تالار کافه کلاسیک

نسخه کامل: کلاسیک ها در تلویزیون
شما درحال مشاهده محتوای قالب بندی نشده این مطلب هستید. نمایش نسخه کامل با قالب بندی مناسب.
صفحات: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22

(۱۳۹۱/۶/۲۸ صبح ۰۸:۰۲)منصور نوشته شده: [ -> ]

هرگاه یادی از سریال دلیران تنگستان میشود من بیاد مرحوم محمود جوهری (بازیگر نقش رئیس علی) می افتم. محمود جوهری که بازیگر آماتوری بود در این سریال در نقش رئیس علی فوق العاده ظاهر شد. این بازیگر نجیب و کم رو که در آنزمان تازه هم ازدواج کرده بود از طرف همایون شهنواز (کارگردان) 40 هزار تومان پاداش گرفت و با آن یک پیکان جوانان قرمزرنگ خرید. چون رانندگی را بتازگی آموخته بود با همان پیکان تصادف کرد و مدتی پس از تولید سریال (که حتی خود سریال را هم ندید) خود و همسرش کشته شدند . بدون شک با آن حضور خارق العاده در سریال ، اگر این بازیگر زنده می ماند امروز یکی از غولهای بازیگری سینمای ایران بود اما اجل امانش نداد. او مردی نماز خوان ، خجالتی ، بسیار مودب و انسانی رئوف بود . فرزند آنها در آن سانحه زنده ماند و امروز در قید حیاتست و احتمالا در کرج زندگی میکند.

با سلام

خیلی خوشحال شدم که این اطلاعات را اینجا قرار دادید من چنین اطلاعات دقیقی نداشتم و خوشحالم از اینکه مطالب بیشتری از این بازیگر خوش اخلاق بدست آوردم.

متشکرم

قراره فرداشب-پنج شنبه شب- شبكه يك فيلم قاضي درد رو پخش كنه ساعت 22:30 يا 23:30 !

ظاهرا به جاي استالونه بهرام زند صحبت كرده...

پس از پایان سریال زیبای ابوعلی سینا , پخش سریالِ - حالا کلاسیک شده - ی  سربداران از دو روز پیش از شبکه iFilm شروع شده است. کلکسیونی از بهترین دوبلورها و بازیگران تاریخ سینمای کشورمان در این سریال ایفای نقش می کنند. با اینکه ریتم سریال در برخی بخش ها به نحو خسته کننده ای کند می شود اما خود سریال ( برخلاف سریال های تاریخی امروزی ) , به نحو شگفت انگیزی واقعی و باور پذیر است. طراحی های عالی دکور , گریم ها , دیالوگ ها و ... چشم نواز است به خصوص اینکه اعلام شده  کیفیت رنگ و تصویر این سریال توسط صدا و سیما بهسازی شده است.

ساعت پخش سریال شبها حدود 9:30 می باشد.

موافقم!

سریالهای تاریخی قدیمی همونطور که گفتی (سربداران-ابوعلی سینا) از لحاظ دکور و دیالوگ و طراحی لباس و بخصوص گریم و موسیقی و بقیه موارد در سطح بالایی قرار داشتن سریال سلطان و شبان هم طراحی لباس و گریم و موسیقی عالی داشت (البته نمیشه گفت سریال تاریخی بود)

یه سریال تاریخی که بین دهه 80 بود و جدید هم محسوب میشد دیالوگ بازیگرا طوری بود که بعضی جاها زبان امروزی میشد و یه وقتا هم فارسی اصیل که اصلا جالب نبود و ایراد بزرگی به حساب میاد و نشون دهنده اینکه روی دیالوگ کار نشده!

(۱۳۹۱/۷/۲۰ عصر ۰۸:۳۸)BATMAN نوشته شده: [ -> ]

یه سریال تاریخی که بین دهه 80 بود و جدید هم محسوب میشد دیالوگ بازیگرا طوری بود که بعضی جاها زبان امروزی میشد و یه وقتا هم فارسی اصیل که اصلا جالب نبود و ایراد بزرگی به حساب میاد و نشون دهنده اینکه روی دیالوگ کار نشده!

متاسفانه سنت ديالوگ نويسي درست و منطبق برزبان فارسي كهن در سريالهاي تاريخي به فراموشي سپرده شده . به مجموعه هاي سفارشي و نازلي كه محمدرضاورزي در اين سالها در تلويزيون ساخته نگاه كنيد تا به عمق قضيه پي ببريد.گاهي از زبان بازيگران ديالوگهايي امروزي شنيده مي شود كه حتي بيننده عادي هم به خنده مي افتد. يكي مانند مرحوم علي حاتمي چندين ماه در جايي دنج و آرام و به دور از زندگي ماشيني مينشيند و ديالوگهاي حاجي واشنگتن و هزاردستان را براي ما بيادگار مي گذارد كه تا ابدالدهر بي همتا مي ماند يكي هم مثل جناب ورزي با رانت سريالهاي بي سرو ته و يكبار مصرف مي سازد .

حتي در سريال در چشم باد هم جعفري جوزاني نتوانست زبان آن روزگار را شايسته در ديالوگهاي فيلمش جاري كند و علي رغم زحمات فراوان از اين جنبه لطمات فراوان ديد. ديالوگ نويسي آن هم در دوره هاي تاريخي مختلف نياز به اطلاعات فراوان و آشنايي با زبان فارسي آن دوران دارد و يا حداقل استفاده از مشاوران اديب و زبان شناس راهگشاست. ديالوگهاي قجري مرحوم حاتمي آميخته به لحني مسجع و شاعرانه بود . مثلا در فيلم كمال الملك او با هوشمندي و درايت از قجر به دوره پهلوي كه مي آيد ديالوگهايش نيز تغيير مي كند و مطابق با سنت كلامي  آن عهد مي گردد.

من  سريال بوعلي سينا را سالهاي دور در بازپخشش ديده ام و يادم مي آيد در جايي از فيلم از كلمه فرنگي كلاس استفاده شده بود كه در آن سالها بسيار محل بحث قرار گرفت و زنده ياد كيهان رهگذر بخاطر اين سهل انگاري تا مدتها جوابگوي منتقدان بود. اما متاسفانه امروز ديگر نسل منتقدان باريك بين رو به انقضاء ! است و بهمين خاطر كساني چون جناب ورزي به خود جرات مي دهند كه سريالهاي تاريخي بسازند بدون اينكه معايب كارهايش برشمرده شود.

ما نويسندگان خوب و قابلي در عرصه فيلمنامه نويسي و در ژانرهاي مختلف داشته و داريم كه مي بايست از تجارب آنها استفاده كرد. كسي مانند سعيد مطلبي يار ديرين مرحوم ايرج قادري و يكي از فيلمنامه نويسان خوب ژانر اكشن ، در دهه 60 و 70 بدون اينكه نامي از ايشان در تيتراژها برده شود سناريوهاي خوب و محكمي را نوشت كه حداقل استانداردها را دارا بود . در خيل فيلمهاي اكشن تجاري آن سالها او فيلمنامه فيلمهايي چون عقرب ، نيش ، گروگان و... را نوشت كه بنا بدلائلي نامش در تيتراژها نيامد و سناريوها با اسمهاي ديگري مجوز گرفتند . ( زيرا مطلبي سالها ممنوع الكار بود). امروز كه به ديالوگهاي آن فيلمها نگاه مي كنيم ميبينيم حداقل در ميان آثار ژانر حادثه اي يك سروگردن بالاتر هستند و حتي امروز هم ديدن فيلمي مانند نيش سرگرم كننده است.حتي وجود كسي مانند مطلبي در پشت ديالوگهاي سريال عامه پسند ستايش اين مجموعه را - علي رغم تمامي ضعفهايش - به يكي از پرطرفدارترين سريالهاي سالهاي اخير بدل ساخت كه نشان از توانمندي اين هنرمند دارد.

جان كلام اينكه مشكل اصلي سريال سازي و فيلمسازي ما نبود فيلمنامه هاي خوب و منسجم است . بهمين خاطر بسياري از فيلمها مانند هم هستند و تماشاگر براحتي پايان آنها را حدس مي زند و رغبتي براي ديدن آنها ندارد.

با سلام خدمت تمامی هم کافه ای های عزیز و دوست داشتنی

آخر این هفته چند فیلم زیبا از تلویزیون ایران پخش خواهد شد که دیدن دوباره آنها نه تنها خالی از لطف نیست بلکه در این کسادیه نبود فیلم نامه ی خوب و فیلم قوی، می تواند جوابگوی عطش کلاسیک دوستان عزیز هم باشد

روز جمعه 28 مهرماه ساعت 20:30 فیلم فوق العاده زیبای "زندگی شگفت انگیز است" یا " It's a wonderfull life"  ساخته فرانک کاپرا ی شهیر در سال 1946، با بازی زیبای جیمز استیوارت از شبکه چهار پخش خواهد شد . همونطور که دوستان می دونند این فیلم زیبا رنک 31 برترین فیلم های جهان رو از دیدگاه imdb داراست. و حتما دوستان قبلا فیلم رو مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند.

همچنین در روز پنج شنبه 27 مهر ماه(امروز) ساعت 21 فیلم دوست داشتنی و بسیار زیبای "خواستگاری " ساخته ی خاطره انگیز مهدی فخیم زاده (1368) با بازی بازیگر همیشه دوست داشتنی یعنی زنده یاد هادی اسلامی از شبکه دو پخش خواهد شد.

می دونم اغلب هم کافه ای هایه عزیز خاطرات بسیار شیرینی رو با این فیلم زیبا دارند به عقیده من "خواستگاری" از آن دست فیلم هایه  کمدیه سینمای ایران(مانند اجاره نشین ها ،کفش های میرزا نوروز و ....) است دیدن حتی 10 باره آن هم هیچ گاه از جذابیت های آن کم نمی کند که این مهم معلول وجود گروهی بسیار قوی در همه ابعاد(از فیلنمامه قوی و پر کشش گرفته تا دوبله ای کم نظیر)در ساخت این نوع فیلم هاست که خاطره ای بس شیرین برای یک ملت و یک نسل باقی می گذارند.

سالهاست  که دلم شدیدا برای هادی اسلامی عزیز تنگ شده و این سطور آخر رو با بغض می نویسم . هادی اسلامی گوهری بود که به واقع خیلی خیلی زود از میان ما پر کشید از نظر من او یکی از عناصر مهم در پر بار کردن سینمای ایران در دهه 60 و دو سه سال اول دهه هفتاد، و یکی از عوامل کشیده شدن مردم به سمت دیده شدن فیلم های ارزشمند در سینمای ایران بود.

شدیدا دلم برای هادی اسلامی و دیگر هنرمندان از دست رفتمون، که هر کدوم با استعداد ناب و حس مسئولیت پذیری و تلاش سخت کوشانه و در برخی از مواقع ممکن کردن ناممکن ها(مثل ساختن شهرک غزالی توسط زنده یاد استاد حاتمی عزیز)، باعث نوشتن صفحاتی پر ارزش در کتاب فرهنگ و هنر این سرزمین شده اند، تنگ شده است. از همه ی دوستان هم کافه ای عزیزم  که این سطور رو می خوانند تقاضا دارم برای شادی روح هادی اسلامی عزیز و دیگر هنرمندان تاثیر گذار از دست رفتمون فاتحه ای رو قرائت بفرمایند.

مثل اینکه در این دوران قحطی فیلم های کلاسیک در صدا و سیما , بالاخره شاهد پخش فیلم زندگی شگفت انگیزی است  فرانک کاپرا از شبکه چهار بودیم که با دوبله جدید هم پخش شد. نمی دانم آیا دوستان کافه این فیلم را توانستند ببینند یا نه چون بحثی در مورد آن در کافه دیده نشد. من هم گرچه به علت مشغله شدید هفته اخیر نتونستم در خونه ببینم اما فرصت داشتم که ضبط کنم و بعدا ببینم.

جدای از اینکه خود برنامه سینما 4 در قهقرا به سر می برد , فیلم زندگی شگفت انگیزی است ( یا به قول تلویزیون زندگی شگفته انگیزیه ! ) ارزش یکبار تماشا رو  واقعا داشت. نمی دونم این نسخه چقدر سانسور شده بود اما اول از همه دیدن جیمز استیوارت عزیز :lovve: خودش یک موهبت بود. موضوع فیلم خوشبینی به زندگی بود و اینکه نباید ناامید بود و از شرایط نامساعد نالید ( چقدر به درد امروز جامعه ما می خوره :cheshmak: ) . فیلم گرم و انرژی بخشی به نظر من آمد. دوبله آن هم توی ذوق نمی زد و مناسب بود. نمی دانم آیا این اولین بار است که این فیلم از تلویزیون پخش می شود یا نه ؟ و اینکه آیا دوبله قدیمی آن در دسترس هست یا نه. به هر حال تماشای فیلمی که در ردیف 10 تا 20 فیلم برتر تاریخ سینماست خالی از لطف نیست. تا نظر بقیه دوستان چه باشد.

(۱۳۹۱/۸/۴ عصر ۱۰:۰۰)سروان رنو نوشته شده: [ -> ]

مثل اینکه در این دوران قحطی فیلم های کلاسیک در صدا و سیما , بالاخره شاهد پخش فیلم زندگی شگفت انگیزی است  فرانک کاپرا از شبکه چهار بودیم که با دوبله جدید هم پخش شد. نمی دانم آیا دوستان کافه این فیلم را توانستند ببینند یا نه چون بحثی در مورد آن در کافه دیده نشد. من هم گرچه به علت مشغله شدید هفته اخیر نتونستم در خونه ببینم اما فرصت داشتم که ضبط کنم و بعدا ببینم.

جدای از اینکه خود برنامه سینما 4 در قهقرا به سر می برد , فیلم زندگی شگفت انگیزی است ( یا به قول تلویزیون زندگی شگفته انگیزیه ! ) ارزش یکبار تماشا رو  واقعا داشت. نمی دونم این نسخه چقدر سانسور شده بود ...

درود بر سروان عزیز

سردار ! نبودی ببینی فیلم 130 دقیقه ای رو تبدیل کرده بودن به 85 دقیقه!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!tajob

یعنی شدیدا مسخره اس... به نظر من این دست از فیلم ها با این حجم سانسور اصلا نباید پخش بشه .. چون شدیدا رو ذهن کسایی که تا حالا فیلم رو ندیدن و با تعریف های قبلی منتظر دیدن یک شاهکار هستند، اثر خیلی بدی میگذاره...

از دوستان آیا کسی دوبله قدیمی فیلم رو دارند؟؟

باهات کاملا موافقم!

فیلمی که سانسور میشه بهتره ندید مخصوصا بیشتر مواقع صحنه های حساس و حیاتی رو حذف میکنن!

نمیدونم این جمله کجا شنیدم اما سانسور فیلم خیانت به فیلمساز و عوامل و توهین به فیلم محسوب میشه!

هفته پیش، از کانال م.ن.و.ت.و از ماجراهای خانوم مارپل با بازی جولیا مکنزی  ، قسمت چرا از اوانز نپرسیدند پخش شد. بشخصه اصلا نفهمیدم موضوع سریال و انگیزه قاتل چی بود و صحنه باز شدن مشت قاتل بنظرم تصنعی اومد. این هفته جمعه ظهر، کانال چهار خودمون قراره این داستان رو با بازی جون هیکسون نمایش بده. این دفعه با وجود س.ا.ن.س.و.ر های فراوان شاید بفهمیم قاتل چرا مقتول رو کشته و واقعا چرا از اوانز نپرسیدند!

..

با اینکه نسخه ای که شبکه من و تو پخش می کند , شکیل تر و از نظر سانسور بهتر از نسخه صدا و سیماست اما من شخصا نسخه صدا و سیما با بازی جون هیکسون را بیشتر می پسندم و به نظر می رسد که هیکسون بیشتر به کاراکتر خانم مارپل می آید. متاسفانه همین مشکل در مورد پوآرو ی من و تو هم وجود دارد. با اینکه پوآرو همان پوآرو است و دوبلور او هم خوب است  اما نبود استیمز و سربازرس جاپ اصلی , از جذابیت کار کاسته است.

 مطلب خواندنی در مورد آگاتا کریستی

سلول هایی به رنگ خاکستری

بیوگرافی آدری هپبورن فردا، دوشنبه ساعت 19 از شبکه استکباری و صهیونیستی  من و تو  ( حفظ الله فرکانسه من البارازیت ) پخش خواهد شد.

البته کلا مدتی است در همین زمان , برنامه بیوگرافی افراد معروف از این شبکه ی ارزشمند پخش میشه . چند وقت پیش هم بیوگرافی گریس کلی بود.



قسمتی از فیلم خاطره انگیز داوطلب مرگ که در گذشته از تلویزیون پخش شد_____ واقعا هیجان انگیز و زیبا بود این فیلم____________

اینجا مشاهده کنید

(اگه کسی لینک دانلود نسخه کامل هم داشت تو همین تاپیک قرار بده)

http://www.zamanema.com/index.php/video/300

زندگینامه مارلون براندو (ص)  دوشنبه 4دی از شبکه ی من و جنابعالی پخش میشه. از عموم شیفتگان حضرتش برای دیدن این برنامه دعوت به عمل می آید.

و یک خبر خوب دیگه اینکه , پخش نسخه بهینه سازی شده ی سریال زیبای روزی روزگاری به زودی از شبکه iFilm آغاز میشه. ظاهرا یه سری کاری های تصحیح رنگ و افزایش کیفیت روی نوار فیلم انجام شده. انگار بر و بچه های این شبکه  می خوان روی دست شرکت کریتریون بلند بشن !

با رونق گرفتن شبکه های نمایش و تماشا، باید کم کم منتظر باشیم که سریالهای خاطره انگیز و زیبای دهه شصت و هفتاد رو دوباره ببینیم. اینبار بجای انتظار هفتگی میشه هر شب و تکرار روزانه این سریالها رو پیگیر بود.

سریال قدیمی پوآرو قراره از شبکه تماشا نوروز 92 پخش بشه. (احتمالا نسخه هایی که ایرج رضائی بجای پوآرو صحبت کرده بود هم پخش خواهد شد.)

مصاحبه با اکبر منانی در مورد دوبله پوآروhttp://shahr.ir/ViewNews.aspx?IDNews=55798

برنامه های نوروزی شبکه نمایش:   http://namayeshtv.ir/portal/index.php?mo...http://namayeshtv.ir/portal/index.php?module=news_new&do=mo

 

در تبلیغات شبکه تماشا، تکه هایی از سریال زیبای لبه تاریکی هم نمایش داده شد ولی به زمان پخشش اشاره نشد. حتی قبلا در مورد پخش سریالهای بادبانهای برافراشته و از سرزمین شمالی تبلیغات کرده بودند که هنوز این سریالها رو ندیده ایم.

هر شب کانال چهار قراره سریال هیچکاک رو پخش کنه. فعلا جزئیات مشخص نیست ولی فکر میکنم از سری برنامه های Alfred Hitchcock Presents باشه که قبلا هم دو سه قسمتی از کانال چهار پخش شده.

 برنامه ستاره سینما هم قراره از کانال م.ن.و.ت.و پخش بشه. به نقل از سایت این کانال، ستاره سینما مستنند هایی‌ داستانی درباره ستاره‌ ها و بزرگان سینمای فارسی تا واقعۀ انقلاب ۱۳۵۷. این برنامه به زندگی حرفه‌ ای این بازیگران و بزرگانِ سینِما نگاهی می‌اندازد و دلایل شهرت و محبوبیت همیشگی‌ شان بین مردم را نشان می‌دهد. ستاره سینما پر است از خاطراتی جذاب و ناگفتۀ ستارگان از روزهای صف‌ های طولانی جلوی سینما ها و گیشه‌ های پر رونق آن. از اشک‌ ها و لبخندها، فرازها و فرودها و موافقان و مخالفان آن.  ستاره سینما هم‌ چنین روایت سینمای ایران است از روزهای نخست آن تا پیش از واقعۀ انقلاب اسلامی از زبان ناصر ملک‌ مطیعی، محمدعلی فردین، منوچهر وثوق و پرویز صیاد همراه با گفت‌ وگوهایی دیده‌ و شنیده نشده از آن‌ ها. اولین قسمتش هم ظاهرا 30 اسفنده.

فیلمهای کلاسیک ایرانی هم قراره هر روز ساعت 14 از همین کانال پخش بشه.

 

اول از همه و خطاب به کلاسیک عزیز بگویم که این فاروم فاقد جایگاهی برای مطالب خاص رسانه رادیوست. نکته ای به ذهنم رسید که صرفا مرتبط به رادیو بود و مجبورم آنرا در این بخش (سینما و تلویزیون) بیان کنم. بنابراین از شما و سایر مدیران محترم میخواهم مباحث سینما و تلویزیون و رادیو هرکدام جستارهای جداگانه (و یا بقول اخاص الناس: علی حده ای) داشته باشند نه اینکه تالار درست کنیم و بدون قید رادیو اسم آنرا سینما و تلویزیون بگذاریم. با توجه به اینکه "صدا" یکی از اهداف اصلی این سایت است ، عدم وجود بخشی خاص برای رادیو (که شاید اصلیترین رسانه مختص صداست) در این سایت جای ابهام دارد.

--------------------------------

روز گذشته بخاطر یک مسافرت کوتاه بین شهری مجبور شدم رادیو ماشین را روشن کنم. برنامه جمعه ایرانی بود که فکر میکنم جمعه ها از ساعت 10 تا 11 (یا 5/11) از شبکه سراسری رادیو پخش میشود. از آنزمان که برنامه سترگی چون صبح جمعه با شما رو اضمحلال رفت ، جمعه ها به سراغ رادیو نرفته ام. گاهی به اجبار و تفنن و برای لحظاتی کوتاه شنیده ام اما دائمی و کامل نبوده و نیست.

هنرمندان فعلی را هنرمندانی مسلط دیدم. مجری برنامه صدائی شبیه به خانم شهلا ناظریان داشت و بازهم دود از کنده ها بلند میشد (از امثال منوچهر آذری و عبدی و دیگران) ... اما آنچه مرا آزرده و متاسف کرد تبلیغات گسترده ای بود که لابلای برنامه و حتی نمایشها وجود داشت. مجری برنامه و بازیگران دائما از فلان اسپانسر که هزینه های برنامه را متقبل شده اند با آب و تاب تمجید و یک نفس شماره تلفنی را برای حامیان احتمالی مالی بعدی که قصد دارند نامی از آنها و محصولاتشان در برنامه برده شود تکرار میکردند... در نهایت عصبانی شدم و رادیو را خاموش کردم.

صحبت اینست که :

1- در شان هنرمندان باسابقه رادیو نیست که حتی به قیمت دریافت فلان مبلغ و فلان کادو از شخصی حقیقی یا حقوقی نام وی را در گوش مردم فریاد بزنند.

2-در شان رادیو و آن دستگاه عریض و طویل صدا و سیما که هر ساله بودجه هائی کلان از محل درآمدهای نفتی را به او اختصاص میدهند (و هرگز گرسنه نیست که بگوئیم همچون شبکه های خصوصی با پول اسپانسرها حیات دارد) نیست که اینچنین برنامه ای شاد و مفرح را به برنامه ای لوده و تبلیغاتی بدل کند.

3-در شان من شنونده نیست که بعد ازین (تا زمانی که حس کنم نه بعنوان یک شنونده عامی بلکه بعنوان یک گوش تبلیغاتی به من نگریسته میشود) این برنامه را گوش کنم.

یکی دو روز پیش بیوگرافی پل نیومن عزیز از شبکه استکباری و ضد انسانی من و تو ( لعنت الله لعدوه ! ) پخش شد. چقدر این انسان نازنینی بوده. جالبه که همکلاسی جیمز دین  هم بوده. با مارلون براندو هم سلام علیک داشته. حتی در هشتاد سالگی هم جذاب بود .:lovve: خوشبختانه تا آخر عمر خوب زندگی کرد. مثل بیشتر هنرپیشگان اون هم به صورتی اتفاقی وارد وادی بازیگری شده بود. جدا از مسائلی که بیشتر ما درباره او خونده بودیم , پخش برخی از تصاویر آرشیوی از مصاحبه با او در حالی که کنار همسرش نشسته بود دیدنی بود.ashk

..

(۱۳۹۱/۶/۲۸ صبح ۰۸:۰۲)منصور نوشته شده: [ -> ]

(۱۳۹۱/۶/۱۶ صبح ۰۸:۱۹)دزیره نوشته شده: [ -> ]دو صدای خاطره انگیز هم به عنوان راوی در این مستند شنیده میشودکه یکی از انها راوی کارتون قدیمی باغ گلها ست. 

آن صدا ، صدای استاد هوشنگ لطیف پور بود (که راوی و مدیر دوبلاژ خود سریال هم بودند. دوبله سریال بخاطر اصرارهای قطبی ریاست آنزمان تلویزیون برای تعجیل در پخش و آماده نبودن استودیو دوبله با تعجیل انجام شد و بعضا بخاطر برخی کاستیها راوی که خود لطیف پور بود بدان اضافه شد. دوبله های حیرت انگیز سریال بخصوص بکارگیری لهجه های غلیظ فارسی-انگلیسی که عمدتا آنزمان توسط فریدون ابوضیا انجام میشد بی نظیر است که بعدها از طرف دیگران تقلید شد. ابوضیا که با آن چشمان رنگی ظاهری غربی هم داشت و گوینده و بازیگر هم بود و حتی در یک فیلم تلویزیونی بنام دسیسه بازی هم کرد  آنطور که گفته میشود پس از انقلاب به جرم جاسوسی برای آمریکا اعدام شد! ظاهرا در ماجرای اختلاس بانک صادرات در اواسط دهه 1370 دستگیر شده بود. وی پس از انقلاب در 9 فیلم سینمائی بازی کرد که مشهورترینشان کشتی آنجلیکا و پرنده کوچک خوشبختی است)

در مورد عکسی که در آن مستند از مرحوم خیری (همسر مرحوم رئیس علی دلواری) دوستان ما در این تاپیک گذاشته اند این نکته را عرض میکنم که خیری که موقع پخش سریال 96 سال سن داشت و در قید حیات هم بود همسر دوم رئیس علی بود

(۱۳۹۱/۶/۲۷ عصر ۱۰:۵۹)dered نوشته شده: [ -> ]اگر اشتباه نکنم چند سال بعد از پخش سریال دلیران تنگستان بازیگر نقش رئیسعلی در یک تصادف درگذشت.

هرگاه یادی از سریال دلیران تنگستان میشود من بیاد مرحوم محمود جوهری (بازیگر نقش رئیس علی) می افتم. محمود جوهری که بازیگر آماتوری بود در این سریال در نقش رئیس علی فوق العاده ظاهر شد. این بازیگر نجیب و کم رو که در آنزمان تازه هم ازدواج کرده بود از طرف همایون شهنواز (کارگردان) 40 هزار تومان پاداش گرفت و با آن یک پیکان جوانان قرمزرنگ خرید. چون رانندگی را بتازگی آموخته بود با همان پیکان تصادف کرد و مدتی پس از تولید سریال (که حتی خود سریال را هم ندید) خود و همسرش کشته شدند . بدون شک با آن حضور خارق العاده در سریال ، اگر این بازیگر زنده می ماند امروز یکی از غولهای بازیگری سینمای ایران بود اما اجل امانش نداد. او مردی نماز خوان ، خجالتی ، بسیار مودب و انسانی رئوف بود . فرزند آنها در آن سانحه زنده ماند و امروز در قید حیاتست و احتمالا در کرج زندگی میکند.

سلام منصور عزیز...

با تشکر از مطالب جالبتون..

به طور اتفاقی عکسهای جالبی از سریال تنگستان که جدیدا منتشر شده رو دیدم..گفتم خوبه توی انجمن بذارمش...

خدمت شما و دوستان عزیز

تصاویر منتشرنشده از پشت صحنه "دلیران تنگستان"
خلیج فارس: سریال دلیران تنگستان توسط همایون شهنواز بر اساس نوشته ای از محمد حسین رکن زاده آدمیت در سالهای 1350 تا 1352 در بوشهر، شیراز و تهران ساخته شد و در سال 1354 از تلویزیون ملی ایران در 14 قسمت به صورت سیاه و سفید پخش گردید. برای اولین بار عکس هایی از پشت صحنه ساخت این سریال تاریخی منتشر می شود.

همایون شهنواز وسط و شهروز رامتین و محمود جوهری (بازیگر نفش رئیسعلی) 1351

 

 

از راست به چپ همایون شهنواز، فرهنگ معیری، کاوه منجری در نقش احمد خان تنگستانی 

 

 

همایون شهنواز در بافت قدیم بوشهر

از راست به چپ پورستار درویش،  حسین مهجوب،  همایون شهنواز

 

در بازار قدیم بوشهر

 

مراسم عزاداری ریائی با برنج و روغن انگلیسی ها. ولی شیراندامی در نقش میرزا احمد خان دریابیگی با خادم مسجد

  

منزل کنسول انگلیس

 

هایگاز استپانیان (مستر چیک) و همایون شهنواز 1351

 

همایون شهنواز سالها پس از ساخت سریال دلیران تنگستان

ظاهرا قرار است اینروزها سریال سایه همسایه از شبکه نمایش روی آنتن رود...

سایه همسایه برای من یک دنیا خاطره است از بازیگرانی خوب و گویندگانی خوبتر...

مرحوم رامین فرزاد ... با آن صدای مخملی و یکی از ابر گویندگان رادیو که متاسفانه بعد ها بخاطر اعتیاد مفرط از دنیا رفت. صدای فرزاد صدای آرامش و بازی او بازی زندگی است...

مرحوم حسين امیر فضلی. یک بازیگر توانمند و یک گوینده بزرگ در رادیو و آنزمان در صبح جمعه با شما. مهر و مهربانیی که در وجود این مرد و چهره پیرش بود را من در کمتر کسی دیده ام. بعدها پسرش هرگز نتوانست در تلویزیون جا پای پدر نهد

مرحوم محسن يوسف بیگ. حتما هوشیارو بیدار را بیاد دارید. خمسه یکی ازیندو بود و یوسف بیگ آن دیگر. چه توانمند بود این مرد در بازی! و چقدر دوست داشتنی بود. و چقدر مهربان بود و چقدر مظلوم و بیصدا رفت

مرحوم اسماعیل داورفر. خنده های مستانه اش از سریال دائی جان ناپلئون بگیرید تا سریال مثل آباد و آژانس دوستی همه خاطره اند. نمیدانم واقعا نمیدانم اینها که در گذشته چرا اینقدر مهربان بودند. آنها که مانده اند نامهربانند یا آنها که رفته اند مهربان؟ او تمام احساسات خود را در بازی خود بکار میگرفت. او نابغه احساسات بود

مرحوم باقر صحرارودی. آنزمان ها هم پیر بود. اوسا صفر بنا بود در سریال. نقشش مثل خودش خوب بود. تن صدای نازکش که گاهی به جیغ تبدیل میشد جذابترین صدای مردی است که تاکنون شنیده ام وقتی در حالت عصبانیت نهیب میزد صدای هر زنی را پشت سر میگذاشت. شاید تعجب کنید اما جذابیتها به متفاوت بودنهاست.

و دیگران...

عنایت بخشی که تا پیش از آن همه منفی بود... از نقش رئیس کاباره بدذات و زن باره در پیش از انقلاب بگیرید تا خشن ترین چهره های ساواکی ... اما به یکباره به مردی مسجد دیده و تسبیح بدست و مهربان و دوست داشتنی تبدیل شد در این سریال. یک دگردیسی. مهربانی ساختگی و مصنوعی او به مدد بازی بی نقصش حتی از مهربانی اصیل تمامی مهربانان سریال سرتر شد و من مانده بودم عنایت بخشی را با نقش میز نصرالله چکار؟!

کتایون ریاحی. که اولین حضورش جلو دوربین بود. دختر میز(میرزا) نصرالله بود... دماغش اصیل بود و عمل نکرده. نجیب بود و خاص. بکر بود و تازه کار... هرگز زلیخای 3هزار سال قبل را با دماغی عمل کرده نپذیرفتم.

توران مهرزاد. یک گوینده سترگ در دوبله. که گه گاه به تلویزیون می آمد و شاید اینبار موثرترین نقشش بود در تاریخ تلویزیون. صدای مهرزاد صدای مهر و عطوفت مادری است. مهرزاد با مهر زائیده شده است.

تانیا جوهری. با آن ابروهای کشیده و چشمانی که بعدها با خود میگفتم به چشمان استاد راغب مصطفی غلوش شباهت دارد! همسر خسرو شکیبائی بود آنزمان ها ... و بعهد از ایران رفت. زنی حساس که گهگاه از کوره بدر میرفت ، یا به آن و آن تهمت میزد در سریال ... او بازیگری توانمند بود اما بشکلی پیگیر ادامه نداد

سیروس ابراهیم زاده. با آن صدای خاصش که هرگز بیاد ندارم حتی یک کلمه تپق زده باشد در حالیکه هر لحظه انتظار تپق میرود. یک گوینده. یک بازیگر. که البته بعدها از عالم گویندگی به شکلی منزجر و متواری شد. چیزی شبیه به خسروشکیبائی. او یک بازیگر توانمند است.

سریال را اسماعیل خلج ساخت و اواسط دهه 60 از شبکه اول سیما پخش شد

منصور خان ممنون

به لطف دوستان و اطلاع رسانی آنلاین تا لحظاتی پیش به پیشنهاد BATMAN  عزیز از شبکه نمایش مشغول دیدن فیلم قلب من را در وطنم دفن کن بودیم و الان هم از شبکه نمایش سریال سایه همسایه . واقعا یادش بخیر ناخوداگاه یاد دوران جنگ و خاموشیهای اجباری و دلواپسیهای درس . مدرسه فردا صبحش افتادم.

اسماعیل داور فر (آقای قوامی ) داره میگه برنج کیلویی 366 تومن - صابون 20 تومن .........

چه دورانی بود ............

واقعا نسل امروز میتونه زیبایی این نوع سریالها رو درک کنه یا فقط برای ما زیباست؟

صفحات: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22
آدرس های مرجع