاره هواله

نیشان ژه ته از ناوینم گلناره
نیشان ژه ته از ناوینم گلناره

ترجمه به فارسی
من که امروز خیلی غمگینم ای یار من گلنار من
چشم به چادرها می دوزم ای یار من دوست من
نشانی از تو نمی بینم گلنار من
نشانی از تو نمی بینم گلنار من

درد دل من کاریه له یاره له یاره گلناره
قصان جان من خاریه له یاره له یاره هواله
دیدار مایه قیامته گلناره
دیدار مایه قیامته گلناره

ترجمه به فارسی
درد دل من کاریه ای یار من گلنار من
غصه ها جانم رو خورده ای یار من دوست من
دیدار مانده به قیامت گلنار من
دیدار مانده به قیامت گلنار من

صدای محسن میرزا زاده
جایلان کشتن ژنان برن له یاره له یاره گلناره
گلنار من هیسیر کرن له یاره له یاره هواله
وان فریتن له کوچه و بازاره
وان فریتن له کوچه و بازاره

ترجمه به فارسی
جوانان رو کشتن زنان رو بردن ای یار من گلنار من
گلنار منو اسیر کردن ای یار من دوست من
اونا رو تو کوچه و بازار فروختن
اونا رو تو کوچه و بازار فروختن
از کو ایرو پر غمگینم له یاره له یاره گلناره
چاو له بینان دگرینم له یاره له یاره هواله
نیشان ژه ته از ناوینم گلناره
نیشان ژه ته از ناوینم گلناره

ترجمه به فارسی
من که امروز خیلی غمگینم ای یار من گلنار من
چشم به چادرها می دوزم ای یار من دوست من
نشانی از تو نمی بینم گلنار من
نشانی از تو نمی بینم گلنار من
 
همخوانی
از کو ایرو پر غمگینم له یاره له یاره گلناره
چاو له بینان دگرینم له یاره له یاره هواله
نیشان ژه ته از ناوینم گلناره
نیشان ژه ته از ناوینم گلناره ...

یاحق

جناب دن ویتوی گرامی در بالای این صفحه یادی از زنده یاد منصور نریمان و ساز بربط کردند. به نظرم رسید بد نیست دوستان قدری با این ساز و نمونه های بیشتری از تکنوازی آن آشنا شوند.

بربت یا بربط یا عود سازی اصالتاً ایرانی است که اکنون در تمام کشورهای عربی و جنوب اروپا طرفداران  بسیاری دارد. این ساز به علت شکم بسیار بزرگی که دارد دارای بم ترین صدا در بین سازهای ایرانی است و همچنین وسیع ترین قدرت صداسازی از زیر تا بم را داراست.

در بین سازهای زهی-زخمه ای نوازندگی بربت از همه مشکل تر است که دلایل متعددی دارد:

1-این ساز دارای 10 تا 12 سیم است که دو به دو کوک می شوند و این تعداد نسبت به سازهای زخمه ای دیگر بسیار زیاد است.

2-دستۀ آن به علّت کوتاهی قابلیت پرده بندی ندارد. یعنی بر خلاف تار و سه تار و تنبور و دوتار و سازهای مشابه، نوازنده مجبور است بر اثر ممارست بسیار دریابد که پرده را کجای سیم بگیرد و از این لحاظ مشابهتی با سازهای زهی کششی(آرشه ای) چون کمانچه، غژک(قیچک) و ویولن دارد.

3- این ساز دوره ای طولانی به شیوۀ حرفه ای نواخته نمی شده است.

از نوازندگان چیره دست این ساز در حال حاضر می توان به محمد فیروزی، ارسلان کامکار، شهرام میرجلالی و حسین بهروزی نیا اشاره کرد که البته همۀ این اساتید سازهای دیگری نیز می نوازند.

از حدود 20 سال پیش حسین بهروزی نیا که متولد تهران در سال 1341 و از شاگردان منصور نریمان و از نوازندگان برجستۀ تار و بمتار نیز هست، شروع به ارائۀ تکنوازی بربت نمود که در زیر لینک آلبوم از سنگ تا الماس یکی از برجسته ترین این آثار قرار داده می شود. در این اثر که در دستگاه نوا اجرا شده، بهروزی نیا قابلیت های کمتر شنیده شده ای از بربت نوازی را به نمایش گذاشته است.

[تصویر: 1439986310_5616_e5923e8788.jpg]

لینک دانلود آلبوم از سنگ تا الماس از سایت سانگ95

اطلاعات اضافی در مورد بربت از ویکیپدیا

دستگاه شور، گسترده ترین دستگاه موسیقی ایرانی است که مشتمل بر پنج مایۀ دشتی، ابوعطا، بیات ترک، افشاری و شور است. مایۀ شور خود گستردگی بسیاری دارد چنانچه دارای حداقل شش درآمد (درآمد گوشه ای است که بهتر است آواز را با آن آغاز کنند) است. برای آشنایی بیشتر دوستان علاقه مند با این مایه، اجراهای متفاوتی را قرار می دهم.

معمای هستی: این اجرا به صورت بداهه خوانی و بداهه نوازی است به همراه تصانیف قدیمی که توسط محمد رضا شجریان و زنده یاد لطفی و عبدالنقی افشارنیا و همایون شجریان اجرا شده است.

یاد ایام: در این اجرا آهنگسازی صورت گرفته و گروه شامل محمدرضا شجریان، داریوش پیرنیاکان، جمشید عندلیبی و همایون شجریان است.

نجوا: این اثر یک آهنگسازی و تنظیم کامل برای ارکستر سمفونیک است که آهنگساز آن هنرمند کرد، زنده یاد حسن یوسف زمانی و آواز آن توسط شهرام ناظری اجرا شده است. تکنواز نی، محمدعلی کیانی نژاد و سه تار، زنده یاد جلال ذوالفنون، تار، کیخسرو پورناظری و کمانچه، زنده یاد مجتبی میرزاده

شوردشت: این اثر مشتمل بر آهنگها و تصانیف قدیمی و جدید است که در اینجا قطعات ضربی و تصانیف از لحاظ اجرایی قدری پیچیده تر از دو اثر اول هستند و گروهی بزرگتر با سرپرستی داریوش پیرنیاکان و خوانندگی صدیق تعریف آن را اجرا می کنند.

[تصویر: 1440700781_5616_4664174d46.jpg]

پیش درآمد شور

تک نوازی

چهار مضراب

ساز و آواز-شور،رضوی،حجاز،دوبیتی

تصنیف-پرند شوشتری

تکنوازی-چهار مضراب سلمک

ساز و آواز-قراچه-رضوی

تصنیف-نگار

لینک منبع آهنگها

[تصویر: 1440701178_5616_cccac85092.jpg]

پیش درآمد شور

دو نوازی تار و نی

چهار مضراب

.... آواز-درآمد خارا-رضوی-عاشق کش

تصنیف-سلسله مو

آواز-عاشق کش

تصنیف-یاد ایام

تکنوازی نی

تصنیف-خم زلف

لینک منبع آهنگها

[تصویر: 1440698721_5616_40c3555e45.jpg]

شور، خیال خوش

شور، تار و آواز

شور، ارکستر و آواز

لینک منبع آهنگها

[تصویر: 1440699066_5616_3523cc30b7.jpg]

پیش درآمد شور

چهار مضراب شور

تصنیف نرگس مست

شور مستی

چهار مضراب کرشمه

محرم دل

تصنیف ره عشق
لینک منبع آهنگها

درود

معروض دارم که همیشه همراه باهمسرم نوشته های مشتریان محترم کافه ای را میخوانیم وبهره میبریم وازهمه نویسندگان ادیب متشکریم اما ازبین تمامی آنها یک پست ویژه با یک شعرگونه خاص ارزش مفهومی بیشتری برایمان دارد پستی موسیقایی ازجناب هانیبال که متن زیبایش بسیارموردعلاقه بنده وخانم میباشد،بخصوص باحسن ختام غمناک وتاثیرگذارش:

تازه دقیقه اولیست که او کنار تو نیست... و بغض می کنی... و بغضت می ترکد... و زار می زنی.

... و ساکت می شوی... و به یاد او می افتی... و می بینی که هنوز داری به این آهنگ گوش می کنی...

http://cafeclassic4.ir/thread-798-post-2...l#pid29226

ازایشان بابت استفاده بیرخصتم ازمطلب زیبایشان عذرمیخواهم اما چه کنم این شعرگونه ایشان مرا دقیقا به دورانی میبرد که برای مدتی ناچاربه جدایی دردناک وناخواسته ازهمسرم بودم. زمانی که درجوارپدرخانم گرامی - من درحسرت دیدارهمسر وایشان درطلب روی تنهادخترشان اوقات میگذراندیم و ایشان ماراباترانه ای وصف حال آذری آشنانمود-ساری گلین (ساری بمعنای خورشید، نگار زرین-  گلین بمعنای عروس (در اینجا))

درافسانه های باستانی آذربایجان آمده،خورشید در هزاره سوم خلقت توسط اهریمن ربوده میشود ودلیران برای رهایی خورشید ازطلسم اهریمن به مقابله با او میروند.این تلاش وحسرت خودرابصورت رقصی بنام ساری گلین درفرهنگ غنی آذری نمودارکرده رقصی با دستهایی بلند بسوی آسمان و آکنده از حس تمنا وحسرت...رقصی که بنا به یافته های محقق برجسته آذری میرعلی سیدسلامت حتی درسنگ نگاره های باستانی نیزبتصویر کشیده شده است. همینجااجرایی از باشکوه ازرقص آیینی فولکلور ساری گلین را ازرقصنده شهیرآذری خانم اوکسانا تقدیم مینمایم که درنهایت زیبایی و هنر درصحنه ای پاییزی و بسیارچشم نواز به نمایش می گذارد:

https://w w w . y o u t u b e . com/watch?v=1j3TcF_c2kU

 

اما ساری گلین یا عروس زرد پوش یا زرد موی خیلی زود بصورت تمثیلی خودرادردل ادبیات کهن اسطوره ای آذربایجان نیز نمود داد. دریکی از داستانهای ده‌ده قورقود-شاهکار ادبی اساطیری آذربایجان، پهلوان اسطوره‌‌ای «قانتورالی» برای رسیدن به دختری زیبا و شایان به نام «سلجان خاتون» باید به جنگ با سه حیوان وحشی و درنده بشتابد وچنانچه جان سالم بدربرد بافائق آمدن براین شروط مهلک به وصال سلجان که فروغ زندگی و خورشیداوست خواهد رسید.

ریشه پیدایش ترانه فولکلورساری گلین ازهمین داستانها برخاسته است نسلها سینه به سینه منتقل و بارهاتوسط خوانندگان بزرگ خوانده شده ودرچهارنسخه آذری-ترکی-ارمنی وفارسی همچنان اجراوتحسین میشود:

بنده نسخه آذری آن را با صدای رسای قدیر رستمف تقدیم به همسرم مینمایم ونسخه پارسی آن باصدای جاودانه ویگن را به همکافه ایهای عزیز پیشکش میکنم ضمنا نسخه شاهکار ویدیویی این ترانه ماندگار با صدای عالیم قاسمف و همراهی دخترش فرغانا نیز برایتان مهیاست که پیشنهادمیکنم حتما مشاهده بفرمایید روح راجلا میدهد:

ساری گلین

ساچین اوجون هؤرمزلر، گولو سولو (قونچا) درمزلر ... درمزلر سر گیسوها را نمی بافندغنچه گل را نمی چینند

بوسئودا نه سئودادیر؟ سنی منه وئرمزلر این عشق،چه عشقی استکه تورا به من نمی دهند

نئیلیم آمان، آمان ... نئیلیم آمان، آمان ... ساری گلین چه کنم  امان ساری گلین

بو دره نین اوزونو، چوبان قایتار قوزونو   در بلندای دره ای چوپان بازگردان بره (گمشده)را 

قایتار ماسان قوزونو...اولدورم اوزومو  اگر بازنگردانی اش خودم را می‌کشم

نة اوْلا بیر گون گؤرم، نازلی یاریمین، اوزونو چه شود گر روزی من ببینم یار طنازم را

نئیلیم آمان، آمان ... نئیلیم آمان، آمان ... ساری گلین چه کنم امان ساری گلین

عاشیق ائللر آیریسی، شانا تئللر آیریسی ... ساری گلین عاشقی را که از معشوقش جدا کنندمثل این است که با شانه موها را از فرق باز کنند

بیر گونونه دؤزمزدیم، اوْلدوم ایللر آیریسی  من که نمی توانستم یک روز دوری یارم را تحمل کنم سال ها از او دور ماندم

نئیلیم آمان، آمان ... نئیلیم آمان، آمان ... ساری گلین چه کنم امان ساری گلین

---------------------------------

ترانهMP3  باصدای قدیر رستمف

http://s1.picofile.com/file/7432415585/S...r.mp3.html

ویدیوی MP4ساری گلین از عالیم قاسمف

http://s3.picofile.com/file/8216181942/A...e.mp4.html

---------------------------------

و اجرای فارسی آن –ساقی میخواران، باشعری از جمشید ارجمند و صدای ویگن در دستگاه بیات اصفهان باوجودیکه ربطی به داستان اصلی ندارد اما بس دلنواز است:

دامن‌کشان ، ساقی می‌خواران        از کنـار یاران        مست و گیسوافشان ، می‌گریزد
 درجـام می ، از شــــرنـگ دوری      و زغم مهجوری      چون شرابی جوشان ، می بریزد

 دارم قلبی        لرزان ، زغمش        دیده شد نگران
ساقی می‌خواران          از کنـار یاران         مست و گیسوافشان ، می‌گریزد
دارم چشمی      ‌گـریـان ، به‌رهش      روز و شب بشمارم ، تا بیاید

آزرده دل ، ازجفای یاری        بی‌وفـا دلداری        ماه افسونکاری ، شب نخفتم
  با یادش تا ، دامن ‌از کف دادم      شد جهان از یادم      رازعشقش را در ، دل نهفتم

از چشمانش ریزد به‌دلم ، شور عشق و امید
دامن از کف دادم      شد جهان از یادم      راز عشقش تا در دل نهفتم
دارم چشمی      ‌گـریـان ، به‌رهش      روز و شب بشمارم ، تا بیاید

http://chortkepnu.persiangig.com/audio/chortkemusic.wma

یادی از استاد روح الله خالقی به مناسبت سالروز درگذشت ایشان ...
بشنویم (( می ناب )) را از ساخته های ایشان که آمیخته به صدای مخملین استاد غلامحسین بنان ...
http://s3.picofile.com/file/8222647534/M...n.mp3.html
بر اساس غزل «دیشب به سیل اشک...» از حافظ بوده و فوق العاده است .

 دیشب به سیل اشک ره خواب میزدم
نقشی به یاد خط تو برآب میزدم

روی نگار در نظرم جلوه می نمود
از دور بوسه بر رخ مهتاب می زدم
از دور بوسه بر رخ مهتاب می زدم
ابروی یار در نظر و خرقه سوخته
جامی به یاد گوشه محراب می زدم
چشمم به روی ساقی گوشم به قول چنگ
فالی به چشم و گوش در این باب می زدم
فالی به چشم و گوش در این باب می زدم ...
نقش خیال روی تو روی تو
نقش خیال روی تو روی تو
تا وقت صبحدم
بر کارگاه دیده بیخواب می زدم
بر کارگاه دیده بیخواب می زدم
هر مرع فکر کز سر شاخ سخن بجست
بازش ز طره تو به مضراب می زدم
ساقی به صوت ابن غزلم باده می گرفت
می گفتم این سرود و می ناب می زدم ...

روح هر دوی این بزرگواران قرین آرامش ابدی ...
یاحق

به یاد استاد معینی کرمانشاهی عزیز :
ترانه :طاووس
با صدای سرکار خانم مرضیه و با آهنگسازی مرحوم پرویز یاحقی 
http://s6.picofile.com/file/8223376526/M...s.MP3.html
در میان ترانه های فارسی دو ترانه هست که در آن راوی درابتدا خوبی های خود را یک به یک می شمارد و اما در نهایت با ذکر یک کاستی ، گویی خود را از آن بالای بلندی ها به پایین رها می کند : یکی ترانه خاطره انگیز ((موج)) با صدای خانم مهستی و یکی هم این ترانه فراموش نشدنی (( طاووس )) با صدای خانم مرضیه .
فوق العاده است متن این ترانه و آهنگ دلنشین آن هم بسیار تاثیرگذار است ...
روح استاد معینی کرمانشاهی قرین آرامش ابدی که با هر بار شنیدن آهنگهایی چون همین طاووس و سنگ خارا و رفتم که رفتم و ... یاد و خاطره اش در نزد همه ما زنده خواهد ماند ...

درکنارگلبني خوشرنگ و بوطاووس زيبا...با پر صدرنگ خود مستانه زد چتري فريبا
از غرورش هر چه من گويم يک از صدها نگفتم...نکته اي در وصف ان افسونگر رعنا نگفتم
تاج رنگيني به سر داشت ...خرمني گل جاي پر داشت

در ميان سبزه هر سو...بي خبر از خود گذر داشت
هر زمان بر خود نظر بودش سراپا ...نخوتش افزون شد از ان چتر زيبا 
بي خبر از کار دنيا
من که خود مفتون هر نقش و جمالم ...هر زمان پابند يک خواب و خيالم
خوش بدم گرم تماشا
چو شد زشور او ....فزون غرور او....پاي زشتش شد هويدا
هر کسي در اين جهان باشد اسير زشت و زيبا
چو غنچه بسته شد ....پرش شکسته شد ....تا بديد ان زشتي پا
هر کسي در اين جهان باشد اسير زشت و زيبا
من همان طاووس مستم...چتر خود نگشاده بستم 
يک جهان ذوق و هنر ...هستم ولي باصد دريغا
سينه اي بي کينه دارم.روح چون ائينه دارم...گنج شعر وشورحالم اين همه نقدينه دارم
جلوه ان مرغ شيدا گفته جان پرور من... پاي ان طاووس زيبا اين دل بي دلبر من ...


یاحق

http://s1.picofile.com/file/6122867202/BANAN_2.mp3.html

چنین آورده‌اند که نصر بن احمد که واسطه عقد اهل سامان بود و اوج دولت آن خاندان ایام ملک او بود و اسباب تمتع و علل ترفع در غایت ساختگی بود، خزائن آراسته ولشکر جرّار و بندگان فرمانبردار زمستان به دارالملک بخارا مقام کردی و تابستان به سمرقند رفتی یا به شهری از شهرهای خراسان. مگر یک سال نوبت هری بود، به فصل بهار به بادغیس. که بادغیس خرم‎ترین چراخوارهای خراسان و عراق است. قریب هزار ناو هست پر آب و علف که هم یکی لشکری را تمام باشد. چون ستوران بهار نیکو بخوردند و به تن و توش خویش بازرسیدند و شایسته‎ی میدان و حرب شدند،نصر بن احمد روی به هری نهاد و به در شهر به مَرغ سپید فرود آمد ولشکرگاه بزد. و بهارگاه بود و شمال روان شد و میوه‎های مالن و کروخ در رسید که امثال آن در بسیار جای‎ها به دست نشود و اگر شود بدان ارزانی نباشد.آنجا لشکری برآسود و هوا خوش بود و باد سرد و نان فراخ و میوه‎ها بسیار و مشمومات فراوان. لشکری از بهار و تابستان برخورداری تمام یافتند از عمر خویش … زمستان آنجا مقام کردند و از جانب سجستان نارنج آورردن گرفتند و از جانب مازندران ترنج رسیدن گرفت. زمستانی گذاشتند در غایت خوشی. چون بهار درآمد اسبان به بادغیس فرستادند و لشکرگاه به مالین به میان دو جوی بردند و چون تابستان درآمد میوه‎ها در رسید. امیر نصربن احمد گفت تابستان کجا رویم که از این خوش‎تر مقامگاه نباشد، مهرگان برویم.
چون مهرگان درآمد گفت مهرگان هری بخوریم و برویم و همچنین فصلی به فصل همی انداخت تا چهار سال برین برآمد زیرا که صمیم دولت سامانیان بود و جهان آباد و ملک بی خصم و لشکر فرمانبردار و روزگار مساعد و بخت موافق. با این همه ملول گشتند و آرزوی خانمان برخاست…دانستند که سر آن دارد که این تابستان نیز آنجا باشد.پس سران لشکر و مهتران ملک به نزدیک استاد رودکی رفتند و از ندمای پادشاه هیچکس محتشم‎تر و مقبول‎القول‎تر از او نبود. گفتند به پنج هزار دینار تو را خدمت کنیم، اگر صنعتی بکنی که پادشاه از این خاک حرکت کند که دل‎های ما آرزوی فرزند همی‎برد و جان ما از اشتیاق بخارا همی‎برآید. رودکی قبول کرد که نبض امیر بگرفته بود و مزاج او بشناخته، دانست که به نثر با او در نگیرد، روی به نظم آورد و قصیده ای بگفت به وقتی که امیر صبوح کرده بود درآمد و به جای خویش بنشست و چون مطربان فرو داشتند، او چنگ برگرفت و در پرده‎ی عشاق این قصیده آغاز کرد:

بوی جوی مولیان آید همی

یاد یار مهربان آید همی

ریگ آموی و درشتی راه او

زیر پایم پرنیان آید همی

آب جیحون از نشاط روی دوست

خنگ ما را تا میان آید همی

ای بخارا! شاد باش و دیر زی

میر زی تو شادمان آید همی

میر ماه است و بخارا آسمان

ماه سوی آسمان آید همی

میر سرو است و بخارا بوستان

سرو سوی بوستان آید همی

آفرین و مدح سود آید همی

گر به گنج اندر زیان آید همی

چون رودکی بدین بیت رسید امیر چنان منفعل گشت که از تخت فرود آمد وبی‎موزه پای در رکاب خنگ نوبتی در آورد و روی بخارا نهاد چنان که رانین و موزه تا دو فرسنگ در پی امیر بردند، به برونه، و آنجا در پای کرد و عنان تا بخارا هیچ بازنگرفت و رودکی آن پنج هزار دینار مضاعف از لشکر بستد.

با سلام خدمت دوستان

من به موسیقی سنتی علاقه ی خاصی دارم یعنی بیشتر تک نوازان اساتید موسیقی ایران رو گوش میکنم. ساز مورد علاقه خودم تمبک هست. چند روزیست که یکی از بهترین تک نوازی های سنتور جناب اردوان کامکار رو پیدا کردم و البته چندباری هم از شبکه های سیما پخش شده. به نظرم برای علاقمندان در این زمینه لینک خوبی برای دانلود باشد. انصافا روح را نوازش میدهد.:heart:

دریا

http://s8.picofile.com/file/8294328200/A...a.mp3.html

دوستان درود،نخواستم لینک بگذارم از اون بهتر سایت بسیار عالی گلبانگ رو به شما معرفی می کنم از لحاظ حرفه ای مثل بچه های خود سایت کافه تو کار موسیقی حرفه ای هستند. تقریبا میشه گفت تمام آرشیوشن رو دارم.هر چند نیمی از اطلاعات سایتشون پاک شد ولی خیلی حرفه ای هستند.

http://golbang235.blogfa.com/

از لینک زیر دانلود نمایید

http://s8.picofile.com/file/8315008500/S...r.MKV.html

از لینک زیر دانلود نمایید

http://s9.picofile.com/file/8315008492/C...a.mp4.html

سلام به همه دوستان هنردوستم

چند تا کار کلاسیک از خانم ها عهدیه و مرضیه تقدیمتون میکنم

زنانی که در عصری که خوانندگی یک کار کاملا مردونه محسوب میشد ، تمام سختی ها رو به جان خریدند ، تمام طعنه ها و تبعیض ها رو پذیرفتن تا یک جنبش همیشگی بسازن ، اونها تونستن نظر جامعه رو عوض کنن و نوای و آوای دلشون رو به گوش مردم برسونن

تقدیم به شما عزیزان

عهدیه - دلم افتاد به لرزه

http://s8.picofile.com/file/8353449900/A...1.mp3.html

عهدیه - دل طوفانی
http://s8.picofile.com/file/8353449984/A...2.mp3.html

مرضیه - گلها

http://s9.picofile.com/file/8353450076/M...a.mp3.html

مرضیه - آتش

http://s9.picofile.com/file/8353450200/M...h.mp3.html


تصویر ی از استاد بدیعی و بانو عهدیه



سلام شب همگی دوستان خوب و هنردوستم بخیر.


تو هیاهو موسیقی های مدرن و خوش رنگ و لعاب آدم گاهی دلش یرای موسیقی سنتی و اصیل تنگ میشه. برای سادگی صمیمیت و صلابت آلات موسیقی.  یه زمزمه یه ترانه یه نوای قدیمی میتونه دل آدم رو آروم کنه. دلتون آروم شبتون بخیر.


افسر شهیدی - شهر غربت

http://s9.picofile.com/file/8354402284/A...t.mp3.html


رابعه زند - ساز باستانی " چنگ ارنجان " >>> ( بی کلام )

http://s8.picofile.com/file/8354402568/R...n.mp3.html

ساز باستانی " چنگ ارنجان " با قدمت 3400 ساله (باز سازی شده )






سلام به دوستان عزیز و هنرمندم.

واقعا حیفه که این بخش اینقدر ساکت و خاموش باشه. ایکاش دوستان همت کنن و با گذاشتن حد اقل هفته ای یکی دو پست به این بخش رونق بدن ، ایکاش میون هجوم اهنگ های پر زرق و برق امروزی موسیقی اصیل رو از یاد نبریم. موسیقی که متعلق به نیاکان ماست ، بخشی از فرهنگ ماست.

امشب دوتا اهنگ تقدیمتون میکنم امیدوارم در صورت تکراری بودن بنده حقیر رو ببخشید.


مرضیه - اشک من هویدا شد

http://s9.picofile.com/file/8357785200/Asil6.mp3.html


شهرام ناظری - کاروان

http://s8.picofile.com/file/8357784942/Asil2.mp3.html



کسی هست که دستگاههای موسیقی ایرانی رو بشناسه و بتونه تشخیص بده؟

چند تصنیف و قطعه موسیقی هست که میخوام بدونم در چه دستگاهی هستن

سلام به همه دوستان خوبم، صبح جمعه شما بخیر و نیکی

آهنگ گل لاله عباسی از پری زنگنه رو تقدیمتون میکنم .

یه شب مهتابی بود ، رنگ چشماش آبی بود .....

http://s9.picofile.com/file/8359263692/P...i.mp3.html

صفحات: 1 2 3 4 5 6 7
آدرس های مرجع