تالار کافه کلاسیک

نسخه کامل: سینمای رزمی
شما درحال مشاهده محتوای قالب بندی نشده این مطلب هستید. نمایش نسخه کامل با قالب بندی مناسب.
صفحات: 1 2

سلام به همه

جای موضوعات زیادی در کافه کلاسیک خالی است که به لطف خدا این موضوعات تکمیل خواهد شد و بحثها جنبه تخصصی تر به خود می گیرد ، یکی از این موضوعات سینمای رزمی است که  برای من بالشخصه جالب است ، در اینجا قصد معرفی فیلمها و بازیگران رزمی است که سعی شود کلاسیک باشند، اگر بخواهم واقعیت را بگویم دلیل علاقه مندی اینجانب به سینما در ابتدای کودکی دیدن فیلمهای رزمی و اکشن بود که کم کم با ژانرهای دیگر سینمایی نیز آشنا شده ام و این دریچه ای شد برایم تا با بعضی از انواع  هنرها ارتباط برقرار کنم ،  نکته دیگری که بیان میشود این است که مدت و طول عمر سینمای رزمی در واقع به آن صورتی که در بقیه ژانرهای سینمایی دیده میشود زیاد نیست ( البته در حال حاضر ژانر مجزایی تحت عنوان ژانر رزمی وجود ندارد و زیر شاخه ژانر اکشن به حساب می آید) سینمای رزمی در واقع در دهه 60 و 70 به وجود آمده است ، البته هستند فیلمهایی که در مورد ساموراییها  و فرهنگهای چینی و ژاپنی ساخته شده باشند .

در ابتدا باید یک موضوع بیان شود و آن این است که منظور من  بیشتر سینمای رزمی است تا اکشن ، زیرا بسیاری از فیلمها ممکن است اکشن باشند اما رزمی نباشند و ما در این تاپیک به دنبال زیبایی های فیلمهای رزمی هستیم ، زیرا اگر بخواهیم بگوئیم فیلمهای اکشن ، بینهایت فیلم را در بر میگیرد ،  به طور مثال یک فیلم که در مورد مسابقات موتور سواری و یا ماشین سواری ویا اسکی در برف است جزء فیلمهای اکشن است اما رزمی نیست در ابتدا سعی بر آن باشد که بیشتر فیلمهایی که معرفی میشوند رزمی ناب و هنری باشند ، البته دوستان در اواسط کار میتوانند در مورد فیلمهایی که در دهه 40 و50 و حتی قبل از آن ساخته شده و به فیلمهای رزمی نزدیک باشند ، مثل فیلمهایی که در مورد ساموراییهاست و یا فیلمی باشد که در آن فعالیتهای کشتی دیده میشوند هم اشاره بکنند ، نمونه دیگر به طور مثال بازیگران بدنسازی که صرفا فیلمهایشان اکشن است و حالات رزمی مثل بوکس در فیلم دیده میشود هم مورد قبول می باشد ( در اینجا میتوانیم به آرنولد اشاره کنیم که یک بدنساز حرفه ای است اما در فیلمهایش از دفاع شخصی و یا بوکس هم استفاده میشود ، البته فیلمهای آرنولد  و امثال او باید در درجه دوم اهمیت باشند و رزمی ناب در درجه اول اهمیت قرار دارد. ) بهتر است حق تقدم با فیلمهای اکشن-رزمی کلاسیک باشد ، در مورد کشور سازنده هم دوستان میتوانند کشورهایی که از لحاظ آنها  فیلمهایش رزمی تر و جالب تر است را بیان کنند ، مثل ایران و یا کشوری دیگر .

دوستان اگر میخواهند پستی ارسال کنند خواهشمندم نکاتی که در این تاپیک به آن اشاره شده است را مد نظر داشته باشند و از بازیگران و فیلمهایی یاد کنند که جنبه رزمی و اکشن فیزیکی داشته و هنرهای رزمی رانمایش دهند ، به طور مثال کونگ فو ، کاراته ، جودو ، تکواندو ، هاپکیدو ، آیکیدو ، موتای ، جوجیتسو ، بوکس ، کشتی ، دفاع شخصی ، نینجو تسو ، جیت کاندو ، وشوو ، کیک بوکسینگ  و غیره در آن باشد ( به این ورزشها برای مثال اشاره شد تا ذهن نویسنده باز شود و موضوعات را دسته بندی کند .)


در بیشتر فیلمهای هندی که اکشن به حساب می آیند حرکات رزمی دیده نمیشود و بیشتر جلوه های ویژه با اغراق زیاد برای بیننده به نمایش در می آید که این مسائل باعث افت اثر هنری شده و به نوعی فیلم را لوث و بی ارزش می کند ، به طور مثال ما در یک فیلم به اصطلاح اکشن شاهد آن هستیم که  یک شخصی که طریقه زدن یک لگد و یا مشت را به درستی بلد نیست با یک جمعیت 10 یا 20 نفره به طور همزمان درگیر شده و تمام آن جماعت را در عرض چند ثانیه تار ومار می کند ، و در اینجا ما فقط از خنده نمیدانیم چکارکنیم .khande

در میان گونه‌های مختلف فیلمسازی و فیلمنامه نویسی در جهان تنها تعداد اندكی از آنها در كشور ما مورد اقبال قرار گرفته اند كه بعضی به دلیل ساختار فرهنگی، اعتقادی و احساسی مخاطب ایرانی محبوب تر و پررونق تر و برخی به دلیل نبود دانش و تكنیك ساخت آن در میان سینماگران و جامعه، مهجورتر مانده‌اند    به طور مثال همین ژانر اکشن ، که من به دنبال علل عدم موفقیت خودمان در این ژانر نیستم و اگر بخواهم در این باره صحبت کنم ، شاید اینجا جایش نباشد و زمان زیادی می برد ، البته از یک مورد خوشحالم که حداقل سینمای اکشن و رزمی ما دنباله رو سینمای اکشن و رزمی هند نیست ، خدارا شکرررررررر.

در زیر تصاویر عده ای از بازیگران رزمی کار را می بینید که در واقع در زندگی خود رزمی کاران واقعی هستند ، که میتوان از فیلمهای خوب این افراد استفاده کرد .

بروس لی ، مایکل دادیکاف ، چاک نوریس ، جیسون استتهام ، استیون سگال ، سیلوستر استالونه ، ژآن کلود ون دام ، جکی چان ، دان ویلسون ، آرنولد ،لورنزو لاماس ، ژآن پل بلموندو ،

بروس ویلیس ، دالف لاندگرن ، جیسون اسکات لی ، ون دیزل ،  استیو مک کوئین، جت لی

جمشید هاشم پور

 

      

            

برای  شروع از نابغه فیلمهای رزمی بروسلی آغاز میکنم که بسیاری از افراد با دیدن او بر پرده سینما به سمت ورزشهای رزمی گراییده و علاقه مند به ورزش شده اند ، شخصیتی که در سینما به دنبال حاشیه نبود ویکی از با اخلاق ترین بازیگران به حساب می آمد که به ناحق توسط عده ای کشته شد . یکی از این فیلمهایی که بروسلی در آن به ایفای نقش پرداخته ، فیلم زیبای رئیس بزرگ است ، فیلمی که بیشتر جوانان و نوجوانان دهه40و 50 و 60 با آن خاطره دارند و با دیدن آن رو به ورزش رزمی آورده اند .

نام فیلم          The Big Boss

ژانر : اکشن | جنایی | درام

کارگردان           Wei Lo, Chia-Hsiang Wu

نویسنده             Wei Lo

بازیگران       Bruce Lee, Maria Yi, James Tien

محصول : هنگ کنگ

زمان : 99 دقیقه
امتیاز : 10/ 7.1

فیلم رئیس بزرگ در مورد یک کارگر ( بروسلی ) است که در یک کارخانه یخ سازی استخدام میشود تا در آنجا کار کند ، اما با گذشت زمان به یکسری از مسائل مشکوک میشود، این فیلم به نوعی نشان دهنده نابرابری ها و حق کشیها می باشد ، مردی که قسم خورده از خشونت دوری کند ، اما با دیدن کثافت کاریهای یک عده و زورگویی نمی تواند جلوی خود را بگیرد ، در این شرکت به ظاهر ساده از انسانها برای پوششی استفاده میشود تا در پشت پرده جنایات و فروش مواد مخدر اتفاق بیافتد . از لحاظ داستانی فیلم در زمان خود زیاد تکراری نشده است ، البته نمی شود گفت خیلی هم قوی هست اما با بازی این تک ستاره یعنی بروس لی جنبه های منفی و ضعیف فیلم زیاد به حساب نمی آید.

دوستان او یکی یکی ناپدید میشوند و او به مسائلی پی میبرد که مجبور میشود قسم خود را بشکند، در این نوع از فیلمهای رزمی شاهد ظلم عده ای بر علیه عده ایی دیگر هستیم که وجدان همیشه بیدار رزمی کار به کمک او می آید تا در مسیر عدالت قدم بگذارد.  موضوع جالب توجه این است که این فیلم در آن سال به فروش خیلی خوبی دست پیدا کرد.

 در فیلم شاهد مبارزات زیبا و استادانه هستیم که بسیار ماهرانه بر روی آنها کار شده است، بروس لی نیز همانند جکی چان زیاد از جلوه های ویژه استفاده نکرده و به نوعی استفاده از بازیگر واقعی به جای بدلکار را ترجیح میداده ، اما امروزه به مراتب کمتر از بازیگران واقعی استفاده میشود.نکته دیگر این است که با استفاده از تصاویر نمی توان زیبایی های این نوع فیلمهای اکشن را به نمایش گذاشت و این یک واقعیت است ، در این نوع از فیلمها که از حرکات رزمی و آکروبات استفاده میشود ، چه بسا سالیان درازی شخص ورزشکار عمر و وقت خود را بر روی تمرین یک نوع حرکت رزمی بگذارد که بیننده فقط در چند ثانیه شاهد آن است و شاید بیننده به عمق کار این بازیگر پی نبرد ، در واقع شخصا بازی بازیگران این چنینی را نسبت به دیگر ژانرهای هنری بسیار سخت تر می پندارم ، زیرا علاوه بر حس بازیگری و میمیک ، شخص باید با تمام جسم و روح نقش خود را اجرا کند ، چه بسا بسیاری از این بازیگران ورزشکار با آسیبهای شدید بدنی مواجه میشوند که جبران ناپذیر است .

در مورد بروس لی باید گفت  موردی  که «بروس لی» را از سایر رزمی‌کاران سینما متمایز می‌کند تنها تبحر و تکنیک خاص او در کونگ ‌فو نیست، در واقع  او بازیگری است از جنس رزمی ، پلان‌های رزمی بروس لی در فیلم‌هایش یکی از طولانی‌ترین پلان‌های رزمی در تاریخ این نوع سینما به حساب می‌آیند.

در حقیقت بروس در صحنه‌های اکشن فیلم‌هایش واقعاً مبارزه می‌کند بروسلی برای نسلهای گذشته شخصیتی بالاتر از یک بازیگر داشته که  امروز برای نسل جدید متاسفانه دیگر شاهد آن جایگاه  نیستیم.

سلام به همه

دیدم شخصی مطلبی نفرستاده گفتم یک ارسال دیگر هم انجام بدهم ، شاید فردا روزی یادمان رفت ، باشد که مورد قبول واقع شود .

امروز در مورد یکی دیگر از بزرگان و زحمتکشان سینمای رزمی صحبت می کنیم ، که در این راه وقت و جان و مال خود را در راه فیلمهای رزمی گذاشته است و در طول زندگی خود کلکسیونی از فیلمهای رزمی و کارنامه ای پر افتخار دارد و آن شخص کسی نیست جز ژان-کلود کمیل فرانسوا ون ورنبرگ معروف به ژان کلود وندام با اصلیت و ملیت بلژیکی که برای تحقق بخشیدن به اهداف سینمای رزمی کشور خود را ترک کرد و مدتی به فرانسه آمد و در آنجا در فیلمهایی بازی کرد که نقشش پررنگ و با اهمیت نبود اما در آنجا هم موفقیت زیادی کسب نکرد و برای بهتر دیده شدن و نزدیکی به هالیوود وارد امریکا شد و با تلاش و جدیت راه ناهموار را طی کرد.

استاد تمرینات سختی برای کشش بدنی به فرانک می دهد .

ون دام متولد 1960 می باشد.

یکی از فیلمهای قدیمی و کلاسیک رزمی ، فیلم رینگ خونین می باشد که وندام در آن ایفای نقش کرده و تمرینات سختی را برای به ثمر رساندن این فیلم متحمل شده است، به نظر من این فیلم بهتر از این می توانست کارگردانی و فیلم برداری شود زیرا در بعضی از سکانسها که ورزشکاران ضربه ای می زنند ، به طور کامل سکانس و پلان کامل نیست و دارای نقص می باشد .

در این فیلم علاوه بر داستان قوی فیلم شاهد فیلمبرداری خوبی از صحنه های اکشن میباشیم ، بازیگران با بدنهای آماده و ورزیده به درستی انتخاب شده اند که از همه بهتر خود ژان کلود وندام است. این فیلم هم مانند فیلمهای بروس لی به نوعی برای رزمی کاران فیلم کلاسیک رزمی به حساب می آید که مشوق جوانان در ورزشهای رزمی هست.

Bloodsport



 امتیاز : 6.8/10
تاریخ انتشار:  February 1988
ژانر: اکشن | بیوگرافی | درام| رزمی
کارگردان :  Newt Arnold
بازیگران : Jean-Claude Van Damme, Donald Gibb, Philip Chan،Forest Whitaker
محصول : امریکا
زمان :92 دقیقه

  

داستان فیلم :

ژان کلود وندام در نقش فرانک دوکس

سروان فرانک دوکس (ژان کلود ون دام) که سالها زیر نظر سنزوتاناکا آموزش دیده، قصد دارد تا در رقابت های مخفی هنر های رزمی به نام کمیته شرکت کند. او بر خلاف میل مافوقش به هنگ کنگ می رود. هلمر و راولینز مامور بازگرداندن وی به امریکا می شوند اما نمیتوانند و مسابقات شروع می شود .

همانطور که در ژانر فیلم نوشته شده است ، فیلم بیوگرافی می باشد ، یعنی بر اساس زندگی واقعی فرانک دوکس یکی از ورزشکاران و قهرمانان رزمی واقعی .

او که لقبش «کوه عضله اهل بروکسل» بود، در این فیلم نقش «فرانک دوکس» (بر اساس نام یکی از استادان هنرهای رزمی امریکایی) را بازی کرد که به هنگ‌کنگ می‌رود و در مسابقات غیر قانونی رزمی زیرزمینی به نام «کومیته» شرکت می‌کند. مسابقاتی که شرکت کنندگان حق استفاده از هر حرکتی برای از میدان به در کردن رقیب در یک راند داشتند.

در واقع ژان کلود ون دام با این فیلم لقب فرانکی را گرفت چون نقش فرانک دوکس را بازی می کرد  ،  بلو یانگ که یک بازیگر نقش مکمل است  بازی خوبی در این فیلم دارد اگرچه نقش منفی بازی می کند . بلو یانگ  قبلا سابقه بازی در کنار ستاره سینمای رزمی ، بروس لی را در فیلم اژدها وارد میشود دارد ، ژان كلود وان دام مانند اكثر هنرپيشه های معروف هاليوود آمریکایی نیست .

در این فیلم فورست ویتاکر نیز نقشی کوچیک دارد ، او نقش که کارگاه نظامی را دارد می باید فرانک دوکس را برگرداند و اجازه مسابقه به او ندهد.


او در دوران جوانی عاشق ورزش باله و حرکات موزون آن بود و درپی همین علاقه به
ورزش ژیمناستیک روی آورد و در این رشته چنان موفق شد که به مقام قهرمانی در این
رشته دست یافت.ولی وی همچنان در پی موفقیت بود و نا خواسته به سوی ورزش های
رزمی علاقه مند شد .

در پایان لازم می دانم از دوبلورهای این اثر یادی بکنم .

دوبله فارسی فیلم  : رینگ خونین

مدیر دوبلاژ: عباس نباتی
مترجم: امیر آذری

گویندگان:
منوچهر والی زاده، عباس نباتی، مهرخ افضلی، تورج مهرزادیان، میثم نیکنام

افسانه شجاعان نای هزار آهنگ ایست در نیستان این طبیعت هزار رنگ

یکی از فیلمها یا بهتر است بگویم سریالهای رزمی که طی سالهای اخیر مرا از خود بیخود کرد سریال افسانه شجاعان بود که چند سال قبل از شبکه اول سیما، شبهای سه شنبه روی آنتن میرفت. این سریال که برمبنای کتاب لبخند غرور یا لبخند در باد نوشته ی جین یانگ در سال 2001 توسط دو کارگردان مطرح سریال سازی در چین بنامهای یوآن بین و هوانگ جیانگ ژون در 40 قسمت ساخته شد یک شاهکار به تمام معنا در حیطه سینمای رزمی و حتی فلسفی است.

در همان زمان پخش سریال ، بینندگان عامی بخاطر سردرگمی در تعدد شخصیتها و یا عدم درک خط سیر داستان (که عمدا در چند خطر روائی- برخلاف داستانهای عامه  پسند یک خطی سریالهای رزمی روایت میشود) سریال را رها کردند اما آنها که تا به آخر نشستند و یگانگی قهرمان داستان را در خیل قهرمانان رنگارنگش دنبال کردند با پایان یافتن سریال حالی عجیب داشتند. من در زمان پخش سریال در فاروم پرشن تولز بودم. در آنجا خیل مشتاقان جستارهای متعددی برای بحث و بررسی این سریال تشکیل دادند و چه سینه ها که در حمایت ازین سریال چاک چاک نشد. خانمی با نام کاربری پرشیانا که عاشق به تمام معنای این سریال بود در نهایت سایتی بین المللی را برای افسانه شجاعان راه انداخت و هنوز هم در آنجا عمده صحبتهایش حول و حوش این فیلم است و گروه زیادی هم در کنار او هستند.منصور در آنجا در مورد این سریال هیچگاه سخن نگفت اما هرگز نمیتواند انکار کند که از حامیان آن نبود.بنابراین ، پس از سالها از این سریال میگویم.

در آنزمان خارج از قواعد خاص نقد و علاقه (که نقادان حرفه ای علاقه خاصی به سینمای رزمی ندارند و عمده علاقه ها به اين گونه سینمائی براساس علاقه عوام است و نه خواص) بییندگان صاحب نظر نیز از این سریال به نیکی یاد کردند. اتفاقی که حتی در مورد سریالهای عامه پسند دیگر همچون جنگجویان کوهستان یا جومونگ هرگز نیفتاد.

اما داستان چه بود و چه چیز اینهمه علاقمند را یکجا جمع میکرد و چه رازی در افسانه شجاعان بود که خاص و عام یکجا مقهور خود میساخت.

اگر بخواهم خلاصه ای از داستان فیلم بگویم  باید یک دوجین اسم ردیف کرد که میدانم باب طبع دوستانی که این سریال را دنبال نکرده اند نیست. بنابراین بدون نام بردن از شخص یا نامی خاص، خلاصه داستان را به این شکل تعریف میکنم که :

سرپرستی و آموزش یک جوان یتیم را یکی از اساتید خوب هنرهای رزمی به عهده میگیرد. جائی که چندین گروه رزمی با سبکهای مختلف هنرهای رزمی فعالیت میکنند و هریک ساز و کار و رهبر خاص خود را دارند .جوان که از همان آغاز پاک طینتی خود را نشان میدهد خیلی زود سرآمد گروه که میگردد هیچ بلکه از استاد خود سرتر میشود. استاد به وی حسادت ورزیده و او را به بهانه ای واهی از گروه طرد میکند. وی در زمان آوارگی خود و برخورد و آشنائی با سران گروه های مختلف تمامی فنون رزمی را می آموزد و ضمن آموختن هنرهای رزمی بر پرورش نفس خود نیز مجاهدت دارد. تلاش بدمن های فیلم دستیابی به کتاب شمشیرزنی ويژه است که میتواند یک مبارز را به جنگجوئی شکست ناپذیر تبدیل کند. شرط تحقق دستیابی به فنون این کتاب اخته شدن و از مردی افتادن آموزگار فنون است. در نهایت سه نفر به این کتاب دست دست می یازند . نفر اول که سالهاست به این فنون دست یافته و در اوج است و در هیبت یک زن ، در نهایت در یک مبارزه نفس گیر توسط فنون جوان از پای درمی آید. نفر دوم و سوم بترتیب استاد او  و جوانی دیگر است. استاد رقیب را می کشد و یگانه صاحب هنر شمشی زنی ويژه میشود. در انتها همین جوان (با کوله باری از سبکهای مختلف تمام گروه ها ) در مقابل استاد سابق خود ( که به مدد کتاب شمشیرزنی ويژه تبدیل به یک اهریمن شکست ناپذیر شده است) قرار میگیرد و در مبارزه ای نفس گیر وی را از پای در می آورد.

در تمامی فیلمهای رزمی پس از کش و قوسهای بسیار شاهد تقابل خیر مطلق در برابر شر مطلق و پیروزی خیر هستیم. اینکه تفاوت سریال افسانه شجاعان با عمده سریالها و فیلمهای رزمی در چیست حکایت دیگری دارد. سریال با معرفی شخصیتها و مبارزین شروع میشود. 7 گروه رزمی در سریال معرفی میشوند و ويژگیهای رزمی رهبر گروه که بعنوان نماد گروه است بخوبی پرداخت میگردد.

گروه ها عبارتند از خوآشان (به رهبری يوئه ووچون) ، سونگ شان (به رهبری زومینگ جو) ، خنگ شان جنوب (به رهبری مو دا) ، خنگ شان شمال (به رهبری خانم دین ئی) ، چینگ چنگ (به رهبری یوتان خای) ، گروه درخشان یا گروه شیطانی (به رهبری دون فان بوبای) ، گروه شائولین (به رهبری فان جان) و گروه تای شان (به رهبری تئین من)

دوستان توجه کنند من اسامی را به شکلی که در دوبله فارسی سریال وجود داشت قید میکنم و کاری به اسامی واقعی ندارم. اسامی واقعی عمدتا چیز دیگری هستند و در ترجمه و دوبله ، خود سریال دچار تحریف زیادی شده است و اکثر منابع اینترنتی صرفا اسامی ترجمه شده اصلی را قید میکنند . اما به شخصه ترجیح میدهم اسامی را با همان چیزی که شنیدیم بیان شود (هرچند در انتهای کار به اسامی واقعی هم اشاره خواهیم کرد).

ریاست گروه خوآشان بر عهده یوئه است . یوئه در ابتدای امر انسانی بزرگ با خصلتهای نیک بشری است. از مردانگی تا تواضع. از خانواده دوستی تا کمک به دیگران.... همین خصائص است که موجب میشود او سرپرستی لین خو چون (قهرمان سریال) را بر عهده گرفته  فنون خود را به او تمام و کمال آموزش دهد. لین خو در کنار همسر يوئه (که او نیز انسانی وارسته است) و همینطور دختر يوئه یعنی شانار که تا مدتها عشق به این دختر لین خو را درگیر خود میکند رزم و عشق را فرامیگیرد. در این گروه شاگرد دیگری بنام لین پینگ جی هم حضور دارد که پدر و مادرش بخاطر در اختیار داشتن کتاب شمشیرزنی پیشرفته کشته شده اند. دختر یوئه به این شاگرد علاقمند است اما لین پینگ با پیدا کردن میراث پدری ،خود تبدیل به مبارزی بی همتا میشود. گروه خوآشان بازمانده یک نسل از بهترین جنگجویان قدیمی است که طی یک جنگ داخلی به دو گروه تقسیم شده است. لین خو ضمن تبعید در یک غار ، با استاد فن چین یان آشنا میشود که فن شمشیرزنی شماره 9 را به لین خو می آموزد . فنی که هیچ حریفی قادر به دفع آن نیست جز دون فان بوبای (قهرمان افسانه ای و شکست ناپذیر آشنا با شمشیرزنی ويژه و استاد به تمام معنا با پشتوانه کتاب کوی خوآی بادِن و همینطور رن ووشین). لین خو با همین تک فن تا انتهای سریال قهرمانان و سران گروه های زیادی را مغلوب خود میکند و حتی گروه خوآشان را (جائی که استادش  یوئه توان مبارزه با گروهی راهزن را ندارد و این مبارزه در بارانی سخت که نمودی از شسته شدن گناهان و آغاز راه است بوقوع می پیوندد) نجات می بخشد.

در این سریال شاهد رشد یک انسان از پست ترین مراحل انسانی تا عالیترین مراتب بشری هستیم. این رشد یک رشد یک جانبه یا یک بُعدی نیست که صرفا در ارتقای فنون رزمی خلاصه شود. چیزی که در اکثر فیلمهای رزمی دیده ایم. رشد مراحل مبارزاتی در این سریال در کنار رشد اخلاق و منش های انسانی است. لین خو اگر در ابتدای کار دوستانی مست و لا ابالی (همچون تیان) داشت که مزاحم ناموس و جان و مال دیگران میشدند، در پایان کار بعنوان خیر مطلق در برابر شر مطلق می ایستد. شر مطلق کسی است که زمانی استادش بود. کسی که انسانیت را به او آموخت اما خود بخاطر وسوسه های شیطانی و حرص قدرت و شهرت ، آنچنان به زوال اخلاقیات رفت که حتی همسر وفادارش ، دخترش و دامادش را نیز به کام مرگ کشاند. طمع قدرت و یکتا بودن (حتی با پشتوانه فنون شیطانی) چنان شیرین مینمود  که حتی نمیتوانست برتری دیگران را برتابد. این یگانه بودن تمام زندگی اش شد. در این خط سیر نه جان کسی برای او اهمیت داشت و نه حتی پایبندی به اصول انسانی مبارزه. میل به قدرت انسان را آنچنان رنگ میکند که مجبور است دیگران را نیز به نوعی رنگامیزی کند چنانکه در انتهای سریال می بینیم ریش و سبیلی که بر صورت دارد مصنوعی است و او بخاطر آموزش فنون کتاب شمشیرزنی پیشرفته (که اصلش بر مبنای اختگی است) مدتهای مدیدی است که دیگر مرد نیست (چنانکه پیش از او دون فان بوبای نیز به چنان سرنوشتی دچار شده بود). اصل اختگی در حقیقت نشان از استحاله  یک مرد در هیئت یک زن است. صداقت یعنی نمودن به اندازه ی بودن، اما در ریا آنچه نمودنی است آنی نیست که هست.

در سریال شاهد شخصیتهایی هستیم که هیچکدام شباهتی به دیگری ندارد. ممکن است در طمع قدرت رن ووشن شبیه زومینگ باشد اما خصلتهای دیگر ایندو آنچنان متفاوت است که هرگز نمیتوان ایندو را در یک رده قرار داد. استاد مو خوب است اما خوبی او شبیه خوب بودن استاد فان جان یا فن چین یان نیست. در سریالها و فیلمهای رزمی عادی شخصیتها همگی در دو سوی یک خط کش هستند. یا خیرند یا شر. شخصیتهای خاکستری معمولا در فیلمهای رزمی دیده نمیشود. شخصیتهایی که ابتدا خوب باشند و بعد بد یا بد باشند و سپس تغییر شخصیت به معنای واقعی کلمه دهند خیلی اندکند و معمولا در فیلمهای فلسفی دیده میشوند. اما در افسانه شجاعان این قواعد گاه شکسته میشود.

سریال سرشته از عشق است. عشق بین لین خو و شنگو. در ادبیات جهان در 90 درصد روابط عاشقانه مردها عاشقند و زنها معشوق. در اینجا شنگو (در مقام یک زن) عاشق است و لین خو معشوق. شنگو که یک رزمی کار فوق العاده است و در اوایل سریال بارها لین خو را مغلوب خود میکند در نهایت در دنیای دل و جان مغلوب لین خو میشود.حقیقتی که شنگو را عاشق لین خو میکند توان جسمی یا ظاهر او نیست. او عاشق صداقت و پاک طینتی لینخوست. او بخاطر این معشوق حتی می پذیرد که در معبد شائولین جور عشق را بر خود هموار کند و مدتها در انجا بماند تا لین خو را رهبر شائولین از شر بیماری خاصی که دارد به کمک کتب معبد نجات بخشد. گذشت و ایثار از طرف دختری که منسوب به گروه شیطانی است آنچنان غیرقابل باور است که کسی چون یوئه هرگز نمیتواند با این حقیقت کنار آید. در جائی از سریال ارتباط مبارزه با عشق با چنین جمله ای بیان میشود : محبت در لبه شمشیر نیست ، شمشیر در لبه ی محبت است. (بدین مفهوم که با زور نمیتوان به محبت کسی دست یافت ، با محبت است که میتوان بر دشمن غلبه کرد و سمت و سوی شمشیرها را عوض نمود)

صدای راوی (با گویش نصراله مدقالچی) در عنوان بندی سریال تاکیدی خاص روی عشق دارد با توجه خاص روی استحاله آدمها و پیروزی روشنائی بر تاریکی یکی از زیباترین نریشن های تاریخ دوبله به گوش شنونده میرسد:

شگفتا 

صدای چکاچاک شمشیر رزم آوران

همانند پولادیست که میکویند آهنگران

نبرد

حکایت دیرینه ایست میان فرشته خویان و دیوصفتان

نبرد بر سر حق و عدالت

هستی بخش جهان عشق آفرید

و از عشق ، روشنائی آمد پدید

آنگاه از شب تیره

صبح دمی  شگفت زاده شد

با آوائی برخاستم

ماه را نگریستم

و تیری که از چشم ستاره ای میگذشت

دیدم که ظلمت و نور تیغ برکشیدند

تا پلیدی و زشتی را از آسمان جهان بزدایند

جوانمردان پاک

با نیروی جسم و روح خود اهریمن را شکست خواهند داد

 

 

می بینید که در این شعر هم صرفا بر نیروی جسم تاکید نمیگردد . دون فان در آخرین جمله خطاب به لین خو میگوید حتی تو هم نمیتونستی منو شکست بدی. و بالواقع هم چنین بود. چهار نفر (شیان ، شنگو ، لین خو و رن ووشین) باهم به مبارزه با دون فان بوبای قهرمان شکست ناپذیر قصه میروند. او هر چهار نفر را حریف است. 4 نفری که هریک از جمله  زبده ترین رزمی کاران هستند. آنها از پس دون فان برنمی آیند تا لحظه ای که لین خو برای نجات عشقش شنگو که در معرض خطر است از جان میگذرد و با ترکیب چند فن به تنهائی دون فان را سرنگون میکند. نیروی عشق است که بر حدت وشدت نیروی تن می افزاید. در تمامی فیلمهای رزمی بر داشتن روحی پاک در کنار مبارزه تاکید شده است. افراد گناهکار با روحی پست حتی اگر مزین به برترین فنون و تکنیکهای رزمی باشند در انتهای کار جایی برای من ندارند. زومینگ جو با آن یال و کوپال روحی پاک ندارد ، رن ووشین با آن قدرت حیرت انگیز پاک طینت نیست ، یوئه ووچون با دستیابی به برترین فنون موجود روحی کثیف دارد ، یوتان خای با قدرتهای عجیب و غریبش پست است ، استاد لو خبیث است و ... همه اینها محکوم به شکست هستند. روح پلید هماره محکوم به شکست و تحقیر است.

برخلاف سریالها و فیلمهای رزمی که اکثر فنون مبارزه شبیه به هم هستند و جز در مواردی خاص یا ضربه ای خاص که با دیگر فنون فرق دارد ، این سریال با نمایش انواع سبکها و نمایش خیره کننده مدلها و شیوه ها و روش های مختلف مبارزه نشان میدهد که هرکس بسته به توان ذهنی و بدنی اش با چه روشی دست به شمشیر میبرد و یا از بدن خود استفاده میکند. ذکر این نکته لازمست که حالت فست موشن (حرکت سریع صحنه های مبارزه) و اسلوموشن (حرکت آهسته) اگرچه به بخشهای مبارزه سریال آسیب وارد کرده و از طبیعی بودن صحنه ها کاسته است اما این کاستی هرگز بر تنوع انواع مبارزه ها  لطمه نزده است. سریال سرشار از بدعتها و شیوه هاست. مبارزه آخر بین یوئه و لین خو ترکیبی از تمامی مبارزه های سریال است و بخوبی نشان میدهد که لین خو با بهره گیری از تمامی فنون به نبرد کسی میرود که جمله به جمله کتاب شمشیرزنی پیشرفته و کوی خوآی بادن در حرکاتش ساری و جاری است و هیچ احدی را یارای مقابله با او نیست. لین خو نمایشی خیره کننده از ترکیب روشهای اساتید برتر سریال را در پایان سریال رو میکند. از فن شمشیرزنی شماره 9 استاد فن بگیرید تا نیروی  ويژه رن ووشن و شمشیر زنی بسیار سریع وودا و حرکات دست و نیروی ذهنی بسیار قدرتمند معبد شائولین و استاد فان جان همه را یکجا بر سر حریف میریزد. لین خو نه تنها قدرت جسمی خود را افزایش اده بود بلکه به همان میزان در تزکیه نفس کوشیده بود. همین تزکیه بود که وقتی در آخرین صحنه مبارزه او یوئه را شکست میدهد از کشتن او امتناع میکند و صرفا با جمله ی " برو آدم شو" او را به تزکیه نفس فرا میخواند. علت این گذشت احترامی است که مطابق با قواعد اخلاقی باید برای استاد و پیشکسوت خود در نظر داشت. حتی پس از حمله ی مجدد یوئه به او ، وی را با بهره گیری از نیروی ويژه در بین زمین و آسمان معلق نگه میدارد تا دیگران با نیزه های خود او را از پای دراورند و خود در بیجان کردنش سهمی نداشته باشد.

بازیگران اصلی سریال عبارتند از : لی یاپنگ در نقش لین خو (لینگ خو چونگ) ، شو چینگ در نقش شنگو ( رن ینگ ینگ) ، وی زی در نقش يوئه (يوئه بوچون) ، مائو وی تائو در نقش دون فان (دونگ فان بوبای ) ، لو شیائو خه در نقش رن (رن ووشینگ) ، فنگ ژی جون در نقش فان جان (فانگ ژن دا شی) ، لیو چونگ یوآن در نقش مو دا و ...

بعدها دو سریال با محتوایی دیگر اما با بهره گیری از برخی بازیگران این سریال بنام عقابهای مبارز و بازگشت عقابهای مبارز نیز ساخته شد که هرگز بپای آن نرسیدند. عقابهای مبارز با پخش اولین قسمت از سیما توقبف گردید.

دوبله سریال با مدیریت نصراله مدقالچی یکی از دوبله های درخور تحسین سریالهای رزمی طی سالهای اخیر بود. استفاده از برخی گویندگان در چندین نقش از ارزش دوبله این سریال کاسته است و مهمتر از همه آنکه در اوایل کار تورج مهرزادیان بجای یوئه صحبت میکند اما پس از مدتی نصراله مدقالچی که خود بجای زومینگ ارائه نقش میکند گویندگی نقش یوئه را هم در نبود مهرزادیان بر عهده میگیرد! من از طریق ایمیل این نقیصه بزرگ در دوبله این سریال را دو سال قبل از تورج مهرزادیان (با این فرضیه که اختلافی بین مدقالچی و مهرزادیان موجب این دگردیسی دوبله نقش یوئه شده است) سوال کردم که ظاهرا به مذاق ایشان خوش نیامد و با برخوردی نه چندان مناسب از صحبت در اینخصوص امتناع کردند و بهانه را به پای ادب من نوشتند تا چیزی نگفته باشند!

فرصتی اگر بود در مورد دوبله و گویندگان این سریال بیشتر صحبت خواهیم کرد. نکته قابل ذکر اینکه مرحوم رسول زاده در این سریال بجای استاد مو دا صحبت کرده اند.

                                          اژدها وارد میشود

                                         :eee2:eee2:eee2

با سلام خدمت دوستان فرهیخته ورزش دوست :blush:

به تازگی مجال این را یافتم تا یکی از شاهکارهای اسطوره هنرهای رزمی یعنی استاد لی را دوباره به تماشا بنشینم . اژدها وارد میشود :eee43

اگر چه در پست زیبای جناب جو بردلی درباره استاد لی صحبت شده اما به گمان من استاد لی از آن دست اسطوره هایی ست که برای نسلهای متمادی حرف برای گفتن دارد لذا هر چه درباره او بگوییم به اعتقاد بنده باز هم ناگفتنی ها بسیار ست البته این نوشتار بدون بهره گیری مطالب فنی از منابع دیگر حتی المقدور بر پایه تحلیل های شخصی بنده شکل گرفته ست . اما پیش از آغاز جدی بحث از کاربر عزیز خوش فکری که این جستار را کلید زدند رخصت میطلبم و امیدوارم با بیان قاصرم لطف کار را زایل نکنم ...

حتما دوستان خوبم مستحضرید که استاد لی در رشته فلسفه هم تحصیل کردند و از این بابت واقعا خوشحالم که اشتراکی ولو کوچک با این انسان بزرگ دارم ...

ابتدای فیلم دیالوگ جالبی بین بروس لی و استادش شکل میگیرد که اشارتی ست به ارتباط تنگاتنگ اندیشه و هنرهای رزمی nnnn:

چند جمله از این دیالوگ عمیق و تأمل بر انگیز را با شما دوستان خوبم مرور میکنم :

استاد : بالاترین تکنیکی که امیدواری بهش برسی کدومه ؟

لی : که هیچ تکنیکی نداشته باشم

استاد : وقتی با حریفت رو به رو میشی به چی فکر میکنی ؟

لی : حریفی وجود نداره

استاد : به چه دلیل ؟

چون اصلا منیتی وجود نداره

...

لی : یک مبارزه خوب باید مثل یک نمایش باشه ، اما جدی انجام بشه . یک مبارز ماهر در هنرهای رزمی نباید عصبی باشه ، باید آماده باشه نه غرق در تفکرات نه در اوهام .باید برای هرچیزی آماده باشه . وقتی حریف منبسط میشه من منقبض میشم وقتی حریف منقبض میشه  منبسط میشم پس زمانی که فرصتی وجود داره ، من ضربه نمیزنم ، مشت خودش ضربه میزنه !

اما برویم سراغ اصل مطلب که همان تحلیل و بازنگری سکانس های اکشن و به اصطلاح بزن بزن  :Dاست ...

یکی از این سکانسهای جذاب در فیلم اژدها وارد میشود سکانسی ست که لی انتقام خواهرش را از قاتل آن میگیرد سکانسی احساسی :heart:  که درآن لی سخنی طلایی بر زبان جاری میکند وی با تحکم به آن جانی میگوید : ورزشکار به زن حمله نمیکنه !:dodgy:

این مبارزه زیبا و البته مرگبار با فلاش بکی  از خودکشی خواهر لی آغاز میشود و بلافاصله چهره خونسرد و یخی قهرمان را میبینیم که با مشتی کوبنده حریف را نقش زمین میکند ... این ضربه آنچنان حرفه ای و حساب شده ست که تشویق حضار را در پی دارد . از همان ابتدای کار برتری بی چون و چرای لی بر حریف هویداست و همین باعث میشود آن ناجوانمرد به حقه متوصل شود که در دم از جانب لی دفع میشود . در ادامه شاهد خونسردی بیش از پیش لی و عصبانیت حریف وی هستیم. به این ترتیب هر بار که حریف بلند میشود که جانی بگیرد با ضربه ای نقش زمین میشود . و در پایان مبارزه لی با یک ضربه قدرتی پا حریف را آنچنان پرت میکند که هرچند نفری هم که پشت آن بودند با آن ناجوانمرد نقش زمین میشوند در پی این ضربه لی به رغم تمام نفرتی که داشت همچون یک ورزشکار واقعی درصدد ترک زمین برمی آید که با حمله غافلگیرانه دیگری مواجه میشود و همین دلیل کافی برای کشتن آن جانی را برای لی فراهم میکند .ضربه نهایی که دوربین به جای نمایش دقیق آن فقط بر روی چهره قهرمان زوم میکند . چهره ای که از فرط زهر تلخ انتقام به شدت منقبض میشود  چهره ای که اوج هنر بازیگری لی را به نمایش میگذارد .

اما سکانس فوق العاده دیگری که لی در آن خوش میدرخشد همان سکانس معروف آینه هاست . لی قبل از شروع مبارزه به هان میگوید که : افراد تو باعث شدن که خواهرم خودکشی کنه و من میخوام انتقام خونشو ازت بگیرم . این جمله در حقیقت حکم مرگ هان است که توسط لی صادر شده به این ترتیب مبارزه مرگبار آغاز میشود .

دوربین در مقام هان از ورای پنجه آهنی حول قهرمان چرخ میزند که ناگهان با حرکتی غافلگیرانه از سوی وی مرد پنجه آهنی نقش زمین میشود اما مرد پنجه آهنی  نیز بیکار نمانده با ضربه ای دفعتا ، چنگی بر چهره یخی قهرمان می نشاند و در ادامه با پوزخندی شرارت خود را به نمایش میگذارد .

در پاره ای از پلانها به جای موسیقی سکوتی مرگبار حاکم ست که تنها ضربه های قدرتی لی که گویی فضا را میشکافد و جیغهای گربه سان وی ست که این سکوت را میشکند اما گاه گاهی نیز شاهد موسیقی ِ دهشتناکی هستیم که بر رعب و وحشت حاکم بر مبارزه می افزاید.

من اعتقادی کاملا شخصی دارم به اینکه استفاده ی هنرمندانه از صداها میتواند تاثیر یک سکانس را چندین برابر کند و این یکی از همان سکانس هایی ست که از صداها ، سکوت و موسیقی هم بازی گرفته شده ... لازم به ذکر نیست که جمله آخر را با تسامح بیان کردمashk ( شاید بد نباشد تاپیکی هم با عنوان سینما و صدا کلید بزنیم :blush:)

اما این سکانس بی نظیر از زمانی جالبتر میشود که مبارزه به تالار آینه کشیده شده و آینه ها قهرمان جسور و بی باک ما را اندکی گیج و سر در گم میکنند اما او خیلی زود آرامش و خونسردی خود را باز میابد و با یاد آوری سخنی از استادش حیله حریف را در دم با شکستن آینه ها نابود میکند . صدای استاد با بیان این عبارات در ذهن قهرمان چرخ میزند که : فراموش نکن که دشمن فقط در تصاویر و اوهام غوطه وره ، و در پس اونها انگیزه های واقعی شو پنهان میکنه ، تصاویرُ از بین ببر تا دشمنُ نابود کنی !

آنگاه لی شروع میکند آینه ها را یکی پس از دیگری شکستن به این ترتیب دشمن بزدل از پس ترفند نقش بر آب شده اش به ناچار هویدا میشود و لی با یک ضربه قدرتی پا وی را به سمتی پرت میکند که پیشتر نیزه ای توسط خودش در درب ورودی تالار گیر کرده بود و به این ترتیب هان با نیزه خودش به هلاکت میرسد و در حالی که آویزان بر آن باقی مانده لی تالار را پیروز مندانه همچون یک قهرمان شکست ناپذیر ترک میکند . این سکانس بی نظیر با موسیقیِ دلهره آوری هماهنگ با تصویر با چرخش درب تالار که هان بر روی آن میخکوب شده ، به پایان میرسد tajob

اما یک نکته حائز اهمیت در رابطه با طبیعی جلوه کردن مبارزات لی این ست که وی به رغم توانایی بالا در هنرهای رزمی تکتاز میدان نیست بلکه گاهی هم کتک میخورد و همین مطلب توهم مبارزه ای واقعی را در ذهن مخالب مجسم میسازد :cheshmak:

    با درود و احترام

این پست را به همه اهالی محترم کافه عزیز تقدیم میکنم        :cheshmak:   هانا از اخترک ب 612

                        

سلام به همه

در ابتدا از دوستان به دلیل ارسال پستهای زیبا در اینجا تشکر میکنم ، یک نکته ای که بسیار مهم است و لازم میدانم آن را بیان کنم این است که هنر رزمی با ورزش رزمی دارای تفاوت می باشد ، ورزشهای رزمی بیشتر ورزشهای رینگی را در بر میگیرد مثل کیک بوکسینگ، فول کنتاکت ، ورزشهای رینگی که بیشتر به حرکات دست و پا پرداخته می شود و در آنها به فلسفه گرایی این مبارزات توجهی نمی شود و زدن ضربات سنگین و تکنیکی به قصد مغلوب کردن و اجرای ناک اوت سریع و سنگین است ، ورزشهای رینگی نمونه بارز است و  یکی از بازیگران  این فیلمها  ژان کلود وندام هست و دیگری جیسون استاتهام ، در مقابل ورزشهای رزمی، ما هنرهای رزمی را داریم که شامل ورزشهایی هستند که جنبه فلسفی هم دارند مثل ووشو که همان کونگ فو اصیل کشور چین است و هنرهای اصیل کشور ژاپن و کره مثل کاراته ، جوجیتسو ، آیکیدو  و  هاپکیدو که در واقع از سلاحهای سرد هم در ورزش و هنرهای نمایشی استفاده میکنند ، بازیگران سینمایی این سبکها بروسلی ، جت لی ، چو یان فت ، دونی ین  وغیره  هستند ، البته تمامی ورزشها دارای زیبایهای خاص خود می باشند و بازیگران هم در سطح کاری خود زحمات زیادی می کشند .

در کل بیشتر افراد رزمی کار واقعی انسانهای صبور و مقاوم و بزرگ اندیش هستند که به آگاهی و شناختی از خود و پیرامون خود رسیده اند و هدف و فلسفه اصلی ورزشها و هنرهای رزمی را در کل باید حق طلبی و عدالت گرایی دانست ، نه زد و خورد و برخورد مشت و لگد .

 یکی از فیلمهای سینمای رزمی که واقعا آدم از دیدنش خسته نمیشه و هر باری که من این فیلم را دیدم و به نوعی حرفی برای گفتن داره ، فیلم زیبای " ببر خیزان ، اژدهای غران" است ، در واقع این فیلم دارای فلسفه مبارزات و و فلسفه زندگی انسان است که به دوران کهن چین میپردازد ، بیشتر بازیگران این فیلم هم واقعا رزمی کار هستند و استعداد بالایی در اجرای هنرهای رزمی دارند ، اولین بار اگر اشتباه نکنم این فیلم را از  شبکه اول تماشا کردم ، یک فیلم رزمی خاص با مضمونهای فلسفی  .

امتیاز فیلم : 8 از 10
سال انتشار : 2000
ژانر: اکشن | درام | رزمی
کاگردان : آنگ لی
بازیگران : چو یان فت ، میشل یئو ، ژانگ زئی

محصول : هنگ کنگ / چین / امریکا / تایوان
زمان :120 دقیقه



نکته دیگر این است که از زیبایهای طبیعت به درستی استفاده شده است و تلفیقی مناسب با هنر رزمی برقرار کرده است .
در این فیلم از جلوههای ویژه زیاد استفاده شده است و با اینکه بیننده شاید در قسمتهای مختلف فیلم به این موضوع آگاه باشد اما به نظر شخصی خود این موضوع اشکالی در روند فیلم ایجاد نمی کند زیرا با محیط و جو فیلم هماهنگ شده است و بر دل مخاطب می نشیند ، تبحر چو یان فت در استفاده از شمشیر و سلاح سرد و اجرای فرمهای ورزشی بیسار زیبا است و همچنین مبازرات که در لوکیشنهای بسیار زیبایی کار شده است ، در کمتر فیلمی می توان این چنین تنوعی را در لوکیشنها و فضای به وجود آمده در فیلمها مشاهده کرد ، برای ساخت این نوع فیلمها باید کارگردان هم به نوعی با حرکات رزمی و ورزشهای رزمی آشنایی داشته باشد .

این فیلم جایزه های زیادی را نسیب خود کرده است از جمله این فیلم برنده جایزه اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی‌زبان (تایوان) و نیز سه جایزه اسکار و شش نامزدی جایزه اسکار دیگر شامل بهترین فیلم شده‌است. این فیلم همچنین برنده سه جایزه بفتا (و ده نامزدی بفتا) و دو گلدن گلوب، شامل گوی طلایی بهترین فیلم غیرانگلیسی‌زبان شده  است . به شخصه این فیلم را لایق جوایز بیشتر از اینها می دانم زیرا در مجموع می توان نتیجه گرفت تمامی عوامل ه درستی انتخاب شده است و شاهد نقصی آشکار در فیلم نیستیم .
قرار است برای  سال 2015 قسمت دوم این فیلم اکران شود .

با اینکه به ظاهر با یک فیلم رزمی و اکشن سرو کار داریم اما دارای مضمونی لطیف است و موسیقی فیلم را هم می توان جزء موسیقی های برتر دانست این فیلم برنده  اسکار بهترین موسیقی متن شده است شده است و آهنگساز آن تان دون می باشد .

در انتها باید از دوبله زیبای فیلم تشکر کنم  زیرا اگر این فیلم را به صورت زبان اصلی مشاهده کنیم شاید زیبایها و فلسفه واقعی آن را در نیابیم و داستان را به آن صورتی که هست متوجه نشویم ، در کل انتخاب دوبلورها نیز به درستی صورت گرفته است و صدا ها به گوش مخاطب عادی به نظر می رسد .

دوبله فارسی فیلم ببر خیزان ، اژدهای پنهان :

مدیر دوبلاژ : بهرام زند
گویندگان :
مینو غزنوی ، بهرام زند ، مریم شیرزاد، معصومه آقاجانی ، منوچهر زنده دل ، رضا آفتابی

 درود به همه

بحث سینمای رزمی آنطور که باید مورد استقبال قرار نگرفته است و متاسفانه در این بخش کم کاری دیده می شود که باتوجه به تعداد اعضای این سایت جای تعجب دارد !!!

هر کدام از ما حداقل در زندگی خود 2 یا 3 فیلم خوب رزمی دیده ایم ، البته شاید یکسری از افراد از ژانر رزمی خوششان نیاید.

احتیاجی به معرفی کامل فیلمهای رزمی نیست و همین که نکات مهم گفته شود و یادی از این فیلمها بشود کافی به نظر می رسد ، البته اگر مطالب جامع و کامل باشد خالی از لطف نیست .

یکی از فیلمهای کلاسیک رزمی ، فیلم خوب ، نینجای امریکای 1 است ، این فیلم استارتی بود برای قسمتهای دیگر این فیلم و به نوعی یکی از فیلمهای مایکل دادی کاف هم به حساب می آید ، یادم چندین سال قبل اولین بار این فیلم را به صورت ویدئو دیدم ، البته از فیلمهایی به حساب می آید که اگر چند بار هم مشاهده بشود بازهم خالی از لطف نیست .

نکته جالب در مورد این فیلم این است که این فیلم به نوعی برای خیلی از فیلمهای رزمی یک الگو بوده است و در این مورد موفق بوده .

ژانر فیلم ، اکشن ، ماجرایی و عاشقانه است .

محصول 1985 امریکا می باشد .

کارگردان : Sam Firstenberg
نویسنده : Paul De Mielche, Avi Kleinberger
بازیگران : Michael Dudikoff, Steve James, Judie Aronson

داستان فیلم در مورد  یک افسر نظامی امریکایی می باشد که مهارتهای رزمی خود را در خارج از محل خدمت خود نیز پرورش داده است و به تنهایی در برابر چندین نفر ایستادگی می کند .

مایکل دادی کاف در نقش جو است و استیو جیمز در نقش  کورتیس جکسون هست ، برخوردهایی که بین این دو نفر در ابتدای فیلم پیش می آید بسیار زیبا و دیدنی است و صحنه های طنزی را به وجود می آورد ، جو که بدنی متوسط دارد در مقابل جکسون قرار می گیرد که بدنی درشت تر دارد و جکسون از مهارتهای رزمی او خبر ندارد.

در طول فیلم این دو در کنار هم قرار می گیرند.

سبک این نوع فیلمها به دلیل اینکه حالت ماجرایی دارد به دل تماشاچی می نشیند و فضا و صحنه فیلم تکراری به نظر نمی رسد .

یکی دیگر از نکات جالب برای این فیلم این است که یک قهرمان سیاه پوست در کنار یک سفید پوست قرار می گیرد ، در کل فیلم خسته کننده نیست .

یکی از مشهورترین فیلمهائی که دوستان ما در کنار بروس لی و جکی چان آنرا در دهه 60 می بلعیدند فیلم شمشیرزن یکدست بود. حیف است در این مقام به این فیلم اشاره ای نشود و صرفا یادگارهای ما معطوف به بروسلی و جکی چان و جت لی و ژان کلود وندام و چاک نوریس و استیون سیگال و دیگران شود.

برادران شاو در اواسط دهه 60 میلادی استودیوئی در هنگ کنگ تاسیس کردند که بنام خود آنها (برادران شاو) مشهور شد. این استودیو عمدتا در تولید فیلمهای رزمی فعالیت داشت و اخیرا آخرین برادر در سن 106 سالگی درگذشت. این استودیو با به خدمت گرفتن بهترین رزمی سازان آن سالها ، بهترین فیلمهای رزمی دهه های 60 و 70 را روانه بازار آسیا و گاه جهان میکرد.

چانگ چه یکی از این کارگردانان بود. چانگ در سال 1967 با حضور جیمی فانگ یو فیلمی ساخت با عنوان شمشیرزن یکدست . که البته فیلمی که من قصد دارم در مورد آن صحبت کنم نیست. وی سپس در سال 1969 ادامه این فیلم را با عنوان بازگشت شمشیرزن یکدست ساخت. این دو فیلم در زمان اکران بشدت در کشورهای آسیائی مورد استقبال قرار گرفت و در حال حاضر وقتی صحبت از پروفروشترین فیلمهای آسیا میشود ، دوگانه شمشیرزن یکدست در کنار فیلمی چون شعله (ساخته رامش سیپی در هند) مانند نگینی در این لیست میدرخشند.

 

چانگ چه سپس در سال 1971 فیلم دیگری با عنوان شمشیرزن جدید یکدست ساخت که در غرب به Triple Irons یا  آهن سه گانه مشهور شد . این فیلم در ایران با عنوان اصلی انتقام شمشیرزن یکدست به نمایش در آمد اما همگان از آن به شمشیرزن یکدست یاد میکردند. عنوان ارژیتال این فیلم با حروف انگلیسی Xin du bi dao بود . در واقع فیلمی که مورد بحث ماست این فیلم است و نه نسخه 1967 که توسط خود این کارگردان با عنوان شمشیرزن یکدست و با حضور بازیگر دیگری در نقش اصلی ساخته شد. این فیلم در روند داستان ،یک فیلم کاملا مستقل بود و ارتباطی با دو فیلم قبلی نداشت.

مشخصات فنی انتقام شمشیرزن یکدست

کارگردان : چانگ چه

نویسنده فیلمنامه : نی کونگ

موزيک : فرانکی چان

مونتاژ : کاک تینگ هونگ

هنرپیشگان:

دیوید چیانگ در نقش لِی لی (در ایران : لی چانگ . شمشیرزن یکدست)

لونگ تای در نقش فنگ چون چه (در ایران دلاور زینگ)

فنگ کو در نقش استاد لونگ ای چین (دارنده سلاح مرگبار سه گانه آهنی)

سینگ چن در نقش چنگ چون نان

لی چنگ در نقش چینگ ای

چونگ وانگ در نقش چین فنگ

چینگ لی در نقش همسر لی چانگ

و دیگرانی چون : تی کو چن ، کانگ یه چنگ ، چون چین ، تین چو چین ، هراک اون فانگ و ...

محصول 1971 هنگ کنگ

مدت فیلم 102 دقیقه

چانگ چه یکی از پیشروان صنعت فیلمسازی فیلمهای رزمی در چین است. وی که در سال 1923 بدنبا آمد و در سال 2002 چشم از جهان فرو بست ، 100 فیلم رزمی در کارنامه خود دارد. بسیاری

از کارگردانان خوب و امروزی این ژانر (همچون جان وو) از شاگردان چانگ چه بوده اند. وی تا سال 1993 به فیلمسازی خود در سینمای رزمی ادامه داد ( از سال 1958 تا 1993)

بدون شک او یکی از غولهای صنعت سینمای رزمی جهان است و بسیاری از بازیگران رزمی کار تاریخ سینما خود را وامدار نمایشهای خلاقانه وی در فیلمهایش میدانند. در فیلمهای رزمی او کمترین حقه های تصویری در زد و خوردها (که امروزه به کمک دوربین و تدوین به خورد بینندگان داده میشود) وجود داشت و آنچه بود صحنه های واقعی بود. چیزی که بروس لی نیز خود را ملهم از آثار چانگ میدانست. تنها اشکال صنعت فیلمسازی چانگ چه را عده ای ضربات ضعیف دست و پا میدانند (چیزی که بعدها هنرپیشگانی چون بروسلی و جت لی آنرا به اوج قدرت رساندند) اما با این وجود کسی نمیتواند منکر آنهمه ابداع و خلاقیت در این صنعت که توسط وی بکار گرفته شود و در واقع الفبای هنرهای رزمی را در سینما پایه گذاشت شود.

و اما انتقام شمشیرزن یکدست

این فیلم که خود از پرفروشترین فیلمهای رزمی دهه 70 محسوب میشود جایگاه خاصی در اذهان سینماروهای فیلمهای رزمی دارد. روایتی خاص از یک داستان خوب دارد:

لی چانگ شمشیرزنی بی همتاست. او در تقابل با استادی بدسرشت (که به سلاحی عجیب - با ترکیب سه میله آهنی مجهز است) شکست میخورد و چون شرط مبارزه قطع کردن دست راست از بازوست ، دست خود را قطع میکند... او یکسال تمام  بعنوان پادو در یک رستوران (بدون آنکه کسی وی را بشناسد) بکار مشغول میشود و در این مدت هرگونه حقارتی را بجان میخرد. با ورود قهرمانی بنام زینگ به رستوران ، لی چانگ از رخوت و کسالت بیرون می آید. زینگ در مبارزه با همان استاد بدسرشت از پای درمی آید و لی چانگ برای خونخواهی زینگ، مجددا دست به شمشیر می برد... وی تمام همدستان استاد را قتل عام میکند و در نهایت با یک دست و سه شمشیر! بر استاد و سلاحش که کسی را یارای مقابله با او نیست چیره میشود.

 خود داستان که توسط نی (لی) کونگ نوشته شد به تنهائی روایت یک حماسه است... انتقامها همیشه شیرین هستند. هرچه ضد قهرمان بدسرشت تر ، انتقامها شیرین تر. هرچه قهرمانها مظلومتر ، انتقامها جذابتر. و ما با استادی مواجهیم که ذات پلیدش خاص است و سلاحش خاصتر. آنسوتر با قهرمانی مواجهیم که از اوج به حضیض کشیده میشود . هم در نقص تن و هم در حقارت شخصیت. و چه مظلومیتی بالاتر از این. به همین دلیل است که علیرغم ضعف شدید فیلم در قدرت حرکات کونگ فو و البته کارگردانی نچندان قوی شاهد حماسه ای هستیم که به هر ترتیب بیننده را جذب میکند. در سری ماقبل این فیلم که با شرکت جیمی فانگ یو ساخته شد دست قهرمان فیلم به بهانه ای مسخره (شاید اختلاف نظر بین جنس مخالف و قهرمان) قطع میشود و هرچه قهرمان در روند فیلم قهرمان تر میشود بیننده انچنانکه باید با وی همذات پنداری نمیکند . اما در این فیلم دیوید چیانگ که جایگزین فانگ یو شده است محبوبتر است چراکه خود بدست خود و با توطئه ای کثیف حقارت را بجان میخرد. چیانگ یک بازیگر دورگه انگلیسی-چینی بود و نام انگلیسی و فامیل چینی اش موید این مطلب است. او بلحاظ بدنی از من و شما هم نحیف تر است. چیزی که قهرمانان چانگ چه دارند اندام درشت و عضلانی نیست. آنچه هست شور و نشور و قدرت ذهن و سرعت عمل در کنار قدرتی است که در اندامها بشکل ذاتی پنهان است. برخلاف اسطوره ها که قهرمانان تاریخ (از هرکول بگیرید تا رستم) افرادی تنومند بوده اند ، رویکرد چانگ چه در فیلمهایش به اسطوره سازی با افرادی است که همچون سایر افراد جامعه با ظاهری نچندان متفاوت و گاه حتی نچندان باهوش معطوف است.

 

 در این فیلم عشق (همچون سایر فیلمهای رزمی) بخشی از فیلم را بخود اختصاص داده است. آنچه لی چانگ را در اوج خواری  و تحقیر در کسوت یک پادو حفظ میکند علاقه وی به دختر آهنگر است. عشق وقتی بقول باباطاهر دو سر داشته باشد (هر دو طرف به یکدیگر علاقمند باشند) زیباست (چه خوش بی مهربونی هر دوسر بی ...) و وقتی این عشق از سوی جنس مخالف بیشتر باشد برای مرد جذابیتی صدچندان خواهد داشت و لی چانگ علیرغم نداشتن یک دست محبوب کسی است که در زیبائی خود، یگانه فیلم است. عشق وقتی توام با توقع باشد هوس است و هرچه بی توقعیها و ایثارها در آن بیشتر باشد بر شفافیت و خلوص آن افزوده میشود و دختر آهنگر نمادی از عشقی بی پیرایه را در خود به ودیعه دارد که جان مایه زندگی لی چانگ همچون موئی بدان بدان بند است. او خود آزارهای دیگران را به جان میخرد اما حاضر نیست آزار به معشوقش را تحمل کند.

 

مبارزه پایانی مبارزه ای نفس گیر است. سوال بیننده اینجاست که لی چانگ با یکدست آنهم جائی که حتی تمرینی خاص را در این یکسال نداشته، مضاف بر این حقیقت که حتی یک دست هم کمتر دارد ، چطور میتواند بر دشمنی غلبه کند که بقول زینگ اقلا سه دست برای چیره شدن بر او لازمست؟ بازی وی با تخم مرغها و کاسه های سه گانه (پرتاب کردن آنها به آسمان و گرفتن پی در پی آنها) بیننده را تا آنجا همراه میکند که در نهایت وی با پرتاب سه شمشیر به آسمان و گرفتن و وارد آوردن ضربات پی در پی به استاد لونگ که جای دفاع نهائی را از او می ستاند پیش میبرد. حرکات خارق العاده بخشی از جذابیتهای خاص فیلمهای رزمی است و این نمونه ، یک نمونه درخشان در این ژانر بشمار میرود.

یادی میکنیم از فرانکی چان سازنده موسیقی متن این فیلم. موسیقی این فیلم در لحظاتی خاص بسیار دلنشین و متناسب با متن داستان است و در یادها می ماند.

 

یاد میکنیم از دوبله درخشان این فیلم که همچون عمده فیلمهای رزمی دوبله ای فاخر دارد. این فیلم پیش از انقلاب و به مدیریت ابوالحسن تهامی نژاد دوبله شد و ناصر نظامی بجای لی چانگ ، نصراله مدقالچی بجای استاد لونگ ، مرحوم فرشید فرزان بجای دلاور زینگ ، مازیار(جواد) بازیاران در چندین نقش و از جمله بجای صاحب رستوران ، زهره شکوفنده بجای دختر آهنگر ، پرویز ربیعی بجای چنگ و ... و ابوالحسن تهامی بجای نقش فرعی صحبت کرده اند. در این میان گویش ناصر نظامی با شخصیتی جدی و نصراله مدقالچی با صدائی که برازنده مردان مرد و عمدتا خبیث و البته تودار تاریخ سینماست در سطحی قابل ستایش سنگ تمام گذاشته اند.

متاسفانه ترجمه ضعیف (که خاص همه فیلمهای رزمی است) در این فیلم هم جاری و ساری است.  از پیش از انقلاب مدیران دوبلاژ و مترجمین ما هرگز دقت خاصی در ترجمه درست فیلمهای رزمی نداشته اند . این حقیقت شاید از این دیدگاه نشات گرفته باشد که آنها فکر میکنند چون  توجه علاقمندان فیلمهای رزمی به حرکات و تصویر است توجهی به ادبیات و جملات کمتر است و به همین دلیل جملات را با هر شکل و قافیه ای میتوان در فیلم گنجاند. بعنوان مثال به این جمله دقت کنید: "یک مشت دروغ تحویل میدهی" ... توضیح بیشتر نمیدهم چون لودگی و کوچه بازاری بودن جمله آنهم وقتی بشکل ادبی ادا میشود ذهن شنونده را مغشوش میکند.

درود به همه

زمانی که صحبت از ژانر رزمی و فیلمهای رزمی می شود حیف است که نامی از جکی چان نبریم ، در طی این سالها تلاشهای بسیاری کرده و همواره جزء بهترینها بوده است و استیل کاری خاص خود را دارد ، من به شخصه فیلمهای جکی چان را به 2 دوره تقسیم بندی می کنم ، دسته اول فیلمهایی هستند که با هزینه کم و بیشتر در هنگ کنگ ساخته شده و سطح بالایی از لحاظ مضمون و محتوا و جلوه های ویژه ندارد ، فروش این فیلمها نسبت به فیلمهای دسته دوم کمتر است ، دسته دوم که در اروپا و امریکا ساخته شده و دارای جلوه های ویژه می باشد و هزینه ساخت زیاد تر و دارای تیم حرفه ای ساخت فیلم می باشد و فیلمنامه قوی تر است .

با اینکه این فیلم قدیمی هست اما بازهم در نوع خود فیلم خوبی به حساب می آید.

یکی از بهترین فیلمهای جکی چان که باید حتما از آن نام برد فیلم زیبای مار در سایه عقاب هست ، با اینکه تم خنده دار و ژانری کمدی دارد اما حرکات رزمی به خوبی در آن کار شده است و بازیگران هر کدام به خوبی ایفاگر نقش خود هستند ، خود جکی چان هم باتوجه به اینکه یک رزمی کار قوی هست ، شخصیت خود را در این داستان پیداکرده و به خوبی آن را ایفا می کند ، فیلم مربوط به دهه 70 میلادی است و افرادی که متولد دهه 50 و 60 خورشیدی هستند به نظر من خاطره بیشتری با این فیلم دارند.

شخصیت جکی چان بسیار جالب است ، ما اغلب او را در فیلمهای رزمی کمدی می بینیم و بنده به یاد نمیارم در یک فیلم کاملا جدی بازی کرده باشد ، البته یک جا بوده است و در آن بازی جکی دیده نشده است آنهم در فیلمی است که نقش اول فیلم بروسلی است  و نام فیلم اژدها وارد می شود است که جکی چان نقش یک کتک خور را دارد!!!!!!! این صحنه فیلم اژدها وارد می شود بسیار دیدنی است.

استیل و شخصیت جکی چان بسیار خاص هست ، نباید یادمان برود که یکی از پر کار ترین بازیگران رزمی به شمار می رود که کارنامه موفقی دارد، شخصیت مهربان و دوست داشتنی او فراموش نشدنی هست .

نام لاتین : Snake In The Eagle`s Shadow

یکی از تاثیر گذار ترین سکانسها ، جایی هست که یک مار با یک گربه به مبارزه می پردازد ، و جکی چان محو تماشا و الگو برداری می شود ، این صحنه فیلم بسیار دیدنی است ، زیرا در آن سالها کمتر از جلوه های ویژه استفاده می شده و امکانات کمتر بوده ، شاید اگر این صحنه را در فیلمهای امروزی بخواهند اجرا کنند مثل آن سالها طبیعی و زیبا از کار در نیاید.

اساتید دو سبک پنجه عقاب و مشت مار با هم درگیر میشوند و استاد سبک مشت مار شکست سختی میخورد و سبک مشت مار در معرض نابودی قرار میگیرد . در همین حال پیرمردی که از آخرین محافظان فن مشت مار است این فن را به “لونگ چنگ”  آموزش میدهد وحالا ” لونگ” تصمیم دارد حافظ بقای فن مشت مار باشد.

این فیلم  به کارگردانی وو پینگ ین، محصول سال 1978 هنگ کنگ بازیگران:جکی چان، سیو تین ین، چنگ لونگ - یوان اساتید دو سبک پنجه عقاب و مشت مار با هم درگیر میشوند و استاد سبک مشت مار شکست سختی میخورد و سبک مشت مار در معرض نابودی قرار میگیرد. در همین حال پیرمردی که از آخرین محافظان فن مشت مار است، این فن را به "لونگ چنگ" (جکی چان) آموزش میدهد ، جکی که در فیلم شخصیت یک آدم ساده لوح را دارد و مورد سوء استفاده افراد قرار می گیرد و به نوعی کتک خور است ،کم کم جایگاه خود را پیدا می کند .

با سلام خدمت دوستان عزیز و علاقمندان کافه کلاسیک . من در این پست در مورد استاد بی همانند و خدای هنر و سینما ی کلاسیک و مدرن   بروس لی  مطالبی عرضه می کنم. که قبلا توسط دوستان درباره این هنرمند بزرگ مطالبی ارائه شده است . و من سعی می کنم مطالبی جدیدتر از این اسطوره هنر های رزمی قرار بدهم.

:heart:   بروس لی :heart:

 https://rasekhoon.net/_WebsiteData/Article/ArticleImages/1/1388/farvardin/00/131206%20(4).jpg

Image result for ‫بروس لی‬‎

ساخت این پست شناخت بروس لی از زوایای مختلف است.و در واقع او را می توان سنبل اعتماد به نفس،پشتکار و امید دانست. کسی که با تمرینات سخت و امید،به سوی آرزو های خود در حرکت بود. و با اینکه در جوانی از دنیا رفت اما به آرزوهایش رسید و ثابت کرد که آن چه مهم است عرض زندگی است و نه طول آن.دل بزرگ و اراده ای عظیم,با این دو است که می توان به اوج رسید.بروس لی رفت اما یادش و یادگاری اش ماند.روحش شاد

 

زندگینامه بروس لی :

در ۲۷ نوامبر سال ۱۹۴۰ بروس «جان فان» لی در سال اژدها (بین ساعت ۶ تا ۸ صبح)دربيمارستان جكسون استريت در سانفرانسیسکو چشم به جهان گشود.اولین آشنایی بروس با هنرهای رزمی توسط پدرش - لی هوی چون- صورت گرفت. او در ابتدا مهارت های پایه ای در سبک تای چی را از پدرش فرا گرفت.سی فوی بروس لی یعنی استاد بزرگ وینگ چون -ییپ من - همکار و دوست پدر او بود. بروس از سن 13 تا 18 سالگی تحت تعلیم استاد هنگ کنگی خویش ییپ من بود.

 

http://wuweytao.persiangig.com/l1.jpg

 

نام بروس لی :

نام کوچک کانتونی بروس لی، جان فان (Jun Fan) بود. وقتی بروس لی متولد شد، نام بروس (Bruce) به نظر می‌رسد توسط پزشک خدمتکار بیمارستان، دکتر ماری گلاور (Mary Glover) (و بعضاً گفته می‌شود که پرستار بود) برروی بروس لی گذاشته شد. اگرچه خانم لی در بدایت امر چندان به فکر گذاشتن اسم انگلیسی روی نوزادش نبود ولی این نام را متناسب انگاشت و با نام دکتر گلاور موافقت کرد. به هر حال نام انگلیسی او هرگز به همراه نام فامیلی او استفاده نشد تا این که در یک دبستان که یکی از بخش های کالج لاسال (یک دبیرستان در هنگ کنگ) بود در سن 10 یا 12 سالگی ثبت نام کرد و بعدا در دبستانی دیگر (کالج فرانسیس خاویر در کولون) که در آنجا لی  نماینده تیم بوکس در مسابقات بین مدارس می‌شود.

مانند اکثر مدارس هنرهای رزمی چینی در آن زمان، کلاس های سیفو ییپ من توسط شاگردان ارشد و درجه بالا اداره می شد. یکی از شاگردان ارشد ییپ من "وانگ شون لئونگ" بود. بر طبق گفته ها او بیشترین تاثیر را بر کونگ فوی وینگ چونِ بروس لی داشته است. پس از اینکه تعدادی از شاگردان پپپ من به دلیل بعضی آداب و رسومات چینی از آموزش به بروس لی خودداری کردند، ییپ من به طور خصوصی شروع به آموزش بروس لی کرد. بروس همچنین بوکس غربی را نیز یاد گرفت و مسابقه فینال قهرمانی بوکس در سال 1958 را با ناک اوت کردن "گری الم" که قهرمان سه باره ی مسابقات بود، در راند سوم به پایان رساند. قبل از مسابقه ی نهایی بروس سه حریف قبلی اش را مستقیماً در همان راند اول ناک اوت کرده بود.بعلاوه بروس تکنیکهای شمشیرزنی غربی را از برادرش "پیتر لی"- که قهرمان شمشیرزنی در زمان خودش بود- یاد گرفت.

بروس لی در سن ۱9 سالگی به منظور ادامه تحصیل و تنها با ۱۰۰ دلار با کشتی وارد ایالات متحده آمریکا شده و در مدرسه فنی ادیسون ثبت نام کرد. سپس به تحصیل در رشته فلسفه مشغول گردید. بروس لی در ابتدای ورودش به آمریکا و برای تامین هزینه تحصیلش ناگزیر در رستوران کار می‌کرد اما چون احساس می‌کرد این کار در شان وی نیست این کار را رها کرده و تصمیم به آموزش کونگ فو گرفت و با استقبال فراوان دوستانش مواجه شد.

جان فان کونگ فو:

بروس لی آموزش هنرهای رزمی در آمریکا را از سال 1955 شروع کرد.در آغاز کار او وینگ چون آموزش می داد. هنری که بر پایه برداشت ها و آموخته هایش در هنگ کنگ بود. جان فان کونگ فو در واقع نامی بود که بروس لی بر روی هنر رزمی خودش گذاشته بود، که اساساً روش تعدیل یافته او در وینگ چون بود. اولین شاگرد بروس یک جودو کار به نام "جس گلاور" بود که بعدها دستیار او شد. قبل از نقل مکان به کالیفرنیا، لی اولین مدرسهَ هنرهای رزمی اش را در سیاتل با نام "موسسه ی جان فان کونگ فوی لی"را افتتاح کرد. لی همچنین روش لگد زنی اش، که شامل لگد مستقیم وینگ چون و لگد قدرتی کونگ فوی شائولین شمالی میشد را ارتقا بخشید.

اما بعد از مدتی با مخالفت چینی‌های مقیم آمریکا مواجه گشت و آنها از وی خواستند دست از آموزش به خارجی‌ها بر دارد اما بروس لی در تصمیمش مصمم بود.و آنها برای تعطیل کردن باشگاه وی مبارزی ماهر به نام «وونگ جاک مان» را به منظور مبارزه با بروس لی فرستادند که در این مبارزه وونگ به سختی شکست خورد و دندانهای جلویش را از دست داد.


 حال می خواهم به 20 حقیقت شگفت انگیز درباره بروس لی که ثابت می کند او یک رزمی کار بزرگ است اشاره کنم

بروس لی به خاطر فیلم‌های ملی-میهنی یک چهره نمادین برای تمام مردم جهان، به خصوص برای چینی‌ها تبدیل شد. غلبه‌ی او بر حریف‌های اروپایی و آمریکایی غروری را دل طرفداران او به وجود می‌آورد. نحوه‌ی ورود او به سینما به این گونه بود: او در یک مسابقه‌ی کاراته شرکت کرده بود و از قضا کارگردان سریال  The Green Hornet(زنبور سبز) در آن‌جا حضور داشت و محو هنرهای رزمی او شد. به همین خاطر از بروس لی خواست که در سریال او ایفای نقش کند. بازی‌های زیرپوستی و احساسی او امروزه در کمتر فیلم‌هایی دیده می‌شود. فیلم‌های شناخته شده‌ای که در رزومه‌ی کاری او وجود دارد، به شرح زیر است:

  • Marlowe (مارلو در سال ۱۹۶۹)
  • The Big Boss (رئیس بزرگ در سال ۱۹۷۱)
  • Fist of Fury( در ایران معروف به خشم اژدها- ۱۹۷۲)
  • Way of the Dragon (راه اژدها در سال ۱۹۷۲)
  • Enter the Dragon( اژدها وارد می‌شود در سال ۱۹۷۳)
  • Game of Death( بازی مرگ که به دلیل فوت بروس لی از بدل او در ادامه ساخت فیلم استفاده شد)

سریال‌های تلویزیونی او را نیز در زیر مشاهده می‌کنید:

  • The Green Hornet( زنبور سبز در سال ۱۹۶۷ – ۱۹۶۸)
  • Batman( بتمن در سال ۱۹۶۷ – ۱۹۶۸)
  • Ironside (آیرونساید در سال ۱۹۶۷)
  • Blondie (مو طلایی در سال ۱۹۶۹)
  • Here Come the Brides (عروس می‌آید در سال ۱۹۶۹)
  • Enjoy Yourself Tonight (امشب از خودت لذت ببر در سال ۱۹۷۰)
  • Longstreet (خیابان طولانی در سال ۱۹۷۱)

بروس لی در ۲۰ جولای ۱۹۷۳ (۲۹ تیر ۱۳۵۲) به طرز مشکوکی  در سن ۳۳ سالگی از دنیا رفت. اکنون که حدود ۴۲ سال از مرگ او می‌گذرد، صحبت‌های متفاوتی درباره‌ی این اتفاق زده می‌شود. اما این‌طور که به نظر می‌رسد او به تومور مغزی دچار شده بود و پس مصرف قرصی به کما می‌رود و پس مدتی فوت می‌کند. برخی‌ نیز می‌گویند که او را به قتل رسانده‌اند. اما هر چه که هست او دیگر در میان ما نیست و باید با فیلم‌ها و سریال‌های او زندگی کنیم.

۱- بروس لی با تمرین کردن، حرکات خود را چنان سریع انجام می‌داد که می‌توانست دانه‌های برنج را در هوا با چوب مخصوص غذاخوری چینی‌ بگیرد. حرکات او به قدری سریع بود که عوامل فیلم‌سازی مجبور بودند برای این‌ که‌ تماشاگران بتوانند حرکات او را ببینند، سرعت فیلم را پایین بیاورند.

https://newsmedia.tasnimnews.com/Tasnim/Uploaded/Image/1394/09/06/1394090614412269665915410.png

۲-  بروس لی می‌توانست قبل از اینکه شخصی از کیف‌پول باز شده‌ی خود سکه‌ای بیرون آورد و آن را ببندد، سکه‌ای از کیف او بردارد. او هیچ‌ وقت دست از تمرین برنمی‌داشت تا بتواند نتایج خود را بهبود ببخشد و به بالاترین حد توانایی بدنش برسد.

3- جسد واقعی بروس لی در فیلم «بازی مرگ» حضور داشت. صحنه‌هایی از کلیپ تشییع جنازه‌ی او در فیلم استفاده شده بود. یک نسخه‌ی کامپیوتری از بروس‌ لی بعد‌ها در فیلم «جنگجوی اژدها» استفاده شد.

https://www.tarafdari.com/sites/default/files/users/user32291/lee.jpg

۴-  بروس لی زمانی از دست یک مرد عصبانی شد و چنان ضربه‌ای به او زد که بازوی آن مرد شکست. به خاطر اشتباهاتی که باب وال (بازیگر نقش مقابل بروس لی در فیلم‌های «اژدها وارد می‌شود»، «راه اژدها» انجام می‌داد)، بسیار پیش می‌آمد که دستش با بطری‌های شیشه‌ای بریده می‌شد. بنابراین او در صحنه‌ای دیگر با ضربات واقعی از خجالت وال در می‌آمد. در واقع وال می‌دانست که قرار است ضربه‌ای به سمت او روانه شود ولی روحش هم خبر نداشت که این ضربه تا چه حد محکم خواهد بود.

http://cdn.zoomg.ir/2015/04/46.jpg

5-  در سال ۱۹۶۲، بروس لی در مبارزه‌ای ۱۵ ضربه‌ی مشت و پا را روانه‌ی حریفان خود کرد که باعث ناک-اوت شدن (بیهوش شدن) آن‌ها به مدت ۱۱ ثانیه شد. طرفداران او هنوز تلاش می‌کنند که در ضربه‌ی «مشت نزدیک» معروف او مهارت پیدا کنند.

http://cdn.zoomg.ir/2015/04/56.jpg


۶- بروس لی می‌توانست تنها با انگشت سبابه و انگشت شست حرکت شنا را انجام دهد. او می‌توانست این حرکت را ۵۰ بار تکرار کند. بسیاری از هم‌دوره‌های شما تلاش می‌کنند که بتوانند همانند بروس لی شنا بروند و لی این حرکت واقعا مشکل و طاقت فرساست.

http://sifubrucelee.persiangig.com/document/bodyboulding/brucelee5.jpg

7-  بروس لی در سال ۱۹۵۸ قهرمان مسابقات رقص چا-چا در هنگ‌کنگ شد. او در حالی به این مقام دست یافت که فقط ۱۸ سال داشت.

http://cdn.bartarinha.ir/files/fa/news/1394/1/30/509472_653.jpg

8-  بروس لی از مصدومیت کشنده‌ی ستون فقرات جان سالم به در بُرد. مهره‌ی چهارم کمر او به شدت آسیب دیده بود. بنا به تشخیص پزشکان این موضوع می‌توانست به قیمت پایان دوران بازیگری و کونگ‌فوی او منجر شود. اما بروس لی توانست دوباره‌ی روی پای خود بایستد و به دکترها ثابت کرد که درباره‌ی او اشتباه قضاوت کرده‌اند. او فلسفه‌ی درمان خود را استفاده و بیمارستان را ترک کرد تا قوی‌تر و سریع‌تر از قبل شود.

http://fighting.ir/wp-content/uploads/2014/02/bruce-lee-barbell-curls.jpg

۹-  او یک بار به صورت تصادفی جکی چان را کُتک زد. جکی چان به سختی مورد ضرب و شتم قرار گرفت، اما به این اتفاق می‌خندید و از قرار گرفتن در مقابل یکی از کسانی که بسیار به او افتخار می‌کرد، لذت می‌برد.

http://image.topak.ir/2015/08/262521/ufdnpa7arr3yomx0qr3.jpg

۱۰- بروس لی می‌توانست قوطی‌های نوشابه‌ی کوکا- کولای بدون دستگیره را با فشار انگشت به داخل، باز کند. لازم به ذکر است که در آن زمان قوطی‌های نوشابه از فولادهای ضخیم‌تری نسبت به امروز ساخته می‌شدند.

۱۱- بروس لی می‌توانست تحته‌های چوبی ۶ اینچی (۱۵ سانتی‌متری) ضخیم را بشکند. بروس لی می‌گفت «تخته‌ها عکس‌العملی از خود نشان نمی دهند»، بنابراین او ترجیح می‌داد که به انسان‌ها ضربه بزند.

http://cdn.zoomg.ir/2015/04/113.jpg

۱۲- بروس لی در تمریناتش با جیمز کابرن با ضربه‌ی پا‌ی خود یک کیسه‌ی بوکس ۱۵۰ پوندی (۶۸ کیلوگرمی) را نابود کرد. جیمز کابرن یکی از ستارگانی بود که به بروس لی آموزش می‌داد.

http://cdn.zoomg.ir/2015/04/123.jpg

۱۳- بروس لی سرسخت‌تر از چاک نوریس (رزمی‌کاری که بنیان‌گذار سبک چان-کوک-دو بود و در فیلم راه اژدها در مقابل بروس لی بازی کرد) است. نوریس زیاد درباره‌ی این موضوع حرف نمی‌زند. اما یکبار اشاره کرد که دوستش، بروس‌ لی می‌تواند براحتی او را در مبارزه شکست دهد.

http://selfdefense.persiangig.com/image/bruce.jpg

۱۴- بروس لی یکی از طرفداران گامای بزرگ، تنها کشتی‌گیر بدون شکست جهان بود. دوران حرفه‌ای ورزش او ۵۰ سال به طول انجامید. بروس لی بعضی حرکات کشتی را با حرکات رزمی خود ادغام کرد.

http://cdn.akairan.com/akairan/aka/m1001/4146867530131455102a.jpg

۱۵- یک مجسمه‌ از بروس لی در شهر موستار (شهری درجنوب کشور بوسنی) وجود دارد، چون او شخصیتی داشت که همه‌ی قومیت‌ها او را دوست داشتند و با فلسفه‌ی او موافق بودند. بعد‌ها این مجسمه توسط گروه خرابکاری نابود شد.

https://newsmedia.tasnimnews.com/Tasnim//Uploaded/Image/1394/12/09/139412091038525627235624.jpg


۱۶- بروس لی یکی از طرفداران دو آتیشه‌ی محمد‌علی کِلِی (مشت زن افسانه‌ای مسلمان) بود و با وسواس خاصی مبارزات او را تماشا می‌کرد. بروس لی به صورت جامع حرکات محمد‌علی را مورد مطالعه قرار می‌داد، مبارزات او را بارها و بارها تماشا می‌کرد.

http://faradeed.ir/files/fa/news/1395/3/17/62718_628.jpg

۱۷- بروس لی بر اثر یک واکنش آلرژی ‌زا از دنیا رفت. او بر اثر مصرف قرص اِکوژسیک، یک واکنش آلرژی ‌زا به او دست داد و در سن ۳۳ سالگی از دنیا رفت.  فرزند بروس لی ، برندون لی  نیز در کنار پدر دفن شده است.

https://newsmedia.tasnimnews.com/Tasnim/Uploaded/Image/1394/09/06/139409061449274416591614.png

۱۸- سرعت بروس لی در هنگام انجام واکنش و ضربه‌ از فاصله‌ی ۳ فوتی، در عرض حدود ۰.۰۵ ثانیه اتفاق می‌افتاد. صحنه‌ی مبارزه‌ای وجود دارد که در آن بروس لی ۵۰ حریف را نابود می‌کند.

http://cdn.asriran.com/files/fa/news/1392/5/15/302023_309.jpg

۱۹- بروس لی یک رَگ آمریکایی نیز دارد. یکی از والدین مادر او آلمانی است. گریس هو (مادر بروس لی) یک دو رگه‌ی آلمانی کاتولیک بود. در واقع مادربزرگ بروس لی (مادر گریس هو) یک آلمانی بود.

۲۰- استاد بروس لی ییپ من بزرگ کسی است که استعداد بروس لی در زمینه‌ی هنرهای رزمی را کشف کرد و به او آموزش داد. بروس لی به استاد خود قول داد که کنگ‌فو را فقط در چین حفظ کند و هیچ‌ وقت تکنیک‌های مبارزه را به خارجی‌ها نشان ندهد. اما او به قولش وفا نکرد.


جملات و سخنان پند آموز بروس لی :

  • شناخت خویشتن در ارتباط با دیگران رخ می دهد نه در انزوا.

 

  • اگر فکر میکنید چیزی غیر ممکن است شما آنرا غیر ممکن میکنید.

 

  • خود نمایی,تصور افراد نادان در مورد درخشیدن و عظمت است.

 

  • هر فردی بایستی همواره از سطح خودش فراتر رود.

 

  • حقیقت را میتوان در هر لحظه از مبارزه دید.

 

  • مطابق الگو عمل کردن در تمرینات,به بن بست می رسد.

 

  • مشت و لگد ابزاری برای از بین بردن نفس هستند.

 


  • برای پیروزی و غلبه بر حریفتان باید خشم خود را کنترل کنید.

لیست تمامی شاگردان بروس لی

 

لیست کاملی از تمامی اشخاصی که در نزد بروس لی اموزش دیده اند رو تهیه کردم این اشخاص در سه مکان مختلف که عبارتند از لس انجلس,سیاتل و اوکلند اموزش جان فان کونگ فو و جیت کاندو را دوره دیده اند البته اسامی اشخاصی که در اوکلند اموزش دیده اند اکثرا از شاگردان شاگرد بروس لی بنام جیمز ییم لی هستند.امیدوارم مورد توجه قرار بگیره.بیشتر این اسامی در فیلم های بروسلی نقش ایفا کرده اند.

 

شاگردان بروس لی در لس انجلس


پت جاکوبس                 pete jacobs
لی هونگ                        lee hong
الفرد هابر                   Alfred haber
ریموند هونگ            raymond hung
لاری هارتسل               lary hartsell
پت روساس                    pete rosas
تری میرز                    terry meyers
باب برمو                       bab bremer
گری فی نما                 gary finema
گرت هابر                        gurt haber
ال وولین                           al wolin 
مایک کوکران                mike cochran
جانگ هم                        jang ham 
جیم سول                          jim sevel
پانی یل لی                      paniel lee
ملو ین کوان                  melvin kwan
لین دافین                       lean duffin
تونی لونا                          tony luna
چاک هیل                        chuck hill
تام بلیکرر                  tom bleecr  er
فیل باندلی                   phil bandelli

 

شاگردان بروس لی در سیاتل

 

جسی گلاور                              jesse glover 

تاکی کیمورا                             taky kimural 
روی هالینگس ورت             roy hollingsworth
جوزف کاولس                          joseph cowles
لیندا امری                                linda emery 
لروی پورتر                                  leroy porter
رون مک کی                                ron mckee
جان جکسون                            john jackson
لانزن چین                                ten chinzlan
ادهارت                                            ed hart
جیمز دمیل                              jamz demile
مایک لی                                       mike lee
داف پالمر                              dough palmer
سو آن کای                               sue ann kay
هوارد هال                               howard hall
ماسافو ساکیمور                masafusa kimara
تونی گارت شور                   tony gartshore
دان لیند سای                            don linsay
لروی گارسیا                          leroy garcia
پاتریک استرانگ                   patrick strong
اسکسپ الس وورت             skip ellsworth
تاک میابه                                tak maybe
پت هوکس                                pat hooks
چارلی وو                               charlie woo
فرد ساتو                                    fred sato
جان کریگ                                john craig
رون کیالو اها                        ron kealoaha

 

شاگردان بروس لی در اوکلند

 

جیمز ییم لی                                 james yimm lee
استیو جانسون                                 steve johnson
ارنیه بنویدز                                  zernie benevide 
هارلی چین                                          harly chin
جاسپر کامینگز                            jasper cummings
گاری دیل                                                gary dill
رابرت گارسیا                                         robert Garcia       
گری هام                                              gary hum
گرگلون ییم لی                            greglon yimm lee
مون لینگ                                           moon ling
باب مارشال                                    bob marshall
مانوئل رود ریگوز                     manual rodrigues
هیلتون وانگ                                    hilton wong
دیوید یانگ                                      david young
ادکیم یی                                           ed kim yee
باب بیکر                                           bob baker
  گری  گاگانان                              gary gagaanan
دیل کریستنسن                            dill christensen
تام دلورل                                    tom de laurel
رود نی گی                                       rodny gee
ادوارد یی                                         edward ye
الن مگ دان گال                       allen magdangal
هانک مک گویر                            hank mcguire
جیمی اونگ                                     jimmy ong
جورج تام                                        george tom
آلوین وانگ                                     alvin wong
جیم وانگ                                          jim wong
جوزف دیویس                               joseph davis
جورج لی                                         george lee
فلیکس ماکیاس                               felix macias
ریچارد کارنی                            richard carney
دیو کوکس                                         dave cox
جین دلورل                                  jan de laurel
للوید فریتاس                                lloyd freitas
باری های                                       barry hay
اریک لی                                            eric lee
ماریومگ دانگل                   mario magdangal
فرد مردیت                                fred meredith
استان پیاسیک                                 stan piasik
گوردون توی                                  gordon toy
ارنولد وانگ                               arnold wong
کورتیس یی                                     curtis yee
مایک فونگ                                   mike fong

 

شاگردان خصوصی بروس لی

 

تد وانگ                                      ted wong
جو لوئیس                                    joe lewis
باب وال                                       bob wall
هرب جاکسون                        herb Jackson  
مایک استون                             mike stone
لوئیس دلگادو                        louis delgado
میتوا ویه ها                        راmito uyehara
چاک نوریس                            chuck norris
هایوارد نیشی یوکا             hayward nishoka
اسکیپر مولینز                     skipper mullins



 

شاگردان مشهور بروس لی

کریم عبدل جبار                    kareem abdul jabbar
رومان پولانسکی                          roman polanski
تام تانن بوم                              tom tannen boum
شانون تات                                          shanon tat
استیو مک کوئین                           steve mcqueen
جو هیامز                                          joe hyames
نانسی کوان                                       nansi kwan
لی ماریون                                         lee marvin
استیر لینگ سی لی فارت             stirling silliphart
الکه سامر                                      elke sommer
جیمز کابرن                                  james coburn
جیمز گارنر                                   james garner
دین مارتین                                       dean martin
ادرین مارشال                             adrian marshall
بلک ادواردز                                black edwards

 

آیا شما هم خاطرات خوبی از  فیلم‌های بروس لی دارید؟ آیا این مقاله در شناخت بهتر او به شما کمک کرده است؟ نظرات خود را درباره این اسطوره هنرهای رزمی  در میان بگذارید.

کاش منم تو زمان بروسلی بودم شاگرد بروسلی بودم و بروسلی رو از نزدیک می دیدم.ولی حیف نشد. cryyy!cccc:

معرفی استاد بزرگ  (یکی از ستاره های رزمی سال های اخیر و قهرمان) 

:heart:  دانی ین :heart:

 ( دانی تلفظ صحیح میباشد اما بهش دونی و دنی هم میگن )

http://rozup.ir/up/vsdl/000000/0000/Donnie-Yen000_VSDL.jpg

  • نام : دانی ین /Donnie yen

  • محل تولد : هنگ کنگ

  • تاریخ تولد : بیست و هفتم جولای سال 1963 (53 سال سن)

  • وزن : 77 کیلوگرم

  • قد : 175 سانتی متر

  • وضعیت خانواده : مادر ، پدر ، خواهر بزرگتر

  • وضعیت تاهل : دو بار ازدواج کرده – همسر در حال حاضرش نفر اول مسابقات بانوی خوش اندام چین سیسیلیا چئونگ است دارای دو فرزند به نام های جاسمین و جیمز است  . از ازدواج قبلی اش هم یک فرزند دیگر دارد .گفته می شود ین زندگی خانوادگی بسیار گرمی داشته و همسرش خانم چئونگ را  بسیار دوست دارد . دخترش جاسمین مدل لباس برای کودکان می باشد .

  • حرفه : طراح صحنه های اکشن ، طراح برتر صحنه های رزمی ، تهیه کننده ، کارگردان ، استادهنرهای رزمی ، پیانیست ، بازیگر ، مدل تبلیغاتی

  چکیده :  دانی ین در یک خانواده رزمی کار و هنرمند متولد شد او یک خواهر بزرگتر دارد که اوهم هنرپیشه رزمی بود ، پدرش روزنامه نگار و نوازنده ویلون ، مادرش خواننده و استادهنرهای رزمی بود . مادرش بعنوان مدرس هنر تای چی در موسسه آموزش هنرهای رزمی چین ، شهرت زیادی داشت . پدرش نیز کونگ فو کار می کرد . خانواده ین در زمان دوسالگی دانی چین را به مقصد بوستون ترک کردند ، دانی علاقه شدیدی به هنرهای رزمی از خود نشان می داد و در همان سالهای خردسالی تحت تعلیم مادرش قرار گرفت و سپس برای انتخاب هنررزمی مورد علاقه اش شروع به تجربه کردن سبک های مختلف و اصیل چینی کرد ، در همین حین او ووشو را برای خود برگزید ، پدر  و مادرش نگران محیط زندگی دانی بودند آنها بوستون را برای زندگی پسرشان مناسب ندانسته و دانی را برای گذراندن یک دوره دوساله به پکن فرستادند تا در آکادمی آموزش ووشو زیر نظر اساتید برتر در کنار دوره دوساله تیم ووشو آموزش ببیند . پیش از آن ین از مدرسه اخراج شده بود  ! او پس از آموزش تا مرحله عالی در ووشو ، سبک های دیگری همچون : تای چی ، کونگ فو ، وینگ چون ، کیک بوکس ، جوجیتسو و تکواندو را هم تا حد عالی آموخت و وارد دنیای هنرپیشگی شد و پله های پیشرفت را به سرعت طی کرد تا به یک هنرپیشه مطرح هالیوودی و طراح برتر سکانس های رزمی ، کارگردان برگزیده و مدل مشهور چین تبدیل گردد.

که علاوه بر شهرت خود در چین و هنگ کنگ، این روزها توانسته به یکی از محبوبترین چهره های سینمای اکشن در سرتاسر دنیا تبدیل شود. به عقیده بسیاری از هواداران سینما و حتی بسیاری از کارگردانان از جمله پیتر چان، او برترین بازیگر هنگ کنگی و بامهارت تر از بزرگانی نظیر جت لی و جکی چان است. گفتنی است که اسکات ادکینز انگلیسی هم مهارت او را ستوده و اعلام کرده که علاقه دارد با دانی ین در یک فیلم همبازی شود .taeed

زندگی شخصی (کامل تر):

ین در سال 2003، در تورنتوی کانادا با سیسیلیا سیسی ونگ ازدواج کرد. ونگ در سال 2000، در مراسم بانوی چینی در کانادا، برنده دو جایزه، "بانوی سرزندگی" و "بانوی خوش اندام" شده بود. حاصل زندگی آنها، یک دختر بنام جسمین و یک پسر بنام جیمز است.  دانی همچنین از ازدواج قبلی خود، پسری به نام من چئوک ین دارد. دانی ین اعلام کرده که طرفدار سرسخت مسابقات هنرهای رزمی تلفیقی که توسط سازمان UFC برگزار می شود است و هر مسابقه ای را که برایش امکان داشته باشد، تماشا میکند.

http://rozup.ir/up/vsdl/0/0000/DY/Donnie-Yen-vs5.jpg

دوران اولیه زندگی:

مادر دونی ، به نام بوسیم مارک، استادبزرگ هنر رزمی وودانگ چوان (مشت وودانگ) و پدرش در یک روزنامه به ویراستاری مشغول است. زمانی که دانی دوساله بود، خانواده اش به هنگ کنگ رفتند و پس از اینکه به سن یازده سالگی رسید، برای اولین بار همراه خانواده اش وارد بوستون آمریکا شد. گفتنی است که خواهر کوچکتر او، کریس ین هم رزمی کار و بازیگر است که در سال 2007 در فیلم ماجراهای جانی تائو بازی کرد.

دونی در دوران کودکی، تحت تاثیر مادرش، به هنرهای رزمی علاقه مند شد و شروع به یادگیری سبک های مختلفی از جمله تای چی و چندین سبک سنتی چینی دیگر نمود. وی پس از اخراج از مدرسه، توان خود را روی یادگیری ووشو گذاشت ولی بدلیل حواشی زیادی که در آمریکا برای او پیش آمده بود، پدر و مادرش او را به پکن فرستادند تا نه تنها از مشکلات دور باشد بلکه دوره تمرینی دوساله ای را تیم ووشوی پکن بگذراند. هنگامی که ین قصد بازگشت به آمریکا کرد، قبل از آن سری به هنگ کنگ زد و در آنجا با کارگردان معروف رزمی، یوئن وو پینگ آشنا شد.


اشتغال به بازیگری:

دونی ین ابتدا در دو فیلم شائولین کار مست و تائویسم مست، بعنوان بدلکار عمل نمود. سپس در سن بیست سالگی، اولین نقش بازیگری خود را در فیلم تای چی کار مست، ایفا نمود. این فیلم توانست تاحدودی مهارت های فوق العاده ی دانی را به نمایش بگذارد. پس از بازی در فیلم تای چی کار مست، او در چند فیلم دیگر از جمله "زن و شوهرهای نامتناسب" که یک فیلم کمدی بود و همچنین قفس ببر یک و 2 بازی کرد. او در هر دو فیلم قفس ببر، علاوه بر بازیگری، طراحی صحنه های رزمی را نیز به عهده گرفت.

 http://rozup.ir/up/vsdl/0/0000/DY/Donnie-Yen-vs1.jpg

سکوی پرتاب دانی به سمت شهرت، فیلم روزگاری روزگاری در چین 2، در سال 1992 بود که صحنه زیبا و معروف مبارزه او با وانگ فی هونگ (با بازی جتلی) را همگی به خاطر داریم. دانی ین و جت لی در سال 2002 نیز، دوباره با هم در فیلمی به نام قهرمان همبازی شدند. در این فیلم هم، دانی ین مبارزه ای بیاد ماندنی با شخصیت جت لی داشت. فیلم قهرمان، نامزد جایزه اسکار بهترین فیلم غیرآمریکایی در سال 2003 شد، ولی این جایزه به فیلم آلمانی ناکجایی در آفریقا رسید.

Once Upon a Time in China II 1992

http://rozup.ir/up/vsdl/0/0000/DY/Donnie-Yen-vs15.jpg

Hero 2002

http://rozup.ir/up/vsdl/0/0000/DY/Hero_NamelessAndSky700.jpg

پس از گذشت چند سال از فیلم روزی روزگاری در چین 2، و بازی در فیلم های متعدد از جمله اژدهای سرخ، وینگ چون، و میمون آهنی (که به عقیده بسیاری از فیلم دوستان، بهترین فیلم رزمی در تاریخ است)، وی در سال 1997 شرکت فیلم سازی به نام سیلور بولت (گلوله نقره ای) تاسیس کرد و کار کارگردانی را با ساخت فیلم اکشن افسانه گرگ و بوسه بالیستیک آغاز نمود و درهردوی این فیلم ها، نقش اول را نیز بعهده گرفت. دانی سپس سعی کرد مهارتش را در طراحی صحنه های رزمی افزایش دهد و توانست علاوه بر طراحی صحنه های رزمی فیلمهای هالیوودی ازجمله کوه نشین و تیغه 2، نقش های کوتاهی را نیز در این فیلم ها بازی کند.

1993 Iron Monkey

http://rozup.ir/up/vsdl/0/0000/DY/Ironmonkeyaff.jpg

در سال 2003، دانی ین در فیلم شوالیه های شانگهای، با جکی چان همبازی شد. نقش او در این فیلم، ابتدا به رابین شو (که در فیلم قفس ببر 2، همبازی دانی است) پیشنهاد شده بود ولی وی بدلیل مشغله کاری، این نقش را رد کرده و بدین صورت بازی در این فیلم، به دانی ین رسیده بود.

Shanghai Knights 2003

http://rozup.ir/up/vsdl/0/0000/DY/2003-Shanghai-Knights.jpg

در سال 2004، طراحی صحنه های مبارزه بازی ویدیویی انیموشا 3، که بازیگرانی نظیر تاکشی کانشیرو ژان رنو نیز جز شخصیت های آن بودند، به دانی ین واگذار شد.  دانی در دهه 2000 همچنان بطور فعال به کار خود ادامه داد و  فیلم هایی نظیر هفت شمشیر به کارگردانی تسویی هارک و منطقه قتل به کارگردانی ویلسون ییپ را را در سال 2005 بازی کرد. هردوی این فیلمها در جشنواره فیلم بین المللی تورنتو در سال 2005 شرکت داشتند.  در همان سال، دانی، اینبار با نیکولاس تسه و شان یوئه در فیلم باشگاه ببر و اژدها به کارگردانی ویلسون ییپ همبازی شد. این فیلم اقتباسی از سری کامیک قهرمانان شرقی از وانگ یوک لانگ بود. دانی ین همکاری اش را با ویلسون ییپ در سال 2007 با فیلم فلش پوینت (نبرد نهایی، یا نقطه اشتعال) ادامه داد. در این فیلم فوق العاده دیدنی، دانی ین نه تنها نقش اول را بعهده داشت بلکه همچنین تولیدکننده و البته طراح صحنه های اکشن نیز بود. این فیلم برای او دوجایزه حاصل کرد: جایزه فیلم اسب طلایی برای بهترین طراحی صحنه های رزمی و همچنین جایزه فیلم هنگ کنگ برای بازی فوق العاده اش در این فیلم.

بازی ویدیویی انیموشا 3

http://rozup.ir/up/vsdl/0/0000/DY/donnie-yen555.jpg

در سال 2008، دانی ین در فیلم ایپ من، که بر اساس زندگی ایپ من، مربی بروسلی و استاد بزرگ سبک وینگ چون ساخته شد، (در مطالب قبلی در موردش توضیح داده شده) نقش آفرینی کرد. این فیلم، چهارمین همکاری دانی ین با ویلسون ییپ بود. فیلم ایپ من (که در ایران گاها با نام مردی به نام ایپ هم شناخته میشود) همچنین  پرفروش ترین فیلمی است که دانی ین نقش اول آن را بازی میکند.  فروش این فیلم، 25 میلیون دلار هنگ کنگ در هنگ کنگ و 100 میلیون یوان در چین بود.tajob

 http://media.vaiomusic.org/wp-content/uploads/2016/07/Ip-Man-2008.jpg


طراحی صحنه های رزمی

 

دانی ین علاوه بر اینکه بازیگر و رزمی کار فوق العاده ماهری است، در طراحی صحنه های رزمی هم شهرت جهانی یافته. این مهارت او به تنهایی تا کنون چندین جایزه را نصیب او کرده است.

http://rozup.ir/up/vsdl/0/0000/DY/donnieblade2.jpg

http://rozup.ir/up/vsdl/0/0000/DY/Donnie-Yen-vs9.jpg

http://rozup.ir/up/vsdl/0/0000/DY/Donnie-Yen-vs2.jpg

در سال های اخیر، دانی ین موفق به انجام شاهکاری شده که تا کنون بسیاری از طراحان رزمی دنیا از انجام آن عاجز بوده اند، بکارگیری هنرهای رزمی تلفیقی (MMA) در فیلم ها. نقطه اشتعال یا همان فلش پوینت ، نمونه بارز این شاهکار بود. پس از دیدن این فیلم کاملا متوجه خواهید شد که مبارزات آن با هرآنچه در فیلم های بازیگرانی نظیر فرانکی، استیون سیگال، بروسلی، جت لی و ... دیده اید، متفاوت است.  نمونه دیگر چنین شاهکاری فیلم اس پی ال، یا منطقه قتل است.

 

در سال 2010، دانی ین این بار طراحی صحنه های رزمی فیلم افسانه مشت: بازگشت چن زن را بعهده گرفت. او گفته برای این فیلم، از تکنیک های جیت کاندو نیز برای یادبود و بزرگداشت بروسلی (که نقش چن زن را در سال 1972 در فیلم خشم اژدها بازی میکند) استفاده کرده.  او همچنین از فنون هنرهای رزمی تلفیقی (که اشاره ای به آن شد) و وینگ چون نیز در این فیلم استفاده میکند. هنرهای رزمی تلفیقی (MMA) سبکی مبارزاتی است که در آن فنون جوجیتسوی برزیلی، جودو، کاراته، بوکس، کیک بوکسینگ و کشتی دیده میشود که کاملا در فیلم قابل مشاهده است. ین اعلام کرده که مفهوم جیت کاندوی بروسلی، شبیه به هنرهای رزمی تلفیقی است و بهمین خاطر بکارگیری فنون رزمی مختلف در این فیلم، اهمیت زیادی دارد.

http://rozup.ir/up/vsdl/0/0000/DY/Yen%20Stroke%201.jpg

http://rozup.ir/up/vsdl/0/0000/DY/Jackie-Chan-e-Donnie-Yen-in-Ultimate-Codebreak.jpg

فیلم های دانی ین

(Crouching Tiger,Hideen Dragon:Sword of Destiny (2016

(Ip Man III (2015

(The Iceman (2014

(Kung Fu Jungle(2014

(Wu Xia (2011

(The Lost Bladesman (2011

(All's Well End's Well  (2011

(The Legeng Of Chen Zhen (2010

(Ip Man II (2010

 (Blades (2010

(Bodyguards and Assassins (2009

(All's Well End's Well 2009 (2009

(Ip Man (2008

(Painted Skin (2008

(An Empress and The Warriors (2008

(Flash Point (2007

(Dragon tiger gate (2006

(Seven Swords (2005

(SPL (2004

(The Twins Effect sequel (2004

(Shanghai Knight (2003

(Hero (2002

(Blade2: Bloodhunt (2001

(Highlander : Endgame (2000

(Ballistic Kiss (1998

(Shanghai Affairs (1998

(Legend Of The Wolf (1997

(Iron Monkey 2 (1996

(Satan Returns (1996

(Asian Cop - High Voltage (1995

(Fist Of Fury(1995

(Circus Kids (1994

(Wing Chun (1994

(Iron Monkey (1993

(Hero Among Heroes (1993

(Butterfly and Sword (1993

(Cheetah on Fire (1993

(New Dragon Gate Inn (1991

(Once Upon a Time in China 2 (1992

(Crystal Hunt (1991

(Holy Virgin vs. Evil Dead (1991

(Tiger Cage II (1990

(In the Line of Duty 4 (1989

(Tiger Cage (1988

(Mismatched Couples (1985

(Drunken Tai Chi (1984

معرفی چند فیلم دانی ین

 
1.فیلم

2016  Crouching Tiger, Hidden Dragon: Sword of Destiny

http://rozup.ir/up/vsdl/0000000000/00000000000000000000/Crouching-Tiger_-Hidden-Dragon_Sword-of-Destiny_vsdl.jpg


اطلاعات کامل :  IMDB

امتیاز فیلم : 6.2/10

تاریخ انتشار: February 2016 

ژانر: اکشن | ماجراجویی |درام | رزمی

کارگردان : Woo-Ping Yuen

بازیگران :  Donnie Yen,, Michelle YeohHarry Shum Jr

محصول : چین و هنگ کنگ 

زبان : ماندریانی

خلاصه داستان : در قسمت دوم ببر خیزان ، اژدهای پنهان شمشیر زن افسانه ای فرصتی برای رستگاری می یابد ...

2.فیلم

 Ip Man 3 2015


http://rozup.ir/up/vsdl/0000000000/00000000000000000000/Ip-Man-3_VSDL_POSTER.jpg

نام دیگر فیلم : (( Yip Man 3 ))

اطلاعات کامل :  IMDB

امتیاز فیلم : 7.4/10

تاریخ انتشار: December 2015

ژانر: اکشن | هیجان انگیز | رزمی

کارگردان : Wilson Yip

بازیگران :  Donnie YenLynn HungJin Zhang

محصول : هنگ کنگ و امریکا

خلاصه داستان : یک گروه گنگستر خطرناک و بی رحم وارد شهر می شوند و امنیت شهر را به خطر می اندازند. در این وضعیت، استاد Ip بار دیگر وارد عمل می شود و …

3.فیلم

Kung Fu Jungle 2014


http://rozup.ir/up/vaskeh/Kung-Fu-Jungle-2014_VSDL.jpg

نام دیگر فیلم : (( Yat ku chan dik mou lam ))

اطلاعات کامل :  IMDB

امتیاز فیلم : 7.2/10

تاریخ انتشار:  October 2014

ژانر: اکشن | هیجان انگیز | رزمی

کارگردان : Teddy Chan

بازیگران :  Donnie Yen, Charlie Yeung, Baoqiang Wang.

محصول : چین و هنگ کنگ

خلاصه داستان : فیلم درباره مامور پلیسی می باشد که استاد هنرهای رزمی است. این پلیس بعد از کشتن یک مرد ، محکوم و راهی زندان می شود. اما قاتلی بی رحم پیدا می شود که در حال کشتن مربی های رزمی است و پلیس قادر به دستگیری او نیست. ولی آن استاد هنرهای رزمی که در زندان است ، از پلیس درخواست میکند که او را از زندان آزاد کنند و او نیز در ازای آن ، فرد قاتل را دستگیر کند …

4.فیلم

The Lost Bladesman 2014 


http://rozup.ir/up/vsdl/0000000000000/0000/The-Iceman-2014_VSDL.jpg

نام های دیگر فیلم : ((Bing Fung: Chung Sang Chi Mun))

اطلاعات کامل :  IMDB

امتیاز فیلم : 4.6/10

تاریخ انتشار:  September 2004

ژانر: اکشن | کمدی| تاریخی | رزمی

کارگردان :  Wing-cheong Law

بازیگران : Donnie Yen, Baoqiang Wang, Shengyi Huang

محصول : هنگ کنگ

خلاصه داستان : داستان در مورد یک افسر گارد سلطنتی و سه دوست است که در دوران کودکی با هم بودن که حالا پس از ۴۰۰ سال باید … 

5. فیلم

The Lost Bladesman 2011


http://rozup.ir/up/vsdl/000000/000000000000000/The-Lost-Bladesman_VSDL.jpg

نام های دیگر فیلم : ((Guan Yun Chang ))

اطلاعات کامل :  IMDB

امتیاز فیلم : 6/10

تاریخ انتشار:  April 2011

ژانر: اکشن | بیوگرافی | درام | رزمی

کارگردانان  :  Felix Chong, Alan Mak

بازیگران : Donnie Yen, Wen Jiang, Betty Sun

محصول : چین و هنگ کنگ

خلاصه داستان : داستان افسانه ای گیون یو و عبور از پنج گذرگاه و قتل شش ژنرال را روایت میکند. او نقش عمده ای در جنگ داخلی که به فروپاشی سلسله هان و استقرار هان شو از ۳ پادشاهی منجر شد...

6.فیلم

Ip Man 2 2010

http://www.myp30movie.ir/wp-content/uploads/2015/02/3movie1_Rpdq6PVlQCHc.jpg

نام فارسی : مردی به نام ایپ ۲

سال تولید : ۲۰۱۰

محصول کشور : هنگ کنگ

 ژانر : اکشن | زندگی نامه | تاریخی

امتیاز IMDB از ۱۰ : ۷٫۶

 کارگردان :  Wilson Yip

ستارگان :  Donnie Yen, Simon Yam, Lynn Hung

خلاصه داستان :استاد ییپ در هنگ هنگ قصد دارد تا مدرسه هنرهای رزمی به سبک وینگ چون را آموزش دهد، اما قوانینی برای باز کردن مدرسه هنرهای رزمی در بین استادان وجود دارد. استاد ییپ میبایست تمامی استادها از مدرسه های دیگر را شکست دهد…

7.فیلم

An Empress and the Warriors 2008


http://rozup.ir/up/vsdl/0000000000000/000000000/An-Empress-and-the-Warriors-2008_VSDL.jpg

نام دیگر فیلم : ((Jiang shan mei ren))

اطلاعات کامل :  IMDB

امتیاز فیلم : 5.9/10

تاریخ انتشار:  March 2008

ژانر: اکشن | درام | رزمی

کارگردان : Siu-Tung Ching

بازیگران :  Kelly Chen, Donnie Yen, Leon Lai

محصول : چین

خلاصه داستان :  امپراتور چین اقتدار خود را از دست داده است وگروه های مختلف در چند منطقه برای کسب قدرت، حکومتهای مستقلی اعلام کرده اند. امپراتور به همراه سپاه وفادار و دختر مبارزش عازم نبرد میشوند. پس از درگیری های فراوان، برادرزاده امپراتور وپسر عموی که به شدت عاشق قدرت است ودختر عموی خود را تنها رقیب خود در جانشینی امپراتور می داند ، با طرح ریزی توطئه ای از اختلافی که در سپاه امپراتور به وجود امده ، استفاده می کند وامپراتور را به قتل می رساند. پس از قتل امپراتور ، مویانگ در صدد از میان برداشتن تنگ بر می اید که…

8. فیلم

Painted Skin 2008


http://rozup.ir/up/vsdl/0000000000000/0000000000/Painted-Skin_VSDL.jpg

نام دیگر فیلم : ((Hua pi))

اطلاعات کامل :  IMDB

امتیاز فیلم : 6.4/10

تاریخ انتشار:  February 2003

ژانر: اکشن | هیجانی | درام | رزمی

کارگردانان  :  Gordon Chan Andy Wing-Keung Chin Danny Ko

بازیگران :  Donnie YenXun Zhou, Wei Zhao, Kun Chen

محصول : چین

خلاصه داستان: سربازان دختری بی سرپرست به نام ژائو را که در دست بیابان گردان اسیر شده، نجات می دهند. ژن وانگ سرداری است که ژائو را نجات داده و به روستای خود می برد. همسر ژن وانگ از ژائو پرستاری کرده و به او محبت زیادی می کند تا اینکه او…

9. فیلم

Kill Zone 2005

https://my-film.org/wp-content/uploads/2015/10/Kill-Zone-2005.jpg

نام فارسی : منطقه کشتار

سال تولید : 2005

محصول کشور : هنگ کنگ

ژانر : اکشن

امتیاز IMDB از :۱۰ ۷٫۲

 کارگردان : Wilson Yip

ستارگان : Donnie Yen, Sammo Hung Kam-Bo, Simon Yam

خلاصه داستان فیلم Kill Zone 2005 :«چان» کارآگاه پلیس کهنه کار که تقریبا به انتهای دوره ی کاری اش رسیده، مراقب دختر یک شاهد است که توسط تبهکاری بی رحم بنام «پو» بقتل رسیده. «ما» که در هنرهای رزمی مهارت بالایی دارد، به جای چان بعنوان رئیس دایره جنایی انتخاب می شود…

10. فیلم

Iron Monkey 1993


http://rozup.ir/up/vsdl/0000000000000/000000000/iron-monkey_VSDL.jpg

نام های دیگر فیلم : ((Siu Nin Wong Fei Hung Chi: Tit Ma Lau ))

اطلاعات کامل :  IMDB

امتیاز فیلم : 7.6/10

تاریخ انتشار: September 1993

ژانر: اکشن | جنایی | درام | رزمی

کارگردان :  Woo-ping Yuen

بازیگران : Rongguang Yu, Donnie Yen, Jean Wang

محصول : هنگ کتگ

خلاصه داستان : ماموران فاسد دولتی چین به طور مستمر در حال ناپدید شدن توسط فرد ماسک داری به نام “میمون آهنی”، می شوند. دولت هم دست به کار می شود و تمام نیروهای خود را برای پیدا کردن این شخص بسیج می کند…

واقعاً فیلم های محشری هستند امیدوارم ببینید و لذت ببرید.

جناب بیلی لو

تمام پستهای رزمی شما کپی صرف از سایتهای دیگه مثل ویکی پدیای فارسی و ... هست. شما پستهای قبل از پستهای خودتون رو ببینید. اکثر پستها رو کاربران ما از ذهن خودشون نوشتند. شما که اینقدر به سینمای رزمی علاقه دارید یعنی نمیتونید حتی یک جمله از خودتون در مورد اونا نظر بدین؟ ماشالله تحصیلات عالیه هم که دارین. میتونین مطالب سایتهای انگلیسی زبان رو ترجمه کنین یا بشینین یه فیلم بروس رو از نظر خودتون نقد کنین.

خدای نکرده قصد ندارم شما رو ناامید کنم. واقعا دلم میخواد بیاین و این چند تا فیلم بروس لی رو بررسی کنین. ببینید سایتهای خارجی در موردش چی میگن. دنبال کپی پیست نباشید. کسی که به چیزی علاقه داره باید براش زحمت بکشه. وقت بذاره . عاشقی بدون دردسر نمیشه.:cheshmak:

به خاطر علاقتون و به خاطر زحمتی که کشیدین این پستها رو حذف نمیکنم. ولی منتظر پست جدید و پربارتون در مورد بروس لی میشینم.

ستاره ای دیگر در سینمای هالیوود

:heart: مایکل جی وات :heart:

http://www.moviehappens.com/fa/media/PrimaryPhoto/790241725.jpg?tbnWidth=393&tbnHeight=700

مایکل جای وایت (انگلیسی: Michael Jai White؛ زادهٔ ۱۰ نوامبر   ۱۹۶۷(1967-11-10) یک هنرپیشه اهل ایالات متحده آمریکا است.

از فیلم‌ها یا برنامه‌های تلویزیونی که وی در آن نقش داشته است می‌توان به شوالیه تاریکی، سرباز جهانی: بازگشت، هیچ وقت عقب نشینی نکن، تسلیم نه!!شکست‌ناپذیر ۲: آخرین مرد مقاوم، زخم‌های خروج ،دینامیت سیاه،دینامیت سیاه (مجموعه تلویزیونی) اشاره کرد.

بسیاری معتقدند که او به قدر کافی مشهور و شناخته شده است. اما حقیقت این است که بیش از این‌ها برای موفقیت و شهرت راه در پیش رو دارد. او مهارت‌های فراوانی در رشته‌های مختلف رزمی مانند کاراته، ووشو، تای کوآنگ دو، تانگ سو دو و چند رشته دیگر دارد.

 

http://www.beytoote.com/images/stories/news/92/10/92-10-m891.jpg

«وايت» سال‌ها به عنوان بدلکار و طراح در فیلم‌های گوناگون کار کرد تا این‌که در سال ۱۹۹۷، موفق به حضوری کوتاه در فیلم «اسپاون» شد. اما موفقیت‌های او به عنوان یک بازیگر اکشن رزمی از فیلم «بی‌چون و چرای ۲: آخرین مرد مقاوم» آغاز شد و پس از آن «خون و استخوان» بود که بیشتر «جی وایت» را شناساند. او پتانسیل بسیار بالایی در ایفای نقش‌های اکشن رزمی دارد و هنوز به آن‌چه شایسته‌اش بوده نرسیده است.

  A : به عنوان بازیگر             D : به عنوان کارگردان
Michael Jai White
نام فيلم
Android Cop 2014 – A
Black Dynamite 2009 – A
Blood and Bone 2009 – A
Chain of Command 2015 – A
Exit Wounds 2001 – A
Falcon Rising 2014 – A
Freaky Deaky 2012 – A
Never Back Down 2: The Beatdown 2011 – AD
Skin Trade 2014 – A
Spawn 1997 – A
Tactical Force 2011 – A
The Dark Knight 2008 – A
The Philly Kid 2012 – A
Undisputed II: Last Man Standing 2006 – A
Universal Soldier 1992 – A
Universal Soldier The return 1999 – A
We the Party 2012 – A

(۱۳۹۵/۹/۲۳ عصر ۰۹:۰۷)اسکورپان شیردل نوشته شده: [ -> ]

جناب بیلی لو

تمام پستهای رزمی شما کپی صرف از سایتهای دیگه مثل ویکی پدیای فارسی و ... هست. شما پستهای قبل از پستهای خودتون رو ببینید. اکثر پستها رو کاربران ما از ذهن خودشون نوشتند. شما که اینقدر به سینمای رزمی علاقه دارید یعنی نمیتونید حتی یک جمله از خودتون در مورد اونا نظر بدین؟ ماشالله تحصیلات عالیه هم که دارین. میتونین مطالب سایتهای انگلیسی زبان رو ترجمه کنین یا بشینین یه فیلم بروس رو از نظر خودتون نقد کنین.

خدای نکرده قصد ندارم شما رو ناامید کنم. واقعا دلم میخواد بیاین و این چند تا فیلم بروس لی رو بررسی کنین. ببینید سایتهای خارجی در موردش چی میگن. دنبال کپی پیست نباشید. کسی که به چیزی علاقه داره باید براش زحمت بکشه. وقت بذاره . عاشقی بدون دردسر نمیشه.:cheshmak:

به خاطر علاقتون و به خاطر زحمتی که کشیدین این پستها رو حذف نمیکنم. ولی منتظر پست جدید و پربارتون در مورد بروس لی میشینم.

دوست گرامی جناب اسکورپال شیردل  ممنون بابت توجه شما .  من لیسانس برق قدرت دارم و لیسانس مدیریت و ترم آخر ارشد مدیریت مالی هستم و از دوستان پروژه می گیرم از این راه یه درآمدی دارم و کل شبم تو باشگاه هستم و مربی گری می کنم. و فرصت مطالعه سایت های خارجی رو ندارم .

ولی با توجه به حرف شما نقد من این هستش:

فیلم های بروسلی رو  شاید هر کدومشون و 50 بار بیشتر دیدم . و اینو باید بگم که بروسلی خدای حرکات رزمی و اسطوره ی بی همانند کارگردانی و بازیگری هستند . و من در مورد نقادی فیلم تخصصی ندارم . فقط همین قدر تلاش کردم که ساعاتی رو صرف کافه کنم برای شناساندن هنرپیشگان مطرح دنیا و کارهای زیبای آنها تا دوستان ساعاتی لذت بخش را سپری کنند و وقت گرانبها شون پای سریال و فیلم های کریشه ای ایرانی و هندی و کره ای صرف نکنند. چون از نظر من فیلم ها و سریال های ایرانی و هندی و کره ای  مثل زندگی معمولی ما هستند منم به راحتی می تونم فیلم و سریالی که فقط حرف زدن شده بازیگری بازی کنم. ولی انجام دادن یه حرکت بروسلی کار ساده ای نیست. و کسانی باید این هنرپیشگان مخصوصا بروسلی رو نقد کنند که هم ردیف با این شخصیت بزرگ باشند و من فقط می تونم فیلم های خانوادگی رو نقد کنم.من در کل دنیا هیچ کس رو نمی شناسم که همانند بروسلی باشه . چه برسه که این شخصیت بزرگ رو نقادی کنه . بروسلی یعنی عزم جزم ، یعنی باور قدرتی که خدا در وجود انسان نهاده ، یعنی خواستن و توانستن به معنای واقعی ، یعنی شکست باورهای غلط مردم(بارزترین عمل بروسلی وقتیکه ستون فقراتشون آسیب دیده بود و دکترا خبر فلجی به ایشون دادند و هر کسی بود تمام زندگیش و روی ویلچر می گذروند ولی بروسلی با گفتن من می توانم غیر ممکن را ممکن کرد.) ،بروسلی یعنی فوق العاده ،یعنی پدیده ی بزرگ برای سینمای بشریت،یعنی غیرت، من فیلم های زیادی رو دیدم . و شما می دونید وقتی که یک فیلم مشاهده می شه دوباره نگاه کردن اون فیلم لذت مشاهده ی اول و نمی ده. و تو این دهه ها فیلم های رزمی زیادی رو دیدم ولی مشاهده بار اول این فیلم ها لذت زیادی نداشت ولی مشاهده بار 51 یکی از فیلم های بروسلی من و به وجد میاره.

فرق بروسلی با بازیگران ستاره امروزی از نظر من این موارد هستند:

1- طرز ایستادن بروسلی در فیلم هایش مانند فاتیح جنگ هستش. که در فیلم های امروزی حالت ایستادنشون فقط نماد گونه هستش .

2- چهره بروسلی در هنگام خشم چنان حالت برزخی پیدا می کنه . مانند  شیری غران خشمگین که در مقابل ایستاده است.

3- بروسلی در فیلم هایش با اعتماد به نفس کامل ظاهر میشه . و هرگز در نقش هایش در مبارزات از حریفش بار اولش شکست نخورده تا بار دوم حریفش  شکست بده . که در فیلم های سایر هنرپیشگان ما بار ها شاهد شکست در مرحله ی اول و پیروزی در مرحله دوم بودیم.

4- بروسلی در حرکاتش از وسایل بدلکاری در حد خیلی خیلی پایینی استفاده می کرد . و قطع به یقین تمام حرکاتش واقعی و با قدرت زده میشد. ولی هنرپیشگان امروزی اگه 40 درصد حرکاتشون واقعی باشه 60 درصد حرکاتشون بدلکاری هستش.

5- بروسلی در مبارزاتی که در فیلم هایش می کرد . حرکت و صدایی که از خودش ایجاد می کرد هماهنگی داشت و زیبایی خاصی به حرکاتش می داد. ولی هنرپیشگان امروزی با تقلید از این حرکات بروسلی ماهیت این حرکات رو از بین برده اند.

6- بروسلی برای فیلم هایش دنبال حریفان قدر و ناشناس بود تا بتونه علم حرکاتش رو افزایش بده و با نشان دادن سبک های دیگه در فیلم هایش آموزشی زیبا از هنرهای رزمی رو به نمایش بگذاره. و مدام در حال حریف طلبیدن از تمام نقاط دنیا بود. ولی هنرپیشگان امروزی دنبال مبارزه با حریفان برتر و پیروزی در تمام مبارزات نیستند.و حریفی را برای ارزیابی خود نمی طلبند. و بیشتر دنبال پول و شهرت هستند تا دنبال اثبات خودشان به عنوان یک اسطوره . ولی بروسلی در فیلم هایش هرگز نقش دوم نبود و شکست نخورد و به خاطر پول عزت خودش و پایین نیاورد.

7- بروسلی در فیلم هایش محافظ کسی نمی شد و خاطر خواه زنان نمی شد که به خاطر زنی خودش و درگیر کنه و تمام محتوای فیلم فقط بخاطر یه زن باشه. بروسلی فقط در مقابل ظلم ایستادگی می کرد و پیامش فقط این بود که در مقابل ظلم وستم باید با قدرت ایستادگی کرد که این مستلزم داشتن مهارت است . اینه طریقت اسطوره ای بزرگ. ولی در فیلم های امروزی پای زنان در همه ی فیلم هادر میان است و هنرپیشگان رزمی فقط به خاطر  عشق به یک زن و یا حفاظت از یک زن و ... مبارزه می کنند نه به خاطر ظلمی که به دیگران میشه.مانند فیلم های ایرانی که امروزه هر چی فیلم از زمان جنگ بسازند زنان در آن دخیلند ولی فیلم های چند سال قبل جنگ یا زنی در جنگ نبود و اگرم بود نقش بسیار کمرنگ داشت ولی سینمای امروز ایران زنان را فاتح جبهه های جنگ نشان می دهند. مانند سریال کریشه ای کیمیا

و مواردی دیگر...

امیدوارم مطالبی که در این پست نوشته ام باعث ناراحتی کسی نشه . این نظر شخصی من بود.

و اگر بخواهم درصد موفقیت به سینما ها بدم:

به سینمای ایران 20% موفقیت

به سینمای بالیوود 30% موفقیت

به سینمای کره 40 % موفقیت

به سینمای هالیوود به قسمت تخیلاتش 80% موفقیت، به قسمت خانوادگیش 40% موفقیت و به قسمت کمدیش 60% موفقیت و به قسمت رزمی 100% موفقیت رو میدم.

shakkk!پس هر زمانی که صرف نگاه کردن به فیلم های ایرانی و هندی و کره ای می کنید . دارید لذت نگاه کردن به فیلم های تخیلی زیبا و فیلم های رزمی زیبا رو از دست می دید. زیرا هر چه زحمت بیشتر موفقیت بیشتر .خودتون قضاوت کنید ...khandetaeed

و کلام آخر در این پست : عدالت یعنی قضاوت درست.

کسی که درباره چیزی نقادی می کنه باید خودش یک پله بالاتر از شخص مورد نقادی باشه . برای مثال اگه کسی بروسلی رو می خواد نقادی کنه باید توانایی هایش یه پله بالاتر از توانایی های بروسلی باشه تا بتونه کارهای بروسلی رو نقادی کنه .وقتی شخصی نمی تونه یه حرکت مشت قدرتمند مانند بروس لی بزنه چطور می خواد قضاوت کنه tajob2. در صورت نقادی عدالت رو زیر پا گذاشته. nnnn:

صفحات: 1 2
آدرس های مرجع