قاتلان Killers
کارگردان : رابرت سیودماک
فیلمنامه : آنتونی ویلر و جان هیوستن (براساس داستانی از ارنست همینگوی)
فیلمبردار : ال وود بردل
موزیک : میکلوش روشا
بازیگران : برت لنکستر – اوا گاردنر – ادموند اوبراین – ویرجینیا کریستین – ویلیام کانراد – چارلز مک گرو – آلبرت دکر
محصول 1946 یونیورسال – سیاه و سفید – 105 دقیقه
بوکسور سابق سوید (لنکستر) بدون اینکه کوچکترین مقاومتی کند یا بگریزد , به دست دو آدمکش حرفه ای (کانراد و مک گرو) به قتل می رسد . بازرس بیمه (اوبراین) تحقیقات خود را آغاز می کند و درمی یابد سوید پس از آشنایی با یک خواننده کاباره به نام کیتی (گاردنر) جذب یک گروه تبهکار شده و چنان از همپالکی های خود رو دست خورده که دیگر خود را مرده ای متحرک می پنداشته است ...
داستان کوتاه همینگوی تنها شروع فیلم را رقم می زند و ادامه آن حاصل همفکری هیوستن و سیودماک است . فیلم از طریق یازده فلشبک تو در تو پیش می رود اما به هیچ وجه دچار آشفتگی نمی شود . قاتلان بیش از هر فیلم سیودماک در تثبیت سبک بصری , روایت و شمایل نگاری فیلم نوآر نقش داشته است . او که از فیلمسازان مهاجر محسوب می شد کارنامه پرباری در این عرصه دارد : دام ها (1939) , شبح بانو (1944) , تعطیلات کریسمس (1944) , مظنون (1945) , ماجرای عمو هری (1945) , پلکان مارپیچ (1945) , آینه تاریک (1946) , فریاد شهر (1948) , نارو (1949) و شیطان در شب ضربه می زند (1957) .
برت لنکستر , چارلز مک گرو و ویلیام کانراد به دنبال اقبال خاص و عام به این فیلم , تا سال ها در نقش ضد قهرمان ها یا بدمن های فیلم های نوآر جا خوش کردند . برت لنکستر با خوی حیوانی (داسین-1947) , خشم صحرا (لوئیس آلن-1947) , تنها گام برمی دارم (هسکین-1948) , ببخشید شماره را عوضی گرفتید (لیتواک-1948) , بوسه ای بر دستان خونین من بزن (فاستر-1948) , نارو (سیودماک-1949) , خط شنی (دیترله-1949) و بوی خوش موفقیت (مکندریک-1957) .
چارلز مک گرو با شب طولانی (لیتواک-1947) , خوی حیوانی (داسین-1947) , گانگستر ( ویلس-1947) , ماموران خزانه داری (مان-1947) , تحت تعقیب (جک برنهارد-1948) , قطار سریع السیر برلین (تورنور-1948) , حکومت وحشت (مان-1949) , ماجرای مرزی (مان-1949) , ماجرای مولی x (ویلبر-1949) , تهدید (فیست-1949) , خیابان فرعی (مان-1950) , من یک دزد مغازه بودم (لامانت-1950) , سرقت از خودروی حامل پول های بانک (فلایچر-1950) , زن دلخواه او (فارو-1951) , سد راه (دنیلز-1951) و حاشیه باریک (فلایچر-1952) .
و ویلیام کانراد با جسم و روح (راسن-1947) , ببخشید شماره را عوضی گرفتید (لیتواک-1948) , تنش (بری-1949) , خیابان یکطرفه (فرگونز-1950) , با 1119 تماس بگیرید (مایر-1950) , فریاد خطر (پریش-1951) , خلافکاری (کرامول-1951) , فریاد صید (لوئیس-1953) و پنج سارق (کارلسن-1955) .
همچنین ادموند اوبراین با اینکه در نقش های منفی کمتری ظاهر شده , اما او نیز از شخصیت های آشنای فیلم های جنایی , پلیسی و نوآر محسوب می شود و معمولا در نقش پلیس , مامور مخفی یا قربانی از همه جا بی خبر و بازنده در یاد می ماند . فیلم های مهم او در این حیطه عبارتند از : قاتلان سیودماک-1946) , دام (گوردون-1947) , خوی حیوانی (داسین-1947) , زندگی دوگانه (کیوکر-1947) , ارتکاب جنایت (گوردون-1948) , التهاب (والش-1949) , نتیجه معکوس (شرمن-1950) , مرده در مقصد (ماته-1950) , راندن در بزرگراه 711 (جوزف نیومن-1950) , بین نیمه شب و بامداد (داگلاس-1950) , دوتا از یک جنس (لوین-1951) , نقطه عطف (دیترله-1952) , مسافر مجانی بین راه (لوپینو-1953) , مردی در تاریکی (لاندرس-1953) و نشان پلیس برای جنایت (ادموند اوبراین و هاوارد کاچ-1954) .